Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:01

Citaat:
Zie het uitgebreide verslag van de TS.

en waar kan ik dat vinden?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:09

Op pagina 1 van dit topic. Eerste bericht.
Verder staat er nog een stukje op pagina 2. Daar wordt ook door anderen benoemd dat men nogal verbaasd was tijdens de lezing, over het verhaal van de 'genezen' kinderen.
Ik heb een paar mensen die naar die lezing zijn geweest prive gemaild.
En allen kwamen met hetzelfde verhaal.

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 12:14

Dat met die kinderen gooide hij er zo even tussendoor. Hij ging er niet uitgebreid op in en ik heb heleaas niet opgeschreven wat hij daar precies over zei. Ik weet alleen dat het in Overijssel was. Of Meppel. Die kant op in ieder geval en hij had het erover dat er na 20 dagen nauwelijks nog klachten waren. Afijn, wat ik er nog van wist staat inderdaad in het verslag in de allereerste post van dit topic.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:43

AJB mensen, help mee!! Laat het me weten als juliie iemand kennen die met een fjord aan het onderzoek heeft meegedaan!!

[

Wat ik heel graag hier hoop te horen is hoeveel Fjorden uit het onderzoek nu echt na 1 of 2 kuren volkomen genezen is?
Hoeveel Fjorden hebben er nu aan het onderzoek meegedaan?
Bij hoeveel Fjorden uit het onderzoek hebben de kuren geen baat gehad?

**WIE HEEFT MET EEN FJORD MEEGEDAAN AAN HET ONDERZOEK VAN LEEN TAAL?
**HEEFT HET WEL OF NIET GEWERKT BIJ UW FJORD?
**HOEVEEL KUREN WAREN DAARVOOR NODIG?
**WANNEER HEEFT U MEEGEDAAN AAN HET ONDERZOEK, van datum? tot datum?[/quote]

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:13

henny_w schreef:
broadway schreef:
ik ken mensen die er mee bezig zijn , heb verteld wat de uitwerking was, heel negatief dus....maar in de wanhoop om het paard van de kwaal te genezen tóch doorgaan.....de voorspelde symptomen, die ik gaf , zien zij als, dat hoort bij de genezingsproces........tot aan bloedvergiftiging en vermageren toe.......wat kan een simpele mens als ik dan nog doen??????

Jeetje, dat is toch ook intriest. Hoe wanhopig kan een mens worden

Ik heb het al eerder gevraagd, maar als er nog nieuwe lezers zijn die "als uitzondering" wel de bloeduitslagen hebben ontvangen van LT, zou ik daar een copie van mogen. Je mag ze ook doorsturen via een pm.
Ik ben nl. bloeduitslagen aan het verzamelen van de zomereczemers.
Zowel de uitslagen van dhr. Taal als uitslagen via reguliere dierenartsen.
's Kijken of er een opvallend patroon in te vinden is.

ik zou eens kijken waar ik Raya's bloeduitslagen heb...

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:14

henny_w schreef:
broadway schreef:
ik ken mensen die er mee bezig zijn , heb verteld wat de uitwerking was, heel negatief dus....maar in de wanhoop om het paard van de kwaal te genezen tóch doorgaan.....de voorspelde symptomen, die ik gaf , zien zij als, dat hoort bij de genezingsproces........tot aan bloedvergiftiging en vermageren toe.......wat kan een simpele mens als ik dan nog doen??????

Jeetje, dat is toch ook intriest. Hoe wanhopig kan een mens worden

Ik heb het al eerder gevraagd, maar als er nog nieuwe lezers zijn die "als uitzondering" wel de bloeduitslagen hebben ontvangen van LT, zou ik daar een copie van mogen. Je mag ze ook doorsturen via een pm.
Ik ben nl. bloeduitslagen aan het verzamelen van de zomereczemers.
Zowel de uitslagen van dhr. Taal als uitslagen via reguliere dierenartsen.
's Kijken of er een opvallend patroon in te vinden is.

ik zou eens kijken waar ik Raya's bloeduitslagen heb...

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:19

Ik heb niet dit hele topic doorgelezen (was me iets te veel), maar wel een stukje.

Het eerste bericht, het verslag riep toch al enige vraagtekens bij me op.

Als eczeem een uiting is van stress, vooral bij 'opgehokte' beesten, waarom heeft onze jaarling die dag en nacht in het land loopt dan eczeem?

En iets wat ik nog niet zo snel kon vinden:
Wat is precies de behandelmethode van Leen Taal?
Ik lees iets over kruiden, maar heb het zo snel niet op kunnen zoeken?
Wat is het voor een spul? Helpt het alleen tegen zomereczeem of tegen allerlei kwaaltjes?
Heeft het volgens dhr. Taal iets met de stofwisseling van een paard te maken?
Hoelang duurt zo'n 'kür', en moet je door het voer doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:28

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:29

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 03:51

Mensen, het is nu 10 over half 3 's nachts, en ik heb de hele avond doorgebracht met het volledig doorspitten van dit topic. veel van de beschreven links heb ik bekeken, en ik heb er eigenlijk geen woorden voor!
dit is werkelijk niet te geloven! niet alleen de 'prestaties' van Dhr Taal, maar vooral de prestaties van onze medebokkers hier die al deze informatie hebben weten te vinden! ik vind dit echt geweldig!

hopelijk kan er op deze manier een halt toegeroepen worden aan de praktijken van Leen Taal. ik geloof stellig dat deze man een leugenaar is, (of een gestoorde die zijn eigen theorieën gelooft), en dat hij moet worden tegengehouden. dat hij zijn middelen heeft geprobeerd op mensen vind ik moeilijk te geloven. misschien één vrijwillig slachtoffer, maar zeker geen tehuis met kinderen. hij heeft al zo veel op mouwen gespeld dat dit naar mijn mening ook een leugen is.

wat ik ook opvallend vind, is dat er hier nog geen reacties zijn van mensen die Dhr Taal verdedigen, laat staan reacties van hemzelf. je zou toch mogen verwachten dat hij inmiddels wel lucht heeft gekregen van alle openbaar leesbare informatie, die hier op Bokt staat, maar ook op diverse al eerder in dit topic vernoemde sites.

ik hoop ook mijn steentje te kunnen bijdragen om deze kerel achter slot en grendel te krijgen, of in ieder geval tot zover te krijgen dat hij ophoudt met zijn kwakzalverij.

het enige dat ik er nog aan kan toevoegen is dat jullie super bezig zijn, en ik hoop dat er nog meer duidelijk wordt, zoals de gegevens van deelnemers aan het fjordenonderzoek destijds.

oh ja, de witte wortelen die ongeveer 15 pagina's eerder besproken werden, kunnen ook heel goed witlofwortels zijn. wij hebben deze de afgelopen twee winters aan onze paarden gevoerd. ze zijn erg taai, een beetje houtachtig en bitter.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 03:54

wat ik nog op een site van de welkoop vond: ongelofelijk dat ze hier het woord geleerden tussen aanhalingstekens durven plaatsen, terwijl dat toch degenen zijn die met gedegen onderzoeken komen...

Wat is zomereczeem en waar komt het door?
Wat zomereczeem precies is en waar het van komt is nog steeds niet 100% duidelijk. Er zijn 'geleerden' die zeggen dat het komt door muggenbeten en een allergische reactie is tegen het muggenvocht. Anderen zeggen, onder andere de heer L. Taal, dat is onzin, het wordt veroorzaakt door een fout in de stofwisseling, veroorzaakt door verkeerde voeding of stress.

Wat is er aan te doen?
Tot op heden zijn er zeer veel middeltjes en attributen (dekens) in de handel, maar er is nog steeds weinig resultaat. Leen Taal (biochemicus) heeft na jarenlang onderzoek een remedie tegen zomereczeem.

Via bloedonderzoek wordt vastgesteld wat de reden is en in welk stadium het zomereczeem is bij het paard / pony.
Naar aanleiding van dit onderzoek volgt een kuur ±3 weken lang (tabletten).
Vanaf onderzoek aangepaste voeding (gras, hooi en Subli Semit Speciaalmix) en verder niets, geen: appels, groente, brood, producten met melasse.

Uit proeven is gebleken dat meer dan 85% van de paarden en pony's hersteld is, danwel beduidend is verbeterd.

Subli en de heer Leen Taal werken samen en hebben het speciaalvoer ontwikkeld en brengen het exclusief op de markt! Zomereczeem komt aan de kust minder voor dan elders in het land, daarnaast zijn niet alle rassen paarden en pony's even vatbaar. Friezen, Shetlanders, Haflingers, IJslanders zijn bovengemiddeld gevoelig.

Wij zijn er trots op u een product te kunnen aanbieden waarmee de paarden geholpen kunnen worden die last hebben van zomereczeem.

Subli Semit Speciaalmix is een speciaal samengestelde granenmix. Het bevat alle voedingsstoffen, ook mineralen en sporenelementen, die een paard nodig heeft. Naast voldoende hooi en/of gras hoeft het paard geen aanvullende producten.

Voor vragen / opmerkingen of aanvragen van een bloedonderzoek kunt u bellen met de heer L. Taal; tel.: (Telefoonnummer verwijderd) of met de Subli Klantenservice; tel.: 0900-2025321.

Subli Semit Speciaalmix is niet direct overal te verkrijgen. Wel overal bestelbaar.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 03:57

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:34

ff een stukkie gekopieerd van dat forum:

Citaat:
Jizza is ook vreselijk aan het verharen, al een paar weken. Ik denk dus niet dat het alleen aan de kuur licht. Wat ik wel kan zeggen dat een van de paarden op stal een maand geleden met de kuur is begonnen en ook in een week of zo erg begon te verharen. Toen dacht ze ook dat het van de kuur kwam. Een goede week later begonnen er meer paarden te verharen. Wij dachten toen ook dat hij zich misschien beter in z'n vel ging voelen, dus die dikke vacht niet meer zo nodig had. Die tinker is heeeel erg opgeknapt. Daar was dan ook wel wat meer mee aan de hand dan alleen exceem. Die tinker was niet wit maar geel van kleur, en stonk ook (lichaamscheur) Hij is nu mooi wit en staat er vrolijk bij en is in het bos erg fris

gaat om het laatste zinnetje

die tinker was niet wit, maar geel van kleur---typsich een kwestie van veel te veel afvalstoffen die er via de huid uitgaan, op zich vind ik het dus logisch dat goede voeding en een of ander kruid dan wel een heleboel kan doen..

jammer trouwens dat in dat topic op een gegeven moment eigenlijk niet meer gepost word?

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:26

Ohjee mijn Fjord is ook geel
Nee zonder gekheid, ik vind dit helemaal geweldig, dit topic en alles wat het met zich mee brengt! Geloof dat hier al staat (de foto's van het stamboekblaadje) wat ik zou opzoeken,dat scheelt mij heel wat typen.

Momenteel ben ik begonnen met een kuur van lever en milt compositum die straks wordt gevolgd door een acupunctuur behandeling. Volgens degene waar ik dit van heb (Ze rijd op het hoogste niveau endurance, en zit in het A kader van NL) werkt dit goed, weliswaar gaat de eczeem niet over maar wordt het minder.
Als Ilonk al eens alleen de Boett ophoefte en niet meer haar hoofd en buik zou kaalschuren aan haar hoeven/benen vind ik het het wel waard.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:07

Paginagrootte advertentie in de P&S van deze week
LifeAid-horses

het natuurlijke voedingssupplement voor soepele gewrichten en een sterken spiermassa
voor een gezond bewegend paard

llifeAid-horses wordt aanbevolen voor:
* kraakbeenvorming
* soepele gewrichten
* soepele spieren
* botaanmaak
* opname van kalk
* zomereczeeem
* sterke vaatwand
* gezonde huid
* sterk haar
* sterke hoeven

Eenvoudig toe te dienen en het product kent geen contra indicaties. LifeAid-horses zorgt voor 70% betere opname van vitaminen, mineralen, en sporenelementen wat resulteert in een 20% minder voedingswaardeverlies waaruit kracht en energie ontstaat.

LifeAid International BV, oudedijk 47, 3888 MP Uddel

www.lifeaidhorses.nl

Dit is de volledige advertentie uit de P&S, pag. 46, nr 5-2006

Het lijkt wel het wonder middel voor ongeneeslijke problemen, zou het ook bij mensen werken...................?
Ik heb een beetje Li(f)eAid gevoel bij de advertentie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:38

ik denk dat je dit middel in het rijtje van nog wel 20 middelen mag zetten die allemaal hetzelfde beweren te doen....

d'r zijn echt veel middelen die allemaal zeggen goed te zijn tegen zomereczeem, vooral de paardendrogist verkoopt een hele lading middelen die reinigend werken en genezend zouden zijn op de vacht.
er zijn er inderdaad een paar die een hoop helpen,maar die zijn ook behoorlijk prijzig..

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:43

Maar het verkoopt als een gek omdat men 'het toch graag geprobeerd wil hebben'.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:46

ellepel schreef:
ff een stukkie gekopieerd van dat forum:

Citaat:
Jizza is ook vreselijk aan het verharen, al een paar weken. Ik denk dus niet dat het alleen aan de kuur licht. Wat ik wel kan zeggen dat een van de paarden op stal een maand geleden met de kuur is begonnen en ook in een week of zo erg begon te verharen. Toen dacht ze ook dat het van de kuur kwam. Een goede week later begonnen er meer paarden te verharen. Wij dachten toen ook dat hij zich misschien beter in z'n vel ging voelen, dus die dikke vacht niet meer zo nodig had. Die tinker is heeeel erg opgeknapt. Daar was dan ook wel wat meer mee aan de hand dan alleen exceem. Die tinker was niet wit maar geel van kleur, en stonk ook (lichaamscheur) Hij is nu mooi wit en staat er vrolijk bij en is in het bos erg fris

Grappig, dit gaat over paarden die op mijn stal staan. Die Tinker schuurt nog steeds in de zomer tot bloedens toe!

gaat om het laatste zinnetje

die tinker was niet wit, maar geel van kleur---typsich een kwestie van veel te veel afvalstoffen die er via de huid uitgaan, op zich vind ik het dus logisch dat goede voeding en een of ander kruid dan wel een heleboel kan doen..

jammer trouwens dat in dat topic op een gegeven moment eigenlijk niet meer gepost word?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:00

is dat echt een paard bij jou op stal?
toevallig dan zeg, ik zat er zo even doorheen te lezen en dat stukje viel me op..

en ja tuurlijk verkoopt dat spul goed, heb zelf ook es de drainage kuur gekocht,en moet zeggen dat mijn ap er toch wel op vooruit gegaan is...
ja je probeerd van alles he? met zo'n eczeem dier...

wat me trouwens ook nog opviel in dat merensforum was dit:

Citaat:
Ik heb er even op moeten wachten, maar heb nu dan toch de uitslagen van het bloedonderzoek ontvangen:

Test 1 t/m 9 moeten de waardes tussen de -5 en de +10 liggen. Haar waardes liggen tussen de 6.6 en de 40.4, twee waardes zijn goed.
Resorcine moet tussen de 0 en 20 liggen, haar waarde is 92.8.
Euglobines: alfa 120.2 (moet tussen de 40 en 100 liggen), beta 162.1 (moet tussen de 90 en 135 liggen), gamma 112.2 (moet tussen de 25 en 75 liggen).
Hepathische index moet onder de 10 liggen, haar waarde is 30.4.
C Immuniteit mag maximaal 25 zijn, haar waarde is 92.3.

wat voor bloedonderzoek is dit dan?
als ik namelijk ga zoeken met een aantal van die woorden op ggole, vind ik alleen maar wat wazige dingen..

vast wel iemand hier die me kan uitleggen wat t betekend?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:11

ik post weer es te vroeg, heb namelijk al wat info gevonden:

http://www.mca-bergen.com/ceia.html
mooie uitleg over globulinen,(euglobines in de tekst) de alfa beta en gamma staan er netjes in beschreven

stukkie wat ik net neerzette waren alle drie verhoogd, dat kan dus wijzen op:

beta-globulinen:
dan kan dat met een verkeerd, te vet voedingspatroon te maken hebben, maar ook met tal van ziekten van de darm, de lever of het Centraal Zenuw Stelsel. Omdat cholesterol ook een een eiwit is in deze reeks testen, kan het ook wijzen op ziekten van hart en bloedvaten.
gamma-globulinen:
wijst dat op een actieve ontsteking zoals bij tal van zgn auto-immuunziekten of AIDS of hepatitis e.d.

ohw?
hehehe...dit is grappig, ik zie net dat de site die ik doorgefe spreekt over de BILAN test, en dat is een eiwitprofiel!

waar staat nou dat bericht dat meneer Taal gebruik maakte van een revolutionaire uitvindeing einde vorige eeuw en dat verder ontwikkeld had ofzo?
Citaat:
De CEIA ( het Centre Europeene d’Informatique et d’Automation) is begin jaren ‘70 van de vorige eeuw begonnen met de ontwikkeling van een betrouwbaar bloedonderzoek dat recht doet aan de biologische balans ( Bilan Fr.).
Al veel langer bestaat er de zgn. Eiwit-spectrum analyse, een bloedonderzoek dat wordt uitgevoerd door internisten om erachter te komen of u een inwendige ziekte heeft

dat moet dat wel die hipp zijn waar hij t over heeft toch?
of niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:23

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:07

merrieveulen schreef:

ik hoop ook mijn steentje te kunnen bijdragen om deze kerel achter slot en grendel te krijgen, of in ieder geval tot zover te krijgen dat hij ophoudt met zijn kwakzalverij.

Nou Nou; dat is wel heel erg kort door de bocht!!!

Er zijn duizenden middeltjes waarvan beweerd wordt dat ze goed zijn tegen duizenden kwalen, maar niet werken.
Daar gaat het hier ook niet om.
Waar het hier om gaat is de wijze waarop deze middelen worden aangeboden;
- de valse referenties die erkenning van het middel en haar werking suggereren.
- de onderbouwing met resultaten uit vermeend wetenschappelijk onderzoek.
- de steeds veranderende cijfers uit datzelfde onderzoek
- het misleidende karakter om in brochures van medicatie en geneesmiddelen te spreken maar op de etiketten van voedingssuplement
- de aard van de bestanddelen van de kuren; niet ieder kruid is per definitie onschadelijk

Daarnaast kan ik ook positieve punten noemen;
- de theorie dat wij onze paarden onnatuurlijk houden/voeden
- dat de jeuk ontstaat door toxinen opslag in het bindweefsel
- dat een eczeem paard veel drinkt en plast om toxinen af te voeren
(mijn eczemer kreeg hooi van een andere partij en begon na 2 dagen veel meer dan normaal te plassen. Ben hem weer hooi gaan voeren uit de 1e partij en na een paar dagen was de hoeveelheid urine weer als voorheen)
M.a.w. mijn inziens zegt LT ook veel zinnigs. Het hele punt is dat heel veel wanhopige eczeemeigenaren in dit verhaal stinken vanwege de medische/wetenschappelijke onderbouwing, de bloedonderzoeken en de vermeende onderzoeksresultaten.
Helaas kan ik die onderzoekcijfers nog steeds niet controleren op juistheid omdat ik nog te weinig deelnemers gevonden heb.
Ongeacht die controle en de uitkomst daarvan is het wetenschappelijke karakter van het onderzoek gezien de tijdsduur wel te betwijfelen.
Vorig jaar had mijn eczemer met de vele kuren van LT achter de kiezen ,veel minder klachten dan het voorgaande jaar.
Later bleek echter dat ook de meeste niet behandelde eczemers afgelopen jaar veel minder klachten hadden.
M.A.W. uit dit voorbeeld blijkt wel dat uit een onderzoek dat 1 eczeem seizoen beslaat geen concusies kunnen worden getrokken!!

Tot slot Dhr. Leen Taal zelf;
- veel mensen die hem goed gekend hebben denken dat hij oprecht met dit verhaal is begonnen maar helaas als een Don Quichotte tegen windmolens gaat vechten ipv zijn onderzoek en middelen te herzien.
De intentie lijkt goed maar hij draaft nogal door.......... De indruk die ik van hem heb is dat hij echt in zijn verhaal gelooft en dus geen andere geluiden wenst te horen.
- ondanks de andere ervaringen hier beschreven, ben ik door hem altijd correct behandeld en te woord gestaan en ondanks de vele kuren die ik betaald heb, heb ik er ook een aantal gratis gekregen.

Wat mij betreft gaat het ook niet om geld; was mijn paard genezen geweest dan had ik het dubbele er vast ook wel voor over gehad.
Waar het mij om gaat is dat wanhopige mensen met pseudo wetenschap misleid worden, het leed dat hier mee aangericht wordt. Mensen die hopen op een laatste redmiddel voor hun paard en door uitblijven van resutaten uiteindelijk het dier alsnog moeten laten inslapen!!!!
Daar word ik nou ziek van............

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:19

ellepel schreef:
:

ohw?
hehehe...dit is grappig, ik zie net dat de site die ik doorgefe spreekt over de BILAN test, en dat is een eiwitprofiel!

waar staat nou dat bericht dat meneer Taal gebruik maakte van een revolutionaire uitvindeing einde vorige eeuw en dat verder ontwikkeld had ofzo?
Citaat:
De CEIA ( het Centre Europeene d’Informatique et d’Automation) is begin jaren ‘70 van de vorige eeuw begonnen met de ontwikkeling van een betrouwbaar bloedonderzoek dat recht doet aan de biologische balans ( Bilan Fr.).
Al veel langer bestaat er de zgn. Eiwit-spectrum analyse, een bloedonderzoek dat wordt uitgevoerd door internisten om erachter te komen of u een inwendige ziekte heeft

dat moet dat wel die hipp zijn waar hij t over heeft toch?
of niet

Het lijkt er in ieder geval wel heel erg veel op..........

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:48

onderzoekje kost bij hen ook maar liefst 90 euro.
en t word op gestuurd naar...brussel.
toch wel weer heel toevallig...

en ravel, de mijne had juist vorig jaar veel meer last van zijn zomereczeem als voor gaande jaren, en heb meer mensen gehoord die juist zeiden dat t vorig jaar wel veel erger leek te zijn...

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:16

ellepel schreef:
onderzoekje kost bij hen ook maar liefst 90 euro.
en t word op gestuurd naar...brussel.
toch wel weer heel toevallig...

Toch weer België..... blijft raar!

en ravel, de mijne had juist vorig jaar veel meer last van zijn zomereczeem als voor gaande jaren, en heb meer mensen gehoord die juist zeiden dat t vorig jaar wel veel erger leek te zijn...

Goh, wat apart. De paarden waar ik het over heb kwamen wel allemaal hier uit de buurt. Gaat dat voor de paarden waar jij van gehoord hebt op dat ze allemaal bij jou uit de buurt komen?
Misschien valt het dan nog te verklaren dat per regio het aantal uren zon, bewolking etc. verschilt........? Geen idee anders.

Hoe dan ook; om een onderzoek en de resultaten wetenschappelijk te houden is het in ieder geval van belang het effect van milieu, weersomstandigheden etc. op de uitslagen te beperken door dit onderzoek over meerdere jaren te laten plaatsvinden.