[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 06:35

Citaat:
DETTOL OP DE HUID???????

Dettol is toch om wondjes te ontsmetten?
nou dan kan t dus op de huid.

maar even waarschuwing, ik heb t gebruikt, en ap kreeg als gevolg darvan een schimmelinfectie omdat de Dettol de zuurgraad van de huidaantaste die beschermd tegen schimmels etc...

niet te lang gebruiken dus. Knipoog

( wat ziet t forum er anders uit!!, ik vind t niet mooi...en engels nog wel...)

Freya_bokt

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 06:52

Dettol kan inderdaad dienen om wonden te ontsmetten, maar je moet het wel flink verdunnen, anders krijg je chemische brandwonden, en kan het nog héél lang duren voor het wondje weer dicht is.

wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 07:03

ik heb eens een tijdje geleden gehoort van iemand die in friesland friesen fokt, dat zij de paarden die last hebben van jeuk behandelen met een brouwsel van zware tabak ( waar je peuken van maakt Haha! ) dit zachtjes (koken) oplossen in een pan met water, en vervolgens het nat gebruiken om het paard mee te behandelen oftwel insmeren of in een oude (lege Haha! ) vliegen spray bus doen en dan mee insprayen, volgens hun is dit het beste middel en werkt goed, je moet het wel even proberen, ik denk niet dat je mag verwachten dat het na een dag werkt, ik zelf heb het nooit geprobeerd, maar misschien voelt iemand zich geroepen om het eens te proberen...... volgens hun werkt het perfect....

tja en alles is het proberen waard......ik hoop dat als iemand het gaat toepassen ook zijn ervaringen hier meld....

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:34

wie weet er nog een oplossing om te proberen simply heeft een boett maar het helpt niet goed gus groote kans dat hij ergens anders alergisch voor is.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:31

Uit laten zoeken waar hij dan allergisch voor is!

Bloed laten prikken en aan je DA vragen op te sturen naar een lab waar ze dat voor je kunnen uitzoeken.
Als je weet waar hij allergisch voor is kun je daar eventueel rekening mee houden.
En je kan als je wilt vloeistof bestellen bij dat lab om te proberen je paardje immuun of minder gevoelig te maken voor de allergie.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:25

Gisteren had Evita weer jeuk en ik heb weer mijn spul er op gesmeerd en ze heeft weer de hele nacht niet meer geschuurd! Vanochtend rook ze nog steeds naar citronella dus dat houd lang! En dat is voor een euro per flesje te koop bij het kruidvat (eigen merk). Ook handig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:30

pluklief:

haal je dier eens van het gras af..echt een paar dagen geen gras geven en kijk of de jeuk dan minder word.....

zo ja..dan weet je dat je dier echt minimaal op het gras moet.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:21

ik heb nu 2 exzema pagony dekens voor mijn paarden maar ze schuren ongeloofelijk bij de achterbenen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6MDMUFFW

wat kan ik daaraan doen? en hoe doen jullie dat met regen? die dingen zijn zo zwaar als lood als ze nat zijn en moeten zeker een dag drogen. mijn paarden hebben een inloopstal maar eentje staat er altijd in en laat de ander er niet in. die staat dan nat te regenen. hoe doen jullie dat?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:07

Omdat mijn boett deken versleten was, heb ik sinds een week de Bucas Buzz-Off. Erg fijne deken!
Vandaag heb ik Ivanka van top tot teen gewassen met tea tree shampoo. Ze kreeg veel plekjes op haar hoofd, dus hoop dat die tee trea shampoo even helpt. En rond haar uier en in haar liezen en op haar achterbenen heeft ze echt zo ontzettend veel jeuk, zo anders dan 'normaal' eczeem zegmaar. Ik denk dat ze daar last heeft van iets anders, ik ga de DA volgende week maar eens langs laten komen. Misschein maar eens bloed laten prikken, want ze komt ook maar niet door het haar heen... Wie weet werkt er wel iets niet zo goed ofzo Verward . Geen idee wat er aan de hand is eigenlijk.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:20

Hebben jullie mischien een middel of wat tips voor me?

Mijn pony heeft hele erge zomer exzeem!!!

Ze heeft haar schoft helemaal kapot gemaakt, en de staartwortel ook. Ze heeft erge jeuk!! Ik heb haar vandaag wel gewassen met speciale teer shampoo.

Maar wat kan ik het beste Kopen / gebruiken dat het weg gaat of minder word?? Want word er gewoon Crazy van!! Boos!

kvika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:35

polly_amigo schreef:

Ze heeft haar schoft helemaal kapot gemaakt, en de staartwortel ook. Ze heeft erge jeuk!! Ik heb haar vandaag wel gewassen met speciale teer shampoo.

Maar wat kan ik het beste Kopen / gebruiken dat het weg gaat of minder word?? Want word er gewoon Crazy van!! Boos!

een woord:ecxeem deken!

@ andere onder regen en deken
ik laat ze gewoon op, ze drogen snel en de paarden hebben er geen last van.

van die schuurplekken dat heeft die van mij ook wel eens, gewoon een beetje uier zalf of ander vettig goedje op smeren.

gr.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:43

kvika schreef:
polly_amigo schreef:

een woord:ecxeem deken!

@ andere onder regen en deken
ik laat ze gewoon op, ze drogen snel en de paarden hebben er geen last van.

van die schuurplekken dat heeft die van mij ook wel eens, gewoon een beetje uier zalf of ander vettig goedje op smeren.

gr.

Oke dus een exzeem deken.. En wat voor deken precies?

kvika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:01

zelf heb ik een boett deken die worden in zweden gemaakt van speciaal stof die snel droog is en geen uv licht door laat.
omdat je je paard inpakt kunnen de muggen er niet bij.
je hebt ze van alle soorten merk. b.v. bucas,ivanhoe en pagony die laaste vind ik 3x niks. slechte kwaliteit en hij zit niet mooi op je paard.
maar daar is de prijs ook wel na.
ik weet niet waar je paard allemaal last heeft van plekjes, want je hebt ook van ivanhoe alleen een hals deken. dan hoef je niet je paard helemaal in te pakken. als hij alleen last heeft in zijn manen.
nou succes.
p.s. ik smeer op toch eventuelen wondjes excema balsum dat werkt super.
gr.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:26

Hier nog iemand met een pony die schuurt! Boos!
Mijn shet schuurt haar manen (kan ik elke dag hele plukken uithalen), haar hals en borst tot bijna bloedens toe. En het wordt nu alleen maar erger.

Volgens de da is het geen zomerecxeem omdat ze in de winter ook al schuurde. Maar dat deed ze wel een catuk minder.

Ik heb Sweet itch van Settolin, Manen liquid (vloeisof voor in de manen en staart), baby-olie, groene leemkuur.
Volgende week ga ik beginnen met Equi Derma van Sectolin, als inwendige ondersteuning.

Morgen ga ik haar wasen met Imaverol, kijken of dat helpt. Een vriendin dacht dat ze misschien luis heeft. Ik kijk even of wassen helpt, anders laat ik de da maar weer komen...

Ik ga maar eens dit hele topic doorlezen voor tips Knipoog Ik las al vanalles over Tea Tree olie, dat lijkt me ook wel wat!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 08:48

niet van alles door elkaar gaan gebruiken hoor.
neem 1 mideel en probeer dat..
als je namelijk alles door elkaar gaat gebruiken tast je de zuurgraad van de huid aan waardoor je nog veeeel meer problemen kunt krijgen...

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:55

Voor de mensen die de Bit al gelezen hebben, er zat een kleine forlder bij van ROS. Hier staan een twee vrij goedkope merkloze (?) vliegendekens in die vergelijkbaar lijken te zijn met de bucas... Kent iemand deze dekens?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:59

Ik zou bij alles eerst beginnen met een exzeemdeken (met buikflap) wassen met anti jeuk shampoo, insmeren met spul (bv tea tree) wat de huid helpt te helen op de plaatsen waar ze jeuk hebben en op stal zetten (eventueel met ventilator als er toch nog muggen zitten) totdat de jeuk over is. Eiwitarm voeren (summerfit van Pavo en hooi en geen gras of kuilvoer). Als de jeuk over is alleen overdag buiten en savond zo vroeg mogelijk binnen. Een beetje iets doen helpt denk ik niets meer als ze zich al echt kapot schuren. Ik denk dat je dan echt maatregelen moet nemen. En de onderkant van een veger (hardheid van gewone harde borstel) in de stal tegen de muur schroeven zodat ze kunnen schuren zonder zich te verwonden.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:01

Mijn schoonmoeder gaat een deken voor me maken van tshirtstof. Mijn eczeemdeken is nl kapot en ik wil iets op maat omdat mn anda de dekens slecht past met haar dikke nek. Ohja, mn luxe nieuwe exzeemdeken van S&K (voor paard van 1.50-1.60) is om die reden nog te koop.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:08

een manegepaard op mijn manege: Stef, doet dat vaak
ik vind het echt zonde van zn mooie manen!
ik weet ook niet wat je ertegen kan doen, want het is een manegepony en verder ken ik geen paard die het ook heeft

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:41

Atreyuevita,heb je wel eens een boett geprobeerd? Ik heb er nu 2, en het model van dit jaar is nog beter dan de vorige, de hals is nog weer verbeterd Lachen Zelfs mijn friezin met meganek past prima in:)
Afbeelding

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 07:16

Ik heb ook een anda, en de boett past prima, ook hij heeft een enorme nek...Je moet echt een speciale exceem deken hebben hoor, anders werkt het niet...dus alles afgesloten, nek tot achter de oren, een buikflap die tussen de voorbenen doorgaat en tot aan de koker og uier komnt, en een hele lange staartflap, het liefst een die je ook kunt omsluiten...de exceem deken van S en K is meer een luxe vliegendeken, en dat werkt nou eenmaal niet afdoende bij exceem paarden...

En tinkermeisje, je hebt ook exceem paarden die in de winter gewoon doorschuren, dit zijn wel de heftige gevallen...het heeft nl niet alleen met de mugjes van doen, het komt echt van binnen uit..er zijn erg veel factoren die hierbij een rol spelen, de mugjes maken de situatie alleen nog vee erger..helaas...veel dierenartsen weten er het fijne niet van, en bij ieder paard is het ook weer anders...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:43

Als de paarden in de winter doorschuren kunnen het inderdaad de mugjes niet zijn.
Ik heb het een paar jaar terug ook 1 winter gehad.
Het hooi bleek de boosdoener.
Ik had prachtig hooi gekregen. Echt superkwaliteit maar veel te 'goed' voor robuuste paarden.
Toen ik elders een mindere kwaliteit hooi ging halen werd het schuren snel minder en stopte uiteindelijk aan het eind van de winter.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:28

Nou tot nu toe werkt de Bucas Buzz off geweldig bij m'n paard. Het is inderdaad wel een luxe vliegendeken, alleen bij de buikflap zit elastiek, dus vliegjes zouden er wel onder kunnen komen. Maar blijkbaar is mijn paard dus niet een al te extreem geval.

Hij staat nu met de regen zonder deken. hij wordt nu toch alleen maar vies omdat mijn paard dan gerust in de modder gaat liggen. En met veel wind en nat weer schuurt hij gelukkig ook niet. Ook in z'n box lijkt hij niet meer te schuren, wat hij voorheen wel deed, dus blijkbaar is hij ff jeukvrij. Maar zodra het weer weer goed lijkt te zijn gaat de vliegendeken er weer op.

Mijn paard schuurt ook 's winters. komt wellicht inderdaad door de kwaliteit van het hooi, al is mijn paard een warmbloedpaard. Ook viel mij op dat hij het vooral ook deed als hij het te warm had onder z'n deken. Maar door alleen dekens met dekenflap te gebruiken kon de schade aan z'n staart beperkt worden.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:35

Ja je kunt idd het beste oud hooi hebben van een onbemeste wei. Ik heb nu kuilgras laten maken zelf van onze wei. Eerst flink laten uitbloeien, lang laten drogen en dan pas inkuilen! En de wei is al een paar jaar niet bemest.
Ik heb nu idd een deken waarin ze helemaal is afgedekt (in duitsland gekocht), we hebben hem vermaakt met een nieuwe voorsluiting, maar die heeft ze alweer gesloopt (niet zo'n goede kwaliteit) Afbeelding
Die S&K is echt met een goede buikflap en zo! Het is echt een exzeemdeken en geen vliegendeken. Veel beter beschermd als de harry's Horse dekens!
maar die pastte dus niet meer omdat ze in ene jaar ontzettend was gegroeid (na het seizoen gekocht).
Ik vind de Boett dekens veel te duur en blijf aan de gang met dekens, vandaar dat ik zelf aan de slag ga. Dan heb ik voor 10 euro een dek! (met de hulp van mn schoonmoeder, dat wel want kan zelf niet naaien..)

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:40

Ik vind het grootste nadeel van Boett dekens (afgezien van de idiote prijzen) dat ze zo donker zijn! Ik heb een zwart paard, en met de lichtblauwe Bucas vliegendeken blijft hij in de zon ook koel, maar zo'n donkerbruine Bucas lijkt me nou niet bepaald prettig... ipv dat ze ze nou een witte of lichtblauwe kleur mee geven!!