[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terrortitus

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:19

Jaan81 schreef:
Ik ben hier echt al heeeel lang niet meer geweest.....

Nu zijn er behoorlijke ontwikkelingen bij Fleur (trekpaard)!
Ze is nu bijna 13 en heeft zo'n beetje heel haar leven al mok. Ik verzorg haar nog maar 4 jaar, maar in die tijd heb ik al van alles geporbeerd en de eigenaar daarvoor ook al zooo veel! Biotex, betadine, zeewater, mokzalf, kruiden door haar voer (hielp goed, maar was maar voor periode), sebacil (helpt wel goed, alleen is zo chemisch goedje) en ga zo maar door.
Ik heb aan het begin van de 'winter' (kalender gezien) helemaal laten scheren, van tot tot teen, omdat ze vorige winter zo enorm last had van de mijt. De wonden zaten toen op haar rug, hals, hoofd, kont en natuurlijk benen!
Daarbij opgeteld de zware mok en het circus was compleet.
Met 3 graden onder 0 je trekpaard met vreselijk lange vacht moeten wassen met Sebacil (wat je dus niet uit mag spoelen) was voor mij en voor haar echt geen pretje, en nog vol risico op een koudje enzo ook, dus dat wilde ik dit jaar niet!
Dus madam staat nu al een hele tijd met deken op. De eigenaar vond het maar niets, maar die mijt is er dus niet! Behalve op haar benen. Het helpt dus wel en da's t belangrijkste!

Vorige week kwam de DA voor de shet en hij zat zo eens naar Fleur d'r benen te kijken. Hij ging het eens van dichtbij bekijken en zei toen, dat is helemaal geen droge mok, maar natte mok, schurft! (ik wist ook alwel dat het geen droge mok was, maar goed, er was al meerdere malen een DA wezen kijken de afgelopen jaaaaren, en veel actie was daarvan niet gekomen)
Hij heeft haar nu een injectie ivomec gegeven. Binnen 2 tot 6 weken (lekker lange uitloop) moeten we verschil en progressie gaan zien bij de benen.
Een collega van hem raadde me aan, om Fleur d'r benen wel elke 6 tot 8 weken te wassen met Sebacil, om de mijt eruit te halen. Die blijven komen namelijk. Heb ze nu ook weer ontdekt in de vouwen van haar oksel, dus we gaan dat volgend weekend maar eens doen.

Ik ben benieuwd of de injectie gaat helpen! Houd jullie op de hoogte.

bij mij is ook pas de DA geweest voor mok en hij had ook schurft.
maar toen mocht ik kiezen tussen zo'n ivomec injecte op een soort ontschurft spul in een streep over zijn rug, ik heb het laatste gekozen omdat bij die injectie je een kans van 1 op de 10.000 dat je paard dood neer valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:55

Ik ben inmiddels alweer een week of 2 bezig met de combi van Mud Guard (inwendig, supplement met MSM, anti-oxidanten e.d.) en Zink Zwavelpasta van de Groene Os en het gaat super (*klop klop) ! Ze heeft opvallend minder jeuk en de plekjes genezen goed, ze laat het ook helemaal toe als ik het smeer overal en nergens. Ik had in eerste instantie W-spray, maar spraytjes op der benen/kootholtes vind ze vreselijk, dus die bewaar ik voor evt. wondjes dan maar. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:13

De zink-zwavelzalf verkopen ze die ook bij de paardedrogist?Zoiets zoek ik namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 00:58

Ja, daar heb ik 'em ook vandaan. Topservice trouwens, ik heb m'n pakket vaak binnen 2 dagen!

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:45

Hey!
Kan dat zijn dat mijne pony van bandages aandoen last krijgt van zijne mok ? Hij heeft mok , maar der niet echt last van , maar als ik dan rijd met bandages , en ik doe die dan weer uit , dan zit die constant met zijn been in de lucht , te schraapen en dat te schuren met zijn hoofd . Of zou da van iets anders zijn ?

_Amanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:55

Hallo,
ik heb een mokprobleem pony Knipoog. ze zit er al een aardige poos onder het word minder en dan weer erger ze is een tinker en is het verstandig om dan toch de sokken er af te scheren? het is natuurlijk wel wat bij haar hoort. zijn jullie ook van mening dat dit beter is voor het herstellen?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:48

Ik smeer de benen van mijn pony nu al een week of 3 iedere dag in met mokzalf, maar ik kan ook nog niet echt zeggen dat ik verbetering zie. Aan 1 been wel, daar is het zo goed als weg, maar aan het andere been wordt het alleen maar erger in plaats van minder. Vandaag was het zelfs open en bloedde het ook wat. De zalf (Mok creme van Excellent, ook te koop bij de paardendrogist) die we erop smeren werd mij aangeraden door de ruitersportzaak hier. Dierenarts was hier toevallig ook vorige week en die raadde mij aan om de haren uit de kootholte te knippen dus dat hebben we nu gedaan. Ze heeft er verder geen last van, het is niet dik en ze loopt ook niet kreupel, maar nu het open is doet het haar wel zeer als ik er iets aan wil doen.

Ik lees wat verschillende meningen over het wassen. Moet je nu juist wel of niet af en toe met betadinescrub/shampoo wassen? Ik heb het de eerste keer wel gedaan, nu al een tijdje niet meer. Kan me aan de ene kant voorstellen dat het wel nuttig is zodat het weer eens helemaal schoon is, maar aan de andere kant moet het juist opdrogen. Maar als haar benen toch al nat zijn van de regen kun je ze eigenlijk net zo goed even wassen lijkt mij.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:59

Als je na 3 weken nog geen verbetering ziet dan kun je beter een andere mokzalf gaan gebruiken.
Zoals in dit topic te lezen is, is het heel verschillend per paard wat helpt.
Het is iig zeker dat je na een week ongeveer wel verbetering moet zien.
Schoonhouden is idd belangrijk, drooghouden is nog belangrijker.
Dus volgens mij is het goed dat je maar 1x hebt gewassen, en daarna niet meer.

Je zou bijvoorbeeld, als je een andere zalf gaat proberen, dan weer eerst kunnen wassen, om de resten van de 'oude' zalf weg te krijgen.
Je zou dan ook biotex (groen) kunnen gebruiken. Die kun je (gewoon bij de supermarkt) kopen in vloeibare vorm, dus als een soort shampoo gebruiken.
Dat werkt bij sommige heel goed.
Eerst helemaal laten drogen (op stal, dat het ook schoon blijft) dan dan weer smeren met de 'nieuwe' zalf.
Succes!!

_Amanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:14

Hallo,
ik heb een mokprobleem pony . ze zit er al een aardige poos onder het word minder en dan weer erger ze is een tinker en is het verstandig om dan toch de sokken er af te scheren? het is natuurlijk wel wat bij haar hoort. zijn jullie ook van mening dat dit beter is voor het herstellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:34

Kaleigh,ik zou die sokken alleen afknippen als het mokprobleem groot genoeg is.Als je namelijk echt dikke korsten hebt op de plaats waar je sokken zitten dan raak je daar met je zalf meestal niet aan.Dus dan is het intressanter om te knippen.Mocht het probleem heel gering zijn dan zou ik ze laten zitten ,in principe beschermen die sokken ook.

Het is altijd het beste om alles bij mok zo droog mogelijk te houden,maar mocht je paard vuile benen hebben of overdag in een modderwei staan ,dan is het beter om te wassen.iedere dag wassen met betadine is ook niet goed vanwege de natuurlijke vetlaag.Zelf zou ik dat 1x per week doen.

Mijn paard is ook net weer mokvrij.Ik heb een combinatie van groene klei en dogexcema gebruikt.
Als ze s'morgens de modder wei opgaat smeer ik de benen in met groene klei s'avonds was ik het er af,drrog de benen goed en op de korsten smeerde ik dogexcema.

Bandage's zou ik niet gebruiken of je moet iedere keer een schoon stel pakken.Want anders besmet je iedere keer de boel weer.
Zelf zou ik ook nooit naar huishoudmiddelen als biotex grijpen.je moet zelf maar eens een schrale huid hebben of wondjes.Dat pikt dus verschrikkelijk.Dan krijg je hele vervelende paarden die niet meer behandelt willen worden.
Ik probeer alle zalven altijd zelf Bloos .tenslotte kunnen de paarden niet zeggen wat zeer doet en ze snappen niet dat waar wij hun pijn mee doen dat het voor hun best wil is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:38

Ja dat scheelt wel; zolang je geen prikzalven en dingen gebruikt laat een paard zich meestal prima behandelen. Mijn paard heeft er nu ook erg last van maar die vindt het heerlijk als ik de kootholtes inmasseer met zalfjes e.d.
Ik had destijds W-spray; een spraytje dus, maar met sprays hoef ik niet aan te komen, evenals wassen en soppen en zo.
Ik was ook niet van te voren; de Betadineshampoo schijnt behoorlijk uit te drogen en ze heeft sokken (die er niet af gaan) dus voor mij is olie de beste optie, alleen de Zink Zwavelpasta ook goed lukt.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:19

scheren jullie de benen eigelijk op? want ik twijfel om dat nu te doen... der benen zijn wel meegeschoren paar maanden terug. toen was de mok minder. vele zeggen dat je ze moet scheren, andere weer niet.... ik denk zelf dat er meer vuil in komt op geschoren voetjes maar dat geschoren makkelijker is schoon te houden... maar ik spuit ze elke dag af en dep ze dan droog. wat doen jullie?

Aniita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:31

Hallo,

Mijn pony had begin dit jaar mok. Het was er snel en opeens, terwijl ik het nooit eerder had gezien bij haar. Ze had het op al haar 4 benen. Het was zondag dus ik kon niks halen maar had nog wel calendulazalf en had dat er opgesmeerd. De dag erna ben ik naar Vroegop(paardenwinkel) geweest en haalde daar Mok en Rapzalf die zij mij adviseerde. Ook ben ik nog naar de supermarkt geweest voor Biotex groen en sudocreme. Maandag meteen haar benen gewassen met biotex en ingesmeerd met de balsem. Ik heb waar erge korste zat zo veel mogelijk haar eraf geknipt, en bij sommige plekken was het al kaal ook bloede het een beetje. Vanaf maandag t/m zondag heb ik 2x per dag het ingesmeerd. Dit was voor schooltijd en na schooltijd. Ook heb ik vanaf dinsdag t/m zaterdag het elke middag gewassen met biotex. Dinsdag waren de meeste korstjes al weg en verderop in de week waren alle korsten al weg. Na ongeveer 5 dagen ben ik overgegaan om 1x per dag op te smeren, dit was ook iets van 5 dagen, misschien meer. Ik heb daarna om de dag ingesmeerd met sudocreme. En nu smeer ik het af en toe nog op. Het genas snel binnen 2 weken was echt alles weg. Ook hield ik haar alleen op stal (droge uitloop mogelijkheden waren er niet) en ik was er elke dag om haar de nodige beweging te geven en haar stal tip top te maken, met een lekkere laag stro Tong uitsteken.

Wat ik dus gebruikte was:
Mok en Rap Balsem.
Mok en Rap Balsem heeft een verzorgende en tevens ook een rustgevende werking in de kootholte en op andere plaatsen van paardenbenen waar mok en rapvorming voorkomt. Mok en Rapbalsem is een effectief werkende product welke de granulatie normaliseert en remt het vocht afkomsting uit de haarvaatjes af. Brengt rust in de wondhaard en stoot doodweefsel af. Mok en Rap Balsem trekt naarbinnen om daar het probleem van binnenuit aan te pakken.
Gebruiksaanwijzing: De kootholte goed schoonmaken, uitwassen met biotex groen en zeer goed drogen. Gedureden vijftal dagen de balsem dun aanbrengen tot de wond in de kootholte of op de benen droog en rustig is. En nog paar veiligheidsmaatregelen.
Samenstelling: div. kruidenextracten en Tea Tree Oil.

Ik heb er niet aangehouden om het 5 dagen op te smeren. Ik heb juist expres langer gedaan omdat ik er zeker van wilde zijn dat het helemaal weg zou zijn. Ik dacht ik plaats het maar, want misschien heeft iemand er wat aan. Zelf heb ik wel veel aan dit topic gehad. Ik heb tot pagina 19 gelezen en het verbaaste mij wat voor verschillende methodes er waren en dat alles per paard verschillde werkte. Ik prijs mij gelukkig dat ik daarintegen meteen het juiste gevonden wat hielp bij mijn paard.

Ik heb nog foto's van het begin en ongeveer 2 weken erna.
Begin
Afbeelding
Afbeelding
2 weken later
Afbeelding
Afbeelding

2 weken later waren alle korstjes weg en de huid was rustig wel waren er open plekken. Na 2 weken zag het nog niet top eruit van buiten, maar alles was weg. De foto's van het begin was in het donker genomen omdat ik laat uit was en nog naar de winkel moest en dus in het donker erop moest doen. Ik zal binnenkort nog wel even foto's maken van hoe het nu is.

Owja nog 1 vraagje, dit is balsem voor mok en RAP, weet iemand misschien wat Rap is? Ik las wel soms iets in dit topic over Rasp, maar er staat echt duidelijk Rap op de tube.

Nouja dit was het, ik hoop dus dat misschien mensen het kunnen gebruiken Lachen.

Groetjes, Anita

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:19

waar kan je dat spul komen en welk merk is het?

Mobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:05

tip ter voorkoming van mok

Als ons paard in drassig of een plas heeft gestaan, dan laten wij hem flink door de zee lopen ( zout water), hij heeft nog nooit mok gehad, maar voor de zekerheid

Een vriendin van mij had ook een pony met mok, zij heeft toen een aantal jerrycans met zeewater ( wel van opkomend water en niet afgaand) meegenomen, dit op zijn benen gedaan en daarna droog gedept, dit samen met de medicatie die zij hiervoor gekregen had. Hij heeft nu geen mok meer

Nu als haar paard in water oid heeft gedaan,dan spoelt zij haar benen altijd met zeewater en tot nu toe heeft haar paardje geen mok meer gekregen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:52

Ik woon vlak bij zee en probeer(de) ook vaak naar strand te gaan, maar mooi dat ik zelf als eerste het water in moe(s)t voordat Fleur gaat! Kan ik me goed voorstellen, want zeewater prikt ook behoorlijk!!! Maar goed, het is er wel heel goed voor, dus ja.....

De injectie is nu precies 4 weken geleden aan Fleur gegeven en ik zie alwel wat verbetering, al moet ik zeggen dat ik meer had verwacht.
D'r benen zijn iets rustiger en de grootste wonden zijn iets minder geworden.
Maar daarentegen staat ze nog wel steeds te stampen, dus is er nog wel jeuk.
De DA komt van de week, of anders volgende week nog voor de shet, dus kan hij gelijk even Fleur controleren. Ben benieuwd wat hij zegt!
Ik heb haar van het weekend gewassen (alleen benen en stukje hals) met Sebacil. Wat een smerig goedje is het toch.......Brrrrrrr! Maar het helpt wel goed.
Ik ben nog aan het twijfelen of ik haar benen nog een keer zal scheren. Denk het wel. Dat ga ik dan een dag voordat ik haar weer ga Sebacil-en maar doen; is alles lekker kort en kom ik overal goed bij.

Voor iedereen die twijfelt of hij/zij zal gaan scheren: Ik doe het elk jaar (winter, zomer is niet nodig) en heb er nog geen 1 keer spijt van gehad. Ze heeft dan wel niet meer de sokken/behang die ze 'hoort' te hebben (tis een trekpaard), maar gezondheid voor alles hoor!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:59

yep DOOD aan de MIJTEN!!!!

Die artsen van de U. van Antwerpen hadden de goudenregel om het wassen iedere 10 dagen te herhalen totdat het afkrabsel negatief was...

Hoevaak was jij? En heb je de stal ook meegedaan met sebacil??

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:19

ik heb het idee dat scheren aan de ene kant goed is maar aan de andere kant komt de modder nog meer op de huid...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:47

@izzy: Ik moet haar van de DA nu eigenlijk om de 6 weken wassen, dus dat eerst maar ns doen.
Heb de stal nog niet mee kunnen doen; ga k misschien zaterdag doen.

@bonny4life: Is op zich wel zo, maar dan zijn het wel minder grote klonten en heb je ze er ook zo weer vanaf geborsteld. Modder trekt dan ook weer wat vocht uit de benen.

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:18

Mijn paard heeft ook mok en ik gebruik hydrocortiderm maar ondanks het gebruik ervan en de korstjes minder werden is het toch naar binnen geslagen en een onsteking veroorzaakt.
de ene dierenarts zegt wassen met betadine en korstjes pulken de ander zegt dan weer niet met betadine, gewoon met water droog fohnen en dan creme er op.
maar nu injecteer ik haar met antibiotica en via de mond metacam en nu loopt ze er weer op het beentje en het is nu alleen nog bij de kootholte wat gezwollen.
Mok is een .....kwaal en hardnekkig.
dit is mijn ervaring en geen leuke, dit keer kwam de mok in echter 3 dagen tijd opzetten.

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:20

Slapen all die middelen tegen mok zelfs het uitzoeken wordt moeilijk je weet gewoon weg niet meer wat je moet nemen voor je paard.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:15

antibiotica (droogzetters voor koeien) er op smeren als het erg hardnekkig is, vind ik tot nu toe de beste oplossing.

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:58

nog een paar korstjes en dan zou het over moeten zijn maar bij mijn paard is het naar binnen geslagen, gelukkig loopt ze nu weer normaal al hoewel het rond de kogel nog wat gezwollen is Haha!

Aniita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:12

Bonny4life schreef:
waar kan je dat spul komen en welk merk is het?

Het is vroegop's eigen merk, dus ik denk niet dat het overal te verkrijgen is. Je kunt het halen in Sint Pancras bij Vroegop Voordeel.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:15

ik heb geen paard dat mok heeft, maar wel een vraag die misschien een van jullie kan beantwoorden.

Bij het niet verzorgen van mok kunnen er (zoals iedereenw el weet) complicaties ontstaan.
Eentje is (als je het heel erg verwaarloosd) een heel erg extreem dik been.
Nu ben ik opzoek naar de naam hiervan. Volgens mij was het iets van een olifanten (of in het engels dacht ik) poot ofzo.
dit is een soort lymfebaan ontsteking, maar ik ben nu echt op zoek naar de naam van deze specifieke aandoening.

Alvast bedankt!