Jaan81 schreef:Ik ben hier echt al heeeel lang niet meer geweest.....
Nu zijn er behoorlijke ontwikkelingen bij Fleur (trekpaard)!
Ze is nu bijna 13 en heeft zo'n beetje heel haar leven al mok. Ik verzorg haar nog maar 4 jaar, maar in die tijd heb ik al van alles geporbeerd en de eigenaar daarvoor ook al zooo veel! Biotex, betadine, zeewater, mokzalf, kruiden door haar voer (hielp goed, maar was maar voor periode), sebacil (helpt wel goed, alleen is zo chemisch goedje) en ga zo maar door.
Ik heb aan het begin van de 'winter' (kalender gezien) helemaal laten scheren, van tot tot teen, omdat ze vorige winter zo enorm last had van de mijt. De wonden zaten toen op haar rug, hals, hoofd, kont en natuurlijk benen!
Daarbij opgeteld de zware mok en het circus was compleet.
Met 3 graden onder 0 je trekpaard met vreselijk lange vacht moeten wassen met Sebacil (wat je dus niet uit mag spoelen) was voor mij en voor haar echt geen pretje, en nog vol risico op een koudje enzo ook, dus dat wilde ik dit jaar niet!
Dus madam staat nu al een hele tijd met deken op. De eigenaar vond het maar niets, maar die mijt is er dus niet! Behalve op haar benen. Het helpt dus wel en da's t belangrijkste!
Vorige week kwam de DA voor de shet en hij zat zo eens naar Fleur d'r benen te kijken. Hij ging het eens van dichtbij bekijken en zei toen, dat is helemaal geen droge mok, maar natte mok, schurft! (ik wist ook alwel dat het geen droge mok was, maar goed, er was al meerdere malen een DA wezen kijken de afgelopen jaaaaren, en veel actie was daarvan niet gekomen)
Hij heeft haar nu een injectie ivomec gegeven. Binnen 2 tot 6 weken (lekker lange uitloop) moeten we verschil en progressie gaan zien bij de benen.
Een collega van hem raadde me aan, om Fleur d'r benen wel elke 6 tot 8 weken te wassen met Sebacil, om de mijt eruit te halen. Die blijven komen namelijk. Heb ze nu ook weer ontdekt in de vouwen van haar oksel, dus we gaan dat volgend weekend maar eens doen.
Ik ben benieuwd of de injectie gaat helpen! Houd jullie op de hoogte.
bij mij is ook pas de DA geweest voor mok en hij had ook schurft.
maar toen mocht ik kiezen tussen zo'n ivomec injecte op een soort ontschurft spul in een streep over zijn rug, ik heb het laatste gekozen omdat bij die injectie je een kans van 1 op de 10.000 dat je paard dood neer valt.