[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:03

Misschien even intypen bij zoeken ? Knipoog

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:04

ja gedaan.. maar daar kom ik niet op een goeie topic..

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:06

laat maar.. zoek zelf wel..

Mrietje

Mijn pony luchtzuigt !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:49

hoi

ik hbe in jullie luchtzuig topic gelezen over een middel tegen het lucht zuigen van zo'n band kreeg ze kale plekken dus heb hem afelaten.

mij pony doet het ook maar hij eet eerst zijn brokken en dan gaat hij eerst op zijn gemakje luchtzuigen en dan pas hooi eten.

mij vragen zijn dus

- wat kan ik doen ?
- hoe heet het middel?
- waar kan ik het kopen?
- hoe duur is het ?
of is er nog een andere potie??

groetjes *BOnny*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:00

Je kan je paard al helpen door hem eigelijk met goed weer (of wat jij zelf het beste vind) 24/7 op een wei te zetten. Dat is het meest ideale .. Lachen

Jij zegt dat je pony eerst zijn brokken eet, dan gaat luchtzuigen en vervolgens zijn hooi opeet ? Het kan ook helpen dat je eerst hooi geeft vóórdat je brokken geeft. (Zoals in het Topic hier staat gaat dat maagzuur tegen, het paard maakt dan ook meer speeksel aan).

Ik geloof dat je het middel 'Maagconsumptie' bedoelt ?
Even op internet intypen en bij de meeste winkels hebben ze het wel Lachen Dat spul is best duur .. De exacte prijs weet ik niet.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:05

Kijk voor maagcompostium op de paarden drogist..daar staat ook wat uitleg bij..prijs valt best mee want je moet maar 12 gram per dag geven.

Anoniem

Re: Mijn pony luchtzuigt !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:45

Mrietje schreef:
hoi

ik hbe in jullie luchtzuig topic gelezen over een middel tegen het lucht zuigen van zo'n band kreeg ze kale plekken dus heb hem afelaten.

mij pony doet het ook maar hij eet eerst zijn brokken en dan gaat hij eerst op zijn gemakje luchtzuigen en dan pas hooi eten.

mij vragen zijn dus

- wat kan ik doen ?
- hoe heet het middel?
- waar kan ik het kopen?
- hoe duur is het ?
of is er nog een andere potie??

groetjes *BOnny*

Is het inmiddels al een beetje gelukt ? Lachen

Tumba

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:15

Kris25 schreef:
Vaak is het als de maagzweer eenmaal over is een enorme gewoonte geworden. Ik heb voor die van mij ook maagcompositum gebruikt. Maagzweer is weg, maar tijdens en na het eten staat hij toch nog even lucht te zuigen....

De mijne doet precies hetzelfde, maar ze heeft nooit erger lucht gezogen dan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:28

Met die maagcomsumptie zorg je voor het wandslijm. Niet zozeer dat hij zuigen stopt, maar daarmee zou je het kunnen verminderen. (Omdat je paard dan waarschijnlijk last heeft van maagzuur, het middel gaat het tegen en je paard zou het minder kunnen doen.)
Maar dat is niet altijd hè Knipoog

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:25

Een kennis hier in de buurt heeft super mooi kruidig grasland "over". Hij heeft mij gevraagd of ik belang heb bij van die 100kg ronde balen verpakt hooi voor een hele interessante prijs.
Aangezien mijn paarden absoluut geen voordroogkuil mogen, wilde hij het gras wel net als bij hooi, 5 dagen op het land laten drogen om het vervolgens door een bedrijf te laten draaien en verpakken in plastic.

Ik vroeg mij af of de zuurtegraad van dit gedroogde gras niet alsnog veranderd in de verpakking? Of kan dat dan op een gegeven moment niet meer?

Iemand een idee??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:10

Ik denk het niet omdat voor verdere verzuring vlgs mij zuurstof nodig is en dat is er niet als ze goed luchtdicht verpakt worden en blijven. Ik heb hier in het verleden weleens van die kleine baaltje voordroog gehad en degene die ik aan het begin van het seizoen had waren niet "zuurder" dan die die het hele winterseizoen gelegen hadden.

Het belangrijkste is denk ik dat het goed droog is als het verpakt wordt en dan echt luchtdicht verpakt wordt en blijft.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:52

ik dacht dat de verzuring juist plaatsvond doordat het in plastic verpakt wordt, zoals kuil/voordroogkuil. Verward

Het wordt zolang als met hooien gedroogd voordat het ingepakt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:07

Klopt ook wel maar vlgs mij stopt dat op een bepaald moment en wordt het dan niet zuurder. Ik heb hier ook weleens balen gehad van 1 jaar oud, die waren niet zuurder dan de "verse" balen.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:14

maar zou echt gedroogd spul ook nog van zuurtegraad veranderen dan? Of kan dat niet meer omdat er geen vocht in zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:44

Denk het niet maar kon de boer je dat niet vertellen? Misschien dat een foeragehandel je meer kan vertellen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:23

cano schreef:
ik dacht dat de verzuring juist plaatsvond doordat het in plastic verpakt wordt, zoals kuil/voordroogkuil. Verward

Klopt. bij ons op stal hebben ze ook van die balen waarvan gezegd wordt dat het hooi is. Ik heb vorig jaar een holistische dierenarts bij mijn paard gehad en later nog iemand van de Silverlinde om naar de maag/luchtzuigklachten van tieme te laten kijken. Beide vertelde dat ALLES wat in plastic verpakt zit, voordroog of kuil is. Hoelang het ook gedroogd heeft dat maakt niet uit. zolang het in plastic zit zal het nooit hooi worden.
er vindt altijd nog een bepaald proces plaats waardoor het verzuurt. misschien niet zo zuur als voordroog/kuil maar toch wordt het nooit hooi. wij hebben op stal verschillende balen gehad uit 1 lichting. de ene leek wel bijna hooi en de volgende (die dus even droog het pak ingegaan is) was gewoon zuur. omdat het toch was gaan werken. dus zelfs al zou het gras zo droog mogelijk het pak in gaan dan nog heb je geen garantie dat alles droog blijft.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:28

oei tieme, dat klinkt niet goed. Verdrietig Vandaar ook mijn vraag hier. Ik wil nl echt absoluut geen zuur gebeuren voeren aan mijn paarden. Kan altijd nog vragen of het gewoon in baaltjes geperst kan worden. Haha!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:34

Even een andere vraag wat betreft het luchtzuigen, hebben jullie paarden last van een lichte onderhals door het luchtzuigen? Alhoewel de bespiering van mijn merrie de laatste tijd beter wordt houdt ze een kleine onderhals, ik heb zo mijn vermoedens dat het luchtzuigen hier best wel eens mee te maken kan hebben... Mijn merrie pakt zich nergens aan vast bij het zuigen, ze doet het gewoon zo in de lucht en ook nog eens vrij fanatiek. Wanneer ze zuigt staat ze in een ''valse krul houding'' zeg maar.... Als ik er over nadenk dan kan ik me voorstellen dat ze hierdoor spieren traint die je liever niet ziet....

Komt dit jullie bekend voor of helemaal niet?

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:28

zou eerder spreken van een mooie bovenhalsspier die goed getraind wordt bij een luigtzuiger, tenminste bij die van mij wel en ik heb het hier in het topic vaker gelezen dacht ik. Haha!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:58

Ja, als hij ergens aan vast pakt misschien... als mijn merrie zuigt (in de lucht dus) dan duwt ze echt haar hals naar voren en dan hup, kin op de borst. Dan ´´traint´´ ze toch juist haar onderhals? Pakt jouw paard zich vast bij het zuigen?

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:31

ja de mijne pakt zich idd vast. Misschien dat dat het verschil maakt?!?! Dan bof ik maar hihi! Knipoog Al hoewel hij sinds aan huis gestald heel weinig zuigt dus moet nu wel trainen om de spieren te behouden haha! Nagelbijten / Gniffelen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:02

Als hij de goede spieren traint is het inderdaad geen probleem nee Haha!

Ik vroeg dit nav een bezoekje aan de fysio, ze wees me er namelijk op dat mijn merrie een lichte onderhals had. Ze vroeg of ze zwaar op de hand was ed. Nu is dit juist absoluut niet het geval en had ik zelf juist het idee dat we sinds een tijdje op de goede weg zitten! Ze begint nu net een klein kapje te krijgen waar ik nu juist zo trots op was! Ik kan de blijvende lichte onderhals daarom niet echt plaatsen en vroeg me dus af of het luchtzuigen hier iets mee te maken kan hebben.... Ik wil het probleem zeker niet afschuiven maar naar mijn idee is de aanleuning de laatste tijd juist beter als ooit! Het feit dat ik even op haar onderhalsje werd gewezen maakte me toch wat onzeker Bloos

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:24

Als de mijne zuigt dan pakt hij iets vast en hij traint daar inderdaad een onderhals mee. het nadeel bij die van mij is dat hij ook z'n rug ontzettend weg drukt. Hij had al last van een weke/doorgezakte rug en vooral in de periode dat hij praktisch de hele dag door aan het paalhangen was, werden de problemen met z'n rug alleen maar erger. ik moest speciale oefeningen doen om z'n rug gebruik te stimuleren maar doordat hij z'n rug zo wegdrukte tijdens het zuigen had dit niet zoveel effect.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:27

Ik heb de luchtzuigplek lager gemaakt. Nu traint ze de bovenhalsspieren Ja

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:08

Anya schreef:
Ik heb de luchtzuigplek lager gemaakt. Nu traint ze de bovenhalsspieren Ja

Erg slim! Zo werkt het zelfs nog in je voordeel Haha! Mijn merrie pakt niets vast dus dat is voor ons helaas geen optie.