Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:56

Isapaardje schreef:
Falka schreef:
Vers eten zijn uitzonderingen.

Maar ja ... je zult maar net zo'n paard hebben en je hebt het te laat in de gaten ...
Heb je dan pech? Of ben je dan "dom" geweest omdat je je paard in zo'n overvol veld met JKK hebt gezet?

Ik persoonlijk zou dit risico nooit willen nemen. En raadt het derhalve anderen ook af. Beter voorkomen dan "genezen".

Het lijkt me logisch om het te voorkomen, zeker als er niet voldoende andere voeding aanwezig is.
Dus als er een paard is dat tot de uitzonderingen behoort, voorkomen dat het kan gebeuren en wat aan het weiland doen. Mij lijkt het me zowiezo handig om als je JKK in je weiland hebt er wat aan te doen. Ik raad het ook niemand aan hoor om een paard in een weiland vol met JKK te zetten, ik weet niet waar die indruk vandaan komt dat ik dat ergens zou zeggen. Niet weglopen voor de problemen, maar ook niet alles vele malen groter maken dan het werkelijk is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:00

Landschapsbeheer in onze gemeente is inderdaad druk bezig om JKK overal in de natuurgebieden te verwijderen. En het mooie is, ik kwam er achter dat ze nog vrijwilligers zoeken oa voor dit werk.
Ik heb me aangemeld ... Ga ik nog actiever JKK bestrijden in mijn eigen omgeving Haha!
Voelt goed. En dit alles is mede dankzij deze discussie hier over "ons" natuurgebied (want toen stuitte ik op deze stichting). Tong uitsteken

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:25

Hey da's een goeie Ingrid.

Ik woon tever bij je vandaan maar zou ook best als vrijwillister willen helpen Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:39

Falka schreef:

Ik persoonlijk zou dit risico nooit willen nemen. En raadt het derhalve anderen ook af. Beter voorkomen dan "genezen".

Falka schreef:
Het lijkt me logisch om het te voorkomen, zeker als er niet voldoende andere voeding aanwezig is.
Dus als er een paard is dat tot de uitzonderingen behoort, voorkomen dat het kan gebeuren en wat aan het weiland doen. Mij lijkt het me zowiezo handig om als je JKK in je weiland hebt er wat aan te doen. Ik raad het ook niemand aan hoor om een paard in een weiland vol met JKK te zetten, ik weet niet waar die indruk vandaan komt dat ik dat ergens zou zeggen. Niet weglopen voor de problemen, maar ook niet alles vele malen groter maken dan het werkelijk is.

Esther, weet je werkelijk niet waar die indruk weg komt dat jij dat ergens zou gezegd hebben?
Nou bijv. op het Kuinderbostopic op het kruiskruidforum
Jij bent in dat gebied geweest en bevestigde dat alle paarden keurig om de JKK heen aten ondanks dat het op die plek geel zag van de bloemen.
Er is toen over schijnveiligheid op dat forum benoemd.
Jouw opmerkingen erna gaven aan dat het allemaal nog wel reuze meeviel met het vers eten.
Daar is door anderen over geageerd en toen zouden de verseters van JKK zeer hoge en verwaarloosbare uitzonderingen zijn volgens jou.

Voor mij en anderen is elk paard wat aan JKK kapotgaat er 1 teveel Boos!
Ik heb foto's gemaakt van JKK wat massaal in een berm groeide een paar km. verderop, naast een paardenwei met 6 friezen. De planten zijn drastisch door de paarden aangegeten over de omheining heen. Nagenoeg overal zijn de bloemen en gedeeltelijk stengels afgegeten over een lengte van zo'n 100 m. berm.
Deze paarden hebben continue een grootpak hooi in hun weide liggen. Bovendien worden ze geregeld verweid als het gras TE kort wordt.
Helaas was het de 1e keer dat ik met dit fototoestel werkte en de foto's zijn van tever af genomen.
Volgend jaar beter want inmiddels is de plant aan het verdorren en is van vers eten niet echt het bewijs meer duidelijk.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:11

henny_w schreef:
Esther, weet je werkelijk niet waar die indruk weg komt dat jij dat ergens zou gezegd hebben?
Jij bent in dat gebied geweest en bevestigde dat alle paarden keurig om de JKK heen aten ondanks dat het op die plek geel zag van de bloemen.

In deze context dus.
na mijn bezoek aan het gebied, mijn eigen waarnemingen in het veld, en de beschikbare literatuur hebben me duidelijk gemaakt dat deze situatie in het Kuinderbos niet noodzakelijk desastreus voor paarden is, omdat het gebied waar de paarden grazen veel groter dan dit ene JKK veld ( 4 paarden op 50 ha) is en dus de paarden genoeg anders te eten hebben, wat naar mijn mening betekent dat de kans dat paarden in dit gebied van de JKK planten zullen eten vrij klein zal zijn.
Ik heb de backup van die hele discussie en heb even nagezocht wat ik heb geschreven.
Ik ben van mening dat je de problemen moet benaderen zoals ze zijn en ze niet vele malen uit moet vergroten, aan paniek zaaien heeft niemand wat en zal zeker niet bijdragen aan een oplossing.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:37

henny_w schreef:
Ik woon tever bij je vandaan maar zou ook best als vrijwillister willen helpen Knipoog

Ik zal niet mee gaan doen aan dat bosomvormingsproject, omdat ik daar niet achter sta Knipoog
Maar ze hebben een nieuw gebied aangekocht, dat ze weer in oude glorie gaan herstellen. De eentonige maisvelden worden weer spelt en boekweit velden
Houtbosjes moeten worden opgeknapt en de verwaarloosde weilanden moeten schoon worden gemaakt en oa worden ontzien van de talrijke JKK rozetten.
Deze weitjes gaan straks dienst doen voor opvang van pony's uit de regio.

Lijkt me in alle opzichten een mooi project om een steentje aan bij te dragen.

Overigens is er op 4 november een landelijke natuurwerkdag. Iedereen die een steentje wil bijdragen kan zich daarvoor opgeven.

http://www.natuurwerkdag.nl/

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:41

Moderatoropmerking:
nogmaals de dringende melding dat 'op de mens spelen' niet is toegestaan

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:35

Falka schreef:
henny_w schreef:

In deze context dus.
na mijn bezoek aan het gebied, mijn eigen waarnemingen in het veld, en de beschikbare literatuur hebben me duidelijk gemaakt dat deze situatie in het Kuinderbos niet noodzakelijk desastreus voor paarden is, omdat het gebied waar de paarden grazen veel groter dan dit ene JKK veld ( 4 paarden op 50 ha) is en dus de paarden genoeg anders te eten hebben, wat naar mijn mening betekent dat de kans dat paarden in dit gebied van de JKK planten zullen eten vrij klein zal zijn.
Ik heb de backup van die hele discussie en heb even nagezocht wat ik heb geschreven.
Ik ben van mening dat je de problemen moet benaderen zoals ze zijn en ze niet vele malen uit moet vergroten, aan paniek zaaien heeft niemand wat en zal zeker niet bijdragen aan een oplossing.

Toch begrijp ik je niet Esther.
Eerder schreef je op dit topic:

Falka schreef:
Falka Bericht onderwerp: Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden
Geplaatst: 12-10-06 21:13

Isapaardje schreef:

Haal JKK dus uit altijd een paarden en ponywei. Weet je zeker dat ze niet frequent een klein hapje nemen.

Natuurlijk moet je het uit de wei halen! Ben dat helemaal met je eens Isapaardje. Ik weet ook niet waar er ergens op mijn pagina staat dat je het in de wei moet laten staan.
Het is juist erg belangrijk om van de risico's op de hoogte te zijn. Maar een klein hapje is niet dodelijk, .....

En nu schrijf je dat in het Kuinderbos de JKK situatie voor de paarden niet noodzakelijk desastreus is.
Wil je mij dan het verschil eens uitleggen tussen planten in een grote paardenweide die er natuurlijk volgens jou uitmoeten of een groot gebied barstensvol JKK binnen het 50 hectare grote natuurgebied.
( Zie hieronder de verwijzing naar de foto's) Ik tel in elk geval op een door jou gemaakte foto al 7 paarden ipv. 4 temidden van een 'zee' van geelbloeiend JKK waar de plant niet noodzakelijk desastreus zou zijn?
Ik kan uiteraard niet exact de hoeveelheid planten tellen maar me dunkt dat de hoeveelheid JKKplanten in het Kuinderbos in verhouding veel erger is dan een doorsnee weiland met een gemiddelde aan JKK planten.
Om die reden lijkt mij zo'n natuurgebied veel gevaarlijker. Makkelijk om een keer een hapje vers JKK of een rozet mee te happen, maar ook gevaarlijk omdat planten vertrapt kunnen worden en opdrogen. Paarden herkennen gedroogd JKK niet als gevaarlijk en eten het alsnog op daar hoeft het niet eerst voor gehooid te zijn. De stukken liggen op te drogen naast de planten Boos!
In elk geval blijft het JKK altijd giftig, of het voor paarden nou gedroogd of vers binnen 'hapbereik' staat in de weide of in een gebied ala het Kuinderbos.
In vergelijk met wat je hierboven schrijft vind ik je eerdere tekst hier ook op Bokt dan ook vreemd ?
Bij Voorpaginanieuws verwijs je naar het volgend filmpje. Tevens staan daar door jouw gemaakte foto's met onderschrift:
Falka schreef:
Falka Bericht onderwerp: Re: Overheid: geen verantwoordelijkheid jacobskruiskruid
Geplaatst: 06-08-06 22:41

Kijk hier eens naar het filmpje, een begrazing vol JKK, helaas geen rups te bekennen.
http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=742
Wel heeeeeeeeeeel veel kruiskruid en paarden.

Onder 1 van die foto's van het Kuinderbos benoem je:
"Voor de grazers een groot risico, er liggen ook veel platgetrapte planten en er zijn veel rozetten"

Ik heb hier maar enkele berichten van jou uitgelicht maar vind het verwarrend en enigszins tegenstrijdig.
Je verwijt mij en anderen nogal eens paniekzaaierij terwijl wij alleen maar kritisch doorvragen omdat we het niet met alles eens zijn en omdat er al mensen hier op Bokt zijn die zelf hebben ervaren dat hun paarden wel degelijk JKK vers eten. Ondanks een goeie volle graswei of voldoende hooiaanbod.

Wat is wijsheid zolang er nog geen echte oplossing voor handen is? Wachten tot de heren wetenschappers hebben ontdekt waarom er paarden zijn die JKK vers eten en dan pas maatregelen nemen of denken "voorkomen is beter dan genezen" en alle grazers uit de JKK houdende natuurgebieden houden omdat het hoe dan ook een zeer giftige plant is.
Persoonlijk ga ik voor de 2e optie omdat elk paard wat aan JKK kapot gaat er 1 teveel is.

De ene keer wordt JKK door jou een groot risico genoemd, de andere keer wordt het weer afgezwakt ???

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:47

Bokt is niet bedoelt om met modder te smijten. Je bent erg goed op de hoogte van de nuances die zijn aangebracht in die verwijderde draad. Dus stop er nu maar mee Henny, dit is geen eerlijke discussie. Het geeft ook geen pas om in een discussie selectief berichten te verwijderen, deze hele topic had verwijderd gemoeten op het kruiskruidforum om te voorkomen dat een discussie zo wordt misbruikt. Niemand mag daar nog reageren om te nuanceren. Er waren tientallen reacties, wat er nu aan over is gebeleven is geen juiste weergave van de feiten.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:22

Falka schreef:
Bokt is niet bedoelt om met modder te smijten. Je bent erg goed op de hoogte van de nuances die zijn aangebracht in die verwijderde draad. Dus stop er nu maar mee Henny, dit is geen eerlijke discussie. Het geeft ook geen pas om in een discussie selectief berichten te verwijderen, deze hele topic had verwijderd gemoeten op het kruiskruidforum om te voorkomen dat een discussie zo wordt misbruikt. Niemand mag daar nog reageren om te nuanceren. Er waren tientallen reacties, wat er nu aan over is gebeleven is geen juiste weergave van de feiten.

Ik denk dat het helemaal niet zinvol is om een totaal aan gort verknipt topic van een ander forum hier voort te zetten. Daar heeft niemand wat aan.
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 23:10

Brabants Landschap
Liet mij vandaag het volgende weten:

In het algemeen is het zo dat dieren geen Jacobskruiskruid eten als ze kunnen kiezen. Het probleem speelt alleen als het kruid is platgetrapt en gedroogd is door de zon of in gedroogde vorm in het hooi zit. De dieren herkennen het dan niet.
Het probleem speelt bij ons vrijwel alleen in extensief begraasde terreinen. Mocht er in een terrein veel platgetrapt en verdroogd Jacobskruiskruid voorkomen dan wordt het vee soms tijdelijk elders ingeschaard. Daar het hier om extensief begraasde gebieden gaat, is tijdelijke onderbreking van de begrazing geen ecologische ramp.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:20

Falka schreef:

Ik denk zelf dat de vragen die gesteld worden terecht zijn en ruimte geven voor discussie. Als ze uit hun verband gehaald zijn, dan kun je dat nuanceren of niet. Dat maakt de discussie dan ook inzichtelijk voor meelezers.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:39

Anya schreef:

Ik denk zelf dat de vragen die gesteld worden terecht zijn en ruimte geven voor discussie. Als ze uit hun verband gehaald zijn, dan kun je dat nuanceren of niet. Dat maakt de discussie dan ook inzichtelijk voor meelezers.

Als een discussie eerlijk verloopt is er ook niets mee mis om dingen uit te leggen, wat er hier gebeurt is dat er wordt verwezen naar een gedeeltelijk verwijderde discussie op een ander forum, een verminkte discussie dus. er worden dingen uit zijn verband gerukt. In het Kuinderbos hebben de grazers ruim voldoende ruimte en voldoende voedsel. Deze nuanceringen stonden in die inmiddels selectief verwijderde draad. Ik heb geen toestemming gegeven voor het gebruik van derden voor de foto's en de film zonder de nuances die er zijn aangebracht, dat is een verknipte weergave van de nu bekende feiten. De mensen die hier schrijven over deze discussie op het JKK forum zijn allen op de hoogte van de nuanceringen dat paarden het zelden vers eten, behalve bij voedselschaarste en de dieren die dat wel doen dat zijn uitzonderingen, dit wordt bevestigd door de literatuur en mijn en andermans waarnemingen in betreffend gebied. Ik ben daar geweest met alle betrokken partijen, daar is iedereen van op de hoogte die mee discussieerde in de verminkte draad op dat andere forum, iedereen is op de hoogte dat er wel degelijk serieus met de problemen om wordt gegaan in dat bos. Dat is meerdere malen uitgelegd.
Als een discussie iets toevoegt om de problemen in de juiste context te zetten ben ik altijd bereid te discussieren ik heb immers niets te verbergen.
Het is in principe exact het zelfde wat Ispaardje nu schreef op dat natuurgebied in Oss, paarden eten geen of zelden kruiskruid als er voldoende voeding in het gebied aanwezig is.
Bij 50 ha en 4 paardjes ( de 3 Fjorden staan in een ander stuk waar geen of amper wat kruiskruid staat) is er daar voldoende voedselaanbod.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:47

Daarmee heb je toch nu een uitleg gegeven?
Dat lijkt mij het uitgangspunt van een discussie. argument en tegenargument.

Overigens is het linken naar een op het net staand filpje wel wettelijk toegestaan, tenzij bij het filmpje wordt aangegeven expliciet dat linken niet is toegestaan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:51

Ik kreeg dit juridisch advies over het gebruik van beeldmateriaal. Het gaat denk ik met name om de context waarin het wordt gebruikt of misbruikt. Dat is mijn vraag geweest, of dit zomaar mag gebruikt als er verminkt is in de berichten en de nuanceringen weg zijn gehaald.

Op informatie, muziek, afbeeldingen, foto’s e.d. die u vindt op websites van anderen (of in bijv. newsgroups) zal in de meeste gevallen ook auteursrecht en naburige rechten rusten. Dit houdt in dat u van die informatie gebruik mag maken maar uitsluitend voor uzelf. Zodra u één en ander verder gaat verspreiden, bijvoorbeeld door het op uw eigen website te zetten of door er kopieen van te maken voor anderen, mag dat niet zomaar. U hebt daar toestemming voor nodig
Het veelvoorkomende misverstand ‘het staat toch al online, daar kan iedereen gebruik van maken, dus dan kan ik het ook op mijn eigen website zetten’ gaat niet op. Dat zou hetzelfde zijn als u cd’s of boeken, die in principe ook voor iedereen toegankelijk zijn, kopieert en uitdeelt. Het maakt overigens niets uit welke bedoeling u hebt met het geven van informatie op uw website. Of u voor uw eigen plezier een website maakt of met commerciële bedoelingen doet niet ter zake.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:54

Nee de film mag je niet neerzetten, de link wel. Anders zouden erg veel sites in overtreding zijn.

Maar dit is een andere discussie.

Wat ik werkelijk niet begrijp is waarom een groepje volwassen mensen niet in staat is een volwassen discussie te voeren. En constant over en weer elkaar beschuldigt. En zich daar constant over en weer aan schuldig maakt. Wat een enorme vete speelt hier. Ik denk dat het tijd wordt dit topic op slot te doen.

En fraai bijpassend geel slot dan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:57

Lijkt me een heel goed idee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:57

Bij deze. De discussie kan kennelijk niet goed gevoerd worden.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:07

Moderatoropmerking:
Topic is heropend mits men alleen post over JKK en normaal op elkaar reageerd!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:02

Dit is heel mooi dat dit topic weer open is, ik denk dat het heel belangrijk is om goede objectieve informatie te geven. Kruiskruid is een lastig te bestrijden 'onkruid' en om wat aan de problemen te doen is en blijft het belangrijk te weten wat de risico's zijn van Kruiskruiden voor paarden en wat je er aan kunt doen Het tijdig herkennen van de planten is belangrijk en het weten hoe de plant zich gedraagt. Het is niet zo eenvoudig om de plant te bestrijden, uit achtergebleven stukjes maakt ie nieuwe planten, door uitsteken is er ook weer een bodemverstoring die juist kan zorgen dat de plant zich weer kan vestigen, afmaaien zorgt er voor dat de plant niet afsterft, maar juist opnieuw weer uitgroeit en wel meer dan twee jaar oud kan worden. Ook het gebruik van herbiciden of zout ter bestrijding van Jakobskruiskruid geeft geen gegarandeerd succes, hoe jonger de plant en des te kleiner het volume van de plant des te meer succes er kan zijn. Kortom , het is NU de tijd om er wat aan te doen in de wei, omdat in het jonge stadium de kans op succes het grootst is.
Een dichte zode voorkomt kiemen van de zaden. Met name hooi is een risico omdat paarden het dan niet meer herkennen.

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:07

bij ons op stal stond er een paard (arabier) Haha!
die is vorig jaar zomer dood gegaan door de jacobskruid in de wei Boos! Boos!

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:12

Bij ons op de camping in zuidlaren (Drenthe) gaan elk jaar heel veel mensen naar
de weilanden om al het Kruid te verwijderen.

Paarden eten het van nature niet, maar als het doodgaat kunnen
ze het niet meer herkennen en eten ze het onbewust op.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:42

Tumba schreef:
Bij ons op de camping in zuidlaren (Drenthe) gaan elk jaar heel veel mensen naar
de weilanden om al het Kruid te verwijderen.

Paarden eten het van nature niet, maar als het doodgaat kunnen
ze het niet meer herkennen en eten ze het onbewust op.

Ik denk dat het goed is om het te verwijderen van weides waar paarden staan. Ik heb de ervaring dat dat wel zode aan de dijk zet. Maar zorg voor een goede weide is net zo belangrijk anders zet je de deur wagenweid open voor JKK. Helaas moeten paarden het vaak met een klein weitje doen. Dat weitje heeft dan wel zo zijn risico's als het overbegraasd wordt.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:33

linda_walter schreef:
bij ons op stal stond er een paard (arabier) Haha!
die is vorig jaar zomer dood gegaan door de jacobskruid in de wei Boos! Boos!

Linda wat naar dat dat paard is overleden. Je schrijft dat het paard is overleden door kruiskruid in de wei? Stond de wei zo vol dan en was er niets anders meer te eten? Of heeft het misschien in het hooi gezeten? Is er ook sectie gedaan om aan te tonen dat de doodsoorzaak kruiskruid was, dat is namelijk erg belangrijk om te weten. Er zijn in Nederland eigenlijk geen cijfers bekend van de schaal van het probleem. Bij de gezondheidsdienst voor dieren is er vorig jaar één bevestiging geweest van een alkaloïde vergiftiging. Het kan natuurlijk best zo zijn dat er veel mensen geen sectie laten verrichten, ( ze denken vaak dat dat erg duur is, maar dat valt erg mee) maar dan kun je dus nooit aantonen dat het om een alkaloïde-vergiftiging ging. Er kunnen veel meer oorzaken zijn van leverfalen. Normaal zullen paarden het niet eten in de wei, wel in het hooi. Dan is de frequentie van de hoeveelheid eten van belang. Maar wat vooral van belang is dat als er wordt vermoed dat het om kruiskruid gaat er sectie wordt verricht. Eten alle paarden op die stal hetzelfde hooi?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:53

Ik ben alweer tijden aan het steken (ik mag niet spuiten op de wei aangezien het in een bos ligt) Het is haast niet te doen, maar ieder plantje wat eruit is is er weer een minder zullen we maar zeggen. Heb weer bijna een van de weitjes leeg. En als je dan over je weitje uitkijkt en je ziet niet van die irritante JKK planten staan dan ben ik stiekem toch een beetje trots. Ik hoop dat ik alles er weer uit krijg voor de bloeiperiode.