Falka schreef:
Ik persoonlijk zou dit risico nooit willen nemen. En raadt het derhalve anderen ook af. Beter voorkomen dan "genezen".
Falka schreef:Het lijkt me logisch om het te voorkomen, zeker als er niet voldoende andere voeding aanwezig is.
Dus als er een paard is dat tot de uitzonderingen behoort, voorkomen dat het kan gebeuren en wat aan het weiland doen. Mij lijkt het me zowiezo handig om als je JKK in je weiland hebt er wat aan te doen. Ik raad het ook niemand aan hoor om een paard in een weiland vol met JKK te zetten, ik weet niet waar die indruk vandaan komt dat ik dat ergens zou zeggen. Niet weglopen voor de problemen, maar ook niet alles vele malen groter maken dan het werkelijk is.
Esther, weet je werkelijk niet waar die indruk weg komt dat jij dat ergens zou gezegd hebben?
Nou bijv. op het Kuinderbostopic op het kruiskruidforum
Jij bent in dat gebied geweest en bevestigde dat alle paarden keurig om de JKK heen aten ondanks dat het op die plek geel zag van de bloemen.
Er is toen over schijnveiligheid op dat forum benoemd.
Jouw opmerkingen erna gaven aan dat het allemaal nog wel reuze meeviel met het vers eten.
Daar is door anderen over geageerd en toen zouden de verseters van JKK zeer hoge en verwaarloosbare uitzonderingen zijn volgens jou.
Voor mij en anderen is elk paard wat aan JKK kapotgaat er 1 teveel
Ik heb foto's gemaakt van JKK wat massaal in een berm groeide een paar km. verderop, naast een paardenwei met 6 friezen. De planten zijn drastisch door de paarden aangegeten over de omheining heen. Nagenoeg overal zijn de bloemen en gedeeltelijk stengels afgegeten over een lengte van zo'n 100 m. berm.
Deze paarden hebben continue een grootpak hooi in hun weide liggen. Bovendien worden ze geregeld verweid als het gras TE kort wordt.
Helaas was het de 1e keer dat ik met dit fototoestel werkte en de foto's zijn van tever af genomen.
Volgend jaar beter want inmiddels is de plant aan het verdorren en is van vers eten niet echt het bewijs meer duidelijk.