Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:06

algemeen - anamnese : versnelde ademhaling
hoest (bijna) niet, geen snotneus
2 weken terug piepen op de longen gehoord door andere dierenarts (Jos van de Aardenne), toen op
subestin gezet
Dit gaf maar weinig verbetering.
Behandeling nu al een paar dagen gestopt en paard is nog/weer benauwd.
paard staat veel buiten en hooi wordt nat gemaakt
wordt verneveld met NaCl
bevindingen : nu geen piepen te horen, maar wel tachypnee (AH frequentie ruim 40/minuut en iets
geforceerd
keelpalpatie gb
hartausc gb
schone neus, geen neusvleugelen
Temp normaal (heeft volgens eigenaresse ook geen koorts gehad afgelopen tijd)
diagnose : ddx luchtweginfectie (maar komen niet in contact met andere paarden), astma,....
advies / therapie : effect trovex beoordelen, bij verbetering ev voortzetten met prednisolon (eigenaresse wel
beetje huiverig voor cortico's ivm hoefbevangenheid, vandaar gekozen voor kortwerkende injectie)
nogmaals ventipulmin en supplement ter ondersteuning
als geen effect dan advies verder onderzoek dmv scopie
advies: AH frequentie noteren

Wellicht vinden jullie dit nog interessant ;)

Ben benieuwd donderdag…

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:23

Even gekeken naar Hartog senior maar ook dat is weer een mix met balancer(brokje dus) en daar heb ik al 3 soorten van geprobeerd en eet ie niet. Hij krijgt ju s ochtend een flinke hand vol van zo’n mix (die v vitalbix) met muesli 18Plus en vaak ligt de helft vd grasjes nog in zijn bak. Meng ik t door slobber heen dan gaat t wel op. Maar ik zoek eigenlijk wel een droge ruwvoer vorm. Tenzij ik merk dat ie t echt niet weg krijgt natuurlijk. Het is even zoeken. Heb nu wel als proef een kilo wiesenflakes aangemaakt m water in zijn stal gezet. Kijken of hij dat zo zonder andere toevoegingen lekker vindt. Dan kan dat wellicht op zijn minst een deel vd uitkomst bieden. Zag ook een grascube met appel die geweekt kan worden gegeven. Die hou ik ook even in gedachten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:36

@zilfstar, een hooi wat kort is? Dus geen lange stengels? Zou dat iets zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:40

@Zilfstar: er zitten niet veel brokjes in de grasmix, die kun je er makkelijk uit vissen en in een slobber gooien om mee te laten weken. Of hij laat ze liggen en hoef jij niet te vissen :)

@Somebitch: mooi opsomming. Hij is iig goed nagekeken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:58

Sachertorte schreef:
Ja? Staan jullie paarden in hun blootje nu? Ben ik dan te voorzichtig?

Ik durf ze ook niet bloot te zetten hoor.... twijfelde over de shet maar toch opgelaten. 2 uurtjes in hun blootje gescharreld en gerold toen ik er was en daarna weer aangekleed. De pony met 0. En bij m'n grote heb ik 50+50 opgelaten al twijfelde ik nog over 0+50

@ Britta oh wat rot zeg. Is hij erg kreupel? Niet iets dik of zo? Hopelijk komt de eigenaar er vlot achter wat het is. Komt de HS een beetje snel?

@Carola fijn dat je verbetering ziet met het voer. Wat geef je nu ook alweer?

@ Ellepel bedankt voor je foto, zijn er idd best wat! Merk je ook dat ze er ongemak van heeft? Mijn merrie deed echt beetje rommelen en moelijk doen toen ze er zoveel draaide. Liep ze van net naar net om te kijken of het daar wel lukte, of liet het hooi even liggen om te kijken of ze toch echt niet bij t gras kon..... gelukkig lijkt het nu beter te gaan!

@ queelens wat rot dat z'n oog wat onrustiger lijkt. Hopelijk trekt dat wel weer bij. Ik snap je overwegingen of je, als.het toch erger wordt, aan zo'n ingreep nog wilt denken... vergt ook een hoop aanpassingsvermogen of is hij al blind aan dat oog? Sterkte en beterschap er mee :(:)

@ spannend somebitch, succes alvast voor donderdag!

@ zilfstar wat balen dat het nog zo aanwezig blijft... wat een zorgen dan hé. Goed om hem bij te voeren met een ruwvoer vervanger :(:) De hartog senior is heel fijn zacht grasspul, misschien ook nog een idee om te proberen? Dat hoeft niet geweekt te worden maar is wel wat makkelijker weg te krijgen.

Mijn merrie eet de laatste 2 dagen weer als een malle, erg blij mee. De normale hoeveelheden die ik van d'r gewend ben. Nog maar af en toe wat proppen en dan zijn t voornamelijk proppen die al flink vermalen zijn (en al even 'in een holle kies' zaten), en geen verse proppen waar ze nog amper op heeft gekauwd.

Plan is, als het goed blijft gaan, na de jaarwisseling een foto van t gebit te laten maken. Ipv in de stress maand december dat nog te doen..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 20:05

Lastig Somebitch, heb echt geen idee wat het nog kan zijn.

Sakyr gaat ook niet meer bloot hoor.

Lastig hoor de zoektocht naar geschikt krachtvoer.

Nog steeds schone billen, is ook fijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:29

DubbelFun schreef:
@ellepel: zou het misschien al schelen met dat fijne hooi als je uit een slowfeerder (net of gris) zou

Ja misschien wel,alleen heeft Kelly geen boventanden meer en kan ze het hooi niet goed uit een net pakken.
Dus geef ik het wel gewoon los.
Het is ook meer dat ze wat te kauwen heeft eigenlijk, ze kan het sowieso niet meer kwijt.
Die leeft echt uitsluitend op ruwvoervervangers. :j

Zilfstar, de wiesencobs van Marstall of de fibernuggets van Pavo ( of vergelijkbaar)kun je best veel van geven.
Kelly krijgt zes kilo per dag, wel gemengd met masters senioren slobberbrok,en/ of seniores priores.( anders vind ze het niet lekker :+
Kijk grasbrok zit wat hoger in energie en eiwit dan hooi,maar je kan er best veel van geven om hooi te vervangen :j

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:42

Mijne laat ik de brokjes uit de grasmix liggen, daar eet hij omheen... Die worden door de shet opgegeten of ik kwiet ze in de slobber en dan eet hij ze alsnog.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 21:45

Zilfstar schreef:
Even gekeken naar Hartog senior maar ook dat is weer een mix met balancer(brokje dus) en daar heb ik al 3 soorten van geprobeerd en eet ie niet. Hij krijgt ju s ochtend een flinke hand vol van zo’n mix (die v vitalbix) met muesli 18Plus en vaak ligt de helft vd grasjes nog in zijn bak. Meng ik t door slobber heen dan gaat t wel op. Maar ik zoek eigenlijk wel een droge ruwvoer vorm. Tenzij ik merk dat ie t echt niet weg krijgt natuurlijk. Het is even zoeken. Heb nu wel als proef een kilo wiesenflakes aangemaakt m water in zijn stal gezet. Kijken of hij dat zo zonder andere toevoegingen lekker vindt. Dan kan dat wellicht op zijn minst een deel vd uitkomst bieden. Zag ook een grascube met appel die geweekt kan worden gegeven. Die hou ik ook even in gedachten.

Een beetje lijnzaadolie maakt t ook niet aantrekkelijker?

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 22:00

Ik haak weer even aan, nav de gesprekken over dekens en voer:
In overleg met oa de DA staat de mijne alleen onder een 0grams regendeken. Heeft zelf een aardige vacht, dat vind ik belangrijk dat hij het nog wel kweekt, en voelt warm genoeg onder de deken. Ben nog wel opzoek naar een fijne liner voor hem, maar in shet-maatjes is het toch wat lastiger aanbod geloof ik.

Mijn oudje van 29 dacht in eind september nog snel afscheid van te moeten nemen, maar inmiddels is hij toch flink aangekomen. Nog niet op het gewicht wat ik zou willen zien, maar ben echt niet ontevreden. Ik voer hem cush Care van Dodson and Horrell, hij vind dat heeeeerlijk. Nadat zijn tanden zijn verwijderd ivm EOTRH moest hij niets meer van de slobbers weten, ik heb echt alles wel geprobeerd met hem. Op een dag was ik in de buurt van Kaatsheuvel en vond daar in Elshout een winkel met paardenvoer. Op aanraden van de eigenaresse kreeg ik een zak Cush Care mee. Hij at direct zijn emmer leeg. Het zijn kleine brokjes die hij heel goed kan kauwen en die niet geweekt hoeven te worden. Zakken zijn helaas wel wat duurder, volgens mij zo'n 32 euro per zak, maar dat is het mij wel waard op het moment. Altijd goedkoper dan de dierenarts.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 23:05

hagelslag schreef:
Zilfstar schreef:

Een beetje lijnzaadolie maakt t ook niet aantrekkelijker?

Nee hij vindt het blijkbaar te hard ofzo die mixen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:13

@Zorrolily: Dat Cush Care is idd niet goedkoop en dan heb je nog geluk dat je net een winkelier trof die het op voorraad had anders komt er nog verzending bij.
Ik heb vroeger een tijd ook voer van D&H gevoerd toen Rene Wielens het nog thuis kwam brengen. Dat werd ook graag gegeten.

Overigens vanochtend weer schone billen :)

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:15

Goedemorgen!

Schone billen is super fijn DubbelFun!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:16

Hoe blij kun je er mee zijn hè :D

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:27

Zilfstar schreef:

Als ik dit zo lees dan zou ik ook cush care aanraden. Zacht brokje en blijkbaar lekker. Mijn paard eet dit goed, en die wil veel van de dingen die je geprobeerd hebt ook niet hebben.

Hier staat mijn paard nog onder 200 gram. Maar dat wisselt zo per paard. En de leeftijd. Ze is nu 29. Een paar jaar geleden had ze wel nog genoeg gehad aan 100 gram denk ik.

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:44

DubbelFun schreef:
@Zorrolily: Dat Cush Care is idd niet goedkoop en dan heb je nog geluk dat je net een winkelier trof die het op voorraad had anders komt er nog verzending bij.
Ik heb vroeger een tijd ook voer van D&H gevoerd toen Rene Wielens het nog thuis kwam brengen. Dat werd ook graag gegeten.

Overigens vanochtend weer schone billen :)

Nou dat was inderdaad een kleine zoektocht! Maar nu bestel ik maandelijks bij Voervoorpaarden en wordt het heerlijk op stal bezorgd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:49

Ik zie dat je met 4 zakken al aan de gratis bezorgkosten zit, dus dat is wel te doen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:09

Dank voor t meedenken iedereen! De cushCare bekeken maar helaas is het een brokje. En na mijn eerste ervaring met slokdarmverstopping door zijn slokdarmverlamming geef ik geen brok meer, alleen geweekt. Hij doet t verder goed op de combi speedibeet en wiesenflakes en muesli erdoor geweekt. Zoek vooral iets wat dus droog gegeven kan worden voor de ochtendvoerbeurten. Want stal kan helaas niet faciliteren in voer ter plekke weken en t mag allemaal niet zo lang geweekt staan. Ga zo n Welkoop toe, eens kijken n de hartog compact gras en de senior die hier genoemd werd. Hij staat er verder jolig enzo bij hoor, gister nog voerbakje v onze pony uit zijn mond moeten frutselen die hij heel parmantig heel hoog hield… blij ei

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:22

Misschien is senior crumbs van Havens nog een optie. Dat valt enorm snel uit elkaar met lauw/warm water en werd hier een tijd goed gegeten. Uiteindelijk liet hij het weer staan natuurlijk, was hij dat zat. Maar zolang als hij het at was het een snelle en makkelijke manier van voeren. Muesli erdoor en misschien wat grasmix en klaar

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:22

Heb voor nu de hertog senior genomen. Voelt echt heel zacht, is groenig en echt grassig itt de compactgras wat mij stuk stugger leek. Nu nog hopen dat ie het blieft natuurlijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 21:15

Wat mag niet lang geweekt staan dan, bedoel je het product zelf?
24 uur kan prima hoor,zeker als het wat kouder is word het niet snel ranzig en word het goed gegeten.
Of mag het vanuit stal niet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 23:46

ellepel schreef:
Wat mag niet lang geweekt staan dan, bedoel je het product zelf?
24 uur kan prima hoor,zeker als het wat kouder is word het niet snel ranzig en word het goed gegeten.
Of mag het vanuit stal niet.

Ik bedoel het spul zelf inderdaad. Maar ook van Jippe zelf :Y) de seniores bijv at hij in de zomer niet meer in de ochtend omdat t zuur was vanwege te lang gestaan.

Inmiddels begrepen inderdaad dat de wiesenflakes in elk geval wel langer mogen staan nu, alleen in zomer niet. Hoe warmer, hoe korter zeg maar. Dus dat is mooi. Want meneer wil de hartog senior erg graag eten maar nam misschien te grote happen? Want regelmatig spuwt hij toch ook dit uit. Dus ben nu van alles aan het testen. Als ik de hartog door zijn al bekende slobber doe gaat t wel netjes n binnen. Er is nu een andere baal voordroog neergezet, dus ben benieuwd. En heb naast extra portie wiesenflakes met hartog erin ook bak neergezet met de hartog senior en een baksteen }:0 als test of hij het dan wellicht in kleinere hapjes neemt en t beter gaat.

Afbeelding
Hij vond t meteen lekker dus al reageert hij wel op de hardere stukjes mais die erin zitten. Dat tuft hij sowieso uit. Ook wel vreemd dat die zo hard zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 07:58

Kelly kan ook geen hartog eten, wel,iets beter als ik dat flink nat maak.
Maar ik geef dat niet meer.
Er zit trouwens geen mais in? Denk dat je het gerstenstro bedoeld wat er in zit.
Het blijft een lastig ding dat slobber maken.
In de zomer maak ik de wiesencobs met de Masters meteen als ik op stal kom.
Dat is met een twintig minuten uitgezet.
Seniores voer ik zomers niet,omdat het te lang moet weken en het inderdaad gaat stinken.

Momenteel meng ik het wel mee omdat het voer echt zo duur is, net weer bestelling gedaan voor een week of vijf voor 260 euro :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 08:24

Hmm ik haalde er twee/ drie gele harde stukjes uit, wat geen recht stukje was, waarvan ik dus dacht dat t mais was. Kan natuurlijk per ongeluk erin gekomen zijn. Of een geplet gerst-korreltje. Zal straks weer eens kijken. Duur is het allemaal zeker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 09:13

De zomernachten kunnen idd te wam zijn om SP een nacht te laten staan. Ik heb een week of zo dit ook aan een vakantiepaard gevoerd en dat stonk echt de volgende dag.

Die Hartog Senior lijkt toch wel erg op de Grasmix. Ik kan me indenken dat als ze daar te grote happen van nemen dat het problemen met wegwerken gaat geven... reden waarom ik Boon niet meer uit een voerbak voer maar kaal op de grond of in een grote hooibak.
Én wederom droge billen !!