Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 17:23

Vanmorgen is de dierenarts weer bij mijn merrie geweest, aangezien haar benen nu elke keer dik worden ☹️ ze is er niet pijnlijk of kreupel op gelukkig, maar wilde het voor de zekerheid even gecontroleerd hebben.

Ook hebben we de benen net gewassen met hibi scrub om te bekijken hoe het er nu echt uit ziet. (Eerder waste ik ze juist niet)

De huid lijkt minder rood, en de kootholtes zijn ook zo goed als glad. Daar zijn de korstjes bijna weg.

We hebben nu afgesproken dat wanneer het over een week niet minder word, dat we gaan opstarten met prednisolon, het geen waar ik verschrikkelijk tegenop zie, ik hoop dus echt dat het snel wat betert, maar met het aankomende weer word het ook lastig denk ik .

De huid lijkt op de foto’s wel vuriger dan in het echt, de benen waren hier net gewassen, en staat nog niet zoveel haar op omdat ik ze eerder tegen beter weten in had geschoren, omdat we toen nog dachten aan mok ☹️

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

henshem

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 18:25

Als prednison tijdelijk nodig is, dan is dat nu eenmaal zo. De huid ziet er mooi uit.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 18:51

De huid is naar mijn idee ook wel een stuk beter, minder rood en ontstoken, gewoon roze nu

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 23:24

Afbeelding

Afbeelding
Hoi allemaal!

Een van mijn paarden is na een jaar tobben nu sinds een paar maandjes ook gediagnosticeerd met equine summer pasture vasculitis. Het leek even goed te gaan met UV bescherming en drooghouden. Ik behandel ook met rood licht pad van cellkick. Nu helaas toch ook aan een ander been begonnen en echt dik en pijnlijk zo zielig! Ik zag het van de week ook aan haar been bijten! Doen die van jullie dat ook en zijn daar tips voor?
Ik heb nu toch maar prednison en ab gekregen van de dierenarts, maar hij kon mij niet vertellen wat ik met het been zelf moet doen. Zit nu erg te twijfelen. Helaas heeft ze veel pijn waardoor een sok of iets om doen ook nog niet lukt. Iemand tips? Ik durf het niet te wassen, want daar wordt het vaak weer onrustig en dik van.

Afbeelding

Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 23:30

Oh wat zielig toch hè! Beterschap, hier in het topic staan veel tips, ik heb er al veel aan gehad

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 23:35

Wat vervelend voor je paard!! Wat heb je nu aan UV bescherming om? Heb je wel whinny’s? Want als t probleem echt zit in t om doen daar van zou ik daar een oplossing voor bedenken.
Staat je paard op de wei?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 23:38

@Sharon, hopelijk is de prednison toch niet nodig maar je moet wat. Krijgt ze nog beweging? Zijn haar benen daarna dunner?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 00:05

Pallatin schreef:
@Sharon, hopelijk is de prednison toch niet nodig maar je moet wat. Krijgt ze nog beweging? Zijn haar benen daarna dunner?

Na beweging zijn ze idd dunner, dus dat lijkt mij positief, stal eigenaar appte daarstraks dat de benen toch wel echt dik zijn, morgen ga ik al vroeg naar stal, als ze zich goed voelt weer lekker stappen onder het zadel, anders aan de hand.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 00:29

gabiiy schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Hoi allemaal!

Een van mijn paarden is na een jaar tobben nu sinds een paar maandjes ook gediagnosticeerd met equine summer pasture vasculitis. Het leek even goed te gaan met UV bescherming en drooghouden. Ik behandel ook met rood licht pad van cellkick. Nu helaas toch ook aan een ander been begonnen en echt dik en pijnlijk zo zielig! Ik zag het van de week ook aan haar been bijten! Doen die van jullie dat ook en zijn daar tips voor?
Ik heb nu toch maar prednison en ab gekregen van de dierenarts, maar hij kon mij niet vertellen wat ik met het been zelf moet doen. Zit nu erg te twijfelen. Helaas heeft ze veel pijn waardoor een sok of iets om doen ook nog niet lukt. Iemand tips? Ik durf het niet te wassen, want daar wordt het vaak weer onrustig en dik van.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hier zou ik wel echt die zon beschermers omheen doen, dat helpt al echt zoveel

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 06:28

gabiiy schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Hoi allemaal!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Toch proberen te bedekken. Als er maar iets overheen zit. Fly boots, een bandage of een sok.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:50

Zonder bedekking komt je nergens ben ik bang.... en ik zou kijken welke kliniek het was protocol kan inzetten. En cortavance proberen te krijgen van je DA.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:06

Pijnstillers geven zodat je er wel wat omheen kan doen. Desnoods binnen zetten dat er geen (zon)licht meer bijkomt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:38

Ik heb even opgezocht rambo fly- tech boots bevallen hier het beste.zeker voor de zomer . Naast de silver whinny en de compressie kousen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:35

Hierbij mijn ervaring en mijn verhaal.

Sinds ik mijn paard heb, kreeg ze na zonnige periodes steeds vreemde plekken op haar benen. De huid werd warm en zweterig, er ontstonden korsten, haren vielen uit, en in sommige gevallen zwollen haar benen zelfs op tot het punt van oedeem. Hoe ik haar de afgelopen vier jaar door deze periodes heb gekregen, weet ik eerlijk gezegd nog steeds niet.

Ongeveer anderhalf jaar geleden, tijdens een bezoek aan de kliniek (voor iets heel anders), vroeg ik tussen neus en lippen door of ze een crème hadden tegen mok. Wat ik tot dan toe gebruikte – mokcrèmes en sudocrème – hielp totaal niet.

Ik kreeg toen een potje mee van een andere crème.

Afbeelding

Elke keer als mijn paard weer plekken kreeg, smeerde ik dit erop, en de plekken leken snel minder te worden. Maar het was alsof ik water naar de zee droeg: waar de ene plek verdween, kwam de volgende alweer op.

Ik heb werkelijk van alles geprobeerd én aangehoord:
– Het kwam door het scheren.
– Of juist doordat ik haar benen niet goed droog maakte.
– Het lag aan het voer, het gras, de stal, de wei...
Maar haar leefomstandigheden zijn goed: ze staat droog, schoon, zonder veel insecten; haar gezondheid is prima, ze eet goed, heeft een volle vacht en ziet er verder gezond uit.

Toch bleef het een constante strijd. Lange haren maakten het behandelen moeilijk, maar scheren leek de boel juist weer te triggeren. Als de korsten vies waren, durfde ik geen crème te smeren (omdat je het vuil dan in de huid zou wrijven), maar wassen veroorzaakte juist weer gloeiende, overgevoelige benen. Het was een nachtmerrie.

Tot eind vorig jaar had ik het volgende ritme ontwikkeld: 's Ochtends: crème op de plekken, sudocrème eroverheen en blauwspray om af te sluiten. 's Avonds: alleen insmeren met de creme en waar mogelijk de korsten voorzichtig verwijderen.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het hielp... een beetje. Maar telkens kwamen er nieuwe plekken bij. Het voelde als dweilen met de kraan open. Op de behaarde stukken kwam ik nauwelijks bij de huid, en waar geen haar zat, ontstonden juist weer nieuwe korsten, ontstekingen en oedeem.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Begin dit jaar, na een aantal zonnige weken, begon het opnieuw. Op advies van anderen heb ik zonnebrand over de creme, sudocreme en blauwspray gesmeerd. Het hielp niet. Sterker nog, na haar tweede influenza-enting kreeg ze een flinke klap in haar weerstand en brak alles los: stokkreupel, koorts, bloedende korsten – het leek wel richting Einschuss te gaan. Drie dagen lang moest ze aan de pijnstilling.

Uiteindelijk kwam ik via TikTok een video tegen van een paard met soortgelijke klachten (trigger warning: https://vm.tiktok.com/ZGd5T7gw9/).

Toen besloot ik toch maar een poging te wagen met UV-beschermende beenbeschermers Arma UV boots / Horseware fly boots. Wat een fout. Het materiaal schuurde zo erg dat alle genezen plekken weer open lagen. Weer terug bij af.

Ik twijfelde: blijf ik doorgaan met smeren, of geef ik toch geld uit aan speciale sokken zonder zekerheid of ze helpen? Uiteindelijk heb ik via Marktplaats en de legit site twee sets van vier sokken gekocht.

De afgelopen weken waren koel en bewolkt – ideaal om haar benen wat rust te geven. Ik heb ze af en toe gewassen, gesmeerd met alleen de crème (geen sudocrème), en bij zon af en toe ingespoten met aluminiumspray. En... eindelijk kwamen haar benen tot rust. Gisteren heb ik de sokken voor het eerst aangedaan. Gisteravond zagen haar benen er netjes uit. ’s Avonds nog een beetje gesmeerd en vanochtend opnieuw de sokken aangedaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het blijft een zorgelijk avontuur. Ik heb haar nooit laten testen op vasculitis of structureel op pijnstilling gezet die in dit topic genoemd werd, ook omdat mijn paard een hele geschiedenis aan maagzweren heeft gehad en ik niet het idee heb dat de pijnstilling het 'wondermiddel' is.

Ondanks dat de sokken geen garantie geven, had ik deze keuze eerder moeten maken. Achteraf gezien ben ik véél meer geld kwijt geweest aan alle mokcrèmes, de ‘wondercrème’ (waarvan ik er inmiddels meer dan tien potjes à €40 heb aangeschaft), pijnstillers, dierenartsbezoeken, fly boots, zilver- en blauwsprays, aluminiumcrèmes en andere smeersels dan ik kwijt was geweest aan een goed stel sokken.
Aankomende periode blijft het zonnig weer. Ik blijfmijn paard met de ImmunoBoost ondersteunen, ik zal blijven smeren tot de korstjes weg gaan en mijn paard moet maar de sokken dragen tijdens zonnige, warme dagen.

Tot dusver mijn verhaal. Kan ik nog meer doen?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:07

Klinkt zeker als vasculitis. Zolang het actief is, zeker elke dag met sokken naar buiten. Op bewolkte dagen is er nog steeds UV.

Dat de wonderzalf wat deed is niet gek. Triamcinolon is een corticosteroid en dat helpt inderdaad bij vasculitis.

Succes!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:18

Wat een verhaal eenitra! Het is echt een hele hoop gekloot om uit te vinden wat werkt… ik denk dat je het goed doet met de sokken, als je ziet dat het beter gaat, zou ik het zo door blijven zetten.. maar dat is mijn gevoel erbij, misschien heeft iemand anders nog een tip of trick?

Hier helaas heel erg slecht, op aanraden van de DA vandeweek merrie haar benen gewassen met de hibi om alle plekken eens goed te bekijken, is helemaal verkeerd uitgepakt :( het leek heel mooi na het wassen, huid mooi roze en geen gekke plekken, (zie foto ergens bovenstaand) gisteren helaas foute boel, enorm dikke benen en weer vocht uit de plekken, dierenarts weer erbij geweest, en we zagen geen andere mogelijkheid meer dan opstarten met prednisolon, het geen waar ik heel erg schrik voor heb/had… de dierenarts heeft de benen ingesmeerd met een ik denk(?) hydrocortiderm zalf, en daarna verband erom, dat komen ze morgen verwijderen en beoordelen hoe het eruit ziet, en dan zien we verder.

Het is echt afschuwelijk en ik voel mij verschrikkelijk, ik wil mijn paard zo graag helpen, maar het lijkt niet te lukken, zit er bijna 24/7 met m’n neus bovenop, en nog is het in minder dan 24 uur mis gegaan,

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:19

eenitraM een hele reis al afgelegd... en toch ook bij de sokken uitgekomen. Je bent niet de enige daarin hoor :(:) Ik zou ze overigens ook zeker met bewolkte dagen om laten hoor. Er is dan wel geen zon, maar er is altijd UV ook als het bewolkt is.

Het ziet er nu een stuk beter uit.

Dat tiktok filmpje vind ik wel echt heftig on te zien, dat lijkt me echt zo pijnlijk! Nare aandoening is het toch ook.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:34

Welke maat Whinny's hebben jullie voor een KWPN'er? Ik kom er op de website van VLC niet helemaal met de matentabel.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:55

Mijn merrie van 1.78 draagt de quarter maat, ze heeft niet zo’n grote voeten,

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:36

Mijn KWPN-er van 1.70 heeft ook maat Quarter. Ze heeft slanke benen. De sokken zitten perfect.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:42

SharonIndezz schreef:
Wat een verhaal eenitra! Het is echt een hele hoop gekloot om uit te vinden wat werkt… ik denk dat je het goed doet met de sokken, als je ziet dat het beter gaat, zou ik het zo door blijven zetten.. maar dat is mijn gevoel erbij, misschien heeft iemand anders nog een tip of trick?

Hier helaas heel erg slecht, op aanraden van de DA vandeweek merrie haar benen gewassen met de hibi om alle plekken eens goed te bekijken, is helemaal verkeerd uitgepakt :( het leek heel mooi na het wassen, huid mooi roze en geen gekke plekken, (zie foto ergens bovenstaand) gisteren helaas foute boel, enorm dikke benen en weer vocht uit de plekken, dierenarts weer erbij geweest, en we zagen geen andere mogelijkheid meer dan opstarten met prednisolon, het geen waar ik heel erg schrik voor heb/had… de dierenarts heeft de benen ingesmeerd met een ik denk(?) hydrocortiderm zalf, en daarna verband erom, dat komen ze morgen verwijderen en beoordelen hoe het eruit ziet, en dan zien we verder.

Het is echt afschuwelijk en ik voel mij verschrikkelijk, ik wil mijn paard zo graag helpen, maar het lijkt niet te lukken, zit er bijna 24/7 met m’n neus bovenop, en nog is het in minder dan 24 uur mis gegaan,

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Jij kan er niets aan doen. Natuurlijk luister je naar het advies van de dierenarts. Alleen vraag ik mij oprecht af wat zijn/ haar ervaringen met vasculitis zijn.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:50

Ze zeggen dat ze wel ervaring hebben met vasculitis, en dat ze het erger hebben meegemaakt dan dit, en opgelost hebben gekregen.. dus daar probeer ik dan maar op te vertrouwen… als het morgenvroeg nog dramatischer is wil ik naar een kliniek, moet alleen dan uitzoeken welke kliniek, het is zo’n gekut, iedereen zegt wat anders doet wat anders, adviseert wat anders, het maakt mij stapelgek en onzeker, lig er nachten van wakker.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 16:43

Sharon, heb je al een biopt laten nemen? Er staat ook nog een veulen aan de voet toch?

Was het niet Wapenveld die ervaring heeft met het wasprotocol? Anders zou ik zeker met Utrecht bellen, daar wordt de biopt ook heen gestuurd. En heel eerlijk, ik zou tot dan toe echt zo min mogelijk doen en zo veel mogelijk bedekken. Denk dat het ingepakt staan nu goed zal helpen maar dit zijn hele zure da-kosten n.a.v. hun advies.

@eenitraM, welkom, je hebt al een lange weg afgelegd. Heb je ook het advies gekregen handschoenen te dragen als je die zal aanbrengt? Corticosteroïden en antibiotica zo te zien in die zalf, dat komt ook op jouw huid. Zeker met 2x per dag smeren zou ik gaan oppassen.

Hopelijk brengen de sokken ook jouwe veel verlichting!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:29

Nee er is eerlijk gezegd geen biopt genomen, omdat de DA er van overtuigd is dat het vasculitis is, en de 2e dierenarts ook,

Ze heeft idd een veulentje aan de voet, het geen wat het allemaal extra lastig maakt

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 20:14

Hoe rot ook Sharon, je weet nu wel dat wassen dus triggert……ik vind het moeilijk hoor, je wil natuurlijk vertrouwen op je dierenarts maar ook die hebben de waarheid niet in pacht, maar heeft dat was-advies nu goed uitgepakt?
Ik schreef t hier al eerder; zelfs met de relatief kleine plekjes die mijn paard had duurde het weken voor het minder werd. Elke dag constant sokken om en elke dag wisselen. Niet er aan zitten of wassen en droog/schoon houden, was t enige wat hielp