[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:35

Och arme: MiniMe heeft haar eerste kwartje weer gehad na het opnieuw opbouwen en ze is goed van de leg. Ik weet dat ze er door heen moet maar god wat vind ik het sneu.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:00

Ja herkenbaar, behalve dat mijn pony er niet doorheen kwam met n halve :( zo sneu zijn ze dan!

En kwa scheren, voor mij wogen de voordelen zwaarder,hij had zo'n last en jeuk van zijn vacht.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:59

Is diarree ook een symptoom? Mijn oudje is vorig jaar getest en zat op grenswaarden. Ik moet dus in mei opnieuw testen. Maar nu heeft hij al een maand diarree die ik niet weg krijg. Soms even minder, maar nu ineens weer veel meer. Hij heeft wel darmproblemen, maar nog nooit diarree gehad.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:00

De mijne hweft nooit diarree, dus dwnk het niet.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:14

Fabster schreef:
Is diarree ook een symptoom? Mijn oudje is vorig jaar getest en zat op grenswaarden. Ik moet dus in mei opnieuw testen. Maar nu heeft hij al een maand diarree die ik niet weg krijg. Soms even minder, maar nu ineens weer veel meer. Hij heeft wel darmproblemen, maar nog nooit diarree gehad.

Mijn oudje heeft ook een hele tijd diarree gehad. Sinds ik hem fiber force voer is dat een stuk minder geworden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:17

Ja, mijne had altijd dunne ontlasting. Sinds hij medicijnen krijgt geen last meer van. Staat ook in de OP dat het een van de kenmerken is. Het was voor mij de reden om te laten testen, want verder weinig klachten.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 17-04-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:18

Die van mij kreeg het door kuil (dat is lang geleden want geef hooi) en laatst door de olie en daar ben ik mee gestopt en is over...

Ander vraagje...wil Duivelsklauw geven maar nu las ik dat dat icm Pergolide niet goed is!! iemand ervaring?? of iets anders wat de artrose kan verlichten.....(zonder glucose)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:59

tine10 schreef:
Ja, mijne had altijd dunne ontlasting. Sinds hij medicijnen krijgt geen last meer van. Staat ook in de OP dat het een van de kenmerken is. Het was voor mij de reden om te laten testen, want verder weinig klachten.

Je hebt gelijk, ik heb er overheen gelezen. Ik wou in mei testen, maar kan nu toch ook wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:52

Wat is jouw reden om in mei te testen Fabster? Dat het dan precies een jaar geleden is met vorige test?

Je zit nu zo wie zo in de "goede" periode (dus buiten SR) om te testen, ik denk dat die ene maand weinig verschil zal maken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:55

Vorige test was in okt afgelopen jaar. Dus ook net in grensgebied. Aangeraden werd om het in mei opnieuw te testen. Maar ik denk inderdaad ook dat het weinig uit maakt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:22

@anitaolja ik geef wouter van de groene os glucosamine complex speciaal hier zit boswelia in wat ook als pijnstillend werkt. Ik durfde geen duivelsklauw te geven icm Prascend

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:04

Maar ze mag juist geen glucosamine...daarom ben ik op zoek naar een alternatief, maar denk dat duivelsklauw dan idd niet verstandig is..bedankt voor je reactie :)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:56

Waarom is de duivelklauw niet verstandig? Ik kan daar geen goede info over vinden. Er zijn er toch meer die dat geven(ik ook).
Weet iemand waar die info vandaan komt dat dat geen goede combi zou zijn en waarom niet?

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:04

Heb zelf ook geen flauw idee wat de rede is, maar schrok ervan (had het ergens op internet gelezen en stond niet bij waarom) er mocht wel zoveel uur tussen zitten...
En jij merkt niets aan jouw paard pluisbeer?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:11

Ik merk niks raars inderdaad. Het wordt nu hier genoemd en dan wil ik het weer weten. Ik geef de prascend en vlak daarna zijn care4life met de duivelsklauw erdoor. Niks raars gemerkt. Ben wel wat huiverig nu.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:20

Daarom wil ik er ook meer over weten...grr nu kan ik het niet meer vinden!!!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:59

Ik voeg mij hier inmiddels (helaas) ook bij...werd net gebeld, pony had iets wat op een epileptische aanval leek gehad...nou was het vermoeden van cushing er al, maar nog weinig progressiefs gezien, maar nu dus dit.

Wat is jullie ervaring hiermee, met deze aanvallen? Hij zou dan nu nog aan de medicatie moeten beginnen, maar ik zie hem weinig (hij staat op z'n pensioen) en kan dus niet elke dag zelf de medicatie toedienen.

DA gaat er bij komen, ook voor de medicatie, maar hebben jullie wellicht enig idee wat nu de prognose zou zijn? Zijn aanvallen een duidelijk signaal dat het vergevorderd is, of hoeft dat niet?

Ik vind het allemaal zo moeilijk, m'n maatje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:09

Welkom helaas Urbiezira.

Maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat er al een acth waarde is bepaald dmv bloedtest?

Ik zou dat eerst duidelijk willen hebben eerlijk gezegd, want voor hetzelfde geld is het iets geheel anders?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:34

Er is nog geen ACTH waarde bepaald door de dierenarts, er is echter door mij, en ook door anderen op bokt, al eerder het sterke vermoeden van cushing geweest. Pony is een lang verhaal, maar geld komt bij mijn ouders vandaan, zat zelf in de rats en ben pas recent weer begonnen met werken, dus kan nu ook pas zelf de dierenarts erbij halen en betalen.

Pony is ooit ongepland gered van een enkeltje slacht, oud manegepony, en voor mijn ouders is/was het altijd een beetje voorzichtig zijn met extra kosten. Dus als hij het deed, en verder alleen niet uit zijn vacht kwam, was het "goed", om het zo maar even te zeggen..hij had nooit ergens last van, in 8 jaar dierenarts er een keer bij geweest, en heel veel geld pompen in onderzoeken voor een pony die al 8 jaar grasmaaier is..

Dus ja, dat is niet het algemeen geaccepteerde standpunt van bokt, en ben er ook wat huiverig in het zo te zeggen, maar dat is de situatie. Nu vind ik het echter zo ernstig, een belemmering, dat ik wel de dierenarts erbij ga halen. Het moet wel eerlijk blijven, en hij moet niet lijden. Dan is het voor mij tijd om het spaargeld te pakken en te kijken wat er kan gebeuren. Heel veel geld om hem echter binnenstebuiten te keren, is er gewoon niet. Dan is het einde oefening. :(

Hoop dat het verhaal nog een beetje samenhangend is.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:40

Mocht het wel zo zijn dat hij PPID zou blijken te hebben zoals ohjajoh zich al afvraagt en ik ook!! Kunnen ze het toch 1x daags door het voer doen? Of staat hij 24/7 op het land?

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:43

Sorry had dit bericht iets later geplaatst omdat ik nog bezig was met typen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:45

Ja hoor ik begrijp je volkomen!
Ik ben ook altijd en eeuwig aan het geld schrapen voor mijn paarden en moet simpelweg ook bepaalde keuzes maken.

Maar het punt in dit geval is wel, dat je zonder bloed test, geen zekerheid krijgt en zonder een duidelijk verhoogde acth waarde ( van die bloed test) ga je ook nooit aan prascend/pergolide kunnen komen.
Tenminste, ik denk niet dat een DA dit zal gaan voorschrijven op klinische symptomen, omdat die nu eenmaal bij zoveel ziektes voor kunnen komen. Of je moet de typische krulvacht hebben, zonder dat het een curlyhorse is.

En eigenlijk weet je op dit moment ook nog niet of het een epileptische aanval is geweest, of bv een tia? Ik zeg nu maar wat hoor, ik ben er net als jij niet bij geweest tenslotte.

Er zitten hier wel mensen met ervaring met ppid en eplieptische aanvallen, maar die zullen denk ik allemaal zeggen, dat dan juist het belang van prascend niet te ontkennen valt en dan kom je weer bij het eerste uit; een acth waarde laten bepalen...
Succes!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:56

Net de dierenarts gesproken, en die komt straks (als ik er niet ben) om bloed te prikken voor ppid. Mensen van stal zijn er dan bij.

Hij heeft echt de typische krulvacht, dus bijna geen ontkennen aan.

Hij staat straks 24/7 buiten, en de boer die het overziet ligt zelf in het ziekenhuis, dus als hij aan de prascend moet, dan gaat dat nog een hele oefening worden. Hij is fel in het koppie, en een kieskeurig eter...ik vind het maar moeilijk.

Fijn dat jullie zo begripvol zijn, dat doet mij goed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:58

Lijkt mij dat de eerste stap nu een bloedtest en overleg met de dierenarts is. Als het geld er niet is, ook voor de dure medicijnen, en kans op herhaling van zulke aanvallen is afscheid nemen misschien ook reële optie?

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:04

Lastig met medicatie mocht hij het idd hebben want het moet ook nog eens rond dezelfde tijd gegeven worden, ik los de Pergolide in een spuitje op (20 minuten) en kan het dan probleemloos geven! Het lukte eerst met de care4life die ze toen kreeg maar na een paar weken trapte ze daar niet meer in...

Bokt is er voor raad en steun :)