[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:30

Sterkte met je paard Josefien, hoop dat het straks weer de goede kant op gaat.

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:41

Wat een narigheid allemaal..
Sterkte meiden!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:42

Ook sterkte voor SuperRoos en haar paard uiteraard. Erg vervelend die extreme bijwerkingen.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:44

Haar waarde was 108 ipv 47 dat is 2 okt getest. Hoop dat fiek ook de nacht rustig(er) doorkomt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:03

geerke schreef:
Is prascend echt dezelfde samenstelling als pergolide?? Er komen wel vreemde en heftige bijwerkingen voorbij. Ik heb net het gevoel of dat bij pergolide minder was? De da zou dat moeten melden aan BI

Nee, de vulstoffen zijn anders. Zag het meteen toen ik overstapte van pergolide naar prascend...ik los die pil in een spuit op en die pergolide van vroeger duurde zeker een dik kwartier voor het opgelost was...prascend op 2min.. :) Prascend is ook feller roze van kleur eens het opgelost is.
Gaat net zoals bij die prikken tegen influenza en tetanus zeg maar...als je reactie krijgt hierop, komt dit meestal door de adjuvant en niet door het (inactieve ) virus zelf...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:15

BI is de producent van pergolide en prascend

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:34

Pergolide is de mensen variant, Prascend de paardenvariant.
De paarden variant wordt door BI gemaakt.
Pergolide wordt door verschillende fabrikanten gemaakt.
B I is Boehringer Ingelheim

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:39

Het lijkt mij een heeeeele legitieme reden om de generieke voor te schrijven als DA zijnde wanneer er zulke extreme reacties zijn op de Prascend.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:09

Volgens mij is pergolide mesylaat gewoon wat het is - zowel in de mensen- als dierenvariant.

Ik vind het toch wel vreemd al die extreme reacties... op ECIR waar ik nu al meer dan drie jaar bij zit, lees je er nauwelijks over en daar zitten toch 11.000 + leden met IR- en Cushingpaarden. Natuurlijk zijn er wel problemen maar lang niet zo extreem als hier beschreven wordt - ook die 'toevallen' komen nauwelijks voor.. men beoordeelt dat als uitzonderlijk zeldzaam.
Nu moet ik wel zeggen dat bijna iedereen daar er voor zorgt dat de voeding van de paarden perfect in balans is en daar heel serieus over is om uit te zoeken wat een paard op basis van bv hooi als aanvulling nodig heeft - niet een handje van dit of dat of een willekeurig vitamine mengsel, maar op de mg nauwkeurig en dat er ook vaak gebruik gemaakt wordt van toevoegingen van bepaalde stoffen die men hier niet gebruikt. Wellicht is dat een reden dat een aantal problemen voorkomen worden?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 08:22

Zo'n heftige reactie op de vulstoffen kan ik me niet voorstellen.
Hoe is het deze ochtend met de paarden?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:23

Ik heb mijn paard helaas niet aan huis staan. Ik ben gisteravond laat nog geweest. Boer maakt snachts altijd nog een ronde, en loopt nu alweer in de stallen denk ik dus hij belt me als het niet ok is..
Het beeld van zweten etc blijft gewoon, dat trekt niet helemaal weg.. Vaak is hij in de ochtend wel droger, en tegen de avond op zijn natst...

JP, idd bijzonder dat het daar nauwelijks bekend is, wat ook nog zou kunnen is misschien dat Fiek van mij, en Muis van Josefien, nog meer kwalen onder de leden hebben, die deze extreme symptomen veroorzaken, dus dat er toch al meer mis is, en niet alleen IR en cushing (roep ook zo maar even wat hoor..)

Josefien, ik ben inderdaad ook benieuwd naar muis..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:29

Er is nu een ander topic op MD zie ik met een paard dat mogelijk een TIA had gehad..
Nu zit ik daar kenmerken te lezen en staat er onder andere dat de staart helemaal slap is..
Fiek heeft, vanaf het ongeluk zaterdag, eigenlijk nauwelijks tot geen spierspanning in zijn staart.
Kan hem bijna over zijn rug heen leggen (hij is altijd wat ontspannen, maar niet zo..)
Ook valt me op dat hij zijn staart zelf eigenlijk continu wat draagt omhoog als hij loopt door zijn stal.. Ook is zijn piemel bijna continu uitgeschacht.. Iemand hier ideeën over?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:38

Goede gedachte hoor SR..
Dat zweten hoort denk ik toch wel bij de cushing. Dat had de mijne ook, niet in de mate die jij beschrijft, maar ik vermoed dat die van mij het in een minder gevorderd stadium had.
Helaas is die van mij overleden aan den heftige koliek aanval die 's nachts is ontstaan en dus pas laat ontdekt is. Onze boer doet ook een rondje om 23 uur en weer 's morgens om half 8.
Ik gaf de pergolide al 4 maanden, was net een kwart omhoog gegaan.
Koliek kan natuurlijk elk paard overkomen. Hij had ook al 2x eerder in zijn leven lichte koliek gehad, maar dat was overdag en dan ben je er snel bij.
Toch vraag ik me nog wel is af of de pergolide de oorzaak geweest is, vooral omdat ik net die dag een kwart omhoog gegaan ben.
Het zal vast niet hoor, maar die pillen zijn best heftig en je vraagt je soms gewoon wat af..

Edit: ik zie je volgende post nu. Het kan zeker. Ik zou toch echt de DA langs laten komen.
Hoewel spierslapte in de achterhand ook bij cushing kan horen. Maar volgens mij weer niet in deze mate..
Pfff, je hebt wel een ingewikkeld geval hoor..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:44

Hijheeft geen ataxie?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:05

SuperRoos schreef:
Er is nu een ander topic op MD zie ik met een paard dat mogelijk een TIA had gehad..
Nu zit ik daar kenmerken te lezen en staat er onder andere dat de staart helemaal slap is..
Fiek heeft, vanaf het ongeluk zaterdag, eigenlijk nauwelijks tot geen spierspanning in zijn staart.
Kan hem bijna over zijn rug heen leggen (hij is altijd wat ontspannen, maar niet zo..)
Ook valt me op dat hij zijn staart zelf eigenlijk continu wat draagt omhoog als hij loopt door zijn stal.. Ook is zijn piemel bijna continu uitgeschacht.. Iemand hier ideeën over?

Heb je al eens gedacht aan de ziekte van Lyme? Zo veel symptomen die je aangeeft komen overeen!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:45

Jee wat een verhalen allemaal, wordt er een beetje bang van.
Aan de ene kant hoor ikover super resultaten en de andere kante doodzieke paarden van de bijwerkingen, vind het maar eng.
Vrijdag komt de Da mijn nieuwe pony enten en dan brengt hij ook meteen prascend mee voor de andere.
Ik ben heel benieuwd met wat voor dosis hij wil beginnen, maar zoals ik het hier lees kan ik beter met heel weinig beginnen, dus ik denk dat ik jullie advies maar ga volgen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:50

Juist al die verhalen versterken ook weer de nadruk op de (mogelijke) bijwerkingen en daardoor zullen de paardeneigenaren negatief gedrag/effecten sneller toeschrijven aan de Prascend.

Overigens kan het wel dat de vulstoffen de werking beinvloeden. Het geneesmiddel Keppra is daar een voorbeeld van, mensen die de generieke absoluut niet verdragen (en weer aanvallen krijgen) en op de "echte" Keppra volledig aanvalsvrij zijn.
Echter betwijfel ik of dit ook bij de Prascend het geval is. Maar ik zou zelf als paardeneigenaar zeker krijgen of je om die reden de pergolide voorgeschreven kunt krijgen (iets met dief en eigen portemonnee ;) :$ :$ ) .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:59

Ik vind het wel opvallend dat er meer paarden diarree melden e.d.

Willy had indertijd ook (angst)toevallen en zweette enorm vlak voor en toen we hem gingen behandelen. Dus die had ook het zweten en den angstaanvallen samen bij aanvang van behandelen.

@Darwin, bijwerkingen zijn niet leuk, maar als het paard eenmaal weer op orde is dan zie je hoeveel het medicijn voor ze doet en helpt. Zorgvuldig opstarten is gewoon belangrijk waardoor de hormoonhuishouding geleidelijk aan wordt aangepakt en op orde wordt gebracht en de bijwerkingen zo min mogelijk zijn.

Het kan heel goed zijn dat Fiek ook zonder behandeling al deze aanvallen zou hebben, net als willy, en dat dit versterkt wordt door de medicijnen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:42

Nog geen bericht van josefien he...

Fargo, wat jij zegt zou ook nog goed kunnen inderdaad..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:49

SuperRoos, krijgt jouw paard toevallig Ventipulmin?

Naomi had ook die toevallen, maar zweette niet daarbij. Beschadigde zichzelf wel enorm.... We vonden haar dan 's ochtends in de paddock met overal wonden (echt van haar hoofd en rug tot buik en benen :? ) en bloed , en op de schuilstal en omheining allemaal bloed en stukken vacht... Was ze blijkbaar gevallen tegen de schuilstal, weer half "dronken" opgestaan en tegen de omheining gevallen etc.

Gelukkig zijn die aanvallen helemaal weggegaan met de medicatie.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:55

Denk ook dat het mogelijk 'toeval' is en dat deze paarden mogelijk meer onder leden hebben dan alleen de cushing.

Bij mij op stal zijn wat mensen gestart met prascend, direct 1MG, nooit verdiept in het middel en daar is het probleemloos gegaan. Paardjes doen het prima..
Zo kan het dus ook gaan.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:35

Nee hij krijgt verder geen medicatie

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:41

En hoe is het bij jou nu SuperRoos?

En bij Josefien?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:50

SuperRoos schreef:
Nee hij krijgt verder geen medicatie

Oké dan kan het daar niet aan liggen. (ventipulmin heeft als bijwerking gigantisch zweten namelijk).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:05

Douraque schreef:
BI is de producent van pergolide en prascend

ze drukken het pilletje,maar de werkzame stof komt gewoon uit China....een euro voor een kilo.
van een kilo kun je geloof ik duizenden pillen maken.Maar dit terzijde,voordat mijn bloeddruk weer stijgt.

Misschien dat de reacties van Fiek en Josefiens paard zo heftig zijn omdat ze er naar verhouding erg aan toe zijn?
Misschien hoe meer er kapot is in het lijf hoe heftiger de reactie?

Ik hoop maar dat ze snel op knappen die twee.Dit is voor baas en paard triest! |(