Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:12

Wat fijn Dyonne, dat jullie weer wat aan de gang kunnen!
Ik moet zeggen dat ik geen pessoafan ben, vind het zonde om te zien dat je paard op de foto op de binnenschouder valt en de verkeerde buiging aanneemt..

Celiien

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:42

Late reactie. Zelfs aan de longe niet goed :n lijkt ergens tussen zijnsprong en zijn heup te komen.. Maar dat kan ook verdraaid zijn door die achterlijke sprongen want daar had hij geen last van eerst :n ben benieuwd wat da zegt woensdag!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:53

Celiien, vervelend zeg. Spannend ook nog even. Hopelijk geen slecht nieuws.

ijssnuiver schreef:
Wat fijn Dyonne, dat jullie weer wat aan de gang kunnen!
Ik moet zeggen dat ik geen pessoafan ben, vind het zonde om te zien dat je paard op de foto op de binnenschouder valt en de verkeerde buiging aanneemt..

Ik ben ook geen pessoafan, maar hij gebruikt zijn lijf wel beter, dus nu toch maar het trainen ermee oppakken.
Verkeerde buiging valt mee. Hij loopt hier nog erg recht, was de eerste keer heel even aan de pessoa. Ondertussen loopt hij linksom al wel in buiging. Rechtsom is moeilijker. De galop springt hij ook weer makkelijk aan, gaat echt hard vooruit. Gister aan het halstertje gewerkt en wilde hij op de linkerhand zelf weer in galop, dat is wel anders geweest.
Overigens loopt hij momenteel nog liever aan de pessoa dan aan het halstertje. Komt denk omdat de balans zoeken voor hem nog moeilijk is. Meeste dagen werken we gewoon aan het halster natuurlijk.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:17

Hier heel tevreden over behandeling door Sophie Zwager. Was een heel eind rijden voor haar (ik woon in Be regio Kortrijk, zij regio Breda), maar het was het waard. Dan betaal ik liever het dubbele voor een osteo die helpt, dan 4x een osteo erbij halen die niet helpt.

Vorige zaterdag centered riding clinic gehad, en de rug werd na de les gecheckt door de lesgeefster (die oa ook cranio sacraal doet) en die was nog mooi los! Alleen is haar achterhand nogal slapjes, moeten we op werken door overgangen, en aan de hand en de longe neem ik het rechtrichten, sbw en travers en cavalletti weer op.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:10

HoI Celiien, sterkte vandaag op de kliniek, ik duim voor je!
Ga dinsdag zelf een APKtje doen bij de Lingehoeve, ook erg spannend. Kreeg van een dierenarts de opmerking dat mogelijk zijn CTO geblokkeerd zou zitten (meestal door een val) dus dat ga ik o.a laten onderzoeken.
Heb zaterdag een clinic gedaan bij Bastiaan de Recht, die echt The master is in lange teugelen. Was erg gaaf. Heb een foto-topicje aangemaakt voor wie het leuk vindt.

[VD-ITP] Clinic lange teugelen bij Bastiaan de recht met Eagle!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:39

Wat is het nut eigenlijk van het lange teugelen? Wat bereik je ermee? Ik zie gewoon een paard wat loopt met iemand ernaast/achter. Wat heeft dit voor meerwaarde?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:41

Suzanne, dit was ten eerste even instappen dus qua houding nog weinig aan gesleuteld/gevraagd. Hij wordt er enorm fanatiek van en denkt erg goed (soms teveel hihi) mee, nadat ie de eerste 10 minuten alleen maar bozig is omdat ie bloedhard wil stappen, waardoor totaal niet door het lijf. Vandaar dat ik dus met een lang teugeltje begin: om eerst wat rust te krijgen.

Nadat je hem hebt ingestapt, ga je hem meer opsluiten, waardoor je meer kunt gaan vragen en hij ook gaat zakken. Je hand zakt dan ook naar de achterkant van zijn bil, niet meer ernaast.
Vanaf daar kun je gaan werken aan zijgangen (travers en schouderbinnenwaarts kent hij nu) , tempowisselingen (halthouden, binnen stap, maar sinds een paar keer ook stap-draf, waarbij hij best wel moet verzamelen) etc.
Voor mij het allerbelangrijkst: hij vindt het leuk en het is weer wat anders dan longeren dus enorm goed voor zijn koppie en gehoorzaamheid, want tempobepaling was niet zijn beste kant en daar kun je nu heel mooi aan werken. Daarnaast ga ik vanaf volgende week beginnen met werken aan de hand (les) zodat ik meer kan werken aan soepelheid en buiging, wat voor veel KS-paarden en in ieder geval voor die van mij, erg lastig is.
Voor mij is afwisseling in de training enorm belangrijk en ook om niet altijd maar op de volte te moeten werken maar rechtuit. Eagle is een slim paard en heeft echt meer uitdaging nodig dan ik hem soms kan geven door de beperkingen. Na een week alleen maar land was ie amper te houden en ging uit zichzelf lopen wijken en aandraven, gewoon om te laten zien dat ie wat wil doen. Best grappig maar bepaald niet de bedoeling dus dan hou ik hem liever aan het werk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:34

Wordt er met lange teugelen het werken met dubbele lijnen bedoeld?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:16

Nikaas: het werken met de dubbele lange lijnen, is echt met een dubbele longe waarbij je in de centrumpositie staat, net als met een enkele longe dus. Bij het werken aan de lange teugel sta je naast de heup of net daarachter(per stroming verschillend).

Dubbele lange lijnen:
medium/0100d9c55a17fccc475a542ff33309ec.jpg
(uiteindelijk heb je de buitenlijn langs de achterhand en de binnenlijn door de binnenste ring. Maar omdat we bij het maken van die foto's nog in aan de aanleerfase zaten, is dat daar nog niet het geval.)

Lange teugel:
Afbeelding
(Dit waren de eerste stappen in het appuyement. Nog niet nagevelijk en niet perfect, maar het was voor hem en voor mij ook de eerste keer appuyement aan de lange teugel.)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:25

Ijssnuiver: Niet om banketstaaf te doen maar ik zie echt geen appuyement. Ik zie een paard wat 1 stap opzij doet. Als het paard naar rechts had moeten gaan dan had het gebogen en gesteld moeten zijn in de richting waarin het gaat. Hier heeft ze geen buiging, geen stelling en is ze inderdaad ook niet nageeflijk. Het is eerder een pas wijken.

Niet om vervelend te doen maar mensen gooien vaak met termen waar ze totaal geen weet van hebben. Een beetje aandribbelen maakt ook nog geen piaffe.

Verder ziet dat lange teugelen er wel grappig uit. Of het echt veel nut heeft weet ik niet. Maar voor de afwisseling is het misschien wel leuk.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:40

Suzanne F. schreef:
Ijssnuiver: Niet om banketstaaf te doen maar ik zie echt geen appuyement. Ik zie een paard wat 1 stap opzij doet. Als het paard naar rechts had moeten gaan dan had het gebogen en gesteld moeten zijn in de richting waarin het gaat. Hier heeft ze geen buiging, geen stelling en is ze inderdaad ook niet nageeflijk. Het is eerder een pas wijken.

Niet om vervelend te doen maar mensen gooien vaak met termen waar ze totaal geen weet van hebben. Een beetje aandribbelen maakt ook nog geen piaffe.

Verder ziet dat lange teugelen er wel grappig uit. Of het echt veel nut heeft weet ik niet. Maar voor de afwisseling is het misschien wel leuk.

Als jij had gelezen, had je gezien dat dit zijn allereerste appuyement was. Hij snapte nu dat hij opzij moest in plaats van alleen nog maar rechtdoor.
Er staat ook dat het appuyement nog lang niet perfect was, maar dat het echt de eerste stapjes waren. We hebben hier lekker thuis in verder gewerkt en al vrij snel de correcte buiging toegevoegd.

Het is jammer dat je meteen zegt dat mensen met termen gaat gooien waar ze geen weet van hebben. Ik weet heel goed met wat voor termen ik gooi en weet dus ook heel goed dat de foto geen perfecte appuyement is, maar wat verwacht je dan?
Dit is een ultragevoelige pony, waarbij ik de stappen voor hem echt niet groter had kunnen maken omdat hij dan uit zijn stekker gaat.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:05

Het probleem met die lange lijnen is dat je amper impuls hebt en dus eigenlijk geen enkele oefening welke je doet nut heeft voor de bespiering.

Zoals Suzanne al zegt, het is leuk ter afwisseling, maar ik geloof niet dat het trainingstechnisch enige waarde heeft.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:07

Je kunt aan de lange teugel, wel enorm veel in de zijgangen werken. Die hebben gewoon in stap ook nut..
Daarnaast ben ik van mening dat actief draven, niet hoeft te betekenen dat je hard gaat.

Mijn paard met KS hielp het altijd enorm.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:45

Misschien doet het inderdaad niet heel veel voor de bespiering. Maar dat hoeft ook niet, daar heb ik ook longeren voor. Vind 3 keer in de week longeren echt genoeg persoonlijk, aangezien ik niet kan rijden. Ik ben van mening dat steeds maar op die volte, bepaald niet ideaal is.

Als het helpt voor meer balans, lopen op eigen benen, beter snappen waar je het koppie moet laten, een fris koppie en vooral meer soepelheid (wat hij wordt er echt soepeler van, wat ik heel belangrijk vind, zeker bij KS) ben ik dik tevreden met lange teugelen als aanvulling. Bovendien is ie enorm actief en helpt het me te oefenen met schakelen, (vooral terug) wat straks onder het zadel ook zo zijn voordelen heeft. Dus misschien idd niet optimaal voor het opbouwen van spieren, maar wel veel andere voordelen. Bastiaan gaf ook aan trouwens dat het wel belangrijk is om dit aan te vullen met longewerk, zodat ze niet terug gaan denken maar vooruit blijven werken. Ik vind de combi in ieder geval erg prettig, zeker aangezien de mijne errug goed vooruit denkt en juist wel een beetje meer terug mag soms :P

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:24

Vandaag met Eagle naar de kliniek geweest en helaas met een lege trailer weer thuis gekomen. Eagle bleek niet zoals verwacht een blokkade in het CTO te hebben, maar een breuk in de zevende halswervel. Hierdoor ontstaat vocht, dat tegen zijn ruggenmerg aandrukt, met enorme pijn tot gevolg. Van zijn kissing spines had hij overigens amper last, dus dat is toch echt goed te trainen. Eagle is slechts vijf jaar geworden.

Om even afstand te nemen ben ik voorlopig en niet meer hier denk ik...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:41

Danoesje, ik lees al tijden mee in dit topic en ik leef stilletjes met iedereen mee. Wat is dat schrikken zeg, dat verwacht je toch echt niet. Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van je prachtige Eagle!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:19

danoesje schreef:
Vandaag met Eagle naar de kliniek geweest en helaas met een lege trailer weer thuis gekomen. Eagle bleek niet zoals verwacht een blokkade in het CTO te hebben, maar een breuk in de zevende halswervel. Hierdoor ontstaat vocht, dat tegen zijn ruggenmerg aandrukt, met enorme pijn tot gevolg. Van zijn kissing spines had hij overigens amper last, dus dat is toch echt goed te trainen. Eagle is slechts vijf jaar geworden.

Jeetje wat vreselijk! heel veel sterkte!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:28

danoesje schreef:

Jeetje heel veel sterkte! Hoelang had hij dit al? Hij is al eens helemaal op de foto geweest toch?
Wat een tragisch verlies, zeker na alle moeite die je erin hebt gestopt. Enig idee hoe dit zo gekomen is?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:33

Dank je. Ben er goed verdrietig van, dit had ik niet aan zien komen. Hij is ook nu weer helemaal op de foto gegaan, daarna op de echo. Daar zagen ze wat raars op waarna ze vanuit een andere hoek nog meer foto's hebben gemaakt en bingo.

Volgens de kliniek komt dit van een trauma. Waarschijnlijk als jonkie over de kop of een rotschop gehad.arm, arm paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:23

danoesje schreef:
Dank je. Ben er goed verdrietig van, dit had ik niet aan zien komen. Hij is ook nu weer helemaal op de foto gegaan, daarna op de echo. Daar zagen ze wat raars op waarna ze vanuit een andere hoek nog meer foto's hebben gemaakt en bingo.

Volgens de kliniek komt dit van een trauma. Waarschijnlijk als jonkie over de kop of een rotschop gehad.arm, arm paard.

Dus dit heeft hij al heel lang???
Maar hij is toch helemaal op de foto geweest? Of alleen een paar rugfoto's? Ik dacht alles ook incl. hals en SI gewricht etc??

Toen die van mij werd nagekeken hebben ze alles gedaan, van nek tot aan SI gewricht. Hals zag er toen prachtig uit, bij haar begonnen de problemen na de schoft.

Hoe kan het nou dat hij helemaal is nagekeken en dat dit is gemist?? Dat vind ik best erg.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:33

Suzanne, hij is gister voor de 4e keer in 1,5 jaar op de foto geweest.
Dat dit gemist is, is goed verklaarbaar. Nadat ze gister foto's hebben gemaakt (waar niks schokkends uitkwam, ook deze keer niet) hebben ze Eagle op de echo gezet omdat ik gewoon zeker wist dat er wat zat. Ook de arts wist dat op basis van klinisch onderzoek (Echt helemaal niet willen buigen in de hals, rug enorm strak houden op allerlei verschillende plekken) heel zeker en hij heeft me verzekerd dat hij net zo lang door zou zoeken tot hij de onderste steen boven zou krijgen. Op de echo zag hij een vreemde lijn die op de rug/halsfoto's niet te zien was. Daarom terug naar het rontgenapparaat, al gingen er op dat moment bij mij nog geen alarmbellen rinkelen. Daar heeft hij van een heel specifieke plek, vanuit een andere hoek, de vreemde plek van de scan op de foto gezet en tadaaa, daar was de breuk die vanaf de zijkant niet te zien was op de foto.
Hij heeft voor ons een tekening gemaakt om uit te leggen waar de breuk zat en die is inderdaad totaal niet te zien vanaf de zijkant. De breuk zorgt ervoor dat er steeds enorm veel vocht tussen de spinaaluitsteeksels komt, met enorme druk op het ruggenmerg als gevolg. Daarom kroop hij dus altijd zo bovenin, terwijl juist lang en laag hem verlichting zou moeten geven. Daarom wilde hij soms de longeer niet in, omdat juist zakken in de hals hem enorm veel pijn gaf. De afgelopen dagen was hij ineens een stuk slechter ondanks alle training, buigoefeningen etc: ik had er 'al' drie maanden geen osteo meer bij gehad waardoor het gebied rondom de borst niet meer een beetje werd ontzien.
Hoe vreselijk ik het ook vind, lieve Eagle heeft geen pijn meer. Thank god heb ik me nooit over laten halen om hem terug te brengen naar de verkopende partij of hem door laten rijden door een cowboy. Hij heeft alle kansen gehad en ik hem hem enorm ontzien, maar ik heb het niet gezien toen hij aangaf dat hij het gewoon eeeecht heel erg niet kon. Dat vind ik moeilijk, want hij leek enorm vooruit te gaan: zat eindelijk weer goed in zijn vacht, was veel vrolijker en weer mooi op gewicht. Helaas mocht het niet baten, maar heb ik hem nog een hele fijne maand op de wei kunnen geven waarin ik weinig van hem heb verwacht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:45

Oke nu snap ik het verhaal beter! :)
Ik heb ook een paard gehad die een botcyste bleek te hebben die op een normale rontgenologische keuring er niet uit kwam, alleen op een speciale schuine foto. Heb ik ook daarom in moeten laten slapen, heel zuur.

Ik ben ook blij dat je geen cowboy hebt ingeschakeld maar dat zei ik al eerder. Een paard doet zoiets 99 van de 100 keer niet uit stoutheid maar uit pijn/ongemak. Ik ben heel trots op je dat je hem toch helemaal hebt laten doorlichten, dat verdiende hij. Je hebt er alles aan gedaan en kan jezelf niks verwijten. Toch heeft de verkoper jou een ongezond paard verkocht maar ja, zonder dit zelf te weten waarschijnlijk.
Eagle heeft nu geen pijn meer. Heel veel sterkte met het verlies.

Edit: Niet om nu over mezelf te beginnen maar ik heb dit soort toestanden ook meegemaakt en helaas meerdere keren. Ik heb zoveel verdriet gehad en ben zoveel geld verloren dat ik er inmiddels echt klaar mee ben. Het lijkt wel of het niet voor me weggelegd is en daar leg ik me maar bij neer. Ik heb nog steeds heel veel verdriet over het verlies van mijn Vriendje, die van de botcyste. En dat was afgelopen maand 13 jaar geleden.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:51

Ik vraag me heel eerlijk gezegd af wat de verkoper al heeft geweten. Er zijn diverse dingen boven tafel gekomen in de tijd dat ik hem had, waar een naar luchtje aan zat. Zo hoorde ik toevallig via via van een meisje dat zij hem had proefgereden en er was afgebokt, terwijl mij was verteld dat hij altijd braaf was geweest. Als hij dit al had bij aankoop, en dat moet zo zijn want hij is altijd enorm strak in de spieren geweest en heeft nooit kunnen buigen, wat ik heb afgedaan als jongigheid, dan hebben ze er zeker van geweten en hem mogelijk zelfs in laten spuiten, wat tijdelijk verbetering zou geven. Klopt precies, want na 2,5 maand ging hij voor het eerst door het lint.
Maar het maakt niet uit, de verkoper is failliet en ik zou hem sowieso nooit terug hebben gebracht om te voorkomen dat hij bij een ander hetzelfde mee zou moeten maken. Het voelt als mijn grote droom die in duigen is gevallen, maar desondanks ben ik trots op mezelf dat ik zonder te twijfelen gister direct de knoop heb doorgehakt. Onze strijd is voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:00

Jeetje Danoesje, heel veel sterkte. Poeh, ik weet niet wat ik verder moet zeggen...

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:07

Ook ik ben hier even stil van.. Ik wens je ontzettend veel sterkte. Verder kan ik alleen maar zeggen dat Eagle ontzettend veel geluk heeft gehad dat hij bij jou terecht is gekomen.