[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DameBlanche

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:18

Hallo Tamary, bedankt voor de tip, al denk ik niet dat dit luis/mijt/schimmel is. Aangezien we dat in het verleden allemaal al gehad hebben en dit er anders uit ziet. Maar je weet nooit! Je punt qua vit./min. klinkt aannemelijker ondanks dat ze in prima conditie is en op zich goede gezondheid. Neem ook even haar voer onder de loep en we gaan de dierenarts maar weer eens bellen!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:16

hey zijn er hier meer waarvan de paarden wat klam worden onder de eczeemdeken? Is er iets wat je daar tegen kunt doen? Of hoort dat er een beetje bij met deze temperaturen?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:18

Vrees dat je dan een andere deken moet kopen die beter ventileerd.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:24

Zucht.. dat word dan nummer 3 in 2 weken... maar andere dekens passen hem niet om zijn hals..
Iemand goede tips dan qua dekens? Dacht dat ik HET gevonden had.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:49

Is ook wel een beetje normaal hoor met dit weer, mijn niet eczemer was vandaag ook wat klam, het is ineens ook zo'n overgang.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:57

Welke deken heb je nu Dott?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:08

Hoort er toch een beetje bij hoor. Colonel staat al jaren in de zomer onder de Boett deken, en soms is die gewoon erg warm. Maar toch beter dan jeuk denk ik dan. Heb nu wel een RSIH erbij besteld voor de echt warme dagen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:14

EquiPhoto schreef:
Welke deken heb je nu Dott?

QHP speciaal voor barokke rassen, want een normale deken zit zijn hals veel te strak, heb ze opgemeten van schoft tot borst zeg maar, dus het wijdste deel van de hals en bij de andere 185 deken die ik had was dit 'opgerekt' 66cm en bij de deken die ik nu heb 87 cm, en nog heeft ie niet vreselijk veel ruimte over.
Ben een beetje bang voor om een deken weer online te bestellen met weer een te strakke hals.. -O- en 195 word op zijn lichaam te groot en weet ook niet of die dan qua hals ook meer ruimte heeft?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:23

Bij mij voelde het ook klam aan vanavond onder de deken...Heb ook die van QHP. Het is ook best een gedoe om dat ding over haar hoofd te krijgen :=. Ik ben niet zo groot en als ze dan ook nog eens haar hoofd de lucht in gooit ;-).

Moet wel zeggen dat ik vanavond echt rustig heb kunnen rijden zonder dat ze continu afgeleid was door de jeuk dus heb goede hoop dat de deken helpt.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:24

Ik heb een de sweet itch hoody van Rambo. Daar kan je door middel van klitteband zelf de halsbreedte van de deken bepalen. Zit goed bij mn haflinger met flinke halspartij.

Toch hoor ik alleen goede verhalen over de QHP, misschien dat je paard idd even moest wennen aan de plotselingen temperatuurverandering? Is hij al goed uit de wintervacht?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:27

Ik heb vandaag Derfen gehaald! En ook gelijk voor het eerst gesmeerd, en ik heb het gevoel dat ze gelijk al wel wat merkte. Vooral onder haar buik. Ben benieuwd en ik hoop dat het blijft werken!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:37

EquiPhoto schreef:
Ik heb een de sweet itch hoody van Rambo. Daar kan je door middel van klitteband zelf de halsbreedte van de deken bepalen. Zit goed bij mn haflinger met flinke halspartij.

Toch hoor ik alleen goede verhalen over de QHP, misschien dat je paard idd even moest wennen aan de plotselingen temperatuurverandering? Is hij al goed uit de wintervacht?

Hij is de hele winter geschoren geweest, en nu groeit dat dus weer aan, daar kan het ook mee te maken hebben bedenk ik me net :o Heb hem zelf pas een maandje, dus dat scheren was niet mijn werk. en idd, van 12 naar 22 graden is ook niet niks.
Oke, ik ga dat ook in mn hoofd houden, goede ervaringen met die deken? En hij hoeft dus niet over het hoofd? Is het niet zo dat bij een brede halspartij er dan toch ruimte is om te steken? En een buikflap? is de buik wel goed genpeg beschermt?

@Laetitia, ooh ja, ik ben blij dat ik zo'n brave vent heb die alle geduld van de wereld heeft. Uittrekken gaat inmiddels vrij soepel, maar zn hoofd erdoor krijgen ben ik ook altijd mee aan het kloten.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:45

Ik heb de mijne vanaaf z'n eczeemdeken opgedaan. Hij had heel iets geschuurd aan zn staart. Ook was hij heel erg gestoken onder zn buik, allemaal bulten (staat ook aan de bosrand nu, andere jaren heeft hij het niet zo gehad maar stond hij ook niet bij het bos, dus denk wel dat het daarmee te maken heeft). Hij had er verder geen last van, maar de deken rsih bedekt zn buik ook niet, kijk het wel even aan, dacht kan altijd nog het buikgedeelte van de pagony omdoen.

Heb vanaaf nog gereden, had m ingesprayd met antivlieg, hij had geen last van de muggen, ik daarintegen...
Laatst bijgewerkt door Samo op 01-05-12 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:49

Zorg dat je de deken al 'opgerold' hebt op de grond, zodat je een kleine ring hebt al ware.
Ik pak hem dan van de hoofdkant op, ga voor haar staan, pak haar hoofd vast, en schuif mijn handen met de deken tegelijkertijd over de oren.

Ponylief staat vaak te drammen enzo, en op deze manier heb ik het meeste controle over haar hoofd.

Doordat jeaan beide kanten een hand hebt, kun je dus ook nog een beetje sturen als ware.

Afdoen, rol ik hem vanaf de staartwortel op, arm erdoor, hand tussen de oren, en dan wip ik hem er zo af.
Soms blijft ie weleens hangen achter de oren, maar dan helpt madam zelf wel haha.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:54

Heb vandaag de rambo shi besteld ben benieuwd! Die van mij jeukt al ontzettend en zweet zo ongelooflijk snel

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:56

Citaat:
Oke, ik ga dat ook in mn hoofd houden, goede ervaringen met die deken? En hij hoeft dus niet over het hoofd? Is het niet zo dat bij een brede halspartij er dan toch ruimte is om te steken? En een buikflap? is de buik wel goed genpeg beschermt?

Ik heb goede ervaringen met de deken ja, goede sterke stof. De deken heeft aan de voorkant een sluiting met 2 gespen. Hierdoor hoeft ie dus niet over het hoofd heen maar zit er aan de voorkant bij de borst een klein stuk huid onbeschermd.
De deken heeft ook geen buikflap, maar aan weerszijden van de deken een langer stuk die door middel van 4 singels om de buik heen worden gevormd.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:04

CS bedankt voor de tip!
Normale dekens vindt ze al 'eng' (al heeft ze die in de winter gewoon dagelijks op, al jaren, maar ze blijft het toch nog steeds een beetje eng vinden) dus wil het echt zo rustig en voorzichtig mogelijk doen. Ze is nogal snel in paniek en ik wil dat ze het uiteindelijk als een normaal iets gaat beschouwen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:08

Om het te oefenen kun je een emmer met lekkers op de grond zetten, en dan de deken voor haar hoofd houden (alvast opgerold).
Als ze dan bukt om te eten, trek je de deken over haar hoofd, ze zijn dan toch vaak te afgeleid vanwege het eten.

Zo heb ik het de mijne aangeleerd.
Na een paar keer was het normaal,en nu doe ik het op de manier zoals ik boven omschreef.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:09

Gister 2 paarden gewassen met tea tree, en vandaag de shetpony, die had weer onwijs veel schilfers en loopt weer kreupel.. Morgen tweede en laatste Vasinex wormenkuur (tegen leverbot) hopen dat het gekreupel nu klaar is, ik denk namelijk dat de wormen al weer actief zijn in de lever, sinds de weken na de 1ste wormenkuur niet meer heeft gekreupeld en nu sinds een weekje weer wel (wormenkuur moet in twee delen, vanwege eitjes die dan uitkomen na 5/7 weken). Hij voelt nu weer heerlijk zacht en bijna geen schilfers meer, hij lijkt wel weer wat geschuurd te hebben, maar niks ernstig (alle paarden schuren wel wat..).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:12

houdt je er rekening mee dat tea tree ook averechts kan werken?
Houdt het dus even in de gaten qua jeuk.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:47

Nee werkt hier prima, gebruik het al langer :) Ben er bekent mee!
Edit, en dan bedoel ik niet dat ik hem elke week was met de shampoo en hij op wonderbaarlijke wijze meer schilfers krijgt :+
Ik gebruik het langer in de zin dat we het gebruiken voor wanneer ze gewassen worden soms, omdat het dus een verzachtende werking heeft voor de huid.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:07

Nou ja wil alleen waarschuwen.
Heb zelf namelijk een dubbele nare ervaring met tea tree.
Dat het dus niet altijd verzachtend werkt ;).

Maar dan heb ik niets gezegd ;)

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:38

Hoi,

Ik heb ook even een vraagje.
Ik heb sinds een goeie maand mijn eczeemdeken bij mijn pony opgedaan. Vorig jaar (eerste jaar dat ik hem had), schuurde hij enorm en zat de manenkam vol schilfertjes. Ook aan de schouder schuurde hij vaak tot bloedens toe. Dus dit jaar een dekentje gekocht (goedkope versie om toch eens te proberen)

Maar aangezien hij nog niet helemaal verhaard is, merk ik wel dat hij graag rolt en van de losse haren af wil. Daarom neem ik het deken regelmatig af om hem goed te borstelen. bij regenweer durf ik hem wel eens een dagje af laten om 'te luchten'. Omdat ik toch een beetje het gevoel krijg dat hij liever zonder dekentje rondhuppelt.

Dus, hoe doen jullie dit ivm verharen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:35

ik kom hier even binnenvallen met een kleine vraag...

mijn pony heeft sinds ik hem heb(2 jaar)in de zomermaandjes regelmatig wat jeuk.
niet in die mate dat hij zich helemaal kaalschuurt*gelukkig*,maar zijn staartwortel wordt wel ietsjes kaler(afgebroken haren)en op dit moment heeft hij zijn schoft kapot geschuurd.

ik ga overstappen op minder suikerrijk voer,omdat ik zelf denk dat hij daar weleens extra jeukerig van kan worden.

echt zomereczeem is het denk ik niet, omdat hij zich niet echt stuk schuurt??

iemand ene tip voor iets wat ik op schoft en staartwortel kan smeren,wat jeuk stilt en ook helend werkt?
misschien eczema balsem?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:29

Fleur, haren blijven hier grotendeels in de deken hangen, de rest valt er onderaan weg (heb geen buikband).
Even tussendoor deken eraf en dan met een rubberen rosborstel over de deken heen, flink uitkloppen.
En als ze helemaal van het haar af zijn, doe ik de deken in de wasmachine.

DarkChrystal: ZE is er in verschillende soorten en maten.
De 1 is alleen wat kriebelig, de ander schuurt zichzelf echt helemaal open.
Minderen met suiker is sowieso een goede om te doen.
Om de jeuk plaatselijk te stillen kun je klitwortellotion (voor mensen, bij de kruidvat te verkrijgen) proberen, dat werkt direct.
En dan kun je altijd nog zien hoe die het gaat doen als je de suikers zoveel mogelijk weg laat.