Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:33

Hoi Allemaal,

Ik snap dat bij een Uitbraak van het Rhino virus je contact tussen paarden moet vermijden(dus niet naar andere manege's e.d. moetgaan), onze pension stal doet echter een stapje meer: Er mogen geen "onbekenden" meer op stal komen (ook geen hoefmit e.d.) ..

Is dit normaal? De uitbraak is ongeveer 20 km hier vandaan gecontateerd, daar gaat het om de abortusvorm. Op onze stal staan geen drachtige merries.

Sassy4barrel

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:34

Hi Stephanie, dat is alleen maar beter voor de veiligheid van jullie paarden

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:38

Dat snap ik, maar om nou alles stil te zetten (lessen, hoefsmit, eventuele entingen die nodig zijn, mijn paard krijgt momenteel fysiotherapie voor haar rug) moeten we omdat het rhinovirus er is alle andere zorg laten vallen? Ik weet het niet zo goed.. ben er blij mee en tegelijk weer niet...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:40

Mijn smid mag ook al bijna nergens meer komen. Maar bij mijn haffie was het echt hard nodig en bij ons zijn die maatregelen nog niet zo streng. We zijn tenslotte maar een particulier klein stalletje. Paarden hier komen ook niet op manege's.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:41

Babeth schreef:
Ik hoorde net van de hoefsmid dat de Lingebrug in Zoelen inderdaad bevestigd is met de abortusvariant.

Nu komt het voor mij ook wel heel dichtbij! Wat een eng rotvirus!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:50

Babeth schreef:
Mijn smid mag ook al bijna nergens meer komen. Maar bij mijn haffie was het echt hard nodig en bij ons zijn die maatregelen nog niet zo streng. We zijn tenslotte maar een particulier klein stalletje. Paarden hier komen ook niet op manege's.

Nee... maar je smid waarschijnlijk wel.

Bij ons mag ook niemand van buitenaf komen behalve de eigenaren. Zitten dan ook dicht bij de haard zeg maar.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:52

Als het goed is was ik zijn eerste vandaag, dus ik maak me er niet zo druk om.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:54

Babeth schreef:

jouw smid komt waarschijnlijk wel op andere stallen en kan zo het virus meebrengen naar jou paarden.
een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:56

Babeth schreef:

En... heeft hij schone kleren aan en zijn schoenen en materialen ontsmet???

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:57

hier even een stipje om op de hoogte te blijven.
het nog wel ver van me bed maar voor dat je het weet is het hier in de buurt

RWDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:57

amaralover schreef:
Hoi iedereen,
Misschien willen jullie nog wat meer info krijgen over de stalling waar er 3 paarden aan rhino overleden zijn?
mijn verzorgpony staat daar, gelukkig heeft ze niets..
maar ik kan jullie goed op de hoogte houden (;

Er waren een paar herstellende toch? Ben wel benieuwd naar info ja, maar het is voor die gemeente ook echt de enige stal die het virus heeft. Heb verder niets gehoord van de omliggende dorpen, en dat is uiteraard maar goed ook!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:04

RWDB schreef:
amaralover schreef:
Hoi iedereen,
Misschien willen jullie nog wat meer info krijgen over de stalling waar er 3 paarden aan rhino overleden zijn?
mijn verzorgpony staat daar, gelukkig heeft ze niets..
maar ik kan jullie goed op de hoogte houden (;

Er waren een paar herstellende toch? Ben wel benieuwd naar info ja, maar het is voor die gemeente ook echt de enige stal die het virus heeft. Heb verder niets gehoord van de omliggende dorpen, en dat is uiteraard maar goed ook!

Heumen (waar Rhino ook heerst op 1 stal) is niet ver van groesbeek- berg en dal vandaan

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:06

StephanieR schreef:
Dat snap ik, maar om nou alles stil te zetten (lessen, hoefsmit, eventuele entingen die nodig zijn, mijn paard krijgt momenteel fysiotherapie voor haar rug) moeten we omdat het rhinovirus er is alle andere zorg laten vallen? Ik weet het niet zo goed.. ben er blij mee en tegelijk weer niet...

dat begrijp ik maar bekijk het zo : beter een paar weken geen fysio voor je paard dan een verspreiding van Rhino en een paard met verlammingsverschijnselen en mogelijk dood tot gevolg toch... ? Ik snap jouw stal eigenaar wel.. die wilt gewoon geen gevaar lopen. Ik vind dat wel heel verantwoordelijk , ook naar de pension paarden en eigenaren toe.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:07

Ivonka schreef:
Babeth schreef:

En... heeft hij schone kleren aan en zijn schoenen en materialen ontsmet???

Ik maak me daar eerlijk gezegd echt niet zo druk om. Ik ga niet meteen paniekerig het slot op het hek hangen en iedereen alles laten ontsmetten.
Ik zit nu 25 km van de Lingebrug af met mijn paard en mijn hoefsmid werkt in een regio precies de andere kant op waar nog niks is geconstateerd, maar waar alleen manege's gesloten zijn uit voorzorg.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:11

Ik heb ook gisteravond mijn hoefsmid afgezegd die komende vrijdag zou komen. Vind het heel vervelend voor hem want ik ben vast niet de enige. Maar hij zit wel in de regio waar het momenteel heerst. Hij begreep het gelukkig wel maar toch, ik kan me voorstellen dat die zich nu ook als een paria behandeld voelt.

Maar goed, ik doe dit niet alleen voor onze eigen paarden, maar ook vanuit verantwoordelijkheid naar anderen en ik hoop dat iedereen zo denkt.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:14

Ja voor de smeden in de buurt zal het vast een financiele strop zijn. Heel vervelend allemaal.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:15

Ach, al die hoefjes die nu niet gedaan worden, moeten straks allemaal alsnog... dus het is geen inkomsten wat hij mist ;)

RWDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:16

Sassy4barrel schreef:
RWDB schreef:

Heumen (waar Rhino ook heerst op 1 stal) is niet ver van groesbeek- berg en dal vandaan

Klopt (ben bekend met de regio ;)), maar als het virus uitbreekt op een weg (7heuvelen) die begint in Berg en Dal en eindigt in Groesbeek (of andersom net hoe je rijdt) verwacht je op een een of andere manier dat het in de buurt wat sneller verspreid.

Laat ik het anders zeggen: ik had het virus eerder hier in Groesbeek verwacht dan zowat 50km verderop (en dan doel ik niet op Heumen uiteraard). Hangt uiteraard van verschillende factoren af ook. Tot op heden lijkt het allemaal nog wel goed te gaan (*afklopt*!)
Laatst bijgewerkt door RWDB op 25-02-12 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:16

Bij mij op stal (amerongen)hebben we nu ook een regeling.
Niks van t terrein af en ook niet erop.
Alleen de eigenaren vd paarden zelf.en met extra voorzorg maatregelen qua hygiëne etc.
Ik heb zelf een beetje t klote dat me shet en me paard beide op andere stallen staan.
Ik ga dus voorlopig niet naar me shet toe.die staat in een inloop stal.
En als ik er wel heen moet dan iig met schone kleding schoenen etc die ik alleen daar aan doe.

Verder hoorde ik dat rondom in de omgeving al abortus gevallen zijn en paarden overleden.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:19

RWDB schreef:
Klopt (ben bekend met de regio ;)), maar als het virus uitbreekt op een weg (7heuvelen) die begint in Berg en Dal en eindigt in Groesbeek (of andersom net hoe je rijdt) verwacht je op een een of andere manier dat het in de buurt wat sneller verspreid.

Laat ik het anders zeggen: ik had het virus eerder hier in Groesbeek verwacht dan zowat 50km verderop (en dan doel ik niet op Heumen uiteraard). Hangt uiteraard van verschillende factoren af ook. Tot op heden lijkt het allemaal nog wel goed te gaan (*afklopt*!)

Nou, je hebt maar één lesgeefmens nodig die bij verschillende stallen lesgeeft en klaar ben je. Of wat denk je van Divoza Heteren op zaterdag waar veel mensen in hun stal/rijkleren rondlopen?

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:20

StephanieR schreef:

Ik vind t juist wel een goede om uit voorzorg alles stil te leggen.
Er zijn enorm veel paarden in het land.
En het virus kan makkelijk overgebracht worden.
Als door t stil leggen van alles ervoor gezorgd kan worden dat t minder snel uitbreid dan stem ik daar met volle 100% in mee.

RWDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:23

Remy schreef:
RWDB schreef:

Nou, je hebt maar één lesgeefmens nodig die bij verschillende stallen lesgeeft en klaar ben je. Of wat denk je van Divoza Heteren op zaterdag waar veel mensen in hun stal/rijkleren rondlopen?

Dan is het inderdaad zo gebeurd. Vooral die incubatietijd doet t hem ook :(.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:23

StephanieR schreef:
Hoi Allemaal,

Ik snap dat bij een Uitbraak van het Rhino virus je contact tussen paarden moet vermijden(dus niet naar andere manege's e.d. moetgaan), onze pension stal doet echter een stapje meer: Er mogen geen "onbekenden" meer op stal komen (ook geen hoefmit e.d.) ..

Is dit normaal? De uitbraak is ongeveer 20 km hier vandaan gecontateerd, daar gaat het om de abortusvorm. Op onze stal staan geen drachtige merries.

Dat hebben wij ook dat er geen onbekende mogen komen.en laat ik nou net me paard te koop hebben staan (al een half jaar) en er mensen voor te hebben die willen komen kijken.
Dit gaat dus allemaal niet door.

Je kan onbekende niet controleren op waar ze geweest zijn.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:24

StephanieR schreef:
Hoi Allemaal,

Dat hebben wij ook dat er geen onbekende mogen komen.en laat ik nou net me paard te koop hebben staan (al een half jaar) en er mensen voor te hebben die willen komen kijken.
Dit gaat dus allemaal niet door.

Je kan onbekende niet controleren op waar ze geweest zijn.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:25

Als je nu met zijn allen maatregelen neemt, zorgt dat er ook voor dat we binnenkort allemaal weer ons gang kunnen gaan.

Hier is de stal ook 'op slot', geen mensen/paarden van buitenaf, en niemand mag op concours.
Het is nog niet bij ons in de buurt, een buitenrit mogen we daarom wel maken. Maar zoals de crosstraining van morgen hebben we afgezegt.
Jammer, maar als ik het meeneem en er worden paarden bij ons ziek....Dat wil ik niet op mijn geweten hebben, zeker niet als het zo makkelijk te voorkomen is.

De smid mag hier alleen in de ochtend komen. Dan zijn wij als eerste, en word de kans nog meer verkleind.

Mensen die nu op pad gaan vind ik ronduit stom bezig.
Ook al ga je naar een concours ' verder weg' , weet jij veel...Misschien start daar wel iemand die wel uit de buurt van de besmettingen komt.