Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ylvy

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:24

Ik meld me ook even,
fijn om al jullie goede verhalen te horen, dat alles weer goed is gekomen :)

De ierse tinker op onze manege is 15-11 overleden aan een buikvliesontsteking na een gaskoliek-operatie.
Dus helaas hier geen goed einde,
ik wens alle paarden hier die herstellende zijn een goed vooruitzicht, en hopelijk is alles snel weer goed!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 14:51

Ach deviltjh, wat sneu. Een buikvliesontsteking is echt een probleem, dan is er meestal vuil in de buikholte gekomen en daar komen ze vaak niet meer bovenop. Heel erg veel sterkte met het verlies van je maatje.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:23

Dank je, ze hebben op de manege al een loterij georganiseerd
om een nieuwe pony te kunnen kopen, die mag ik als een van de eersten proberen :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:08

ik hou het niet droog nu ik dit typ. Ik krijg net een sms van mijn een van mijn beste vriendinnen. Haar paard is vannacht geopereerd aan koliek. De darm was verdraaid en ze hebben 2 meter darm verwijderd. Ik ben er helemaal van slag van. Hij is nu bezig wakker te worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 11:38

Och meis wat een gedoe en wat een schrik. Ik ga voor jullie duimen dat hij rustig uitslaapt en voorzichtig in de benen komt. :(:) :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 15:52

Bah werd gebeld door manlief of ik bericht van stal had gehad over whizz en koliekerig rond half 1.. Dus even teruggebeld en Whizz was niet lekker, zijn kuil van half 12 niet aangeraakt en buiten aan het liggen en eerder onrustig.
Dus als de sodemieter naar stal, waar hij me buiten aankijkt als ik met colosan aankomt (hij stond al weer) van wat kom jij doen en nee niet dat vieze spul - wegrennnnnennnn
Even terug naar binnen en getemperatuurd, 37,7 / 37,8 net iets hoger dan normaal, dat is hij de hele week al zo'n beetje. Snoepjes lustte hij al wel, hij bobbelde wel wat en had zijn staart beetje afstaan. Na enig twijfelen toch colosan gegeven en daarna wat kuil van binnen gehaald. Daar wilde hij wel van eten..
In overleg met stal zijn ochtend en tussende middag portie kuil wat verlaagd. Ik denk dat hij het (even?) niet kan bolwerken - hij krijgt ook best veel nu. Kijken of we hem daarmee weer op orde krijgen.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:59

Deviltjh: Sterkte! Verbaasd mij wel trouwens dat ze een manegepaard laten opereren.

Damian: Wat een schrik :(:) Ik duim mee dat het goed komt.
De laatste twee weken zijn er in mijn omgeving 2 paarden ingeslapen door koliek. Iedereen komt dat leuk vertellen, omdat ik daar nu ook mee te maken heb.

Fargo: Aah nee -O-
Staat hij weer rustig nu ? Fijn dat je er op tijd bij bent! Lijkt mij wel ontzettend eng, als ze weer koliekerig zijn. Hopen dat de kleinere porties helpen.
Sterkte!

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:23

SIEMxFUNNY,
Dank je, ja dat vond ik geweldig van ze,
Het was ook wel een pony die je op elke sport kon zetten.
Maar ja :(

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:11

ik meld me ook even,zou willen dat ik de tijd had om hier even goed op iedereen te reageren,maar ben druk met onze merrie Desert
[MD] Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam
die ook buiten dit alles afgelopen dagen koliek had en echt op randje liep van inslapen...maar daar staat koliek los van,wel een extra bijkomstigheid..

Iedereen dikke :(:) ,heeft volgens mij met het weer te maken,ik hoor niet anders om me heen dan koliekgevallen,terugvallen en inslapen etc...
Damien :(:) ik duim mee,voor jou even een deja vu...
fargo :(:) hopelijk valt het mee...

Wynn die we in de gaten moeten houden doet het nog steeds super gelukkig....ik ben ook bevoorrecht dat ik ze zelf in de gaten kan houden op de cam geloof ik _/-\o_

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 00:17

Sandra het heeft inderdaad ook heel erg met het weer te maken. Met name de aanwezigheid van Lage drukgebieden zorgen ervoor dat paarden het gas in hun buik (dat bij het verteren ontstaat) minder geconcentreerd kunnen opslaan dan als er een Hoge Drukgebied in de buurt is (dan kunnen ze het zeer geconcentreerd en onder hoge druk "opslaan"). Die omslag zorgt in ieder geval al voor enorm veel gaskolieken (en wellicht ook wel meer) ..
Wat naar dat Desert nu ook al koliekproblemen heeft ondervonden. Zal eens even bijlezen in je topic.. Veel sterkte ook voor jou!
Fijn dat wynn het goed blijft doen!!

Vandaag was Whizzeman goed te pas ondanks het nare waaierige weer, wel even uitgebreid en actief gelongeerd zodat alles even goed aan het werk is gezet. En een lekkere slobber voor de nacht gegeven zoals altijd.

Het paard van Damien haar vriendin heeft het niet gered helaas ;( ;( ;( , dat is toch altijd weer heel confronterend en traumatisch, zeker als je het zelf zo dichtbij hebt meegemaakt en het dan een bekende en bekend paard betreft. Heel veel sterkte Damien voor jou en je vriendin :(:) :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 13:57

Ik geloof trouwens ook wel in spiegelen!
Hoe vaak Whizz niet juist op dagen dat ik stress had koliekerig was. Bijvoorbeeld toen wij vorige week vrijdag naar Antwerpen gingen en de hele dag en avond weg zouden zijn.. En de dag dat M vorig jaar een week naar de VS ging en ik hem naar Schiphol moest brengen en Whizz nog op boxrust stond na de operatie... Er zijn wel meer van dit soort dagen geweest dat er wat aan de hand was met mijn dag/planning en dat hij dan niet lekker was/werd..

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:05

Aah wat erg dat het paard het niet gehaald heeft. :(:)

Ik ben ook weer helemaal in de stress. Ze belde van stal dat Kee er niet goed bij stond. Ja hoor 39.7 !!
Dierenarts gebeld. Ze wil wel eten, mest is goed. Alleen wat matter en zweten. Waarschijnlijk een virus of een bacterie, door haar verminderde weerstand.
Ga vanavond laat nog even bij haar kijken en de boer houd het in de gaten.

POEH, stresshormonen zijn weer tot grote hoogte gestegen. ;(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 20:26

He bah Siem, hoe ziet de wond eruit? Vaak is het na een dag of 10 dat er nog kans is op reactie van de wond? Vervelend dat er koorts is. Ik zou wel inderdaad direct contact onderhouden met de kliniek en je goed laten adviseren en ondersteunen! Heel erg veel Sterkte meis!!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:55

Wond ziet er echt perfect uit. Het was al een dun sneetje, maar nu zie je er bijna niks meer van. Je voelt alleen dat er een wond heeft gezeten.
Was ook het eerste wat mijn dierenarts vroeg. Ik ga over een uurtje nog naar stal fietsen, even kijken.

Ze staat er anders sneu bij nu. Niet echt koliekerig. Dierenarts zei dat dit los staat van koliek, maar meer met de impact van de operatie en slechte weerstand te maken heeft.

Deze foto is van 17-11
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 00:24

damian23 schreef:
c_alsemgeest, ik kan me jouw verhaal ook nog goed herinneren. Ik was in jouw topic belandt toen Cil net geopereerd was en ik aan het googlen was naar andere koliekverhalen. Maar dat jouw paard nog steeds onbeperkt ruwvoer kan eten. Die van heeft traagwerkende darmen en als ik hem onbeperkt hooi zou geven loopt hij iets vast, waardoor hij gaskoliek krijgt (hij raakt dus niet helemaal verstopt, maar de mest blijft dan wel te lang hangen om gas te veroorzaken). Ik mocht eigenlijk ook maar maximaal 3 uur weidegang geven, maar toen hij in juli dit jaar met maagzweren stond mocht ik van de internist weidegang gaan opbouwen naar een heel dagdeel. En dat ging dit jaar eigenlijk super goed. Wel was bij ons het weideseizoen 1 oktober gestopt ivm het sterk wisselende fructaan in het najaar.

Hij krijgt het sowieso in kleine porties aangeboden en wordt daarbij ook flink gelaxeerd :+
Door lijnzaad/zonnebloem olie en kuil...
Kuil werkt namelijk ook licht laxerend bij hem, maar mag die weer niet te veel omdat hij door het zuur dan weer gaat gassen of sneller maagzweren ontwikkeld :')

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:59

Koorts was vanmiddag 40.5 !! Dierenarts (weer) geweest, nu heeft ze een antibiotica kuur, en pijnstiller. Hopen dat ze daar van opknapt.

Nog steeds geen een rekening binnen gehad. Heb geen idee hoeveel alles gaat kosten. 2de keer een grapje in het weekend, dat wordt sowieso 200% ben ik bang.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 18:13

He bah Siem wat is er precies de oorzaak van de koorts? Een virus ofzo of is ze toch koliekerig? 40,5 is behoorlijk hoog natuurlijk, arme jullie, arme merrie. Heel veel sterkte! Ik hoop dat het snel daalt en ze weer opknapt.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:50

Niet koliekerig gelukkig. Ze denken aan een virus of bacterie. Weten ze niet precies. Bij mijn dierenarts praktijk hebben ze 3 dierenartsen. Ik had donderdagavond gebeld, toen had ik een van de dierenartsen aan de lijn, die zei dat Kee ''uit moest zieken''. Dat ze liever geen antibiotica gaven.
Vandaag een andere arts van de praktijk. Deze wilde gelijk gaan beginnen met antibiotica, omdat ze niet weten waar het zit en hoe schadelijk het is zeg maar. Beetje dubbel dus. Ben wel blij dat de dierenarts toch geweest is, vertrouwde het helemaal niet.
Nu weer even afwachten.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:20

Siem,heb je de kliniek al gebeld?
Ik ben iig blij dat Kee ab heeft gekregen,maar Wynn heeft ruim 3 weken op kliniek gestaan en steeds als zijn ontstekingswaarden omhoog ging of temp kreeg hij ab en ook hij was niet koliekerig maar kan echt te maken hebben met operatie etc......
Sterkte :(:) :(:)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:24

Nee heb de kliniek niet gebeld. Mijn dierenarts heeft wel contact met de kliniek als het goed is. Mocht de temperatuur niet omlaag gaan moest ik weer contact opnemen met de dierenarts.
Als het niet verbetert, bel ik ook Utrecht. Vind het lastig, wat mijn dierenarts kan er gelijk bijkomen.

Dankje! merk wel dat ik nu zelf echt op reserves ga lopen. Al die stress, telefoontjes, controles en afwachten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 23:07

SIEMxFUNNY schreef:
Nee heb de kliniek niet gebeld. Mijn dierenarts heeft wel contact met de kliniek als het goed is. Mocht de temperatuur niet omlaag gaan moest ik weer contact opnemen met de dierenarts.
Als het niet verbetert, bel ik ook Utrecht. Vind het lastig, wat mijn dierenarts kan er gelijk bijkomen.

Dankje! merk wel dat ik nu zelf echt op reserves ga lopen. Al die stress, telefoontjes, controles en afwachten.

Ik zou ALTIJD contact opnemen met de kliniek waar ze geopereerd is, dit is niet zomaar een beetje koorts dit is VEEL koorts zelfs voor een gezond paard dat niet geopereerd is!!
Toen mijn paard aan het herstellen/revalideren was moest ik dagelijks temperarturen van mijn kliniek en als hij boven de 38,5 kwam MOEST ik contact opnemen met hen. Zij weten wat er speelt en wat er mee kan spelen, dat kan een gewone kliniek niet weten en vaak houden die niet of niet genoeg contact met de opererende kliniek.
Het is JOUW paard en jouw en haar belangen zijn in het spel. Bel, zelfs al is het weekend, de kliniek (die de operatie heeft gedaan) vindt dat niet erg, zij snappen de urgentie en het belang!!.

Ik heb dit zelf aan de hand gehad na o.a. het interne controle onderzoek dat er was geweest door mijn eigen kliniek en bezoeken door hen nav gaskolieken, zij zouden dit doorspreken met Bodegraven, maar dat gebeurde niet of pas veel later. Dus heb ik zelf Bodegraven gebeld en ze bijgepraat. Want geen van beiden waren nu compleet bij, Bodegraven niet omdat mijn kliniek ze niet bijpraatte en mijn kliniek niet omdat ze de operatie niet gedaan hebben en niet zoveel ervaring hebben met het natraject van een koliekoperatie als Bodegraven. DUS heb ik zelf weer continu met bodegraven gebeld en heb mijn kliniek heel duidelijk gezegd dat het belangrijk is dat zij Bodegraven bij praten als ze dat beloven...
Klinieken hebben - jammer genoeg hun "trots" en lossen graag zelf dingen op, maar het gaat wel om het leven en herstel van jouw paard.

Dit is absoluut niet bruut bedoeld maar als hulp en waarschuwing waar ik zelf tegen aan ben gelopen toen mijn paard vervolgens weer heftige gaskolieken had en ik eigenlijk aan beide klinieken niets had omdat er geen update gesprekken plaatsvonden vanuit mijn reguliere kliniek....

Heel veel sterkte, ik weet hoe zwaar het is en juist met dit soort paarden kun je eenvoudig niet te veel afwachten. Bellen dus met Utrecht, alsjeblieft (al is het maar voor mijn rust ;-) :o )

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:40

Heb je een pb gestuurd !

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:47

Simone,je hebt druk met pbs en adviezen.... :(:)
maar zoals fargo schreef,dit is ook voor onze gemoedsrust,we leven mee :j
wij kregen ook toen Wynn thuis kwam,lijstje mee,gelijk!!!!! kliniek bellen als temp omhoog gaat en nee,zoals ik je al schreef niet om je ongerust te maken,maar zekerheid voor alles,ze zijn nu al zover gekomen die kanjers van paarden van ons....
Maar wat een stress allemaal he......sterkte :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 22:05

We hadden dus hetzelfde gevoel sandra.. we zijn zover gekomen, het zou zonde zijn om dat te verspelen.

Mijn vorige paard fargo heb ik aan maagfalen/koliek verloren, 'smorgens om half 4 wakker gebeld, een prik van de DA gehad, daarna was hij haast comatoos en ik hoorde zijn darmen niet. DA gebeld, als hij rustig was (zij een van de jonge niet zo service gerichte dokters) dan was het goed. Ik zei hij is te rustig haast, ik kende gewone koliekjes van onze oude Willy en wist dat die na een prik echt anders was. Heb me gerust laten stellen en ben toch naar huis gegaan na 1 uur ofzo. Om 11 uur was de prik uitgewerkt en toen ging het voluit mis de pijn was terug en HOE...de molen werd in gang gezet en uiteindelijk 's avonds is hij om 8 uur ingeslapen in Utrecht toen was zijn maag gesprongen. Hij had niet zomaar gered kunnen worden, de enige manier om maagfalen (als je al weet dat dat speelt) is door ze 24 uur of langer aan het infuus te zetten en hopen dat maag weer gaat functioneren. En dan is het nogmaar de vraag. De rest van de dag heb ik nergens tijd verspild, maar die eerste 8 uur DAAR heb ik het nog wel eens moeilijk mee. Nu weet ik dat bij GEEN darmgeluiden een verschrikkelijke alarmbel moeten laten afgaan..

Toen Whizz zijn eerste hele erge gaskoliek kreeg nog geen maand erna (hij was toen nog maar 2,5 - hij in nu 9,5) kreeg ik dezelfde jonge Da aan de lijn en die adviseerde me om het eerst maar even aan te kijken en wat te wandelen. Ik heb hem toen gezegd dat ik een maand geleden een paard heb verloren aan koliek samen met hen en dat ze NU naar mijn paard kwamen kijken.. -:(- -:(- -:(- en dat ik niet ging wandelen of aankijken..

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:20

Sandra: Ben onwijs blij dat jullie meedenken! :)

Heb vanochtend contact gehad met Utrecht. Meer dan dat er nu gedaan wordt kan er niet worden gedaan. AB kuur afmaken + metacam. Tussendoor vooral blijven monitoren.
Vanochtend was de temperatuur even 39.5
S middags en s avonds 38.3 gelukkig.

Francis: Kan mij voorstellen dat je zo'n situatie nooooit meer wil meemaken. Echt verschrikkelijk Y;(