damian23 schreef:c_alsemgeest, ik kan me jouw verhaal ook nog goed herinneren. Ik was in jouw topic belandt toen Cil net geopereerd was en ik aan het googlen was naar andere koliekverhalen. Maar dat jouw paard nog steeds onbeperkt ruwvoer kan eten. Die van heeft traagwerkende darmen en als ik hem onbeperkt hooi zou geven loopt hij iets vast, waardoor hij gaskoliek krijgt (hij raakt dus niet helemaal verstopt, maar de mest blijft dan wel te lang hangen om gas te veroorzaken). Ik mocht eigenlijk ook maar maximaal 3 uur weidegang geven, maar toen hij in juli dit jaar met maagzweren stond mocht ik van de internist weidegang gaan opbouwen naar een heel dagdeel. En dat ging dit jaar eigenlijk super goed. Wel was bij ons het weideseizoen 1 oktober gestopt ivm het sterk wisselende fructaan in het najaar.
Hij krijgt het sowieso in kleine porties aangeboden en wordt daarbij ook flink gelaxeerd 
Door lijnzaad/zonnebloem olie en kuil...
Kuil werkt namelijk ook licht laxerend bij hem, maar mag die weer niet te veel omdat hij door het zuur dan weer gaat gassen of sneller maagzweren ontwikkeld