is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:52

Hoe weet je dat?

MarjanB

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:06

Denk omdat paard er al 2 jaar zo bij staat en het alleen maar erger lijkt te worden?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:20

Komaan zeg, doe niet zo kinderachtig. Als je geen advies wilt, plaats dan geen topic. Ik heb mijn mening op een respectvolle manier verwoord, en ik herhaal : het echte leven lees je niet in de Penny. Met dit dier komt het nooit meer goed, en ik weet wel zeker dat het paard op korte termijn pijn zal krijgen door dergelijke misvorming van de rug. Vinden jullie het dan niet veel meer egoistisch om er maar wat mee te experimenteren met pijnstillers en training dan het te laten gaan ? Het paard kan je niet vertellen dat het afziet ! utrecht geeft een dergelijk advies ook niet zomaar, trouwens.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:29

Maar ze groeit, en niet alles groeit even snel, dus dan is het helemaal niet raar dat bepaalde zaken uit verhouding raken. Ik geloof ook niet dat het ooit helemaal recht komt, maar om nu te zeggen dat het geen kans meer heeft vind ik een beetje pessimistisch.
Daarbij, je ziet echt wel aan een paard, vooral een paard dat je zelf al een tijd hebt, als het niet goed in zijn vel zit. Als TS zegt dat haar paard vrolijk is en geen pijn heeft, dan is het vrolijk en geen pijn. En dat een paard geen pijn laat zien is ook onzin, ik merk het gelijk als mijn paard ook maar ergens last van heeft. Wat is er erg aan om af te wachten als het niet lijdt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:33

Niet om flauw te doen, maar we kennen het advies van Utrecht helemaal niet :=

We horen alleen wat de TS zegt, en dat is dat ze heeft begrepen van Utrecht dat het dier nog geschikt kan zijn als grasmaaier of voor de recreatie, dat het geen pijn heeft, maar ook dat ze het over inslapen gehad hebben.

Gezien de eerste opmerkingen denk ik dat het inslaap-gedeelte vooral van toepassing is op de wegwerp-cultuur van paarden die niet hoog in de sport kunnen komen, en dus maar ingeslapen moeten worden om het geld van de verzekering op te kunnen strijken :=

Economisch afgekeurd dus....

Maar nogmaals: dat is hoe het KLINKT, en afgaande op wat de TS zegt.
Wellicht is dat wat anders dan wat Utrecht gezegd heeft :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:47

Dit is geen veulen meer, Het paard is 4 ! Denk je nu echt dat hier nog een normale rug uit kan komen ? Verder zie ik een dier wat mager is, dof in de vacht zit en met een lege blik in haar ogen. Niet echt wat ik mij voorstel bij een dier wat zich goed voelt in haar vel. Als TS zegt dat haar paard vrolijk is, en geen pijn lijdt, dan heb ik daar een spreekwoord voor : " het oog van de meester maakt het paard vet."
Let op, ik verwijt haar niks, been there, done that. Maar soms is het niet slecht als je eens met je neus op de realiteit gedrukt wordt.
@ pmarena : dit heeft niks te maken met wegwerpcultuur. Een paard goed houden kost enorm veel geld. Een paard met een ernstige handicap als dit houden, kost nog meer dan een gezond. De vooruitzichten voor dit dier zijn ronduit slecht. Het dier gaat er zeker last van gaan krijgen. Er is hier al geopperd : grondwerk. Zie jij dit dier knielen of steigeren ? Dat kun je er toch niet van vragen als je een beetje dierenvriend bent ? Mij zou het verzekeringsgeld geen bal kunnen schelen, maar ik zou er nog niet over denken om dit dier aan te houden. Ik heb het al eerder geschreven, maar de dood is voor een dier niet wat het is voor een mens. Kijk, ik fok honden. Bij honden is het normaal dat de teef de jongen euthanaseert waar iets aan mankeert. Ik heb dit al meerdere malen meegemaakt. Ze gooit de pups, die er voor mij perfect uitzagen, gewoon uit het nest, en liet ze onderkoelen en sterven. Autopsie toonde dan toch afwijkingen aan. Dit is de werking van de natuur en het heet natuurlijke selectie ! Het is pas de mens die er een sentimenteel gedoe van maakt. Juist omdat we bang zijn voor de dood. Dieren zijn dat niet. Voor hen is het net zo normaal als geboren worden en jongen krijgen.
Als wij, als mensen, een dier laten gaan, dan is dat moeilijk VOOR ONS. Omdat we het dier kwijt zijn. omdat we zelf iets missen. Het dier zelf heeft er geen last meer van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:49

pmarena schreef:
Gezien de eerste opmerkingen denk ik dat het inslaap-gedeelte vooral van toepassing is op de wegwerp-cultuur van paarden die niet hoog in de sport kunnen komen, en dus maar ingeslapen moeten worden om het geld van de verzekering op te kunnen strijken :=

Nou dat is wel erg kort door de bocht hoor.
Ik betwijfel of TS uberhaupt verzekerd is. Een paard met zo'n rug krijg je echt niet in de verzekering.
En hoog in de sport hoeft - naar ik heb begrepen - ook niet.
Maar een paard koop je wel om op te rijden. En daar kijkt Utrecht dan naar.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:50

Ilse_123 schreef:
Maar ze groeit, en niet alles groeit even snel, dus dan is het helemaal niet raar dat bepaalde zaken uit verhouding raken. Ik geloof ook niet dat het ooit helemaal recht komt, maar om nu te zeggen dat het geen kans meer heeft vind ik een beetje pessimistisch.
Daarbij, je ziet echt wel aan een paard, vooral een paard dat je zelf al een tijd hebt, als het niet goed in zijn vel zit. Als TS zegt dat haar paard vrolijk is en geen pijn heeft, dan is het vrolijk en geen pijn. En dat een paard geen pijn laat zien is ook onzin, ik merk het gelijk als mijn paard ook maar ergens last van heeft. Wat is er erg aan om af te wachten als het niet lijdt?

Na hun 3e/4e jaar groeien ze echt niet meer zo enorm uit verhouding hoor, de eerste groei wel, zo tussen het 1e en 3e jaar.
Maar zoals de merrie er nu bij staat, komt dat zeker weten niet meer goed, ook niet als er nu getraind gaat worden.
Spieren kun je er inderdaad op trainen, maar zulke tekortkomingen als deze merrie heeft ga je nooit wegwerken.
Het is imo alleen maar erger geworden naarmate het dier ouder is geworden, met daarbij het afvallen qua gewicht.
Nu moet ik zeggen dat ze op de foto's, van net na de kliniek geloof ik, ook al niet zo rond meer was...
Of ze pijn heeft kun je zien door haar 1 of 2 weken op pijnstilling te zetten, maar daar wil TS niet aan en omdat de merrie springt en bokt(duh, het is een jong paard die haar energie niet kwijt kan in eventueel werk) wil imo echt niets zeggen.
Ik heb al zoveel "speelse" paarden gezien die toch wel degelijk pijn hadden.

Wat betreft Utrecht, ik heb al eerder aangehaald dat zolang het hart blijft kloppen en het beest blijft eten, ze inderdaad oud kunnen worden.
Ik meen me te kunnen herinneren dat TS dit paard heeft gekocht met als doel de springsport, dit zal ze ook wel aangegeven hebben in Utrecht, waarop Utrecht waarschijnlijk gezegd heeft dat ze dan beter afscheid van het dier kan nemen.

LET OP: ik MEEN, en WAARSCHIJNLIJK.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:56

Ik heb een paard gehad met een pijpbeenfractuur dat nog bokte en sprong als je hem uit de stal nam. We moesten mem sederen om ermee te kunnen stappen. Dat zegt niks !

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:58

Sevke: Volgens mij is er geen discussie nodig over het beëindigen van een leven vol met pijn :(:)

Ik verwacht ook geen goede vooruitzichten voor dit dier, de kans is natuurlijk groot dat het dier naarmate het ouder wordt, (meer) ongemak gaat krijgen van zo'n rug.

Maar 100% zeker weten kun je dit gewoonweg niet, er gebeuren wel gekkere dingen :)

De conditie van het paard op de foto's geeft bepaalde vermoedens. Er zijn onvoldoende voedingsstoffen binnen gekomen.

Maar het kan prima zijn dat het dier inderdaad gewoonweg slecht gevoerd is de afgelopen tijd, zoals de TS zelf ook al zegt, en dan is deze conditie niet meer direct een teken van pijn / een slechte gezondheid waardoor voeding slecht opgenomen is, maar gewoon van een slecht aanbod van voeding.

Iedereen kan er zo zijn twijfels en vermoedens over hebben, maar feit blijft dat er toch best een kansje bestaat dat het dier nog een heel stuk op te knappen is met de juiste voeding en training waardoor het nog jaren prima pijnvrij kan rondlopen. Waarschijnlijk niet bereden, maar dat is aan TS zelf of ze dat genoeg vindt en of het dier haar waardevol genoeg is om het te onderhouden zonder dat ze er op kan rijden :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:00

Babootje schreef:
pmarena schreef:

Nou dat is wel erg kort door de bocht hoor.
Ik betwijfel of TS uberhaupt verzekerd is. Een paard met zo'n rug krijg je echt niet in de verzekering.
En hoog in de sport hoeft - naar ik heb begrepen - ook niet.
Maar een paard koop je wel om op te rijden. En daar kijkt Utrecht dan naar.

Ik heb ook niet de indruk dat TS verzekerd is, maar dat doet er voor mij ook weinig toe :)

Feit blijft dat "afkeuren voor de sport" voor veel mensen inhoudt dat het dier dan maar moet hemelen :=

Kan me heel goed voorstellen dat daar het inslapen-verhaal vandaan komt, simpelweg omdat heel veel mensen een paard dat "afgekeurd" is, niet willen onderhouden ook al zou die nog prima gelukkig als weide-decoratie kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-05-13 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:00

Voor degene die blijven volhouden aan dat het paard als weidemaatje kan blijven dienen, dus dat wij ons oordeel niet moeten trekken... Paard heeft een week of 3 geleden te koop gestaan onder het mom van willen rijden, en geen 2 paarden kunnen onderhouden. Moest snel weg door ruimtegebrek, liefst binnen 2 dagen. Dus nee er is geen plek/geld dit dier als weidemaatje te behouden, en verkoop vind ik niet eerlijk naar zo'n dier toe, vanuit daar zijn er reacties geplaatst over inslapen, puur om niet in de Händel te komen met alle gevolgen van dien. Tuurlijl kunnen ze haar pijnstilling geven en lekker rond voeren om de rug minder erg te laten lijken. Dan vangen ze wat geld, gaat de eigenaar ermee werken, weet niets van pijnstilling dus een week later kan dit paard niet meer... Dat willen wij hier voorkomen (degene die het topic helemaal gelezen hebben)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:07

Voor degenen die wel of niet het hele topic door hebben gelezen (ik wel in ieder geval)

Het gaat momenteel helemaal niet over verkopen.

Het gaat over de TS die het dier nu nog wil houden en op een wonder lijkt te hopen.
En het dier krijgt zo te lezen nog een half jaar de kans om te verbeteren en anders wordt hij ingeslapen.

Dat is althans het laatste dat ik gelezen heb van TS van de week :(:)

Wellicht blijkt inslapen het beste te zijn.

Maar ik vind dat er wel erg snelle en makkelijke conclusies getrokken worden op basis van hele onduidelijke gegevens :=

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:11

Ik ben wel benieuwd of TS het paard inmiddels gelongeerd heeft, en hoe dat is verlopen.
Ook zou ik graag een filmpje willen zien hoe het paard loopt, dat zou nog komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:13

Daar ben ik ook erg benieuwd naar, een filmpje geeft toch meer "beeld" van de uitstraling van het dier, hoe die in zijn vel zit :)

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 12:17

gisteren heb ik haar eerst losgelaten in de bak met andere paarden en ik geloofde mijn ogen niet
voor het eerst heb ik haar de baas zien spelen over alle paarden
ze beschermde mijn andere paard heel erg
de andere paarden mochten er niet bij komen anders vloog ze erop af en ging ze steigeren en sloeg ze met de voorbenen en bokte ze naar de andere paarden
in het begin werd zei beschermd maar nu had ze haar mondje niet op de verkeerde plaats staan
ze was echt de bink aan het uithangen ze was toch een partijdje aan het showen echt geweldig ik stond met open mond te kijken en me moeder ook hoe zei de baas was

ik heb haar voor het eerst gelongeert met singel
en ze is zo cool in haar hoofd ze doet net dat ze alles al jaren kent ze deed geen stap verkeerd
ze was zo braaf
ik heb haar nog niet gelongeert met passoa want ik wou niet gelijk teveel vragen aan haar
ik was blij dat ik haar gelongeert had met peesbeschermers en springschoenen en voor de achterbenen want ze is echt een slungel
ze is nog steeds te mager maar je ziet haar wel langzamerhand opknappen
bij de rug en de buik zijn die vlekken doordat ze een beetje gezweet had
op sommige foto's als ze staat kun je heel erg goed zien dat ze haar rug weg drukt
ze had daarvoor veel gedonderjaagt met de andere paarden waardoor ze na het longeren echt moe was

hierbij de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en hierbij het filmpje:

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-8HSVETPICGBG.asf

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:24

Het filmpje valt me niet tegen, hoewel ik haar niet altijd even zuiver vind en ze mag wel wat actiever.
Ze houd het achterbeen wel behoorlijk achter zich(wat niet vreemd is met zo'n rug natuurlijk), en ze schommelt wat van links naar rechts in de voorhand.
Om haar wat meer te helpen op de volte te blijven, zou je de bak af kunnen zetten op de helft ongeveer.
Ik vind haar in gewicht nog niet echt aangekomen, maar waar ik op de vorige foto's de bolling op de lendenen mistte, zie ik het op deze foto's wel weer.

Fijn dat ze lekker bazig bezig was tegen de andere paarden haha.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:26

opisop_shop schreef:
Ik vind het magere wel meevallen, denk dat het zo lijkt door de bouw.
De rug vidn ik wel heel erg nu.

Mijn idee....
Vind de merrie niet erg mager, dat valt best mee.
Maar de rug....
Meidje, dit paard zal nooit een rijpaard zijn. De rug is duidelijk 'vergroeid' achter de schoft.
Gooi haar lekker op het land, zodat ze kan bewegen. Mits ze geen pijn heeft.
En anders: toch afscheid nemen. Liefde is loslaten....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:31

Het filmpje valt mij ook reuze mee, je ziet eigenlijk gewoon een jong paardje dat het longeren nog moet leren en de camera een beetje eng vindt, maar verder best wel lekker soepeltjes en lichtvoetig loopt.

Het is een leuk en mooi diertje om te zien, alleen die rug is zo jammer...dat is eeuwig zonde zeg :(:)

Mocht je nog eens een filmpje hebben waarop ze vrijuit aan het lopen en gek doen is... :)

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 12:34

svdijk schreef:
Het filmpje valt me niet tegen, hoewel ik haar niet altijd even zuiver vind en ze mag wel wat actiever.
Ze houd het achterbeen wel behoorlijk achter zich(wat niet vreemd is met zo'n rug natuurlijk), en ze schommelt wat van links naar rechts in de voorhand.
Om haar wat meer te helpen op de volte te blijven, zou je de bak af kunnen zetten op de helft ongeveer.
Ik vind haar in gewicht nog niet echt aangekomen, maar waar ik op de vorige foto's de bolling op de lendenen mistte, zie ik het op deze foto's wel weer.

Fijn dat ze lekker bazig bezig was tegen de andere paarden haha.

klopt ze loopt heel erg slungerig
maar haar spieren zijn nog 10 x niks
als die spieren wat meer getraind zijn zal dat allemaal wel minder worden
ze had zoveel energie gebruikt met die andere paarden waardoor ze bijna geen energie meer had voor het longeren :D

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 12:35

pmarena schreef:
Het filmpje valt mij ook reuze mee, je ziet eigenlijk gewoon een jong paardje dat het longeren nog moet leren en de camera een beetje eng vindt, maar verder best wel lekker soepeltjes en lichtvoetig loopt.

Het is een leuk en mooi diertje om te zien, alleen die rug is zo jammer...dat is eeuwig zonde zeg :(:)

Mocht je nog eens een filmpje hebben waarop ze vrijuit aan het lopen en gek doen is... :)

ik zal een filmpje proberen te maken als ze aan het donderjagen is met de andere paarden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:37

Dat zou superleuk zijn :j

Wellicht krijg je dan ook wat minder reacties over pijn en inslapen enzo :(:)

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 12:43

ja klopt
ik vind haar zulke ruime gangen hebben en zo ligtvoetig en zo soepel
en dan heeft ze die staart in de lucht en dan lijkt het net dat ze de grond niet raakt en dan zet ze die hals erop en begint ze te snurken haha

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:44

Ze is leuk :) , ik zie hier echt geen zielig gehandicapt paard in. Je zult er misschien nooit op kunnen rijden , maar grondwerken is goed mogelijk (en grondwerken is niet alleen maar knielen en steigeren ;) ). De rug zal nooit helemaal recht trekken, maar het kan echt wel beter worden. Een paard groeit nog flink door naar zijn 4e, niet zozeer in de rug, maar ze wordt nog flink hoger en breder, dat geeft ook al een ander beeld.
En zoals vele hier al hebben gezegd: Als ze straks wat voller is ziet het ook anders uit. En dat ze nu wat schraal is is ook niet raar, met een verhuizing, groeispurt en rui periode achter de rug.
Succes!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:48

MarjanB schreef:
volgens mij is dat al gebeurd.. Utrecht zag er geen heil in en paard is al eens door osteo (oid) behandeld en dat heeft duidelijk ook niks uitgericht

Juist en daarom zeg ik ook hoeveel tijd je er ook in steekt dat verhelpt het probleem niet, het is te ernstig en het zal erger worden naarmate het dier nog gaat groeien.