Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:07

Odetje92 schreef:
Anniick schreef:
thanks voor de tip!! was die omeprazol nog niet eerder tegen gekomen. ga me eens in verdiepen!
pro-biotica ook wel geprobeerd, dit had verder geen merkbaar effect.

odetje92, had je paard ook last van mestwater? en is dat er ook mee verholpen? want dat lijkt mij meer een probleem van de dikke darm.

Femke_Tweety, jeetje, wat ben je lang aan het kwakkelen zeg.. en nu maar hopen dat zijn nieuwe plekje goed aanslaat!! Dat was bij flip dus ook, ik heb hem ook terugverhuisd naar zijn oude plekje en het gaat nu weer 'goed'.

mijn paard mest normaal, als je dat tenminste bedoeld met mestwater

even 2 afbeeldingen die duidelijk maken wat ik met mestwater bedoel. Ik gok dat Anniick hetzelfde bedoeld??

de mest zelf, met dus een hoop vocht erbij:
Afbeelding

Zo zag dat er langs zijn benen uit, drupte volledig langs zijn benen naar beneden. (Die leren riem is de broekriem van het mentuig) Dit si dus NIET recent bij Tweety, maar afgelopen zomer.
Afbeelding

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:11

ja, dat is precies wat ik bedoel inderdaad. vaak komt het er ook zonder mest gewoon uit lopen.
die vitaminekoeken, zitten die niet bomvol suikers wat ook niet echt bevorderlijk is voor onze paardjes?
en op hooi zetten zou inderdaad mooi zijn, maar dat is qua stalmanagement vrijwel onmogelijk :(

SteffiiY

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:17

Dat is jammer want hooi zou wellicht al een heel hoop kunnen schelen.
Kun je bijvoorbeeld ook niet je eigen hooibaaltjes kopen en voeren?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:25

Er zit ongetwijfeld suiker in die koeken. Maar ik denk dat 1 koek minder zal bevatten dan bijvoorbeeld een kilo brok. Is een kwestie van uitrekenen natuurlijk.

Pavo beweert dat er in 1 koek minder suikers/zetmeel zit dan in 3 appels. Of dat waar is, en of dat veel is, ??
Er zullen misschien ook wel koeken zijn waar minder inzit.

Als ik nu voor Tweet iets nieuws zou moeten kiezen, dan zou ik wellicht anders kiezen. Maar ik weet dat hij het er in het verleden goed op deed, dus vandaar dat we er nu in eerste instantie naar toe terug proberen te gaan.

Maar nog even niet, eerst opknappen.
De laatste keer dat we krachtvoer probeerden (2 weken geleden) heeft hij 165 gram Sanequi colon dieetvoer gekregen, en dat heeft een heel heftige pijnaanval getriggert. Hij mag eerst een poos stabiel zijn, voordat hij überhaupt iets anders krijgt dan hooi (en wat restanten gras die nog op de wei staan)

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:30

ik heb het er al eens met de boer over gehad en mocht het echt nodig zijn zou ik dat inderdaad wel voor elkaar kunnen krijgen, maar aan de andere kant is het ook wel zo iemand die op dit moment zou zeggen 'maar hij heeft nu toch nergens last van'. Dus hoop ik het te kunnen oplossen zonder hooi :)

ik ga flip inderdaad van de bix afhalen en wellicht wat marstall force bijgeven denk ik voor nu.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:43

Je zou nog naar de omeprazol spullen van Abler kunnen kijken. Omeprazol is de werkzame stof in de gastrogard spuiten.
Het is geen maagzuur-neutralisator, maar echt een remmer van de aanmaak van maagzuur.

Gastrogard is dus idioot duur, dat zal iedereen in dit topic wel weten. |( Puur door de patenten.
Abler heeft verschillende producten met Omeprazol die beter betaalbaar zijn.

4mg per kilo paard is de dosering in de acute fase, voor onderhoud heeft men het over 1 mg per kilo paard.
Abler heeft niet alleen de "wormkuurachtige"spuiten (pasta) maar ook bijvoorbeeld korrels die door het voer kunnen.

Ik ga op korte termijn eea bij abler bestellen, waarschijnlijk gewoon de spuiten. De kans dat er iets van maagproblemen nog een keer terugkomen is heel groot, en dan heb ik het goedkopere spul gewoon alvast thuis liggen. Ik heb nu de veeeeeel duurdere gastrogard, omdat ik het nu eenmaal met spoed nodig had. En dat wordt lastiger bij abler.
(7 dagen volle dosering GG spuiten: 308 euro, 7 dagen volle dosering abler spuiten omgerekend 82 euro)

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:23

Femke_Tweety schreef:
Je zou nog naar de omeprazol spullen van Abler kunnen kijken. Omeprazol is de werkzame stof in de gastrogard spuiten.
Het is geen maagzuur-neutralisator, maar echt een remmer van de aanmaak van maagzuur.

Gastrogard is dus idioot duur, dat zal iedereen in dit topic wel weten. |( Puur door de patenten.

4mg per kilo paard is de dosering in de acute fase, voor onderhoud heeft men het over 1 mg per kilo paard.
Abler heeft niet alleen de "wormkuurachtige"spuiten (pasta) maar ook bijvoorbeeld korrels die door het voer kunnen.

Ik ga op korte termijn eea bij abler bestellen, waarschijnlijk gewoon de spuiten. De kans dat er iets van maagproblemen nog een keer terugkomen is heel groot, en dan heb ik het goedkopere spul gewoon alvast thuis liggen. Ik heb nu de veeeeeel duurdere gastrogard, omdat ik het nu eenmaal met spoed nodig had. En dat wordt lastiger bij abler.
(7 dagen volle dosering GG spuiten: 308 euro, 7 dagen volle dosering abler spuiten omgerekend 82 euro)

Je zou ook na de kuur een onderhoudsdosis kunnen gaan geven van Abler als je weet dat je paard er gevoelig voor is, dan weet je zeker dat je het beter onder controle kunt houden in de toekomst

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:36

Odetje92 schreef:
Femke_Tweety schreef:

Je zou ook na de kuur een onderhoudsdosis kunnen gaan geven van Abler als je weet dat je paard er gevoelig voor is, dan weet je zeker dat je het beter onder controle kunt houden in de toekomst

Helaas zitten er ook nadelen aan onbeperkt omeprazol geven op de lange termijn, zoals botontkalking. Maar op dit moment zit er voor mij ook niets anders op dan de onderhoudsdosis van Abler te geven (2 zakjes geef ik dan) en bij stress een zakje meer. Zo gaat het perfect maar eigenlijk zoek ik nog naar het ideale supplement.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:42

Oei, Henshem dat is interessant. Ik heb namelijk eigenlijk niets kunnen vinden over bijwerkingen/nadelen, terwijl mijn gezonde verstand zegt dat het haast onmogelijk geen ènkel nadeel kan hebben.
Waar heb je dat gevonden?

Ik heb in ieder geval zelf gedacht dat het zeer beperkt aanwezig zijn van maagzuur enige effecten op de spijsvertering moet hebben, evenals het minder doden van bacteriën in de maag.

Het doel zal in de meeste gevallen ook zijn dat de paarden uiteindelijk geen omeprazol gebruiken, alleen eventueel tijdelijk als er weer een "opflakkering" van de klachten is.
Maar dat staat eigenlijk nergens mooi beschreven, en ik kan er niet veel van terug vinden.
En als een dier het nodig heeft, heb je sowieso niet zo veel keus. Tweet krijgt momenteel ook weer even volle dosering.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:45

Ik heb begrepen dat omeprazole in principe onachadelijk is als er (te) veel van gegeven wordt, maar ik durf niet te zeggen of dit op echt lange termijn ook nog geldt.
Mij is aangeraden om in stressvolle situaties e.d. en wanneer ik het idee heb dat het de cerkeerde kant op gaat iig een onderhoudsdosis te geven voor zolang dit nodig is. Mijn paard is redelijk stressgevoelig en en heeft denk ik ook best een verleden dus ik zal altijd uit moeten kijken.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:07

Femke_Tweety schreef:
Oei, Henshem dat is interessant. Ik heb namelijk eigenlijk niets kunnen vinden over bijwerkingen/nadelen, terwijl mijn gezonde verstand zegt dat het haast onmogelijk geen ènkel nadeel kan hebben.
Waar heb je dat gevonden?

Ik heb in ieder geval zelf gedacht dat het zeer beperkt aanwezig zijn van maagzuur enige effecten op de spijsvertering moet hebben, evenals het minder doden van bacteriën in de maag.

Het doel zal in de meeste gevallen ook zijn dat de paarden uiteindelijk geen omeprazol gebruiken, alleen eventueel tijdelijk als er weer een "opflakkering" van de klachten is.
Maar dat staat eigenlijk nergens mooi beschreven, en ik kan er niet veel van terug vinden.
En als een dier het nodig heeft, heb je sowieso niet zo veel keus. Tweet krijgt momenteel ook weer even volle dosering.

ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van Horse.com, hier stond pas geleden een artikel over maagzweren op, het onderstaande is een klein stukje over omeprazol (Andrews is de dierenarts/onderzoeker):

Simply put, omeprazole isn’t an end-all solution. It’s a good cure, Andrews says, but we can’t rely on it long-term. Omeprazole’s mechanism of action is to modify the horse’s natural digestive system as well as the stomach’s pH -balance—which can affect the entire body’s pH levels. Playing with a horse’s natural pH balance might raise significant long-term health risks.

While researchers have shown that the standard 28-day omeprazole treatment program is safe for horses, Andrews says little is known about its long-term effects. Long-term use of the human equivalent, Prilosec, in people can lead to significant alterations in the hormone levels the body produces, mainly causing bone reabsorption after a number of years.

Cost is another issue. Depending on the region and veterinarian, omeprazole treatment can cost upwards of $40-50 per day.

Even more important, though, is the drug’s reactionary effect. When omeprazole adjusts pH levels, the horse’s hormonal system receives a message that the pH is out of balance and tries to create more acid to compensate. Acid production is blocked, and the hormonal system tries harder, sending the horse’s body into a spiral of increased acid production -messaging—production that never occurs. The day omeprazole administration stops, the stomach releases an increased amount of acid, causing an “acid rebound” effect and upsetting the pH balance in the opposite direction--which might make the horse all the more vulnerable to ulcers. “Now we’re looking at weaning horses off the omeprazole so their pH values can gradually adjust back to normal,” Andrews says.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:29

Hoi iedereen! Het is al heel lang geleden dat ik hier nog iets heb geschreven (geen nieuws/goed nieuws), maar nu zat ik toch met een vraag. Mijn paard begint in de winter helaas toch altijd terug te gapen wat ik meteen aan zijn maag link ivm lang op stal staan en niet genoeg gras etc. Ook zijn darmen blijven met periodes voor de nodige kopzorgen zorgen.

Nu zag ik dat Cavalor een nieuw voeder heeft, Fibre Force, wat wordt aangeraden aan maagpatiënten en paarden met gevoelige darmen etc. Heeft iemand het al uitgeprobeerd toevallig? Ik heb een zak besteld om eens te proberen, maar ben wel een beetje 'bang' dat hij er (nog) he(e)t(er) van gaat worden - wat dan ook weer nadelig is voor de maag.

Zucht! ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:55

als ik de info op site van cavalor lees, is het imo een "veredelde" versie van grasmix/luzernemix-achtige producten...
ik zou er mijn geld niet aan geven

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:34

ik heb het toevallig ook gisteren gekocht!!
dus ik kan er nog niks over zeggen helaas.
maar ook idd speciaal voor maag en darm klachten. niet geschoten is altijd mis....
wat ik ze nu voer is :
speedibeet (veredelde bietenpulp)100gram droog word 500 gram nat
metazoa 50 gram
250 gram cavalor fibreforce
en een volle schep lucerne van subli
Tot nu toe zonder fibreforce deed ze het super zit lekker in der vel en presteert enorm
Waarom dan fibreforce er bij zou je zeggen...,
ze kreeg tot een maand geleden altijd 1 kilo meuslie bietenpulp en lucerne en ineens moest ik de meuslie weg laten vanwege maagzweren en om het smakelijker te maken geef ik nu fibre force er bij...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:41

Ik sta op een privéstal bij een boer, en die laat de brok zelf samenstellen, of toch in samenspraak... Helaas worden wijzigingen in samenstelling niet altijd doorgegeven aan ons, en daar heb ik echt de pest aan. Vandaar dat ik liever zou overstappen op een voer wat àltijd gelijk blijft. Verder geef ik hem nog flink wat daily plus.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:49

Als je veel DP geeft zou ik niet voor de FF opteren, maar eerder wel voor een "gewone" sportmuesli en/of vitaminen-mineralen supplement kiezen om de krachtvoergift zo laag mogelijk te houden.

edit: Maar ik moet toegeven dat ik "anti" cavalor ben, hun muesli's ruiken me zo fel tov gedroogde kruiden, dat ik me moeilijk kan voorstellen dat er niet veel chemische brol in zit...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:25

Hmmm daar zeg je zoiets...
Welk voer geef jij dan?
Hij kreeg vroeger strucomix, maar toen stond hij wel intensief in de training. Dat wil ik hem nu niet geven, 't is al zo'n bom. :+

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:39

Mijn paard begint aardig op te knappen na 12 dagen, gister voor de 2e keer erop gezeten en hij laat zich weer aardig rijden, heel blij mee!
Ik had ter ondersteuning Goudsbloemkruiden gekocht, alleen meneer-ik-lust-niks wil er niks van weten.
Mocht iemand belang hebben bij een volle emmer dan pb't die persoon me maar even :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:34

wat ik voer is denk ik geen goede referentie. Ik geef namelijk voer voor renpaarden dat naast grote hoeveelheden granen (haver) moet gegeven worden. Dus het heeft een hoog vitaminegehalte (+/- x3) en vetgehalte en daarnaast voer ik spelt of zwarte haver wanneer we intensief aan de slag gaan (1-2x/dag 6dop7)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:28

Ik meld mij hier ook aan met wat vragen ..
- Welk omeprazol middel van Abler zou ik moeten bestellen .. poeders, spuiten of is dat puur persoonlijke voorkeur?
- Hoe en waar bestellen jullie het? Is dit ook via een Nederlandse leverancier te bestellen/te kopen? (mijn Engels is niet zó best -O- )
- Kunnen maagzweren andere stoornissen zoals hartfalen veroorzaken .... of vice versa ?
- Kunnen maagzweren ontstaan (of oude getriggerd worden ..) door slokdarmproblemen en behandeling hiervan (slokdarm/maag dmv. neussonde leeggezogen .. níet gespoeld)

Sorry als ik vragen stel die al gesteld zijn ..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:47

abler is alleen via de site te bestellen, je kent vast wel iemand die wel goed engels spreekt/leest.
De vorm is persoonlijk, ik bestel abprozole wat ook nog eens 2jr houdbaar is na aankoop, de pasta die ze aanbieden weet ik niet van hoe lang die houdbaar is.

Op zich heeft een slokdarmverstopping niet zoveel te maken met maagzweren, maar het feit dat ze (wellicht) moeten vasten, en daarbij ook medicijnen krijgen (wat weet ik niet precies want ik heb het nog nooit meegemaakt) kan wel maken dat die medicijnen op de maag inwerken + de stress die een SD verstopping veroorzaakt natuurlijk.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:03

Bedankt voor je reactie Mist.
Was een acute SD verstopping, dus niet gevast .... maar wel verdoving en buscopan .... en enorm veel stress :( Daarnaast weet ik eigenlijk niet of de sonde ook daadwerkelijk de maag is ingegaan en daar eventueel de maagwand beschadigd zou kunnen hebben ? Sonde ging er niet echt makkelijk in ..

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:41

Voor zover ik weet kan een sonde niet een veroorzaker van maagzweren zijn. Eventueel langdurige bepaalde pijnstilling wel, maar zo te zien is daar bij jouw paard geen sprake van. Maar stress is waarschijnlijk een belangrijke veroorzaker, en kijk ook goed naar wat je paard eet. Krachtvoer is eigenlijk gewoon slecht voor de maag, moet je mee uitkijken en verdelen over meerdere porties, ruwvoer moeten ze zo'n beetje onbeperkt hebben, eerst ruwvoer geven en daarna pas krachtvoer, etc etc.

Ik vond net nog een interessant en duidelijk artikeltje van een veearts van de faculteit Utrecht, als je googled op 'Zin en onzin over maagzweren bij paarden' zal het wel zo te vinden zijn. Daar werden de oorzaken, behandelingen en preventies etc besproken.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:27

Meld me hier ook...
Whisper heeft helaas ernstige maagzweren,staat nu op de GG.
Geen symptomen helemaal niks...

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 01:08

Zou fibra geschikt zijn om te voeren?