[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:29

Het hooi en stro is gewoon echt van slechte kwaliteit. Iedergeval bij ons op stal wel. Als je een plak pakt, valt het gelijk uit elkaar omdat het allemaal super kleine stukjes hooi/stro zijn. En als ik het week in het water wordt heel het water zwart! Het is zo enorm stoffig.

De bronchoscopie lijkt mij ook helemaal niets. Maar ik wil weten wat er zich van binnen in speelt :j En ik kan wel blijven gokken, zelf dokteren of haar volproppen met medicijnen maar dat is ook niet de oplossing.
Ik heb wel een goed gevoel over Visdonk, aan de telefoon heel netjes te woord gestaan en het werd met geduld allemaal uitgelegd.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:33

Ja hier ook heel het water zwart / bruin echt gewoon vies. Dan zie je pas wat een troep erin zit.
Stro staat hij nog wel op, omdat de dierenarts aangaf het geen nut heeft om hem op iets anders te zetten als de paarden naast hem gewoon op stro blijven staan. Maar daar heeft hij dan schijnbaar niet echt last van.

Ja dat schiet inderdaad niet op, Visdonk is een goede kliniek. :j Laat wel even weten wat het is he? :))

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:36

Mijn paard hoestte sinds augustus, na een kuur ventipulmin, prednison, sputolysin ging het niet over. Na de bronchoscopie, waarop irritatie en roodheid te zien was, weer aan de prednison, begonnen met 3 pillen per dag, afbouwend naar 1. Ondertussen paard op vlas gezet. Op het moment dat paard op 1 prednison per dag stond, begon het hoesten weer.
Paard stond in een binnenstal, aan 1 kant open met tralies, verder muren, andere paarden stonden op stro, kreeg voordroog en nat hooi, ging ongeveer 4 uur per dag naar buiten.
Ben van stal veranderd, bedoeling was een buitenstal, maar dit wilde meneer niet.... Hij staat nu ook in een hele frisse binnenstal (t/o zijn box staat een raam altijd open, toegangsdeur naar stal ook) de 4 boxen in deze stal staan op krullen, buiten van 's morgens tot het donker wordt. Hij heeft nooit meer een kuch gegeven sinds de verhuizing. Ik had eerder maatregelen moeten nemen wb stalling, maar deed aan struisvogelpolitiek.

Overigens hoorde ik mijn paard ook alleen aan het begin van het rijden, bij het aandraven.

Nassie, sterkte met de bronchoscopie!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:36

Ja dat klopt. Tinkerbell staat in een stal met uitloop. En de stal die er aan grenst heeft stro. Dus opzich heeft het vrij weinig nut.
Misschien als ik echt een bewijs heb dat ze daar last van heeft, kan de buurvrouw van Tink ook op een andere ondergrond :j

Ja ik laat het weten en als het mag, dan maak ik ook foto's voor een verslagje.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:40

Zembla heeft ook een stal met uitloop, staat ook 24/7 buiten. :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:36

Zo wij zijn weer terug met Tinkerbell van de bronchoscopie.
Prachtige kliniek, ben super netjes geholpen en te woord gestaan. Tinkerbell heeft chronische bronchitis en heeft een overgevoeligheid voor stof/schimmel. Haar luchtpijp is niet helemaal rond, maar op sommige plekken is het plat/ovaal. Daardoor ademd ze niet helemaal lekker. Dat is niet de reden van het hoesten, in haar achterste luchtwegen zit slijm.
Dat moet eruit, dus ik heb medicijnen gekregen voor haar. (ventipulmin en prednisolon) De diagnose die gesteld is bij Tinkerbell door mijn eigen DA was opzich goed, alleen de verkeerde dosis aan medicijnen waardoor het niet aan slaat. Ik moet dit nu 4 weken lang geven en daarna weer terug bellen hoe het met Tink gaat.

Haar hooi moet minstens een half uur geweekt worden (lekker met die vries :') ). Ze mag niet meer in aanraking komen met stro, anders heeft behandeling ook geen zin en blijft het hoesten aan houden. Het liefste dag en nacht weidegang.

Pfff ik ben blij dat deze vermoeiende dag voorbij is! Ik vond het heel interessant en ik ben blij dat ik nu weet wat het is! Ik ga met de stalbaas overleggen naar de mogelijkheden om Tinkerbell het zo aangenaamd mogelijk te gaan maken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:54

@ Nassie: Fijn dat je nu duidelijkheid hebt! Diagnose is ongeveer hetzelfde als bij die van mij. De chronische bronchitis kan wel weer overgaan (Was bij die van mij ook zo, bleek uit de laatste scopie). Zolang datgene wat de bronchitis in stand houdt (bijv. stro) er niet meer is en de medicijnen lang genoeg worden gegeven.

In welke kliniek ben je geweest?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:00

Ik heb gisteren met mijn stalbaas het er overgehad. Helaas kan hij niet veel voor me doen. Tinkerbell mag wel alleen de wei op, maar gaat dan uitbreken omdat ze naar een vriendje wilt. Plus dat de bedrading bij ons op stal ook aan vervanging toe is, alleen is dat volgens de stalbaas niet waar :') Een ander paard mag er niet bij, omdat ze dan heel het land kapot lopen. Van hem moet ik dan toch verder gaan kijken hier in de buurt waar ze evt zou kunnen staan, zonder dat stro haar belemmerd.
Want de stal waar haar stal aan gegrenst is, heeft wel stro en die wilt hij geen andere bodembedekking geven.
Ik ben bij dierenkliniek Visdonk geweest in Roosedaal :j

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:46

HELP ! Hoe maken jullie je hooi nat met dit vriesweer ? Mijn kuipen staan gewoon in mekaar vastgevroren binnen (staltemperatuur deze morgen -2...) :(

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:59

Frisko schreef:
HELP ! Hoe maken jullie je hooi nat met dit vriesweer ? Mijn kuipen staan gewoon in mekaar vastgevroren binnen (staltemperatuur deze morgen -2...) :(

Mijn paard staat op hartog compact gras. Je zou ook voordroogkuil kunnen geven dat is veel minder stoffig dan gewoon hooi, tegenwoordig heb je dit zelfs in kleine baaltjes van 40kg. Je zou ook je hooi kunnen stomen. Je doet je plak hooi in een kliko en gooi daar een paar liter kokent water bij, klep dicht en een half uurtje laten staan en je hooi is gestoomt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:17

Ja hier ook Frisko. :(
Ik heb nu helaas droog hooi moeten geven... Ik heb nu pakjes voordroog gekocht die komen ze of vandaag of maandag nog brengen. Tot die tijd moet hij helaas op droog hooi...

Fijn Nassi dat je nu weet wat het is, die medicijnen krijgt Zembla ook. :j
Jammer alleen van de stalling...

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:29

Zie dit topic nu oas! Mijn paard hoest sinds 2 weken, zat volgens da richting keelontsteking, geen koorts en ook niet veel heosten maar volgens de da was dat omdat hoesten pijn deed. 2 prikken gehad, homeopathische hoestdrank en pasta's die ik in zijn mond moest spuiten. (vind hij heel leuk) nu heb ik meer dan 2 weken bijna alleen maar gestapt en de laatste paar dagen af en toe een klein stukje gedraaft en toen wou hij nog wel eens wat hoesten bij het draven maar gister weer gereden en mneneer was flink energiek en geen gehoest meer. Hij krijgt nog wel wat hoestdrank want die moesten we opmaken maar hopelijk geen gehoest meer dus :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:05

Hopelijk blijft het weg Corina. :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:21

Frisko schreef:

Ik gooi iedere dag een paar emmers heet water erbij en dan week ik mijn hooi. Als ik klaar ben dan dek ik de kuipen af met een dikke 370 grams outdoordeken zodat het resterende water niet teveel bevriest. Werkt perfect, mijn kuipen staan gewoon buiten.

Sorry dat ik zo binnen kom vallen trouwens :o maar ik volg dit topic omdat ik zelf een pony met stofallergie heb en hoewel het heel goed gaat met haar sinds ik de gebruiksaanwijzing gevonden heb :+ lees ik altijd mee of er nog handige tips voorbij komen. :D
Zo bestel ik nu ook iedere keer de swartzkummelolie dankzij een tip in dit topic en meer krijgt de pony niet aan supplementen oid en die doet het er super op. Als ik verder het hooi maar week en haar zoveel mogelijk buiten heb staan. Dus bedankt jullie, ik blijf het allemaal volgen. Veel succes met jullie paarden.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:21

Voor de mensen met paarden die chronische bronchitis hebben, op welke ondergrond staan jullie paard?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:49

Nassie schreef:
Voor de mensen met paarden die chronische bronchitis hebben, op welke ondergrond staan jullie paard?

Ik sta op vlas, zit het minste stof in.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 01:01

stalbedekking plospan XXL grof zaagsel.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:03

Strokorrels met rubber matten.
Hiervoor op zaagsel/haksel met rubber matten.

Beide was ik qua stoffigheid erg tevreden over. Qua opname van vocht, het schoon blijven van de stal en ammoniakdampen ben ik meer tevreden over de strokorrels. Voordeel van de korrels is ook dat het doordat het vocht opneemt niet stoffig is.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:32

Ik meld me ook aan. Mijn pony heeft ook stofallergie. De DA raadde mij aan om als stalbedekking zaagsel te nemen ipv vlas. Maakt dit een verschil? Ik heb niet de indruk dat er veel stof uit het vlas komt.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:40

b485 schreef:
Ik meld me ook aan. Mijn pony heeft ook stofallergie. De DA raadde mij aan om als stalbedekking zaagsel te nemen ipv vlas. Maakt dit een verschil? Ik heb niet de indruk dat er veel stof uit het vlas komt.

Ik sta nu op vlas, daarvoor op zaagsel maar vond dat toch nog veel te stoffig en ben daarom dus overgestapt op vlas. Dus wat je DA zegt klopt niet helemaal, vlas is minder stoffig dan zaagsel. Plus dat vlas meer vocht opneemt dan zaagsel, waardoor je weer minder amoniak dampen heb die ook niet goed zijn voor de luchtwegen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:23

Nog een vraag. Ik stoom nu het hooi, maar mijn pony eet niet alles op. De overschot doe ik als het droog is, in een speciekuip en zet ik buiten voor haar op de verharding. Mag ik haar dat zo blijven geven (ik heb niet de indruk dat het dan nog stoffig is)? Of mag ik enkel pas gestoomd hooi geven?

saskiastam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:37

Ik heb ooit op Bokt gelezen dat iemand een recept heeft van hooispray (met esseniële oliën), maar ik weet niet meer wie. Ik zou dit recept graag willen hebben, dus hierbij een oproep aan diegene die dit recept heeft: wil je mij svp p.b.-en?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:53

Ik heb geen recept maar het is wel kant en klaar te koop bij de paardendrogist. Alleen moet je daar zoveel van sprayen dat het bijna niet te doen is, ik heb het geprobeerd. Nu week ik het hooi, is een stuk effectiever.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 01:57

ik heb vandaag een DA naar mijn paard laten kijken, want die van mij hoeste bij aankoop al (verminderde weerstand, 2.5 jaar, nieuwe stal) maar ik ben nu 3 maanden verder (2 keer verhuisd) en hij hoest nog steeds. DA heeft geconstateerd dat er voedsel door zijn neus met snot naar buiten komt.
Nu moet ik vrijdag naar de kliniek om met een camera naar binnen te laten gaan, vermoeden: Gat in zijn strottenhoofd.
Zelf dacht ik ook aan een stof allergie, maar helaas.
Iedere keer als zij wat in zijn keel kneep, ging meneer hoesten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:50

Hoe zag het snot er bij jou paardje dan uit Larella?

Jeetje klinkt wel eng, hoop niet dat het ernstig is. :(:) Succes vrijdag.