Ik heb dus de losse halsdeken van Ivanhoe:
Echter heb ik haar nooit alleen met die deken opstaan, of er zit een winter- of regendeken overheen, of ze heeft de hele eczeemdeken op. Volgens mij stond er ook zoiets in de gebruiksaanwijzing van het ding.

Hij zit hier wel heel "snug". Inmiddels is dat wel iets minder.
Mijn merrie krijgt snel wondjes op haar hoofd van hoofdkappen, dus ik heb nu een hele zachte:

Die maak ik dan met een vetertje aan de bovenkant vast aan de hals van de deken. Blijft dan mooi zitten en trekt niet. Ideaal... maar ik hoop stiekem het dit jaar zonder kap af te kunnen. Met de kap wacht ik wel het liefst zo lang mogelijk...
Op dit moment staat mijn merrie met die Ivanhoe halsdeken en een ongevoerde regendeken op. Haar navel was laatst iets onrustig, maar verder is alles nog kalm. Afgelopen vrijdag heb ik haar voor het eerst gewassen na de winter, lekker met de ZT-shampoo. Hele fijne shampoo vind ik dat. Het viel me wel op dat de dag erna er nog steeds veel schilfertjes waren...
Mijn merrie schuurde overigens zonder deken op haar hoofd, bij haar navel en bovenop de kont, niet eens zozeer de staartwortel zelf (in die periode had ze ook altijd een veulen aan de voet, dus van hengstigheid was geen sprake). Toen ik haar onder een deken gezet had, begon ze toch aan haar hoofd en net achter de oren te schuren, terwijl dat eerder nooit een schuurplek was. Met de hengstigheid merk ik helaas echt nadelen, dan is ze toch jeukeriger..