[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:43

fijn dat het dier daar zo van opknapte!
waar hebben ze dat vandaan gehaald eigenlijk?

bakkersgist is gezond,zit een heleboel mineralen en vitamine B in.
zit ook nog de vitamine B3 in wat ook in cavalesse zit

denk dat dit dier misschien wel een behoorlijk voedingstekort had en dit is met de bakkersgist mooi opgelost :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:04

Die van mij schuurt alleen de manen. Dit jaar heeft ze een halsdeken op van Ivanhoe. Moet zeggen blijft goed op de plek liggen.
Heb alleen een vraag wanneer/hoevaak halen jullie de deken eraf?
Mijne is namelijk nog maar 3 en staat dus alleen op de wei. En heb het vanmorgen even afgehaald en vanmiddag ga ik hem terug op doen vind het toch wel belangijk dat het kan luchten.
Dus hoevaak halen jullie hem er minstens af?
Bij de gebruiksaanwijzing stond dat je hem het best 1x in de week even goed moet uitklopen en 1x in de maand wassen voor optimaal onderhoudt en zodat het matriaal goed droogt na een regenbui. Ze heeft hem nu nog maar sinds een weekje op.

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:08

ik heb hem bij indi ook wel eens een week of langer achter elkaar op laten liggen hoor... als het goed is ademt de deken zelf ook wel?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:16

Wassen doe ik misschien 1x per seizoen ofzo, oeepppsss??
Luchten doe ik bijna niet, gewoon bij niet-eczeem weer (hele dagen dikke regenbuien of juist veel wind) de deken even af.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:27

Zo zag zyta er afgelopen zondag uit:

Zeer losse manenkam, zeer rustig qua kriebelen, de buik lijkt een beetje warrig, maar kan ook zijn omdat daar net de rand van het deken komt. Toch maar in de gaten houden! Haar manen zien er op foto een pak dunner uit dan ze echt zijn :D Staart was nog deels nat dus die is ook een beetje aan de dunne kant :)

Afbeelding

Afbeelding

Hoe vaak gebruiken jullie die klitwortel?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:36

hoe komt het deel voor de schoft zo kort?

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:02

Ik haal de deken er iedere dag af. Eerst een half uurtje poetsen, dan rij ik meestal een half uur/ uurtje, of longeren. En daarna laat ik dr even rollen, dan poets ik dr nog even en dan gaat de deken er weer op. Als de deken eraf is hang ik hem aan een hek zodat hij lekker kan luchten. Wassen heb ik nog niet gedaan.. (hij ligt er nu een klein maandje op denk ik) Ik doe dat als het echt nodig is, en anders aan het einde van het seizoen denk ik?

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:56

opisop_shop schreef:
Kan de Cavalesse ook samen met de drainage of hef je dan de cavalesse op?

Ik heb de cavalesse net binnengekregen en direct even gebeld met de paardendrogist. Daar konden ze me niet met zekerheid zeggen of de cavalesse in combi gegeven mag worden met de drainage compositum of culico maar het leek ze geen probleem.

Ik ga het er maar op wagen dus en geef het wel beiden.

Dan nog even een vraag aan de cavalesse gebruikers
Er staat bij de dosering dat je een paard onder de 500 kg 2ml per dag moet geven en boven de 500 kg 3 ml per dag. Ik weet niet wat mijn haf weegt.... Ik vermoed net geen 500 kilo maar het kan ook net een beetje meer dan 500 kilo zijn. Wat zouden jullie haar dan geven? 2 of 3 ml.
En geven jullie het in de ochtend, middag of avond? Vaste tijd of afhankelijk van het tijdstip dat je bij je paard bent?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:11

sammetje schreef:
opisop_shop schreef:
Kan de Cavalesse ook samen met de drainage of hef je dan de cavalesse op?

Ik heb de cavalesse net binnengekregen en direct even gebeld met de paardendrogist. Daar konden ze me niet met zekerheid zeggen of de cavalesse in combi gegeven mag worden met de drainage compositum of culico maar het leek ze geen probleem.

Ik ga het er maar op wagen dus en geef het wel beiden.

Dan nog even een vraag aan de cavalesse gebruikers
Er staat bij de dosering dat je een paard onder de 500 kg 2ml per dag moet geven en boven de 500 kg 3 ml per dag. Ik weet niet wat mijn haf weegt.... Ik vermoed net geen 500 kilo maar het kan ook net een beetje meer dan 500 kilo zijn. Wat zouden jullie haar dan geven? 2 of 3 ml.
En geven jullie het in de ochtend, middag of avond? Vaste tijd of afhankelijk van het tijdstip dat je bij je paard bent?

Hoi!
Bedankt voor het antwoord inz de cavalesse + drainage. Ze weten het dus niet zeker... Ik zou het er ook op wagen. Is 500 kg niet wat veel voor een Haflinger?? Geen idee hoor maar lijkt mij zo veel... Ik geeft het altijd 's morgens (min of meer op dezelfde tijd) tijdens het voeren.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:32

500 kilo veel? Ik heb geen idee joh. Ze is zo'n 1.45 m en tussen het moderne en klassieke type in. Haar moeder is laatst een keer gewogen en die weegt iets van 450 kilo ofzo? Annelie is een paar cm groter maar wel korter.
Maar dan toch maar die 2 ml per dag aan houden dus....

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:48

ik zat hier met hetzelfde. Was al bezig met Drainage en toen ook begonnen met Cavalesse.
Ik zou met de Haf gokken op minder dan 500 kilo hoor en 2ml doen. ;)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:18

Sanet schreef:
Ik heb dus de losse halsdeken van Ivanhoe:
Echter heb ik haar nooit alleen met die deken opstaan, of er zit een winter- of regendeken overheen, of ze heeft de hele eczeemdeken op. Volgens mij stond er ook zoiets in de gebruiksaanwijzing van het ding.

Afbeelding

Hij zit hier wel heel "snug". Inmiddels is dat wel iets minder.

Mijn merrie krijgt snel wondjes op haar hoofd van hoofdkappen, dus ik heb nu een hele zachte:
Afbeelding

Die maak ik dan met een vetertje aan de bovenkant vast aan de hals van de deken. Blijft dan mooi zitten en trekt niet. Ideaal... maar ik hoop stiekem het dit jaar zonder kap af te kunnen. Met de kap wacht ik wel het liefst zo lang mogelijk...

Op dit moment staat mijn merrie met die Ivanhoe halsdeken en een ongevoerde regendeken op. Haar navel was laatst iets onrustig, maar verder is alles nog kalm. Afgelopen vrijdag heb ik haar voor het eerst gewassen na de winter, lekker met de ZT-shampoo. Hele fijne shampoo vind ik dat. Het viel me wel op dat de dag erna er nog steeds veel schilfertjes waren...

Mijn merrie schuurde overigens zonder deken op haar hoofd, bij haar navel en bovenop de kont, niet eens zozeer de staartwortel zelf (in die periode had ze ook altijd een veulen aan de voet, dus van hengstigheid was geen sprake). Toen ik haar onder een deken gezet had, begon ze toch aan haar hoofd en net achter de oren te schuren, terwijl dat eerder nooit een schuurplek was. Met de hengstigheid merk ik helaas echt nadelen, dan is ze toch jeukeriger..

waar heb je die hoofdkap besteld of gekocht ? ik vind hem prachtig

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:10

klitwortel gebruik ik 1 a 2 keer in de week...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:22

Een haf van dat formaat weegt echt geen 500kilo, ik zou gewoon 2ml aanhouden!

Vanmiddag gebeld naar mijn DA en jeeeetje daar kost de Cavalesse gewoon 90 EURO!
Toch maar online bestellen dus...

Wisse is trouwens gisteren toch geent, anders verliep zijn enting. Eigenlijk moet hij in Juni meegeent worden met de rest van stal, maar voor mij wilden ze wel een uitzondering maken :) Denk dat ik hem in december weer ;aat enten, zit ik in het vervolg in de winter :)

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:33

Jeetje, alweer een nieuwe topic! Mag wel even alles gaan doorlezen. Met mijn eczemertje gaat het goed! Die van mij krijgt last van schuurplekken bij de buikflap die schuurt in de flanken, heb er nu bontjes om gedaan. Verder schuurt ze alleen bij der manen en boven op der kont van de losse winterharen, hopen dat dat ook snel weg is!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:53

opisop_shop schreef:
hoe komt het deel voor de schoft zo kort?

Dat is de enige plaats waar ze schuurt en vorig jaar had ik begin mei de Bucas fly off eropgelegd wat blijkbaar niet goed genoeg bleek te zijn dus dat gedeelte had ze er volledig afgeschuurd :D De rest had ze niet zo veel aan geschuurd vorig jaar. Maar nu de deken al op ligt hoop ik dat tegen het einde van de zomer het half zo lang is als de rest :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:04

Mausie schreef:
Sanet, dat lijkt me een fijne hoofdkap? Welke is het, en waar te bestellen?

En MSophie:

Heus niet duur ook :) Hij valt overigens vrij groot, vond ik zelf. Dus als je paard geen enorm groot hoofd heeft, dan denk ik dat een cob ook groot genoeg is. Ik heb een full, en ik heb flink moeten snoeien in de klittenbandjes. Maar ik durf niet te garanderen dat een cob groot genoeg is... :o
http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... ageid=228&

Gister was ik erg sneu, het blijkt dat mijn merrie toch al 1,5 maand ingekuild hooi krijgt, wat gewoon een ander gistingsproces heeft, en ik vond al dat haar manenkam zo hard aan het worden was, ondanks de drainage druppels. Gister heel goed duidelijk gemaakt dat ze echt hooi hooi moet hebben. Hopelijk gaat het nu weer beter, maar ik blijf toch de drainage druppels dan nog maar een flesje langer geven. Het flesje wat ik nu had, is bijna op. Maar ik ga toch nog maar even door om die ellende nu uit haar lijf weer te krijgen. Bah bah bah...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:13

waren daar dan geen duidelijke afspraken over gemaakt Sanet?

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:51

Dan houd ik het op 2 ml per keer. Thanks voor de antwoorden.
Ik ben toch wel benieuwd wat ze weegt. Ooit wil ik haar nog een keer laten wegen, dat kan bij ons op de kliniek redelijk in de buurt.
Ik heb de cavalesse direct via een spuitje haar mond ingespoten. Op de gebruiksaanwijzing staat dat het op een stukje brood of een suikerklontje kan. Dat laatste krijgt ze sowieso nooit van me en ik had geen brood voor handen dus toen maar zo. Ik neem aan dat dat voor de werking net zo goed is.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:17

Sanet schreef:
Mausie schreef:

En MSophie:

Heus niet duur ook :) Hij valt overigens vrij groot, vond ik zelf. Dus als je paard geen enorm groot hoofd heeft, dan denk ik dat een cob ook groot genoeg is. Ik heb een full, en ik heb flink moeten snoeien in de klittenbandjes. Maar ik durf niet te garanderen dat een cob groot genoeg is... :o

Ik ga eerst deze hoofdkap uitproberen voordat ik een dure Boett koop. Deze is wel erg goedkoop.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:50

Ziet er ook wel fijn uit en ook wel vrij ver naar achteren achter de oren, of niet? Scheelt weer wat haren die blootliggen onder de hals ;)

Met een spuitje is prima, als je dat bij je paard zonder probleem dagelijks kunt doen zou ik dat gewoon blijven doen :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:51

opisop_shop schreef:
waren daar dan geen duidelijke afspraken over gemaakt Sanet?

Jawel, maar zij hebben andere opvattingen over wat helpt bij ZE en wat niet. We zitten geloof ik nu wel weer op 1 lijn. Syb krijgt weer hooi, dus Snet is weer blij.
De hoofdkap loopt idd mooi ver door naar achteren, om dat cruciale stukje net achter de oren ook goed te beschermen. Bovendien zit er een mooi lussie bovenop, dus ik knupte vorig jaar met een vetertje hopsa zo de kap aan de deken vast, ideaal!

Ik vind het echt een fijne kap, lekker zacht, blijft ook prima zitten. Vriendin van mij had hem speciaal laten overkomen uit de UK (zij woont daar)... en toen bleek dat ik het hier zo ongeveer om de hoek ook gewoon kon krijgen :D. Nja, die van mij is lekker origineel uit de UK, haha.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 07:37

Sanet schreef:
Mausie schreef:

En MSophie:

Gister was ik erg sneu, het blijkt dat mijn merrie toch al 1,5 maand ingekuild hooi krijgt, wat gewoon een ander gistingsproces heeft, en ik vond al dat haar manenkam zo hard aan het worden was, ondanks de drainage druppels. Gister heel goed duidelijk gemaakt dat ze echt hooi hooi moet hebben. Hopelijk gaat het nu weer beter, maar ik blijf toch de drainage druppels dan nog maar een flesje langer geven. Het flesje wat ik nu had, is bijna op. Maar ik ga toch nog maar even door om die ellende nu uit haar lijf weer te krijgen. Bah bah bah...

dankje, heb 2 pony's dus aan pony zal ik genoeg hebben anders stukje innemen ofz..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:08

MSophie schreef:
dankje, heb 2 pony's dus aan pony zal ik genoeg hebben anders stukje innemen ofz..

Qua omvang paste hij mijn paard dus prima, de maat full, alleen die klittenbanden waren veel te lang.
Hopelijk heb je net zoveel plezier van de kap als dat wij dat hebben. Al hoop ik het dit jaar zonder kap te kunnen doen.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:49

sammetje schreef:
Ik ben toch wel benieuwd wat ze weegt. Ooit wil ik haar nog een keer laten wegen, dat kan bij ons op de kliniek redelijk in de buurt.

Een beetje off-topic.. maar wij laten regelmatig een paardenweegschaal op stal komen. Ik weet niet hoe groot de stal is waar jij staat maar bij ons doen er altijd wel veel mensen mee. Volgensmij is dit de site: http://paardenweegschaal.nl