[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:35

ohw dat zou heel goed kunnen hoor.
ap staat ook nog wel op het land maar dat gras is echt milimeter spul.

helemaal als ze in wat langer gras staan krijgen ze echt een bult fructaan binnen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:05

Afbeelding

indi. je ziet haar staart goed, maar als je goed kijkt zie je ook wel hoe haar manen er nu uit zien Knipoog

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:17

Sinds een jaartje ben ik over gegaan op ander voer.
Een mix van subli zonder/subli granenmix.

Is dit misschien teveel van het goede?
Ze is wel erg vooruit gegaan, heel erg zelfs.

arno_en_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:29

Ben nieuw hier en men hafje heeft ook last van zomerexceem.

Dit jaar ga ik het volledig anders proberen dan vorig jaar. Toen stond hij heel de dag buiten en had hij een exceemdeken van equiline op. Werd hij 2 x per dag ingesmeerd met cojosolcreme, maandelijks gewassen met cojosolshampoo en kreeg hij cojosololie door zijn voeding. Maar veel hielp het niet, zijn hoofd en oren schuurde hij nog volledig open tot bloedens toe. Verdrietig De da is ook twee keer langsgekomen om hem een spuitje te geven tegen de jeuk, dat hielp wel een paar weken.

Deze zomer gaat hij het exceemdeken krijgen van Rambo met bijhorend masker. Heb er al goede commentaar van gehoord, dus dacht ik , nu krijgt hij er ook één. Wou het zolang mogelijk uitstellen met dat masker, want ik vond het er nogal zielig uitzien ! In april en in juni komt de da terug langs voor een bepaalde injectie dat wel wat zou helpen ( alvast geen cortisone ! ). Hij heeft dat bij verschillende paarden gebruikt en het helpt wel de jeuk wat te onderdrukken, maar men moet wel een deken blijven opleggen.
Ook ga ik aan de slag met liberate ( wat ook goed zou zijn ) ipv cojosol want dat hielp niet zo goed meer als 2 jaar geleden.
En spijtig genoeg zal hij de dagen iets meer binnen moeten doorbrengen dan buiten.

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:42

@carolshadow, in welk opzicht bedoel je teveel van het goede?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:47

Hoi,

Ik heb deze week een haflinger gekocht met een ernstige vorm van ZE. vorig jaar bij haar oude eigenaar stond ze op een rijke wei aan het water zonder deken, ze had het toen heel erg.
Ik wil het dit jaar helemaal anders doen een eczeem deken op, weg bij het water, ook krijgt ze een mooie kale wei.
Maar nu komen de vragen, wat kan ik nu doen?
Ik zelf was van plan om de deken eind maart er op te doen of kan ik beter kijken welk weer we dan hebben.
Ik wil haar niet op stal gaan zetten.
Maar ik vraag me vooral af wat ga ik haar voeren ze krijgt nu musli zonder van subli of was het nou pavo.
Welk middel gebruiken jullie om ze mee te wassen en te smeren.
En gebruiken jullie nog iets extra's door het eten.
Nou dat waren de vragen geloof ik wel weer even.

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:03

Je een eczeemtest kunnen laten doen, dan kijken ze welk product het beste werkt voor jouw paard. Dit is erg handig want er zijn heel veel middelen op de markt en het is lang zoeken voordat je hetgene heb gevonden wat bij jouw paard werkt. Wassen deed ik altijd met teershampoo van de Welkoop.

Door het voer zou je knoflook kunnen doen, dit houdt de vliegen (over het algemeen) wel op afstand. Een deken deed ik altijd op zodra de temperatuur boven de 15 graden kwam.

Uit de test bleek dat mijn paard toch geen eczeem heeft maar ik heb het advies gekregen om muesli zonder haver van Havens te voeren omdat hier minder suikers inzitten, dit kan voor jouw paard ook misschien wel een beetje helpen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:43

Suusw schreef:
Je een eczeemtest kunnen laten doen, dan kijken ze welk product het beste werkt voor jouw paard. Dit is erg handig want er zijn heel veel middelen op de markt en het is lang zoeken voordat je hetgene heb gevonden wat bij jouw paard werkt. Wassen deed ik altijd met teershampoo van de Welkoop.

Door het voer zou je knoflook kunnen doen, dit houdt de vliegen (over het algemeen) wel op afstand. Een deken deed ik altijd op zodra de temperatuur boven de 15 graden kwam.

Uit de test bleek dat mijn paard toch geen eczeem heeft maar ik heb het advies gekregen om muesli zonder haver van Havens te voeren omdat hier minder suikers inzitten, dit kan voor jouw paard ook misschien wel een beetje helpen.

wat is dit voor een test laat je die bij de DA doen en wat zijn de kosten er van.

groetjes kim

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:51

Heb hem bij natuurlijk in balans laten doen (www.natuurlijkinbalans.nl) kost volgens mij 35 euro. Ze doen de test op een plukje haar.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:26

Volgens mijn DA waren die testen nog niet betrouwbaar. Ik wou namelijk zo'n zelfde test laten doen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:42

hoe is het hier met de schuurders?

indi ziet er toch goed uit weer.

mijn paardje schuurt weer. heb ook een vermoedelijke rede. meneer staat op pijnstillers/vochtafdrijvers/ab.
vermoed dat hij daar best erg op reageerd. sindsdien schuurt hij weer erger. zaterdag toch overleg met de da dus meteen eens melden. misschien dat hij nog wat weet.

jammer dat zon test nog niet helemaal betrouwbaar is

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:45

Waarom zouden ze nog niet betrouwbaar zijn dan?? (niet aanvallend bedoelt hoor)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:25

@suusw heb jij het bij jou paardje al eens laten doen? en wat was je ervaring ermee.
ziet er wel positief uit op de site.

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:33

Ja, ik heb de test bij mijn paard laten doen, daaruit bleek dat ze geen eczeem heeft. Heb op advies een kuur aan mijn paard gegeven en haar voeding verandert. Ben erg tevreden, mn paard heeft geen jeuk meer en zachte manen (was eerst van dat varkenshaar zeg maar).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:55

oke en zon kuur moet je die blijven geven en heb je al meer goede resultaten gehoord. en moet je veel haar opsturen?

(ben aan het zoeken naar goede methode voor dit jaar)

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 01:00

De kuur voor mijn paard duurde twee weken, heb ik in oktober gegeven en moet ik in maart weer herhalen. Op de vorige pagina staat een post van carolshadow, die heeft de test ook laten doen. Verder ken ik weinig mensen met eczeempaarden dus meer resultaten heb ik niet gehoord. Nee je hoeft maar een klein plukje haar op te sturen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 06:55

ikke20 schreef:
hoe is het hier met de schuurders?

indi ziet er toch goed uit weer.

mijn paardje schuurt weer. heb ook een vermoedelijke rede. meneer staat op pijnstillers/vochtafdrijvers/ab.
vermoed dat hij daar best erg op reageerd. sindsdien schuurt hij weer erger. zaterdag toch overleg met de da dus meteen eens melden. misschien dat hij nog wat weet.

jammer dat zon test nog niet helemaal betrouwbaar is

ga voor een supplement wat de darmen ondersteund!
dus pro biotica en zet hem tijdelijk hoog in de vitamines.

AB vergt nogal wat van het lichaam en dat moet je wel weer aanvullen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:12

Ik doelde op het feit of het aantal voedingsmiddelen wat ze binnen krijgt niet teveel is. Echter heb ik dit gister nog nagevraagd aan iemand, en zij wist me te vertellen dat in subli zonder niet bijzonder veel in zit, en ik dus op deze manier met de granenmix, de eventuele tekorten aanvul.
Mijn paardje krijgt dus waarschijnlijk genoeg binnen, ze doe thet er ook heel erg goed op.
Wel ben ik benieuwd hoe haar vitamine/mineralen gehalte in de zomer is (n.a.v. wat ellepel heeft verteld over tekorten)
Misschien eens een idee om dat na te checken van de zomer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:15

ik vond de sbuli zonder echt flutvoer.
appie kwam raar in het haar en werd toen ook nog verkouden Scheve mond

ben toen gewoon weer overgestapt naar de muesli zonder haver van havens en toen trok het weer bij..
ik voer nu de nature's best.
es proberen,alleen moet ik daar weer vrij veel van geven om aan de vitamines te komen.

dat doen we niet, appie krijgt 2x per dag een halve schep, dat is ongeveer 600 gram op een dag.( ik moet het eigenlijk even wegen)
daarnaast heel veel voordroogkuil en om de dag een schep multivitamine.

en daar moet hij het maar mee doen Haha!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 09-01-09 18:27, in het totaal 2 keer bewerkt

reggie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:17

Wij hebben ook een pony die zomereczeem. Wij hebben er een speciale shampoo voor.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:19

poeh, wou dat het bij ons daarmee klaar was.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:47

kimmy1985 schreef:
Hoi,

Ik heb deze week een haflinger gekocht met een ernstige vorm van ZE. vorig jaar bij haar oude eigenaar stond ze op een rijke wei aan het water zonder deken, ze had het toen heel erg.
Ik wil het dit jaar helemaal anders doen een eczeem deken op, weg bij het water, ook krijgt ze een mooie kale wei.
Maar nu komen de vragen, wat kan ik nu doen?
Ik zelf was van plan om de deken eind maart er op te doen of kan ik beter kijken welk weer we dan hebben.
Ik wil haar niet op stal gaan zetten.
Maar ik vraag me vooral af wat ga ik haar voeren ze krijgt nu musli zonder van subli of was het nou pavo.
Welk middel gebruiken jullie om ze mee te wassen en te smeren.
En gebruiken jullie nog iets extra's door het eten.
Nou dat waren de vragen geloof ik wel weer even.

Ha, zie je dat je het topic van ZE hebt gevonden. Deken al opdoen als de temperatuur omhoog gaat en meestal heb je bij 10/15 graden de eerste knutjes al, dus dat kan ook al midden of begin maart zijn. Ligt dus aan de temperatuur. Qua middelen zijn er heel veel soorten. Is meestal kwestie van uitproberen wat goed bij de jouwe werkt. Wassen met betadine helpt erg goed en daarna met een anti-jeuk middel insmeren. dat moet je per paard verschillend doen. de 1 kan met 1 maal per 2 dagen en de ander soms meerdere malen per dag en ook per middel kan dat erg verschillen. Maar in dit topic worden zeer veel producten besproken hoor! En kun je als je een product wilt proberen hier vaak voldoende feedback over krijgen. Van binnen uit kun je er ook veel aan doen, maar dat heb je vast ook al gezien hier..

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:03

ikke20 schreef:
oke en zon kuur moet je die blijven geven en heb je al meer goede resultaten gehoord. en moet je veel haar opsturen?

(ben aan het zoeken naar goede methode voor dit jaar)

is dat die eczeemtest of de allergietest voor paarden Bloos

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:35

Het stukje van ikke20 ging over de eczeemtest.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:49

Ik heb laats iemand gesproken die gebruikte walnoot olie/lotion om op de schuur plekken te doen werkt erg goed bij dat paard heeft zelfs geen deken meer op.
kennen jullie dit middel en wat is jullie ervaring hier mee