Paard dood door mokspuit, Ivomec

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:10

het is helemaal zuur voor de eigenaresse om te weten dat corticosteroiden wel hadden geholpen tegen de shock,maar die hadden dan ook intraveneus ingespoten moeten worden...hier word je inderdaad triest van...

misschien hadden cortocosteroiden wel geholpen,dat kun je nooit zeggen
als het paard vrij abrupt reageert ,dan misschien ook wel op prednison?
maar dat moet dan wel heel snel gebeuren,telefoontjes over en weer,daar is dan geen tijd voor.
het blijft vreselijk,z'on jong paard...was niet nodig geweest.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:13

Het probleem is bij shock dat de bloedsomloop bijna niet meer werkt, dus ingespoten producten werken dan ook bijna niet meer. Ik weet uit ervaring dat er nog nooit een paard terug bovenop gekomen na shock door ivomec. Blijft wel een feit dat het wel had kunnen geprobeerd worden. Maar als het een troost is voor de eigenaresse, het zou niet meer geholpen hebben...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:17

dus het werkt ook niet als je een hele snelle da hebt,die bij het zien van de eerste signalen,meteen corticosteroiden inspuit?
dan moet ie wel heel snel zijn....ik denk niet dat we bang hoeven te zijn dat deze da een tweede keer deze fout maakt.
da word je omdat je graag dieren beter maakt.....

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:20

Dit gaat echt zo snel dat je echt zeer weinig tijd hebt. Tegen dat de spuit er in zit, ligt de bloedsomloop bijna stil. Het is nog geprobeerd om paarden zo te redden, maar ik weet van geen enkel geval dat er ook doorgekomen is. Veearts aansprakelijk stellen. Ik kan mij nu nog inbeelden dat een pas afgestudeerde dierenarts blind vertrouwen stelt in zijn baas en inspuit wat hij zegt. Maar ik zou die man of praktijk dus zeker aanklagen! zomaar iets inspuiten tegen mok... Schurftmijt is echt uiterst zelden de oorzaak! En dan zonder te zien of het dat eigenlijk wel was... Een product inspuiten dat de dood tot gevolg kan hebben... Goed bezig...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 15:26

Citaat:
Voor iedereen nu ach en wee gaat roepen over dat een DA dit doet, ik denk dat dit veel en veel vaker gebeurt, vaak ook op aandringen van de eigenaar van het paard zelf. Ze vragen vaak zelf om dit soort middelen bijvoorbeeld omdat ze gehoord hebben van die-en-die dat het zo goed werkte. Dus voor je de DA aan de schandpaal nagelt, zou ik eerst weleens willen horen hoe dat achtergrondverhaal in elkaar stak. Heeft zij b.v. de naam van het middel aangedragen, omdat ze er van gehoord had, of heeft hij het zelf aangedragen en de risico's daarbij ook niet vermeld?

even hierop terugkomend, er is dus absoluut géén enkele waarschuwing of overleg geweest over de werkzame stof. De eigenaresse had in een opwelling, omdat een andere stalgenoot om die spuit had gevraagd, haar paard ook maar laten spuiten, niet wetende dat dit zo zou kunnen uitpakken.
Ze heeft dus niet specifiek om dit middel gevraagd.

Ze zou normaal gesproken niet eens om deze tijd vd dag aanwezig zijn geweest en wist ook niet dat de VA kwam, haar paard was net herstellende van een flinke mok en ze dacht omdat het bij het andere paard wel had geholpen zij dit ook wilde proberen. De VA was er nu toch dus doe maar....
Ze kan zichzelf wel voor dr kop slaan en er zijn uiteraard allemaal als, dan, wat, en wanneer vragen die nu bij dr opkomen...

Die andere stalgenoot heeft dit al eerder gebruikt en ook toen en nu weer niet een uitleg gekregen over dit middel, die is er ook stil van en ik betwijfel of iemand bij ons op stal dit middel ooit nog weer gaat gebruiken, iedereen is er danig van geschrokken.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:29

Geholpen bij mok? Ik betwijfel echt of dit middel ook maar enige uitwerking heeft gehad. Ik begrijp dat ze ivomec inpuiten in combinatie met antibiotica? Dan is het puur de antibiotica die helpt. Dit geven wij inderdaad aan paarden die met hardnekkige mok in combinatie met dikke benen zitten. OMdat mok heel dikwijls bacterieel is gecontamineerd, waardoor er zwelling is. Schurft geeft eerder enorme jeuk. Dus antibiotica bij behandeling van mok is geen probleem en helpt inderdaad goed. Ivomec daarentegen is onzin en gevaarlijk. Dus ik hoop dat het bij deze NOOIT meer aan een paard wordt toegediend...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:32

Voor de eigenaresse: heel veel sterkte, ik vind het zo'n triest verhaal.

Of je wel of niet werk moet maken van deze gebeurtenis, ik zou er nog even over nadenken als ik jou was, nu beslis je zoiets alleen op emoties, maar je krijgt je paard er niet mee terug en het is een lange weg denk ik. Nou ja, probeer je in ieder geval over in te laten lichten wat je kan bereiken. Zoiets zal voor jezelf namelijk ook niet altijd een prettige weg zijn lijkt me.

Maar ik kan me wel voorstellen dat je het er niet bij wil laten zitten hoor, het is meer dat je wel weet waar je aan begint.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:37

Voor je stalgenootje, sterkte! Ach gut
Heb niet het hele topic doorgelezen, maar Ivomec is toch voor koeien en niet voor paarden??

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:23

Coliena schreef:
Jullie snappen er duidelijk niet veel van. Als een middel geregistreerd is voor een bepaalde diersoort, dan wil dat zeggen dat er in die diersoort uitgebreid getest is wat de mogelijke nevenwerkingen kunnen zijn. Als het niet geregistreerd is, dan zijn er dus geen testen uitgevoerd. Een dierenarts moet bij een bestaand probleem eerst en vooral gaan kijken welke middelen er geregistreerd zijn in die bepaalde diersoort. ALS er NIKS beschikbaar is, dan mag hij een middel gebruiken dat geregistreerd is voor een andere diersoort. Is er dan nog niks beschikbaar, DAN mag hij een magistrale bereiding maken, dus een middel wat hij zelf maakt. In het geval van ivomec of dectomax zijn er ten eerste middelen die WEL bij het paard gerigistreerd zijn. Zoals de wormsuiten bij het paard. Deze bevatten EXACT dezelfde stof als ivomec en dectomax EN werken daarenboven nog eens beter ook! Ze zijn ook niet te vergeten honderd procent veilig. Dus de regel gaat hier helemaal niet op! Stel dan nog dat de wormspuit niet werkt, dan zal de inspuiting met ivomec/dectomax helemaal niet werken, want werkzaamheid is nog veel minder bij paarden. Bovendien zijn er dus gekende risico's bij deze diersoort, die niet enkel maar iets zijn die te verhelpen valt, maar onmiddellijke dood bij het dier, waardoor het dus helemaal niet goed te praten valt dat dit wordt gebruikt. Als je het hebt over niet geregistreerde middelen voor schurftmijt, dan kan je veel beter de lokale therapieën toepassen van bij andere diersoorten, want die hebben namelijk geen dood tot gevolg en ik zal zelfs meer zeggen, het gaat hier dan ook over hetzelfde werkzame middel ivermectine, dat lokaal wordt gegeve. Dus ivomec is hier nooit een alternatief en blijft een beroepsfout.

Coliena, je hebt het de hele tijd over "jullie", maar wie bedoel je daar eigenlijk mee? Het komt een beetje over alsof je vindt dat we hier bij de domme-tutjes-club zitten en ik denk werkelijk niet dat dat zo is, er zijn al heel wat eigen-ervaringsverhalen gemeld hier.

Het eerste deel van wat je hier schrijft, schreef ik trouwens ook al ergens.

Verder schrijf je "Stel dan nog dat de wormspuit niet werkt, dan zal de inspuiting met ivomec/dectomax helemaal niet werken". Dat is echt niet zo, ik weet dat uit eigen ervaring. Bovendien heeft de DA die mij de wormspuiten (ter bestrijding van mijt) voor mijn paard heeft gegeven mij dat ook gezegd.

De reden waarom inspuiting wel kan helpen, terwijl een wormspuit voor hetzelfde probleem niet werkt, is dat het level aan ivermectine in het bloed niet snel genoeg hoog genoeg wordt bij een wormspuit. Want, een wormspuit gaat eerst via het darmkanaal, een deel van de spuit gaat er met de ontlasting ook hoppekee zo weer uit. De darmen zijn het voornaamste werkgebied ook van de ivermectine in de wormspuiten. Ik moest destjds dus mijn paard een DUBBELE wormkuur geven en na een aantal weken opnieuw weer een DUBBELE wormkuur, enzovoorts. Maar dat had dus echt geen ENKEL effect op de schurftmijt. En in mijn geval was een wormspuit dus niet een bruikbaar alternatief. ER zijn wel uitwendige middelen met ivermectine, wat je er dus gewoon op kunt smeren, maar als ik het goed heb is dat ook niet geregistreerd voor paarden.

Als mok veroorzaakt wordt door mijten kan inspuiten met ivomec dus wel helpen terwijl een wormspuit er niet tegen helpt (waarmee ik dus niet wil zeggen dat je dat maar meteen moet doen, het risico ligt er, ik zou dan zelf inderdaad ook liever een uitwendig middel kiezen).

In het algemeen (en nogmaals, sorry dat ik in herhaling val): wees voorzichtig met je oordeel over de DA, vaak komt het gebruik van een niet geregistreerd middel juist voort uit de drang om iemand toch te willen helpen. Natuurlijk is de arts verantwoordelijk, maar verplaats je ook even in zijn schoenen. Zoals iemand al zei, je wordt DA omdat je dieren wilt helpen, niet omdat je graag wilt dat ze voor je ogen dood neervallen.

dEsalniettemin vreselijk treurig dat dit zo gelopen is, en kan me heel goed voorstellen dat de eigenaresse helemaal kapot ervan is.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:52

Met "jullie" doelde ik gewoon op de reacties die er voor al geplaatst waren. Daar bedoelde ik niks verkeerd mee, misschien verkeerd overgekomen, mijn excuses.
Verder ben ik niet akkoord met je bewering. Het eindgehalte aan ivermectine in het bloed ligt uiteindelijk even hoog als bij een wormspuit, aangezien de werking van ivomec bij het paard zo'n 40% minder is. Dus dat argument gaat niet op. Verder heb ik in mijn stukje uitgelegd dat niet-geregistreerde middelen wel degelijk mogen worden toegediend! En dan nog legaal ook, volgens het cascadesysteem, maar enkel als in de betreffende diersoort geen ander middel aanwezig is, en dat is hier dus niet het geval. Bovendien, als je dan nog kiest voor alternatieven, dan kies je niet voor een alternatief die de dood van het dier tot gevolg kan hebben, dus ivomec kan hier op geen enkele manier goedgepraat worden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 17:09

Uh, ja, ik snap wel wat je wilde zeggen, maar waarom werkte het dan nog niet bij mijn paard na 6 wormspuiten? Ik ben toen i.o.m. de DA gestopt, omdat keer op keer wormspuiten geven ook niet bepaald gezond is. En aangezien het nul komma niets deed, schoot dat niet op.

Niet dat ik een middel als Ivomec zou laten spuiten, maar ik heb het wel overwogen omdat we met de handen in het haar zaten. Later heb ik gekozn voor Cydectin, OOK niet geregistreerd voor paarden, maar een uitwendig product, voelde voor mij toch iets veiliger aan. Maar hoe dat uitpakt weet je ook nooit helemaal 100% zeker, juist omdat die testen bij die diergroep dan niet gedaan zijn.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:04

Je hebt toch uiteindelijk geen ivomec gegeven? Hoe weet je dan of dat wel zou gewerkt hebben? Ik zeg je dat het ook niet zo gewerkt hebben als al die wormspuiten het al niet deden. Het is onzin om dan nog eens exact dezelfde stof te gaan inspuiten, met alle bijwerkingen...
Cydectin is niet geregistreerd voor paarden, maar mag volgens het cascadesysteem wel gebruikt worden. Het risico daarmee is zo goed als onbestaande, omdat het lokaal werkt, dus niet in het systeem van je paard terecht komt. Daar kan ik mij volledig mee verzoenen, met ivomec niet. BIj ivomec is GEWETEN dat 1% van de paarden gewoon dood is binnen de vijf minuten. Waarom zou je dat dan willen geven? Zelfs als je radeloos bent. Want andere producten werken ook... Ik heb nog nooit een paard geweten dat blijvend schurftproblemen had. Valt op te lossen zonder deze drastische middelen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:31

Nee, klopt wat je zegt, ik had het even niet goed gelezen wat je eerder schreef.

En ik had geen Ivomec gegeven nee, maar moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik dat dus wel overwogen heb. Dit omdat ik wist dat ivermectine in wormspuiten zit, het voelde dus niet zo dramatisch aan om dat te laten spuiten. Maar mijn DA wees me dus wel op de risico's (ze had dat denk ik ook niet gedaan).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:16

jemig wat vreselijk

mijn paard heft vorige winter ook een ivermectine spuit gekregen ( is n spuit voor runderen ) ik wist niets van de risico,s aan deze spuit , omdat de mok zo erg was wilde ik bijna alles proberen om haar van die pijnlijke benen af te helpen ...
Mijn merrie heeft de spuit gehad , achteraf niets geholpen , maar wat bleek achteraf 1 op de 1000 paarden valt er dood bij neer ....heb t moeten horen van n vreemde
Ik vindt dus dat er meer duidelijkheid moet zijn omtrent de risico,s van deze spuit ...
ik wist van niets en had zelf de keuze willen maken of ik het risico genomen zou hebben ( wat ik niet gedaan had als ik wist van het risico) ...

Dierenartsen dienen dit te weten en ook zeker te zeggen alvorens een paard te spuiten 1 op de 1000 is toch veel .....

heel veel sterkte voor je stalgenoot met het verlies van haar paard
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 07-09-08 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:17

Volgens mij is het 1 op de 100 die neervallen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:27

Citaat:
Sommige dierenartsen echter maken toch deze fout, onwetendheid of gierigheid. Eigenaars zouden niet zo gierig moeten zijn! Er zijn genoeg andere middelen die beter zijn en niet te vergeten veilig voor je paard! Maar helaas speelt de portemonnee in veel gevallen nog steeds de hoofdrol.[/i]

...over hoeveel verschil in prijs hebben wij het dan?

ik denk dat veel mensen niet weten dat er n speciale paarden variant is van dit middel ...
ook veel eigenaren weten niet van de risico,s daar dient de veearts je op te wijzen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:30

Coliena schreef:
Je hebt toch uiteindelijk geen ivomec gegeven? Hoe weet je dan of dat wel zou gewerkt hebben? Ik zeg je dat het ook niet zo gewerkt hebben als al die wormspuiten het al niet deden. Het is onzin om dan nog eens exact dezelfde stof te gaan inspuiten, met alle bijwerkingen...
Cydectin is niet geregistreerd voor paarden, maar mag volgens het cascadesysteem wel gebruikt worden. Het risico daarmee is zo goed als onbestaande, omdat het lokaal werkt, dus niet in het systeem van je paard terecht komt. Daar kan ik mij volledig mee verzoenen, met ivomec niet. BIj ivomec is GEWETEN dat 1% van de paarden gewoon dood is binnen de vijf minuten. Waarom zou je dat dan willen geven? Zelfs als je radeloos bent. Want andere producten werken ook... Ik heb nog nooit een paard geweten dat blijvend schurftproblemen had. Valt op te lossen zonder deze drastische middelen.

vorig jaar heeft mijn da bij een vriendin 3 pony's een ivomec injectie gegeven intramusculair,tegen schurft...dus geen mok maar schurft.
kale plekken op de nek en op het hoofd(pony's waren net aangeschaft en in slechte staat).
Gelukkig is het goed afgelopen,maar de schurft was wel weg....maar inderdaad,hoevaak word mok veroorzaakt door schurft?
vaak heb je ook te maken met de stafyloccocus aureus,daar helpt ivomec dus niet tegen(niet veel helpt daar tegen...)
Ik zou zelf absoluut niet kiezen om dit spul per injectie toe te dienen,helemaal niet nu ik dit topic heb gelezen....
Laten we hopen dat we ons nu realiseren dat het gevaarlijk spul is,en dat de verdrietige dood van dit paard ons iets wijzer heeft gemaakt(voor degene die nog niet op de hoogte waren....),en dit spul gewoon niet meer gebruiken per injectie!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:50

Kale plekken bij pony's worden bijna altijd veroorzaakt door luis, niet door schurft. Dat komt echt heel zelden voor bij paarden. als het dan nog voorkomt, dan is het meestal bij rassen met zwaar beenbehang in de sokken. Dat de spuit geholpen heeft, dan kan zijn, want werkt ook tegen luizen namelijk, maar waarom ivomec gaan spuiten? Er zijn ontelbare andere middelen tegen luizen/(schurft) die kunnen helpen. Ik kan er echt met mijn verstand niet bij...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:12

HannahFrouk schreef:
In het algemeen (en nogmaals, sorry dat ik in herhaling val): wees voorzichtig met je oordeel over de DA, vaak komt het gebruik van een niet geregistreerd middel juist voort uit de drang om iemand toch te willen helpen. Natuurlijk is de arts verantwoordelijk, maar verplaats je ook even in zijn schoenen. Zoals iemand al zei, je wordt DA omdat je dieren wilt helpen, niet omdat je graag wilt dat ze voor je ogen dood neervallen.

De drang om te helpen van een DA begrijp ik maar in dit geval lees ik nergens dat er uitgebreid onderzoek is verricht naar de mok door deze DA.
Dus of er echt sprake is van mijt e.d.
Om er dan zomaar een Ivomec spuit in te jassen. Vreselijk.

Eigenaresse van het paard, heel veel sterkte gewenst.

Als ik jou was zou ik de DA aansprakelijk stellen en een fikse schadevergoeding eisen.
Je paard heb je er niet mee terug maar wellicht kan je voor dat geld in elk geval een nieuw paard kopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:50

Coliena schreef:
Kale plekken bij pony's worden bijna altijd veroorzaakt door luis, niet door schurft. Dat komt echt heel zelden voor bij paarden. als het dan nog voorkomt, dan is het meestal bij rassen met zwaar beenbehang in de sokken. Dat de spuit geholpen heeft, dan kan zijn, want werkt ook tegen luizen namelijk, maar waarom ivomec gaan spuiten? Er zijn ontelbare andere middelen tegen luizen/(schurft) die kunnen helpen. Ik kan er echt met mijn verstand niet bij...

hoe noem jij de plekken dan op deze foto?niet echt harig lijkt mij...
hier staat ook iets over het gebruik van ivomec per injectie..
de pony's van mijn vriendin hadden geen luizen,dat hadden we allang bekeken natuurlijk...
http://www.paardenencyclopedie.nl/index.php/Schurft

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:04

Laat ik het eens sarcastisch stellen, dit ziet er ongelooflijk wetenschappelijk en onderbouwd uit. Ik heb niet gezegd dat een paard nooit schurft kan krijgen, ik heb gezegd dat het zeldzaam is en dat er dan nog een raspredispositie is ook. Bovendien komt het hoofdzakelijk aan de benen voor, in ZELDZAME gevallen klimt het op. Van luis kan een paard trouwens ook zo toegetakeld zijn als op die foto. Dit zijn schuurwonden omdat het paard vergaat van de jeuk. Dat ze op die pagina aanraden om ivomec te spuiten vind ik onvergeeflijk. Komaan zeg, 1% kans dat je paard dood neerstuikt? Terwijl er ook andere middelen zijn? Wat zou je paard erger vinden, dood zijn of jeuk hebben? Het moet behandeld worden, dat is zeker, maar toch niet met de dood zeker? En dan nog zonder eerst eens te onderzoeken of het wel degelijk schurft is? Met een afkrabsel kan je heel eenvoudig zien of er wel degelijk schurft is. Dus ik zou al voorstellen om dit eerst en vooral te doen. En bovendien ken ik geen enkel paard dat voor de rest van zijn leven besmet was met mijt, omdat wij weigeren ivomec te gebruiken. Daarentegen ken ik er wel genoeg die nu geen jeuk meer hebben omdat ze simpel weg dood zijn. Er zijn meer dan genoeg veilige middelen. Je moet maar net het geluk hebben dat je een verstandige en goede veearts hebt. In geen enkele diergeneeskundige opleiding wordt geleerd aan de studenten dat je schurft met ivomec moet behandelen. En mok wordt maar zelden veroorzaakt door schurft. Gaat altijd gepaard met vreselijke jeuk.
Laatst bijgewerkt door Coliena op 07-09-08 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:04

Het is extra zuur om te weten dat het paard er ws nog had geweest als deze met een ander middel nog was bijgespoten.
Zeker ook als de VA niet helemaal weet waar deze mee bezig is, is mijn mening dat deze het middel niet mag gebruiken.
Je kunt proberen stappen te ondernemen, maar vraag eerst wat je kansen zijn.
Ook al krijg je hier het paard niet mee terug.

Voor mok gebruiken wij injectoren voor uierontsteking bij koeien. Spuiten 1 zo'n injector leeg op de plek van de mok, even inwrijven en eigenlijk verdwijnt dit altijd weer.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:06

Dat is dus antibiotica.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:08

maar niet in de bloedbaan gespoten, en daardoor vele malen minder gevaarlijk

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:16

Antibiotica is helemaal niet gevaarlijk, spuit het gerust in de bloedbaan, geen enkel probleem, sommige moeten zelfs zo worden toegediend. Enkel de IVOMEC/DECTOMAX (is trouwens geen antibioticum maar een antiparasitair middel) is gevaarlijk. WIlde gewoon even duidelijk maken dat antibiotica een goede therapie kan zijn voor mok.