5 ijzers kwijt in 2.5 week tijd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KellyG

Re: 5 ijzers kwijt in 2.5 week tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:36

Waarom beslaat een hoefsmid de voorvoet met dubbele lippen? Het antwoord is nogal duidelijk hij weet het, of hij zit met een probleem omdat de voet steeds meer stuk gaat dan nodig is.Ook zijn er hoefsmeden die dubbele lippen gebruiken omdat het paard teveel ijzers aftrapt en denkt dat dit beslag vaster onder de voet blijft zitten. En nog mooier excuus is dat de voeten slecht zouden zijn en hij dit wel moet doen omdat er anders geen ijzer meer onder de voet kan. En nog mooier verhaal is dat het paard zijn voet beter kan laten rollen, zodoende kan dit beslag onder de voet worden teruggelegd (voet staat bij het begin al over de teen)en kan het paard beter rollen.

De werkelijkheid is dat deze voet in het teengedeelte geen ondersteuning krijgt omdat deze niet op het ijzer staat. De beide zijwanden krijgen dan ook de volledige druk van het paard te dragen wat op den duur leidt tot lage verzenen of verzenen die stuk gaan en steeds langer worden.

Tot slot zal het paard lange tenen krijgen die niet zo gemakkelijk weer te herstellen zijn.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:38

Mhh thanks KellyG die van mij heeft ondanks vele aftrappen nooit een ijzer met 2 lippen gehad voor.

Tja mijn probleem is echt opgelost met de Kalvakade schoenen.

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:44

weet niet of het al gezegd is... maar biotine voeren erg goed voor de hoef ! bij ons werkte het echt de ijzers vielen dr bijna vanzelf af

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:46

Biotine doet een hoop maar houdt geen ijzer vast met eraf slaan.......zie het al voor me hihihihi.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:48

Je zou ook Vettec kunnen gebruiken om de hoef aan te vullen op de plekken waar het ijzer de wand heeft meegenomen.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:48

alles wat je een paard bij gaat voeren zal hij zelf minder gaan produceren, met als gevolg dat je het de rest van zn leven zal moeten blijven geven.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:00

KellyG schreef:
alles wat je een paard bij gaat voeren zal hij zelf minder gaan produceren, met als gevolg dat je het de rest van zn leven zal moeten blijven geven.

Vettec zou ik niet voeren Knipoog

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:50

Jaa zeker ervaring mee.
Ik heb nu rondom springschoenen om nu kan ze ze niet meer aftrappen.
het werkt tot nu toe nog.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:26

Moderatoropmerking:
Enkele berichten gesplit en daarnaast een dringend verzoek om ontopic te blijven en op een nette manier met elkaar te discussiëren.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 07:39

dank je katja

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:41

Lovetrees schreef:
Jaa zeker ervaring mee.

Had ik dus ook en NOG lagen mijn ijzers eraf. Hij trapte namelijk op de tak van het ijzer.

jammer Nelis dat je mijn opmerking en PM totaal negeert want dat is echt de oplossing.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:57

Het lijkt me stug dat een ijzer met twee lippen voor per definitie slecht is. Het equi librium ijzer is het enige ijzer dat wetenschappelijk onderzocht is en het nut ervan is bewezen. Dit ijzer is of zonder lippen of met twee lippen.... voor of achterhoef

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:03

SuuS1981 schreef:
Het lijkt me stug dat een ijzer met twee lippen voor per definitie slecht is. Het equi librium ijzer is het enige ijzer dat wetenschappelijk onderzocht is en het nut ervan is bewezen. Dit ijzer is of zonder lippen of met twee lippen.... voor of achterhoef

Niet per definitie, maar de meeste smeden pakken gewoonweg een achterijzer, en dan zitten de lippen niet op de goeie plek.. wardoor je nog meer problemen gaat creëren..

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 12:15

Prisca schreef:
Lovetrees schreef:
Jaa zeker ervaring mee.

Had ik dus ook en NOG lagen mijn ijzers eraf. Hij trapte namelijk op de tak van het ijzer.

jammer Nelis dat je mijn opmerking en PM totaal negeert want dat is echt de oplossing.

sorry nog ff geen tijd gehad om te lezen Bloos

ik ga het voorleggen aan de smid!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:23

femmefatale1 schreef:
SuuS1981 schreef:

Niet per definitie, maar de meeste smeden pakken gewoonweg een achterijzer, en dan zitten de lippen niet op de goeie plek.. wardoor je nog meer problemen gaat creëren..

En dat is ook het verschil tussen de "gewone ijzers" en het equi librium ijzer. Dat is niet een achterijzer met 2 lippen wat er voor onder geslagen wordt Lachen

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:25

Prisca schreef:
Mhh thanks KellyG die van mij heeft ondanks vele aftrappen nooit een ijzer met 2 lippen gehad voor.

Tja mijn probleem is echt opgelost met de Kalvakade schoenen.

Laat je je paard daar de hele dag mee lopen met die schoenen? Zo ja irriteert dat niet? en waar heb je ze gekocht?