West-Nile virus: muggenbeet veroorzaakt encefalitis bij paar

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SheMellon

Re: Paard wandelt als zatlap...neurologisch...wie herkent dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:26

Nou respect voor jou doorzettingsvermogen hoor!Super!!

Maar ik heb wel een vraag...waarom krijgt hij een Cozaar? Waarom zou dat werken volgens die amerikaanse arts dan?
Want zover ik weet krijgen mensen het met hartproblemen ( ritmestoornissen), hoge bloeddruk en in sommige gevallen bij nierlijden.
Is het idee erachter dat de vaten dat meer verwijd zijn dus dat de doorbloeding beter is?

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 09:12

Hey Danielle, je hoeft je echt niet te excuseren hoor...Ik nam het niet verkeerd op hoor.

Ik reageerde enkel om duidelijk te maken dat het totaal abnormaal gedrag was...

Dus don't worry, keep smiling Haha! !

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:58

Jemig. Dat ook nog. Kan me voorstellen dat dat gedrag je niet aanstaat. Maar ja, wat moet je ermee he. Heel moeilijk. Mijn hond heeft heel erg lang Cortisonen gehad ivm een nekblessure. Zijn hele vacht was naar de *piep*, beter gezegd, er was nog amper vacht. Dat vond ik best erg maar zijn nek ging voor. Kan me voorstellen als agressiviteit om de hoek komt kijken dat het nog vele malen moeilijker is. Zowel voor jou als het paard want die zal zich zelf ook ellendig eronder voelen. Bah, ook dat nog. Heel veel sterkte ermee hoor. We blijven doorduimen.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 10:17

Jenna schreef:
Nou respect voor jou doorzettingsvermogen hoor!Super!!

Maar ik heb wel een vraag...waarom krijgt hij een Cozaar? Waarom zou dat werken volgens die amerikaanse arts dan?
Want zover ik weet krijgen mensen het met hartproblemen ( ritmestoornissen), hoge bloeddruk en in sommige gevallen bij nierlijden.
Is het idee erachter dat de vaten dat meer verwijd zijn dus dat de doorbloeding beter is?

Wel die vraag heb ik destijds ook aan die Amerikaanse arts gesteld...

Hij verwees me door naar volgend artikel:
http://www.b2i.us/profiles/investor/ful ... =0&ID=1006

Nou zal je misschien zeggen...wat zo weinig informatie en jij geeft die pillen aan je paard ?
Nou dan antwoord ik: De DA had het paard al afgeschreven en zei dat hij sterven zou...moet ik dan bij de pakken blijven stilzitten ? moet ik dan nietsdoen en toekijken ?
Nee ik heb de pillen gegeven en na 2 dagen ook nog verdubbeld op aanraden van de arts. Toen hij echter daarna stelde dat ik ze nog eens verdubbelen moest...Dan heb ik NEE gezegd.... er was immers geen enkele informatie bekend over de gevolgen van het toedienen van zo'n overdosis...en ik was niet bereid die test met negro te maken...en dus heb ik dat ook niet gedaan.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:11

Owh maar ik veroordeel je niet hoor Knipoog Het was gewoon pure intresse. Ik snap best dat je alles aanpakt als je je paard wilt redden.
Ik ga het stuk straks even doorlezen.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:07

Hey ik woon blijkbaar al te lang in het buitenland dat ik me niet echt duidelijk uitdruk... Haha!

Jenna...ik bedoelde niets hoor...ik vertelde een beetje het verhaal...ik voel niet dat je me zou veroordelen hoor Haha! en ik waardeer je interesse...

En daarnet weer een Negro achter me aan voor zijn appeltjes (met losartan in (= Cozaar)) Haha! Hij stapte sneller als ik en ook de oefeningen gingen prima...4 pootjes de lucht in bij aanraking (ja ja één voor één natuurlijk Haha! Haha! )

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:32

Nou zeg, ze kunnen jou in ieder geval niet verwijten dat je snel opgeeft! Menig paardeneigenaar zou een voorbeeld aan jou moeten nemen Lachen !

Ik blijf volgen.

Chikiboy

Re: West-Nile virus: muggenbeet veroorzaakt encefalitis bij paar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 20:31

Het gaat niet goed Met Negro...hij is weer 80% achteruit en krijgt steeds meer wondjes...op zijn zijflank en aan zijn achterbenen...
Afbeelding
Dit zou er o.m. op wijzen dat zich meer laat vallen als hij gaat liggen denk ik...

HBij waggelde weer als een dronken man vandaag ... Huilen

Morgenvroeg neem ik definitief bloed...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:37

Is dit nu toch het West Nile-virus? Ik zie dat de titel van je topic veranderd is.

Arme Negro, arme jij ....

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:53

Zouden dat echt wondjes van het vallen zijn? Zou het dan niet meer op zijn benen zitten?
Kan ook komen door de slechte weerstand misschien, met daarbij alle medicijnen?

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 10:49

Ik kreeg gisteren de andere foto's niet opgeladen bij photobucket...Sorry....

Het verhaal moet in 2 nu Bloos

Enerzijds stapt Negro dus terug slecht en liggen zijn knieën op enkele plaatsjes open
Afbeelding

En de andere foto's: de eerste van de zijkant en de 2de is de onderkant van zijn buik: daar heeft hij terug last van zijn muggenallergie...Aan de zijkant denk ik dat hij zichzelf heeft willen bijten omdat hij jeuk had...

Afbeelding

En onder zijn buik door op de grond te wrijven, ook omwille van de jeuk

Afbeelding

Alleen zie ik hem nooit meer liggen, noch s namiddags, noch s nachts (tja ik lig er nu ook wel niet naast hé)

Ik heb hem daarstraks zeer goed uitgeborsteld en opgekuist...Daarna heeft hij Tri tec 14 gekregen op de goede plaatsen en zalf op alle plekjes.

Zijn knieën ben ik aan het uitwassen, zodat ik alle korstjes en vuil verwijderen kan alvorens er terug betadine op te doen.

Daarnet geprobeerd bloed te trekken, maar Negro trok zich altijd weg...dus heb het maar opgegeven...Maar ik had nog niet genoeg bloed getrokken dus heb ik maar voor versterking gebeld...

Vanavond of morgenochtend meer als de bloeduitslagen er zijn...

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:36

En, heb je de bloeduitslagen al?

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 17:45

Yellowfish schreef:
En, heb je de bloeduitslagen al?

DA heeft nog steeds niet teruggebeld en nu is t zondag...pffffffffffff...ben echt slecht gezind...die resultaten liggen daar gewoon op kantoor....teveel om effe door te faxen.... ben echt razend van ons zo te laten zitten ... Boos!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 11:48

Na ze vanmorgen nog eens aan "ons" herinnerd te hebben heeft de paardenDa daarnet eindelijk teruggebeld:

De bloeduitslag van Negro is goed...hij is volledig gestabiliseerd en volledig in orde. Knipoog Haha!
We stoppen ook met de vitamineBinjecties en schakelen over op een oraal vitaminecomplex...

Voor de rest is het afwachten...zoals hij zei...lang , lang wachten om de verbeteringen goed te kunnen zien...ott op en af is normaal...

Met baasje overeengekomen dat we Negro zijn kans geven, maar zodra hij terug open wondjes bijkrijgt (alles is nu goed toe sedert gisteren) en zijn opstaanprobleem regelmatig voorkomt.... dan laten we hem gaan...
Opstaanprobleem: niet voor gevoelige kijkers zoals ik: http://s127.photobucket.com/albums/p146 ... G_1538.flv
PS dit is pas de eerste keer dat ik hem zo slecht heb zien opstaan gisteren...en ik was er serieus van overstuur...

En dan Chikiboy: uit voorzorg toch ook eens bloed getrokken bij mijn paard....heeft ie toch zekers wat anemie. :banghead: P*tverdikkeme...dus hij gaat ook aan de vitamienen hangen Haha!
Maar voor de rest is ie picobello ok !

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:36

Nou, ik moet zeggen dat ik erger had verwacht na je waarschuwing over het filmpje.. natuurlijk ziet het er alles behalve fijn uit, maar hij valt niet opnieuw om en is na een paar stappen toch weer redelijk stabiel, of lijkt dat maar zo?

Fijn trouwens dat de DA toch nog heeft teruggebeld! hopelijk gaat Negro nu eindelijk wat voorwaartse sprongen maken.. Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:41

waar ligt hij op?zouden het ook geen beschadigingen zijn door een harde ondergrond?
Mijn fries heeft ook weleens van dat soort plekken op 'n hakken als hij zomers op de harde grond hier rolt.....droog zand met steentjes..
Of heb je een flinke laag stro in 'n stal?
Fijn dat z'n bloed in orde is!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 18:14

Nou ben ik toch helemaal de kluts kwijt hoor....ben de bloeduitslagen gaan halen....en zijn waarden zijn belange niet stabiel vind ik...3 van de 5 slechte waarden zijn slechter dan 1 maand geleden...

Bon ik hoop dat er hier een DA tussenzit of een laborant of dgl. die me toch iets verklaren kan...

Bloeduitslag 14/8
Biochemics:
Na 142. mmol/L (133. -150.) nu 135
K 4.1 mmol/L (3.0 - 5.3)
Cl 107. mmol/L (97. -109.) nu 102

Hematologia:
RBC 6.49 M/µL LOW (6.80 -12.90) nu nog minder 6.01
HCT 36.3% (32.0 – 53.0)
HGB 10.8g/dL LOW (11.0 – 19.0) nu nog minder 10.1
MCV 56.0fL (37.0 - 58.0)
MCH 16.66pg (12.30 – 19.90)
MCHC 29.7g/dL LOW (31.0 – 38.6) nu 30.8 nog steeds te laag
RDW 18.6% (17.0 – 21.0)
WBC 11.49K/µL (5.40 – 14.30)
%NEU 61.9%
%LYM 30.4%
%MONO 3.7%
%EOS 3.5%
%BASO 0.6%
NEU 7.11K/µL
LYM 3.49K/µL
MONO 0.42K/µL
EOS 0.41K/µL
BASO 0.06K/µL HIGH (0.00 – 0.03) nu gedaald tot max toelaatbare 0.03 dus beterschap
PLT 60.K/µL LOW (90. – 350.) nu gestegen tot minimum 93. dus goed
MPV 4.58fL
PDW 14.6%
PCT 0.0%

FIBRINOGENO 500 .g./dl cannot read it, sorry !

VETSCAN

NA+ 136 MMOl/L
K+ 4.3 MMOl/L
tCO2 25 MMOl/L
CK 129 U/L
GLU 126 MG/DL HIGH (65 – 110) nu ok 99
CA++ 12.3 MG/DL
BUN 15 MG/DL
CRE 0.9 MG/DL
AST 179 U/L
TBIL 1.0 G/DL
GGT 11 U/L
ALB 2.5 G/DL
TP 8.4 G/DL HIGH (5.7 – 8.0) nu beter 7.6
GLOB 5.9 G/DL HIGH (2.7 – 5.0) nu beter 4.9

Wie vertelt me zijn idee over de eerste 3 waarden ?

Bedankt !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:18

wat geweldig dat het bloed weer bijna goed is !!

Ik moet zeggen, ik schrik zelfs helemaal niet van het filmpje, na alles wat Negro heeft doorstaan vind ik het eigenlijk "normaal" Toen we bij ons op de manege die Lolitrem vergiftiging hadden (waar 15 paarden aan dood gegaan zijn) stonden de anderen die het overleefd hebben ook zo, of vele malen slechter op- moet zeggen dat het filmpje wel onaangename herinneringen laat herleven als ik Negro ook zo zie lopen (zijn achterbenen hoog optillen) deze verschijnselen hebben bij de manegepaarden nog een maand of 2-3 geduurd voordat ze weg waren.

Ziet eruit alsof het allemaal toch goed gaat komen Ja en nu niet opgeven na dit alles he ! ...anders kom IK hem ophalen Haha!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 18:35

Chikiboy's waarden zijn slechter dan die van Negro:

3 tekorten :

Hematologia:
RBC 5.47 M/µL LOW (6.80 -12.90)
HCT 29.3 % (32.0 – 53.0)
HGB 10.5g/dL LOW (11.0 – 19.0)

Leuk zeg.... Bloos

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:47

Chikiboy schreef:
Hematologia:
RBC 6.49 M/µL LOW (6.80 -12.90) nu nog minder 6.01
HCT 36.3% (32.0 – 53.0)
HGB 10.8g/dL LOW (11.0 – 19.0) nu nog minder 10.1
MCV 56.0fL (37.0 - 58.0)
MCH 16.66pg (12.30 – 19.90)
MCHC 29.7g/dL LOW (31.0 – 38.6) nu 30.8 nog steeds te laag
RDW 18.6% (17.0 – 21.0)
WBC 11.49K/µL (5.40 – 14.30)
%NEU 61.9%
%LYM 30.4%
%MONO 3.7%
%EOS 3.5%
%BASO 0.6%
NEU 7.11K/µL
LYM 3.49K/µL
MONO 0.42K/µL
EOS 0.41K/µL
BASO 0.06K/µL HIGH (0.00 – 0.03) nu gedaald tot max toelaatbare 0.03 dus beterschap
PLT 60.K/µL LOW (90. – 350.) nu gestegen tot minimum 93. dus goed
MPV 4.58fL
PDW 14.6%
PCT 0.0%

Paard heeft een lichte vorm van anemie. Probleem kan daarmee in de aanmaak (beenmerg, deficienties), afbraak (infecties, toxische stoffen) of verlies (bloedingen) zitten.
Bloeding is niet zo logisch..
Beenmerg weet je niet. Je verwacht geen deficienties op gebied van B12 en ijzer, omdat de diameter van de rode bloedcel normaal is (MCV). Ook de albumine is normaal, dat is ook nodig voor het vormen van haemoglobine. Zoals ik het nu lees zijn er gewoon te weinig rode bloedcellen met gemiddeld een bijna normaal HB gehalte (MCHC) Oorzaken die overblijven zijn dus waarschijnlijk beenmerg of infecties. Ik weet niet of het een symptoom kan zijn van de infectie die hij heeft gehad of misschien bijv een bijwerking van medicatie. Als het lichaam zijn eigen bloedcellen aanvalt, zou dit eruit moeten komen met een coombs test. Je ziet overigens wel vaak dat het bloed wat achter een situatie aanhobbelt. Duurt ongeveer 4 weken voordat bloed zich weer wat begint te herstellen.

Nee ik ben geen DA, weet wel iets meer dan gemiddeld.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 15:13

Dank je voor de info !

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:15

Als je een beetje engels snapt, moet je een gaan zoeken op de merck manual veterinary. Beetje taaie stof maar heel goed.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 15:20

Beetje veel Engels ook Haha! maar later...zit nu volledig verlaten in de bergen van de sierra...geen gsmontvangst doch wel voor internet Knipoog Knipoog
Effe een dagje gaan lopen van thuis en van alle stress...Kon het even allemaal niet meer dragen...

Voel me ook schuldig dat ik zoveel tijd aan Negro heb gespendeerd terwijl nu blijkt dat ook mijn paard Chikiboy de virus te pakken moet hebben gehad...
We hebben gisteravond maar eens goed geknuffeld en ik heb me bij hem verontschuldigd... Ach gut

Tijd om er even tussen uit te knijpen voor 24u...

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:35

Chikiboy; goed dat je ook aan jezelf denkt.. Lachen doe rustig aan, je doet wat je kunt Ach gut

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:34

Hey ! ik hoop dat geen nieuws, goed nieuws is ?