Medewerking gevraagd aan onderzoek naar rare "brandwonden".

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Texas1

Re: Medewerking gevraagd aan onderzoek naar rare "brandwonden".

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:02

even een stipje voor mij, ik zal je misschien nog wat info sturen per pb!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:41

Nou een dagje zoeken wat er nu met mijn haf aan de hand kan zijn, ben ik op dit topic gestuit. Vrijdag had hij nog nergens last van en ik kom maandag na een weekendje weg te zijn geweest.. En opeens heel zijn neus verbrand? rare kortstjes op de neus en ook onder zijn kaak was het wat opgezwollen w.s klieren. Zalfje opgesmeerd ( holosan) en de volgende dag was het nog erger! Hij stond op een dijk en de afgelopen dagen heeft de zon hier niet geschenen!! Toevallig staat zijn maatje even apart omdat deze best wel mok had. Op 1 (wit) voetje heeft mijn pony ook een roodplekje wat ik nu insmeer. Vandaag was zijn neus nog erger, rood met gele korstjes. Op zijn lip ook een klein rood plekje. Ik wilde nog even afwachten tot morgen om de dierenarts te laten komen, maar ik vraag me af of ik niet beter meteen een homeopaat kan laten komen. Onder zijn anus heeft hij trouwens ook een klein roze plekje en deze heeft hij vandaag ook tot bloedens toe opengeschuurd? Hij staat trouwens in Zeeuws-vlaanderen. Heeft het voorzover ik het weet nog nooit gehad!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:04

Het lijkt er dus op dat het inderdaad te maken heeft met een schimmel in het gras.
Die schimmel was al eerder geconstatteerd bij koeien met dezelfde symptomen, echter nu slaat het dus blijkbaar ook door bij de paarden.... Helaas en erg genoeg.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:23

@potverdikkie. Is dit gebaseerd op onderzoek van meerdere monsters gras?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:26

ja

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:50

Maar wat voor schimmel?
Welke omstandigheden?
En wat er tegen te doen?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:44

Meer informatie zou wel fijn zijn idd.
Bij mijn pony is bloedgeprikt, daar kwam alleen uit dat hij een ontsteking had. ( Op zijn neus dus..) De overige waardes waren goed. Na een injectie en nu 2 maal daags ingesmeerd met een vloeistof waar o.a ontstekingsremmers en antibiotica inzit is het al voor 75 % op 3 dagen verbeterd!
Hoe het gekomen is, is nog steeds een raadsel.
Schimmel in de grond? Zou kunnen maar lijkt mij in mijn geval bijna onmogelijk. Andere pony heeft nergens last van en ze staan er al vanaf Mei op.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 10:01

Ik kan nog niet meer info geven, daar ze nog volop bezig zijn met het uitzoeken van het hoe en wat. En enigste waar ze wel van "overtuigd" zijn is dat het voor 99,9 procent zeker is dat het een schimmel in het gras betreft. En dat het bij koeien al een bekend probleem was. Maar waarom het nu ineens ook paarden betreft weten ze nog niet. En wat er aan te doen ook nog niet.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:38

Volgens mij heeft mijn paard dit vorig jaar in de zomer ook gehad!!

Ik dacht dat hij mok had, op zijn ene witte beentje en op zijn neus. Hij heeft een bles, maar alleen het grote vlak wit op zijn neus had allemaal soort van korstjes (gelig) De huis was ook geirriteerd. Op zijn witte voetje hebben we droogzetters voor koeien gesmeert en na dat 2 keer te hebben gebruikt was het weg. Neus was na ruim 1 week ook weer normaal. Daarna heb ik het nooit weer gezien! Helaas heb ik er geen foto's van... Hij was verder toen wat minder fit! 1 ander paard op stal had dit ook. (ze stonden niet in dezelfde wei) Bij de andere paarden heb ik het niet gezien. Mijn paard is een NRPS en staat in omgeving Deventer.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:33

JaBa schreef:
Eigenlijk is er geen predispositie! Het is gewoon zo dat die rassen meer wit hebben. Waardoor een uiting van de ziekte veel en veel duidelijker is! Een paard zonder aftekeningen kan exact dezelfde ziekte hebben, maar dan zonder deze "zonnebrand" als symptoom, aangezien het enkel maar duidelijk wordt op witte huid. Dus hoe meer witte haren, hoe meer een individueel paard/ras last zal hebben van dit probleem.

Verder heeft de lever volgens Coliena een enorme regeneratiecapaciteit. Dus deze leverafwijkingen KUNNEN terug in orde komen, met veel geduld. Maar bij sommige planten/vergiftigingen (zoals Jacobskruiskruid) wordt het de lever onmogelijk gemaakt om te herstellen. Het is dan wel zo dat als er nog voldoende gezonde lever is, dat deze dan de functie volledig kan overnemen. Is een te groot percentage beschadigd, dan gaat je paard dood aan leverinsufficiëntie. In geval van zonnebrand door problemen met de lever is de lever in principe nog niet zo ernstig beschadigd. De beschadiging kan blijven of gedeeltelijk/volledig herstellen. Maar zelfs als de afwijkende bloedwaarden aanwezig blijven, kan je paard symptoomloos worden door overname van de functie door de gezonde lever. Meestal indien het door vergiftiging van planten is, zullen de waarden in de loop van maanden normaliseren. Behalve bij kruiskruid, waar het aangetaste deel niet meer kan herstellen. (Bovenstaand stukje komt dus van Coliena, missch komt ze zelf ook nog langs)