Paard met ernstige zandkoliek,Iemand ervaring?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Paard met ernstige zandkoliek,Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:07

Jee niet te geloven dat een mens zo blij kan zijn met een hoop stront Haha!
Laatst bijgewerkt door unamie op 15-08-08 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 13:08

Ja echt he. Zou zo in staat zijn het in te lijsten ROFL
Maar goed so far so good. Nu weer afwachten...Zenuwslopend dit.......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:01

wat goed dat je paard beter gaat!!
wanneer zijn de kritieke dagen voorbij..een week?
duimen dan maar!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:06

Super, dat is goed nieuws. Blijf ondertussen rustig verder duimen.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:55

Wauw, goed nieuws, maar indd, hou het risico wel in je achterhoofd.
Super hoor, je paard is zeker sterkt gebleken!
Ik blijf duimen!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:12

Angeltjuhhhh schreef:
Ja echt he. Zou zo in staat zijn het in te lijsten ROFL
Maar goed so far so good. Nu weer afwachten...Zenuwslopend dit.......

O, wat klinkt dit bekend...tot de mest inlijsten aan toe.
Wij hebben voor een maand terug een ernstig koliekgeval gehad, inclusief operatie omdat de darm was gedraaid. Niet zozeer zandkoliek, maar vooral die draaiing heeft hem bijna de das omgedaan. Volgende week moeten we terug voor controle, maar tot nu toe gaat het echt super, godzijdank...
Maar het is idd een ongelovelijk zenuwslopende tijd; eerst de operatie, en dan...gaat hij morgen nog redden, hoe zou ie er nu bij staan, wanneer en hoe gaat de mest komen, blijft ie netjes eten en drinken, en elk telefoontje geeft een hartverknettering.
Eén tip: geniet, voor zover dat lukt, van de momenten die je met je paardje mag meemaken, elk uurtje samen is er weer één en elke dag overleeft is er weer een dag bij!
Veel sterkte met afwachten, beterschap voor je paardje en ik zal ook stiekum meeduimen dat alles weer in orde komt!

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 15:36

Update voor vandaag:

Vanmorgen weer anderhalf uur op de kliniek geweest.
Alles ging nog steeds hardstikke goed! Ze was weer haar eigen eigenwijze en ongeduldige zelf. Ben weer even met haar gaan wandelen en had het idee dat ze als ik haar los gelaten had als een gek rond was gaan rennen. Vandaag heeft ze haar laatste antibiotica gehad. Ook hebben ze het gaas van haar wond verwijderd. Het bloedde heel even omdat de hechtingen vast zaten, maar daar leek ze niet veel last van te hebben. Wel had ze wat diarree. Maar dat gebeurd vaker na een zware koliekoperatie. De DA zou het even extra mee in de gaten houden. We zijn er nog steeds niet wat de risico's betreft, maar in ieder geval zijn we weer een stapje verder! Toen we haar terug brachten naar haar stal was ze wel even chagrijnig. Elke keer als ik de deur dicht wilde doen stak ze haar neus ertussen. Alsof ze wilde zeggen, neem me nou eens mee!! Best sneu om haar weer achter te laten, maar heb nog zoiezo een paar dagen geen andere keus.......

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:49

jeetje wat een verhaal zeg, ik hoop dat ze snel weer opknapt en naar huis mag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:51

gelukkig dat ze goed gaat!!!iedere dag dat ze goed gaat is de kans op een terugval steeds kleiner!!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:44

Ik heb voor 2 weken terug ook een paardje gehad met ernstige zandkoliek....

Fijn dat het nu goed gaat! Lachen

Annemar10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:21

Wat een goed nieuws zeg.
Fantastisch zo ver.
Ze ziet er mooi glimmend uit,hoe is het mogelijk he?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:59

Angeltjuhhhh schreef:
Alles ging nog steeds hardstikke goed! Ze was weer haar eigen eigenwijze en ongeduldige zelf. Ben weer even met haar gaan wandelen en had het idee dat ze als ik haar los gelaten had als een gek rond was gaan rennen.Toen we haar terug brachten naar haar stal was ze wel even chagrijnig. Elke keer als ik de deur dicht wilde doen stak ze haar neus ertussen. Alsof ze wilde zeggen, neem me nou eens mee!!
Wat een goed nieuws !!
Wees blij dat ze haar karaktertrekjes weer terug heeft, dit is een goed teken Knipoog
Denk dat de risicodagen nu wel bijna voorbij zijn niet?
Ook fijn om te lezen dat ze weer gemest heeft, zo zijn haar darmen toch weer stilletjesaan terug in de normale werking!
Ik blijf ook nog even voor je verder duimen totdat ze volledig genezen is Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:00

Als ze weer een beetje babbels krijgen is dat vaak een goed teken Knipoog

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:18

Ik lees net het verhaal. Mijn tinker is in 2005 ook aan zandkoliek geopereert. Die had van het ene moment op het andere verschrikkelijke buikkrampen. Ik moest gelijk naar de kliniek van de da daar werd gelijk besloten hem te opereren. Bij hem hebben ze ook veel eruit gehaald hij had een hoop zand zo groot als 1 baksteen en ook zo hard als een baksteen. Hij is er goed boven op gekomen en mocht met een week weer naar huis. Moest toen nog maanden op stal staan, om de wond goed te laten genezen, dat was iets minder want hij was nog geen 4 en liep ook steeds buiten. Na controle van de wond, of die goed dicht zat, mocht die uiteindelijk weer even naar buiten. We hebben hem toen wel gesedeert want de wond was nog niet helemaal voldoende gesloten. We hebben het steeds een beetje op gebouwt. Uiteindelijk mocht er ook weer wat stro in zijn stal maar helaas kreeg die een week later strokoliek en kon die weer terug naar de kliniek. Daar werd die gelaxeerd en mocht die naar 2 dagen weer naar huis. We zijn nu 3 jaar verder en het gaat goed hij mag alleen niet meer op stro en moet in de maanden dat het gras kort is aan de sand-clear. En hij heeft wat meer moeite met mesten. Hij bolt dan zijn hele rug. Op zich niet erg alleen kan ik nu niet gewoon door rijden als die moet mesten want dat kost hem dan echt te veel moeite.
Succes de komende tijd met je paard. Als het goed is duurt het meestal een weekje voor je zeker kan zegen of die erover heen komt. Maar als ik zo lees hoe ze nu is komt het vast goed OK dan!

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 23:48

Hey iedereen!!!
Sorry voor de hele late reactie. Gister kreeg ik het nieuws dat alles supergoed gaat toen ik op de kliniek was en ze mag hoogstwaarschijnlijk morgen naar huis!!!!! Met als gevolg dat ik eindelijk na anderhalve week goed kon slapen!! De stress komt er nu pas goed uit, nu het allemaal weer wat rustiger is en ik voel me op het moment echt belabberd. Maar ja als je kijkt hoe goed Puk er nu weer bij staat is alles 3 dubbel de moeite waard geweest. Morgenvroeg wordt haar bloed nog even nagekeken en dan bellen ze van de kliniek om door te geven of we haar op kunnen halen, maar ze zeiden vandaag al dat het zo goed als zeker was.
Het enige probleem dat we dan weer hebben is dat ze zoiezo nog 4 weken op stal moet en alleen wat mag stappen. En dat voor een draver met veel energie....Kon d'r vandaag al bijna nie houden toen ik met haar ging wandelen...Wordt nog een hele opgave denk ik. Maar ja het zal moeten want ik ga absoluut geen risico's lopen! Vind het echt zo vreemd als je kijkt dat ze een week geleden zeiden dat ze er waarschiijk niet doorheen zou komen en ze een dag na de operatie alweer zo vrolijk was......Ze heeft in ieder geval bewezen dat ze heel sterk is en ik ben heel blij als ze weer thuis is! Bij de kliniek zeiden ze dat ze het eigenlijk niet vaak zien dat een paardje zo snel weer opknapt. Toen ik haar woensdag zag net voor de operatie had ik ook echt niet verwacht dat ze het ging redden. Nu hopen dat het allemaal zo goed blijft gaan. Op het moment is ze in ieder geval weer helemaal zichzelf!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:49

Top zeg!!! Helemaal geweldig!

Enne, slaap lekker! Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 00:42

Joh, ik ben BLIJ voor je! Wat een heerlijk nieuws zeg!

Moet je nu ook nog aktie ondernemen om het voor de toekomst te voorkomen? Ikzelf heb toen helaas mijn paard naar een andere stal moeten doen omdat de weides op de betreffende stal gewoon te zanderig en te schraal waren. Dat ging gewoon niet met mijn paard. Zandkuur at ze erg moeilijk en dat hielp ook lang niet voldoende.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:39

Wat een super nieuws! Top.
Lekker slapen deze week.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:51

Wat geweldig! Je hebt echt een doorzettertje. Ben zo blij voor je dat alles goed gekomen is! Straks lekker thuis verder revalideren.
Heel veel succes nog met je paardje!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:53

Heel herkenbaar hoor, dat nu het beter gaat jij als een pudding inzakt. Probeer even flink bij te slapen en extra vitamientjes te slikken en geniet zo veel mogelijk van Puk.
Ik blijf ook nog eventjes duimen!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:53

Zit net je verhaal helemaal te lezen. Wat een toestand zeg!
Maar wat fijn dat je paard weer de goeie kant opgaat!

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:41

Gelukkig gaat het weer de goede kant op nu, helemaal top!

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 10:33

Vandaag rond 5 uur krijgen we haar mee naar huis!!
Ik moet daar nog even bespreken wat we allemaal moeten doen om dit voortaan te voorkomen. Zoiezo sand ex of sand clear voeren elke maand. Maar de rest weet ik nog niet helemaal. Ben zo blij dat ze naar huis mag. Heb vannacht maar 4 uur geslapen, omdat ik nu weer zenuwachtig was of het door ging. Haha ben echt een stresskip. Wat zal ik straks opgelucht zijn zeg!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:15

Er zijn ook muilkorfen te koop die zandeten voorkomen. Gebruik ik ook voor mn paard. Als die van jou een extreme zandeter is kun je beter zorgen dat ie helemaal geen zand meer binnen krijgt.
Zandclear e.d. helpt echt niet meer als ze echt extreme hoeveelheden naar binnen werken, dan kun je veel beter voorkomen dat ie zand gaat eten door een muilkorf of id. om te doen in de paddock.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:27

Wat fijn dat ze mee naar huis mag! Klein feessie!
En ja, dat je naderhand even inzakt is ook hier bekend (er komt me heel veel van je verhaal bekend voor, eerlijk gezegd)...Ik heb destijds geen traan gelaten tijdens het hele kliniek en afwacht gebeuren, maar toen ik naderhand eens naar de tv keek en een stukje zag over kuikentjes die bijna verdronken heb ik me de ogen uit de kop gejankt, tja, die emoties moesten toch ergens heen.
Die vier weken duren een eeuwigheid, hoor, maar zijn beslist nodig om de buikwond goed te laten genezen (maarja, dat zul je ook al gehoord hebben). Clever is met de laatste loodjes van zijn stalarrest bezig, en ook al is hij een zo ongeveer het perfecte stalarrestpaard zelfs hij wordt nu ietwat sjaggie...
Het blijft super dat ze het zo goed doet. Nog een reden om haar een hele dikke knuffel te geven, wat een sterk en dapper paardje!