Help mijn paard is verbrand !!! ( foto's )

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Help mijn paard is verbrand !!! ( foto's )

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:58

xWhitneyx schreef:
Veearts is geweest en vertelde me dit nog nooit gezien te hebben ( enkel bij koeien ) whitney heeft een injectiegekregen voor de pijn/onstekingremmer en er is bloedafgenomen ( dit alles ook bij de quarterhorse ) ze staat op volledige boxrust in een hele donkere stal waarbij de ramen afgedekt staan... veulens mogen aantal uur naar buiten om de benen te strekken..
dit heeft de arts op mn visite formulier geschreven :
zonnebrand op neus, hals , rug , benen
Temp: 37.9 zeer pijnlijke huid
Bloedname voor levercontrole
Opstallen ( veulen enige uren/dag in de bak/wei voor beweging
-bedozone 15 cc
-pijnstillers 2x daags1 zakje ( 14 dagen )
-cubamix 2x daags 3 scheppen ( 10 dagen )
huid koelen+ ontsmetten geen hydrocortiderm
Ook heeft ze heel de wei uitgekamt waar whitney in stond en alles meegenomen wat ze niet vertrouwd ( plantjes , grasjes , aarde alless ) dit gaat allemaal op kweek .
Morgen hoor ik de bloeduitslag en blijven ze haar lever controleren netzolang tot dat het goed is... verder kan ik zeggen dat ik ergggg Huilen Huilen verdrietig ben om dit alles en voel me best machteloos
Morgen komt pvd langs ben blij met alle steun om me heen alleen soms weet ik ff niet meer wie wat gezegt heeft krijg zoveel informatie om me heen dat ik zelf ff niet weet hoe en wat...
houd jullie op de hoogte is dit niet namens mijzelf dan is het wel via Jolliegirl of pvd
Owja haar neus ziet er nu iets rustiger uit dan gister verder heeft ze nog veel pijn en eet en drinkt matig vanmorgen was ze weer uitgedroogd

Is er ook een schraapsel meegenomen om te controleren op schimmel?
Paard van foto hieronder had een schimmel.
Afbeelding

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:00

Jeetje meis ik schrok echt van je foto's. Zou je heel graag willen helpen maar heb er verder ook geen verstand van. Ik hoop dat de DA iets vind met z'n onderzoeken en dat je paardje er weer helemaal bovenop komt!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:03

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:06

Jeetje ik ben er helemaal stil van!
heb het allemaal gelezen..heel veel sterkte met je paardje
we duimen allemaal mee voor je!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:07

jeetje! ik hoop dat het allemaal goedkomt!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:18

Giftige planten, stikstof, fructaan en bemesting kunnen oorzaken zijn voor deze symptomen. Mijn merrie heeft een ernstige leverbeschadiging opgelopen en zodra ze ook maar in de buurt van bemest land komt krijgt ze dezelfde symptomen als dit paard, behandeling is idd binnen zetten en de plekken behandelen met aloevera gel of iets anders verzachtends. En zo snel mogelijk de lever laten nakijken.

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:28

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:29

jeetje wat erg... je DA heeft het nu wel super aangepakt zo te horen, ze doen alles op de exacte oorzaak te achterhalen en dan goed te behandelen! Hopelijk is je paardje er snel weer bovenop, heeeeeel veel sterkte!!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:30

Ai,dat ziet er beroerd uit Huilen

Wat ik me afvraag is waarom de veulens het niet hebben.Als het een plantje in de wei zou zijn,hebben die het toch ook aangeraakt?

Ik heb niet alles gelezen,maar iemand had het in het begin al over groene klei/leem: dat kan ik je echt aanraden als aanvullende zorg.Werkt echt heel erg genezend en beschermt bovendien tegen licht en vliegen.

Heel veel sterkte toegewenst!!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:33

jodi schreef:
Ai,dat ziet er beroerd uit Huilen

Wat ik me afvraag is waarom de veulens het niet hebben.Als het een plantje in de wei zou zijn,hebben die het toch ook aangeraakt?

Ik heb niet alles gelezen,maar iemand had het in het begin al over groene klei/leem: dat kan ik je echt aanraden als aanvullende zorg.Werkt echt heel erg genezend en beschermt bovendien tegen licht en vliegen.

Heel veel sterkte toegewenst!!!!

en het trekt pus uit de wonden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:33

Ach gut Dus toch....
Omdat ik er vragen over lees, nog maar eens het lijstje met mogelijke boosdoeners (bron: Wiki).

Reuzenberenklauw
Sint-Janskruid (Hypericum perforatum)
Vuurwerkplant (Dictamnus albus)
Wonderboom (Ricinus communis)
Wijnruit (Ruta graveolens)
Grote engelwortel (Angelica archangelica)
Duizendblad (Achillea millefolium)
Duizendknoop (Persicaria)
Lantana camara
Fluweelboom (Rhus)
Pruikenboom (Cotinus coggygria)

En nog een link naar een verhaal over een koe:
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page6 ... brand.html

TS, geef je ook hooi? Ik begreep dat bijv. St Janskruid de giftige werking houdt in het hooi. Misschien daar ook monsters van nemen?
Nou, mooi belazerd allemaal. Wens jou en je paard heel erg veel sterkte. Neem jezelf niets kwalijk alsjeblieft. Gelukkig staat pvd je ook bij.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:28

San: nog maar een keer, als ik je ergens mee kan helpen hoef je maar een seintje te geven..Zou zo snel ook niet weten wat, maar je weet maar nooit..Ik ben toch vaak in de buurt..
Sterkte en hou me op de hoogte..

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:00

Jeetje wat erg voor je merrie, heel veel sterkte en duimen dat het allemaal weer goed komt!

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 22:55

Nou ben net thuis na een zware lange dag...
Ik krijg whitney niet echt goed aan het drinken ja twee slokken en meer wilt ze gewoon niet gelukkig heeft ze wel goed gegeten ( veel water door haar eten gedaan ) verder staat ze er rustig bij en verder ja ff afwachten en mn best doen... ben eerlijk gezegt best wel op nu...
@ pvd hoelaat wilde je morgen komen ? en mijn paarden staan in koudekerke/middelburg ( precies er tussen in )
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-08-08 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Precieze adres er uit gehaald.

Show_Jumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:00

oeeh dat ziet er niet best uit nee ... vooral zn neus niet het kan idd van de plant komen heb zoiets wel eerder gezien en toen was het ook met zn soort plant .. k zu als ik jou was al die planten uit je wei halen enzo suc6 verder

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:01

Sandra als er iets is moet je bellen he?

Ik sms morgen wel even in de loop van de dag of je al een uitslag hebt.

Heel veel sterkte! En het is niet jou schuld niks van Wim aantrekken!

Dikke zoen en tot morgen

Mirijam

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:07

Mischien warm suikerwater?

Maar zorg nu eerst maar even voor je zelf Ach gut

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:19

Ben erg geschrokken van de foto's ik heb dit nooit gezien bij een (bont) paard. "gelukkig" op bokt genoeg mensen die kennis hebben, ik hoop dat er gauw een uitslag uit het bloedonderzoek komt waar je de oorzaak kan achterhalen.
Er zijn ook compressen tegen brandwonden, daar zit een verkoelende zalf in. Misschien is dit iets voor om de benen en op de rug, dat je erover heen een deken kan doen? Zelf heb ik een brandwond op mijn buik gehad en het is helemaal verdwenen hierdoor.
Veel succes, en kijk inderdaad ook het hooi na, misschien dat daar iets inzat.

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 23:22

Noah2006 schreef:
Ben erg geschrokken van de foto's ik heb dit nooit gezien bij een (bont) paard. "gelukkig" op bokt genoeg mensen die kennis hebben, ik hoop dat er gauw een uitslag uit het bloedonderzoek komt waar je de oorzaak kan achterhalen.
Er zijn ook compressen tegen brandwonden, daar zit een verkoelende zalf in. Misschien is dit iets voor om de benen en op de rug, dat je erover heen een deken kan doen? Zelf heb ik een brandwond op mijn buik gehad en het is helemaal verdwenen hierdoor.
Veel succes, en kijk inderdaad ook het hooi na, misschien dat daar iets inzat.

Whitney at geen hooi toen ze op de wei stond omdat die wei erg vet was , ze heeft nu pas hooi te eten omdat ze niet meer op dat weiland mogen maar toen was ze al zo beschadigd

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:26

Jeetje zeg Scheve mond
Ik hoop voor je dat het iets heel ander blijkt te zijn Nagelbijten / Gniffelen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:27

Ik zie nu pas in je profiel dat haar veulen in mei is geboren. Hoe gaat het daarmee? Heeft die geen last?

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 23:30

Sientje schreef:
Ik zie nu pas in je profiel dat haar veulen in mei is geboren. Hoe gaat het daarmee? Heeft die geen last?

Jill doet het super goed zij is het tegenovergestelde van whitney en heeft nergens last nouja op diaree na Verward dat andere veulen heeft ook diaree en verder ook niets... zou dit van de antibiotica komen van de moeders via moedermelk? da zij dat het verder geen kwaad kon bij de kleintjes

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:33

Ik hoop van harte dat ze het niet net als Canjer aan haar lever heeft. Dat gun je geen enkel paard.

Van de andere kant: als het wèl zo is dan is misschien de oorzaak te achterhalen aan idd planten of zo en kunnen zo meer paarden gered worden.

Ik ga iig héél hard duimen Ja

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:35

De 5e foto van de planten, lijkt op Jakobskruiskruid, maar dan in de knop, het blad lijkt er ook op. Dit stond op internet:
De plant is vers niet te genieten door zijn geur en smaak waardoor de paarden wel weten dat ze dit niet moeten eten.
Wanneer het echter mee gemaaid wordt, en in hooi of kuilvoer terechtkomt, kan het paard het niet meer als giftig kruid herkennen. Hij eet het gewoon mee op met alle desastreuze gevolgen vandien! De alkaloïden zelf zijn weliswaar geen stapelgif, maar het effect is voor het slachtoffer hetzelfde, omdat de eenmaal toegebrachte schade aan de lever niet meer geneest. Door de warmte van de zon kan het plantje uitgedroogd zijn en dat ze de geur niet rook en het heeft gegeten?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:35

Geen idee of het een bijwerking is van de antibiotica, maar neem aan dat de DA dat wel weet. De meeste veulens die ik ken gaan aan de dunne van boterbloem, omdat ze daar beter bij kunnen dan bij gras. Clown 't Is wel zaak op te letten dat ze goed drinken, en niet uitdrogen want dat is natuurlijk gauw gebeurd met een veulen.
Gelukkig dat het verder met de kleine wel goed gaat. Kan ze over een tijdje als mams herstellende is helpen met het afkrabben van de korstjes... Knipoog