Blokkade in de rug, homeopathische medicijnen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zaranka

Re: Blokkade in de rug, homeopathische medicijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 22:51

Rani007 schreef:
Ik ben benieuwd hoe jij tegen een reguliere, landelijk bekend staande DA aankijkt die homeopathische middelen voorschrijft.

Wat mij betreft mogen ze die zijn diploma weer intrekken.

En dan word er van mij gezegd dat ik niet open sta voor andere methoden..
Detour: naar mijn weten is hij geen reguliere arts, wel behandeld hij ook mensen.

Klein artikel over ted.
http://www.team-sommerfeld.de/pageID_4296966.html

Bandidi: mag ik vragen wat je tegen homeopahie hebt ?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:56

Zaranka schreef:
En dan word er van mij gezegd dat ik niet open sta voor andere methoden..

Nou, van een gediplomeerd geneesheer, of dierenarts, verwacht je toch wetenschappelijk onderbouwde methodes niet? Ik wel.. en wat bewezen is niet-te-werken valt daar dus buiten. Homeopathie zie ik dus niet als een methode. En nee, ik sta er dus ook niet voor open. Als methode in de geneeskunde heeft het even veel waarde als sokken in een boom knopen of spijkers in een beeld slaan. Beeld je in dat je DA dat zou doen, zou je je daar geen vragen bij stellen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:00

Zaranka schreef:
Bandidi: mag ik vragen wat je tegen homeopahie hebt ?

Oeps nog vergeten antwoorden. Het is bewezen kwakzalverij Zaranka. Ik heb er niets op tegen dat mensen zichzelf druppels aanschaffen als ze eens wat verkouden zijn of zo, echt fout kan dat niet gaan. Maar als het om andere mensen als jezelf gaat (kinderen bv) of om huisdieren, dan vind ik experimenteren met dat soort dingen maar gevaarlijk.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 23:13

Hmm ik kan je vergelijking niet echt plaatsen. Maar ik denk over homeopathie in ieder geval anders, maar respecteer je mening wel.
Iedereen wil het beste voor zijn/haar paard, maar we doen het allemaal op onze eigen manier.

Ik wil mijn keuze voor homeopathie niet opdringen aan mensen die er niet voor open staan, maar uit eigen ervaring wel aanraden het te proberen. Baat het niet schaadt het niet..

Ik ga het dus niet meer hebben over het wel of niet goed is waar ik aan begonnen ben. Ik ben er aan begonnen, en maak het af.
Ik hoop dat het onderwerp foto's maken, en wel of niet reguliere arts inschakelen nu afgesloten is. Want dat is niet waarom ik het topic heb geopend.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 00:19

Zaranka schreef:
Hmm ik kan je vergelijking niet echt plaatsen.

Spijtig, ik dacht dat het duidelijker maakte maar niet dus Knipoog

Zaranka schreef:
Baat het niet schaadt het niet..

Kijk, dat is nu precies waar ik het niet mee eens ben. Niets doen (want dat doe je eigenlijk met homeopathie, je dient de patiënt water toe) kan wel degelijk schadelijk zijn. Niet door dat water uiteraard, maar doordat je wat anders niet of pas veel later doet, omdat je er van uit gaat dat je het probleem al aan het behandelen bent.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:42

Bandida schreef:
Rani007 schreef:
Ik ben benieuwd hoe jij tegen een reguliere, landelijk bekend staande DA aankijkt die homeopathische middelen voorschrijft.

Wat mij betreft mogen ze die zijn diploma weer intrekken.

Het gaat in dit geval om de DA die het Olympisch Team begeleidt. Lijkt me niet de eerste de beste.

Als ik het goed begrepen is het de bedoeling van TS om ervaringen uit te wisselen m.b.t. homeopatische middelen. Er vanuit gaande dat jij die ervaring niet of nauwelijks hebt c.q. juist tegen deze middelen bent, lijkt me dat je er beter aan doet een ander topic te starten pro/contra homeopathie o.i.d. Ik zie dit topic naar alle kanten offtopic afdwalen met opmerkingen die voor TS weinig toegevoegde waarde hebben.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:27

Klara16 schreef:
Roxiejj: als ik die gigantische lap tekst van jou lees op p 2 (ik zal hem maar niet quoten) dan reed jij op een pony waarvan jij het gevoel had dat die 'niet regelmatig' was. Je ging hem voorrijden bij de DA en toen moest je er meteen afkomen wegens echt kreupel. Dus sta me toe te zeggen dat je het misschien niet helemaal goed beoordeelt. Als je iets voelt, dan is er iets. Niet wegredeneren.

Dit was omdat de da niets zag aan de hand. En als ik erop zat hij niet lekker liep dus heb ik de da laten zien hoe hij liep onder het zadel. Ik moest toen ook nog wel een rondje draven om te kijken of het zo bleef(dit moest van de da). MIjn pony wil soms sloffen met zijn achterbenen als hij nt bezig is. Dat is 2 passen en dan heeft hij nergens last van. Die 2 passen ook niet hij komt dan alleen niet netjes in zijn voorafdrukken. Maar hij loopt niet kreupel.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:30

unamie schreef:
roxxxiejjj schreef:
Ik bedoel met dit dat hij licht onregelmatig loopt(sommige mensen verwoorden dit met kreupel) en dat komt voort uit stijf/lui heid. Hij sloft ookweleens met zijn achterbenen waardoor hij schijnkreupel loopt. Maar er is dan niets aan de hand. Ik rijd echt niet verder op een kreupel paard;).

Maar wie bepaald dan, dat het paard "schijnkreupel" is, en er niets aan de hand is ??
Schijnkreupel bestaat helemaal niet!
Paarden verzinnen echt geen kreupelheid, maar reageren vanuit hun situatie op dat moment.
Onregelmatig lopen = een (pijn) probleem.
Het is niet voor niets dat meer dan de helft van de paarden kreupel/stijf /onregelmatig loopt, en de eigenaren zien dat zelf niet eens Scheve mond
Mijn inziens is dat helemaal niet nodig, omdat veel problemen makkelijk op te lossen zijn.

Mijn pony loopt wel vaker beetje stijf wat voort komt uit spierpijn(als ik die dag ervoor privéles heb of buitenrit hb gemaakt.)Of omdat hij niet actief loopt en gaat sloffen dan komt hij neit in zijn voorafdrukken maar dat zijn maximaal 2passen ofzo. Als mijn pony pijn heeft laat hij dat wel merken. En de da zei trouwens toen dat ik gewoon door moest rijden en de lessen weer moest gaan volgen. Wat ik niet gedaan heb omdat ik me er niet prettig bij voelde.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:49

Ik heb jouw pony niet zien lopen en weet dus ook niet wat er aan de hand is. Ik kan alleen maar zeggen dat paarden niet in staat zin tot doen alsof. Dat is een van hun sympathiekste eigenschappen.
Als een paard niet lekker loopt, dan is er wat aan de hand. Dus dat toewijten aan luiheid en gewoon doorrijden is absoluut niet eerlijk tov het paard.

Als jouw pony na een dag zware arbeid niet lekker loopt omdat hij stijf is en jij houdt daar geen rekeing mee en vraagt toch het onderste uit de kan, vind ik dat niet vriendelijk tov het paard. Spieropbouw vereist ook recuperatietijd en dat krijgt hij op die manier niet. Wat ook weer de kans op blessure vergroot.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:08

Als mijn paard na ee ndag zware arbeid een eetje spierpijn heeft en ik zet hem stil wordt hij mischien wel spierbevangen en dan gaan mensen weer zeuren dat hij spierbevangen is. Zo is het nooit goed. Als jij spierpijn hebt loop je ook gewoon door. Tenminste ik wel. En ik ga ook gewoon sporten. De da vindt trouwens ook dat hij best weleens mag weten waar ze spieren zitten. En hij gata echt niet dood van de pijn. Er is ook niks aan te zien. Maar ik ga hier verder niet meer op door want heir gaat het topic niet over.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:33

Je paard raakt niet zomaar spierbevangen roxxxiejjj, dat is heel wat anders.
Als je zo'n dier door laat lopen maak je je paard letterlijk kapot.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 11:02

http://www.bioveem.nl/media/Vakblad/5.pdf
Het cliché:
Homeopathie is kwakzalverij!
Ervaringsevaluaties en eerste experimenten wijzen uit dat homeopathie werkt
Ton Baars en Liesbeth Ellinger, LBI

Tegenstanders roepen dat het
afgelopen moet zijn met
dierenartsen die zich op het
pad van de homeopathie begeven.
Hen wordt verweten dat zij een adequate
behandeling aan zieke dieren
onthouden.

Zet ze uit de beroepsvereniging,
dan sterft het geheel wel
een zachte dood.
Voor verschillende Bioveem-veehouders
is het geen vraag meer of homeopathie
kwakzalverij is. Zij ervaren op
hun bedrijf dat een homeopathische
behandeling effect heeft en zij werken
mee aan toetsend onderzoek op hun
bedrijven. Bioveem combineert daarbij
het toetsen van ervaringen en de
evaluatie middels experimenten.

O N D E R Z O E K
Binnen de biologische veehouderij
worden homeopathische
behandelingen veel toegepast.
Ook gangbare veehouders
gebruiken soms homeopathie
bij bepaalde ziekten. Waarom
is er telkens zo’n heftige
tegenstand uit de hoek van de
reguliere gezondheidszorg? En
waarom zijn er toch telkens
weer boeren, dierenartsen,
adviseurs die zich wel inlaten
met dergelijke therapieën?
Wat je niet ziet, bestaat niet?
De meningsverschillen komen voort
uit het beeld dat we hebben van de
wereld om ons heen. Regulier houdt
die wereld op zodra het niet meer
meetbaar, weegbaar en telbaar is, kortom
een puur materialistisch wereldbeeld.
Krachten bestaan niet, behalve
het elektromagnetisme en de zwaartekracht.
Meer holistisch georiënteerde
behandelaars zijn van mening dat er
wel degelijk meer is dan alleen deze
krachten. Men praat in termen van levenskrachten,
etherkrachten, etc. De
felle polemiek gaat dan ook niet om
een wetenschappelijke, maar om een
voorwetenschappelijke discussie, namelijk
hoe denk je dat de wereld werkt
en in elkaar zit? Daarnaast bestaat de
indruk dat reacties ook te maken hebben
met bescherming van inkomsten
en het verlies aan autoriteit van dierenartsen.
Immers een meer holistische
aanpak maakt een veehouder
zelfstandiger en draagt ertoe bij dat hij
minder afhankelijk is van symptoombestrijdende
reguliere medicatie.

Resultaten tot nu toe
Op basis van de ervaringsevaluaties
zijn er meer dan voldoende aanwijzingen
dat homeopathie werkzaam is.

Ook de eerste kleine gecontroleerde
onderzoeken rondom aflammeren en
kalverdiarree geven positieve resultaten.
Verschillende Bioveem-veehouders
zijn duidelijk over hun ervaringen
en resultaten. Sommigen zijn zo
overtuigd dat zij zelfs niet meer mee
willen werken aan een gecontroleerd
experiment; zij weten welke middelen
wel en welke middelen geen effect
hebben.
Het inzicht in de mogelijkheden van
homeopathie bij kalverdiarree is sterk
gegroeid. Binnen Bioveem gaan wij
in de komende jaren samen met de
veehouders verder met het uitbouwen
van het inzicht rondom homeopathie
en andere alternatieve behandelingen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:40

Ellinger is een vakgoeroe, vind haar een moordwijf, zij heeft me geholpen met een twenter die anders afgemaakt had moeten worden, niks Tenalady, een nuchtere enthousiaste vakvrouw, kritisch, pittig etc.

Zij was tijdens de MKZ crisis veel in het journaal want ze ergerde zich groen en geel aan het moordbeleid; met Arsenicum (bokkers, zeer lage potentie) hadden de koeien gered kunnen worden.
Ze nam geen blad v oor d'r mond en ookal was ze werkzaam aan de universiteit van utrecht en werd ze door sommige wetenschappers uitgekotst, ze bleef bij haar zelf.
Ze is volgens mij oko voorzitter van de Bond voor Homeopathie in NL.

Ik ben een groot fan van deze vrouw. Pling

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:33

Jammer dat de discussie zo polariseert. Ik ben een typische 'shopper', zoals zoveel mensen in de paardenwereld. De basis is voor mij altijd de reguliere geneeskunde, en ik meld mijn zeer bekwame DA altijd wat ik aan het doen ben met homeopaten, osteopaten en andere vage instanties. Hij blijft mijn 'baken', ik kan op basis van zijn (kreupelheids)onderzoek (klinisch/röntgenologisch) met hem overleggen of het beter gaat. Want ik ben ook wel weer nuchter: als iets niet helpt, hou ik er mee op.

Mijn ervaring met homeopathie bij spierproblemen is positief, vind wel dat het veel discipline vereist, al die druppeltjes en korreltjes. Maar het is vooral ondersteunend, ik vind homeopathie alleen niet voldoende bij spierproblemen. Je paard moet ook leren de spieren weer op een andere manier te gebruiken, ze nemen toch een bepaalde houding aan die het minste pijn doet. Ook als je er weer op gaat, vraagt dat de nodige aandacht. Mijn paard kwam na een rugblessure nog maandenlang met een vreemd hupje uit de galop, omdat ze nog steeds dacht dat het zeer deed.
Ik vind daarvoor, naast longeren en goede instructie, een gewone goede paardenfysio voldoende, of ik ga naar Albert van Es (over vaag gesproken...) maar sommige mensen zweren bij een osteopaat.

Verder zou ik ook kiezen voor de 'holistische' benadering...dus niet alleen homeopathie, maar ook altijd even naar je zadel laten kijken, naar je eigen houding en zit, naar het voer, wijze van bekappen/beslaan, enz.

Succes, hoop dat je een oplossing vind voor je problemen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:39

Kendra schreef:
Jammer dat de discussie zo polariseert. Ik ben een typische 'shopper', zoals zoveel mensen in de paardenwereld. De basis is voor mij altijd de reguliere geneeskunde, en ik meld mijn zeer bekwame DA altijd wat ik aan het doen ben met homeopaten, osteopaten en andere vage instanties. Hij blijft mijn 'baken', ik kan op basis van zijn (kreupelheids)onderzoek (klinisch/röntgenologisch) met hem overleggen of het beter gaat. Want ik ben ook wel weer nuchter: als iets niet helpt, hou ik er mee op.

Mijn ervaring met homeopathie bij spierproblemen is positief, vind wel dat het veel discipline vereist, al die druppeltjes en korreltjes. Maar het is vooral ondersteunend, ik vind homeopathie alleen niet voldoende bij spierproblemen. Je paard moet ook leren de spieren weer op een andere manier te gebruiken, ze nemen toch een bepaalde houding aan die het minste pijn doet. Ook als je er weer op gaat, vraagt dat de nodige aandacht. Mijn paard kwam na een rugblessure nog maandenlang met een vreemd hupje uit de galop, omdat ze nog steeds dacht dat het zeer deed.
Ik vind daarvoor, naast longeren en goede instructie, een gewone goede paardenfysio voldoende, of ik ga naar Albert van Es (over vaag gesproken...) maar sommige mensen zweren bij een osteopaat.

Verder zou ik ook kiezen voor de 'holistische' benadering...dus niet alleen homeopathie, maar ook altijd even naar je zadel laten kijken, naar je eigen houding en zit, naar het voer, wijze van bekappen/beslaan, enz.

Succes, hoop dat je een oplossing vind voor je problemen.

is dat die man die ergens in Zuid Drenthe zit?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:45

Albert van Es? Ja, woont in Drenthe, bij Beilen. Hij komt eens in de 2 weken een dag naar de manege in Nijeveen, je kan ook bij hem thuis afspreken. Zeer bijzonder persoon, maar werkelijk ongelooflijk wat ie kan met scheve paarden, paarden met rugproblemen enz.
'k Hou maar op want dit is een beetje off topic, wil je meer weten moet je even pb-en.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:52

Ik ben op zich een groot voorstander van homeopathie, mits dit goed gecoached wordt door een reguliere (holistische) DA en eventueel in overleg met een osteopaat.
Ik heb even gegoogled: Liesbeth Ellinger. Ik zal haar website eens doorlezen. Lijkt me interessant.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:58

detour schreef:
Ellinger is een vakgoeroe, vind haar een moordwijf, zij heeft me geholpen met een twenter die anders afgemaakt had moeten worden, niks Tenalady, een nuchtere enthousiaste vakvrouw, kritisch, pittig etc.

Zij was tijdens de MKZ crisis veel in het journaal want ze ergerde zich groen en geel aan het moordbeleid; met Arsenicum (bokkers, zeer lage potentie) hadden de koeien gered kunnen worden.
Ze nam geen blad v oor d'r mond en ookal was ze werkzaam aan de universiteit van utrecht en werd ze door sommige wetenschappers uitgekotst, ze bleef bij haar zelf.

Het is natuurlijk wel makkelijk roepen dat je tegen het doden van koeien bent en zelf een betere oplossing hebt. Maak je jezelf natuurlijk immens populair mee bij de boeren.

Wake up and smell the coffee: MKZ is een ernstige en zeer besmettelijke infectieziekte die ook op mensen kan overgaan. Onmiddelijk en dratsisch ingrijpen was vereist om te voorkomen dat er een epidemie zou uitbreken. Dat er dan onpopulaire beslissingen genomen worden vind ik véél moediger dan maar staan roepen dat jouw verdunde arseenoplossing alles had kunnen redden. Want dat is gewoon niet waar. Ze kan het zo stellig beweren omdat ze goed weet dat er niemand bereid zal zijn om de proef op de som te nemen.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:00

roxxxiejjj schreef:
Als mijn paard na ee ndag zware arbeid een eetje spierpijn heeft en ik zet hem stil wordt hij mischien wel spierbevangen en dan gaan mensen weer zeuren dat hij spierbevangen is. Zo is het nooit goed. Als jij spierpijn hebt loop je ook gewoon door. Tenminste ik wel. En ik ga ook gewoon sporten. De da vindt trouwens ook dat hij best weleens mag weten waar ze spieren zitten. En hij gata echt niet dood van de pijn. Er is ook niks aan te zien. Maar ik ga hier verder niet meer op door want heir gaat het topic niet over.

Tenminste ik niet en mijn paard ook niet. Wat je kan doen is tenminste aan de spieren voelen of deze hard zijn. Mijn advies is masseer die harde spieren eens los bij je paard (hij zal het heerlijk vinden!). Zo kan je erger voorkomen. Mocht je niet weten hoe dat moet zou je een fysiotherapeut kunnen inschakelen die je daarbij kan helpen.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:06

Klara16 schreef:
Het is natuurlijk wel makkelijk roepen dat je tegen het doden van koeien bent en zelf een betere oplossing hebt. Maak je jezelf natuurlijk immens populair mee bij de boeren.

Wake up and smell the coffee: MKZ is een ernstige en zeer besmettelijke infectieziekte die ook op mensen kan overgaan. Onmiddelijk en dratsisch ingrijpen was vereist om te voorkomen dat er een epidemie zou uitbreken. Dat er dan onpopulaire beslissingen genomen worden vind ik véél moediger dan maar staan roepen dat jouw verdunde arseenoplossing alles had kunnen redden. Want dat is gewoon niet waar. Ze kan het zo stellig beweren omdat ze goed weet dat er niemand bereid zal zijn om de proef op de som te nemen.

Achterhaald nieuws. Het ministerie van Landbouw heeft n.l. allang besloten bij de eerstvolgende onverhoopte MKZ crisis over te gaan tot vaccinatie i.p.v. "moordbeleid". Mogelijk kan die verdunde arsenicum actie wel degelijk tot een oplossing leiden tenzij het tegendeel bewezen is.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:08

Klara16 schreef:

Je begint steeds meer onzin uit te kramen klara; in de 50 er en 60 er jaren heeft men al genoeg ervaring opgedaan met arsenicum als behandelmethode, en met succes. Als ik jou was zou ik pas praten als je ook daadwerkelijk kennis en ervaring hebt over hetgeen je iets zegt, anders gewoon mond houden.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:11

Ik heb niet alle posts gelezen, alleen de eerste bladzijde en de laatste 2.
Mijn ervaring is ook dat je met homeopathie een stuk verder komt dan met de reguliere DA. Bij mijn eerste paard adviseerde de DA om haar in te laten slapen, door homeopathie is ze helemaal opgeknapt en heeft ze nog 7 jaar geleefd.
De pony die ik nu heb heeft ook al eens last gehad van haar nieren. Dan hebben ze inderdaad een raar loopje en de achterhand wil niet mee. Dit kun je zelf ook makkelijk voelen bij je paard door op een bepaald punt (ergens bij de lendenen) te drukken. Als ze er erg veel last van hebben merk je het zelfs al bij het poetsen.

Aan de TS: Dapper dat je verder durft te kijken dan de reguliere geneeswijze. Ik weet zeker dat je ook hiermee een eind komt. beterschap voor je paardje. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:18

Klara16 schreef:
detour schreef:

Klara jij bent soms erg ongeuancerd over dingen waar je weinig kaas van hebt gegeten, dat merk ik aan je rare manier van reageren op alternatiecve geneeswijzen.

De dame Ellinger heeft wel degelijk te weten gegeven waarom MKZ besmettelijk is, zij kon perfect wetenschappelijk onderbouwen wat er mis was met deze koeien, de risico's etc, maar zij wist dat er alternatieven voor waren, zij keek verder dan haar neus lang was.
Zij is al tig jaar veearts en homeopatische arts, dus beetje popie doen (als je mijn bericht had gelezen had je dat type er niet uitgehaald Knipoog ) zou erg simpel wezen, Het is nl geen t.v. dominee of i.d.

Mensen met een mening zoals de jouwe die de alternatieve sector zo bot en respectloos wegblazen vind ik een gevaar voor de medische sector, zowel bij mensen als dieren. dat zou betekenen dat alle uitbehandelde en onbegrepen mensen en dieren er nl heel slecht aan toe waren...

Vanuit zowel mijn praktijkervaring als studie ervaring reageer ik dus zo fel. Ik weet en heb gezien. Ook thuis.
Vertel jij me maar eens hoe het kan dat deze dame een kliniek (regulier) versteld deed staan toen ze zowel littekenweefsel als beginnende artrose wegkreeg met homeopatische medicatie. je hoeft me niet te geloven hoor, maar ik ben eigenlijk heel eerlijk en zou niet weten waarom ik hier over zou moeten liegen.

Dus een beetje meer respect is wel op zijn plaats; ik vind het dapper trouwens dat TS er nog zo vriendelijk in blijft; ze tracht op haar manier te doen wat ze kan maar het wordt haar niet makkelijk gemaakt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:30

Voor Klara16! Knipoog

Homeopatisch preventief middel tegen MKZ
Van: mvdl
Email1:
Date: 4/5/2001
Time: 1:34:41 PM
Remote Name: 62.108.20.175

Opmerkingen
Van de Dierenbeschermings-site: http://www.dierenbescherming.nl/acties/ ... readid=429

Homeopathie moet vee redden.

Apeldoornse dierenarts: Uit literatuur blijkt dat MKZ ook zonder enten goed is te behandelen. Een groeiend aantal boeren in het noorden gebruikt sinds kort homeopasche middelen om hun veestapel tegen MKZ te beschermen. Die preventieve middelen betrekken ze van de Apeldoornse homeopatisch dierenarts Liesbeth Ellinger. De dierenarts noemt deze aanpak "een effectieve MKZ-preventie waarbij niet hoeft te worden gevaccineerd. Het toedienen van de middelen gebeurt via het drinkwater. In tegenstelling tot preventief enten blijft het vee vrij van antistoffen, zodat bovendien de exportbelangen niet worden geschaad. Ellinger heeft inmiddels bij de boerenorganisatie LTO Nederland aangedrongen op een brede preventieve aanpak van evenhoevig vee op homeopatische basis. Ook is zij daarvoer in contact met het crisiscentrum MKZ van ministerie van LNV. De gedachte achter homeopathie is dat je een ziekte kunt behandelen met een middels dat bij een gezond mens of beest dezelfde ziekteverschijnselen zou veroorzaken. Het middels wordt echter zo verdund toegediend dat er nauwelijks bijverschijnselen zijn. Maar het stimuleert wel het natuurlijk afweermechanisme en het zelfherstel van het lichaam. Ruimingszone. Dat vooral boeren in Noord-Nederland hun vee via de Apeldoornse dierenarts uit voorzorg behandelen, komt omdat Ellinger daar cursussen geeft. Overigens zijn er ook boeren rond Apeldoorn en het met MKZ besmette gebied op de Noord-Veluwe, die via haar de preventieve middelen betrekken. Een boer in Welsum die hoopte zijn beesten op die manier te beschermen zag zijn veestapel echter alsnog geruimd. Dat kwam omdat zijn bedrijf binnen de ruimingszone viel, nadat de grens daarvan van een naar 2 km was opgeschoven. Boeren die hun dieren homeopatisch beschermen, moeten proberen ook hun omgeving zover te krijgen. Ellinger: "Anders heeft het geen zin. Want als bij de buren MKZ uitbreekt, worden ook de homeopatisch behandelde dieren automatisch geruimd" De dierenarts wijst erop dat in het verleden epidemieen, zowel bij mensen als dieren met succes zijn aangepakt met homeopatische middelen. Bij mensen zijn roodvonk, typhus, cholera en de Spaanse griep daar voorbeelden van. "Ook runderpest wordt uitgebreid beschreven in de homeopatische literatuur, evenals de successen die werden bereikt. Datzelfde gaat op voor MKZ. Daar zijn effectieve bestrijding en preventie eveneens van bekend" aldus Ellinger die MKZ-woordvoerster is namens de Nederlandse Vereniging voor Klassieke Homeopathie. In eerste instantie verschafte ze in de strijd tegen MKZ veehouders uitsluitend arsenicum in een maximale verdunning. Nu maakt ze gebruik van een combinatie van arsenicum met borax, nadat haar was gebleken dat er in het Britse Cumbria op een bedrijf ook met borax was gewerkt. " Dat bedrijf bleef gevrijwaard van MKZ terwijl de veeziekte op de andere boerderijen uitbrak" Reguliere dierenartsen wijzen homeopatische behandeling af omdat ze er niets in zien. Ellinger: Ze zeggen de werking van de middelen niet te willen geloven omdat ze zodanig zijn verdund dat ze geen effect meer zouden hebben Maar de praktijk heeft al eerder anders uitgewezen" http://www.diveto.nl

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:32

Om even op het MKZ geval terug te komen. Het is helemaal niet moeilijk om dit te genezen. Ik kan al deze dieren een flesje water geven elke dag en dan roepen dat dat de therapie was! Het is namelijk geen dodelijke ziekte. Alleen is het herstel lang en is er intensieve therapie nodig. Neen, geen geneesmiddelen, maar de dieren moeten geholpen worden zodat ze blijven eten. Het grote probleem waarom men MKZ uitroeit, is omdat de dieren massaal ziek worden en omdat er grote economische problemen optreden. Koeien hebben ulcers aan de tepels, waardoor ze zelfs na genezing niet meer geschikt zijn als melkgevers. Dat is dus de reden. Maar het genezen is op zich niet moeilijk. Kan ik ook. En uitleggen waarom het besmettelijk is? Dat kan ik eveneens. Dat kan iedereen. Het is gewoon een infectieuze en sterk spreidende ziekte. Das alles. Niks spectaculairs aan die dame dus.