Kendra schreef:Jammer dat de discussie zo polariseert. Ik ben een typische 'shopper', zoals zoveel mensen in de paardenwereld. De basis is voor mij altijd de reguliere geneeskunde, en ik meld mijn zeer bekwame DA altijd wat ik aan het doen ben met homeopaten, osteopaten en andere vage instanties. Hij blijft mijn 'baken', ik kan op basis van zijn (kreupelheids)onderzoek (klinisch/röntgenologisch) met hem overleggen of het beter gaat. Want ik ben ook wel weer nuchter: als iets niet helpt, hou ik er mee op.
Mijn ervaring met homeopathie bij spierproblemen is positief, vind wel dat het veel discipline vereist, al die druppeltjes en korreltjes. Maar het is vooral ondersteunend, ik vind homeopathie alleen niet voldoende bij spierproblemen. Je paard moet ook leren de spieren weer op een andere manier te gebruiken, ze nemen toch een bepaalde houding aan die het minste pijn doet. Ook als je er weer op gaat, vraagt dat de nodige aandacht. Mijn paard kwam na een rugblessure nog maandenlang met een vreemd hupje uit de galop, omdat ze nog steeds dacht dat het zeer deed.
Ik vind daarvoor, naast longeren en goede instructie, een gewone goede paardenfysio voldoende, of ik ga naar Albert van Es (over vaag gesproken...) maar sommige mensen zweren bij een osteopaat.
Verder zou ik ook kiezen voor de 'holistische' benadering...dus niet alleen homeopathie, maar ook altijd even naar je zadel laten kijken, naar je eigen houding en zit, naar het voer, wijze van bekappen/beslaan, enz.
Succes, hoop dat je een oplossing vind voor je problemen.
is dat die man die ergens in Zuid Drenthe zit?