Hoefijzers.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoefijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:33

Heb ik tzt wel gedaan met mn merrie. Kan zijn dat ie de 1e tijd gevoelig loopt, maar als ie goeie hoeven heeft en geen dunne zolen, zal ie snel gewend zijn! Was bij mijn merrie ook!
Helaas, nu we echt veel naar buiten gaan, blijkt ze toch te gevoelig... Verdrietig

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:35

Misschien dat ik het de volgende x gewoon kan proberen, blijkt dat hij toch niet zo lekker loopt kan ik er altijd weer ijzers onder doen.. lijkt mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:35

Ja Precies!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:44

skippy1 schreef:
Ja, ik kan dat echt wel begrijpen, hoe rot ik t ook vind hoor! Zou ook t liefste zien dat alle paardjes lekker oud worden op de wei...maar t is helaas niet reëel, neemt niet weg dat we wel kunnen proberen t zo goed mogelijk op te lossen! Ja En zolang een ieder maar handelt naar zn beste eer en geweten, wie ben ik dan daarover te oordelen! Knipoog
Helaas gebeurt t hier wel... Rolleyes

Nu even overdrijven: dan zou het ook fijn zijn dat alle koeien die droog komen te staan hun oude dag op de wei mogen slijten...fokzeugen die niet meer drachtig worden, legkippen die geen eieren meer geven...
Helaas...zo steekt het niet in elkaar.... Dat is onze maatschappij en onze keuzes....dat is de realiteit....maar we gaan wel erg off-topic...

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:58

Marjo_x schreef:
Ligt het aan mij, of is het tegenwoordig "Raar" om je paard op IJzers te zetten?
Als je iemand zegt dat je paard om IJzers staat krijg je direct "Waarom, dat kan ook wel zonder"
Hoe komt dat nou? 10 jaar terug was het niet meer dan normaal dat paarden die wedstrijden liepen of veel buiten komen op IJzers staan..
Waar ligt dit nou aan Vork ?

Wellicht kun je hier wat antwoorden vinden op je vraag:
XXX
XXX

Ergens in dit topic wordt er ook gesuggereerd dat de verzekeringen meer zou moeten uitkeren naar mate er meer paarden op ijzers staan, niet is minder waar. Zie:
XXX
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 10-06-08 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam uit bericht gehaald

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:15

Hoeftniet schreef:
Marjo_x schreef:
Ligt het aan mij, of is het tegenwoordig "Raar" om je paard op IJzers te zetten?
Als je iemand zegt dat je paard om IJzers staat krijg je direct "Waarom, dat kan ook wel zonder"
Hoe komt dat nou? 10 jaar terug was het niet meer dan normaal dat paarden die wedstrijden liepen of veel buiten komen op IJzers staan..

XXX
XXX

Ergens in dit topic wordt er ook gesuggereerd dat de verzekeringen meer zou moeten uitkeren naar mate er meer paarden op ijzers staan, niet is minder waar. Zie:
XXX

Ik begon met lezen en vond al meteen in de eerste alinea een fout:

Citaat:
Natuurlijk hoefbekappers beweren dat alle paarden zonder hoefijzers kunnen. Dit is niets meer dan een "verkoop praatje"!

niet waar. Veel paarden kunnen zonder ijzers en dat is de realiteit. Beetje lame om te zeggen dat alle natuurlijke bekappers dat zeggen, want dat is gewoon nonsense!

Citaat:
De (Friese) paarden die met arrensleden over het ijs draven hebben echt ijzers nodig die op scherp gezet (ijs kalkoenen) kunnen worden. Je hoeft geen kennis van zaken te hebben om te begrijpen dat deze paarden zonder hoefijzers, met kalkoenen, geen schijn van kans hebben op het ijs. U kent vast wel de gezegde: "Onbeslagen ten ijs komen"!

hier moet ik wel om lachen. Ijs? In NL? Ja hoor, vooral een argument om te gebruiken waarom er ijzers onder moeten Huilen van het lachen .

Citaat:
Gehandicapten
Voor een stal waar men de gehandicapte medemens leert rijden heb ik een paar pony’s op hoefijzers gezet welk voor de wagen lopen. De reden voor dit is dat het klepperende geluid rustgevend zou inwerken bij mensen met een autistisch handicap. In dit geval hebben de pony’s de ijzers niet echt nodig maar de berijder wel!

say whaaat???? omdat het rust geeft ijzers? Sorry, belachelijk!

*ik ben geen strikt NH persoon. Ik rij zonder zweep en zonder ijzers, dat heeft mijn paard gewoon niet nodig. Maar ik ben niet meteen anti. Sommige paarden schijnen ijzers nodig te hebben(ook op wedstrijden misschien? Daar heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik niet over meepraten Lachen ), en sommige paarden kunnen wel eens een tik gebruiken misschien. Die van mij niet. Maar sommige stukken in de link van hoeftnietnatuurlijk, dat vind ik echt bizar om te lezen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 10-06-08 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: links uit quote gehaald

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:37

Hoeftniet schreef:
XXX

Wat zijn dit voor argumenten? Ik vind de link naar deze pagina ronduit lachwekkend, ik kan er niet meer van maken.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 10-06-08 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link uit quote gehaald

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:46

Tsjah, ik vind de argumenten op die site ook lachwekkend hoor.

En dat over die: in de tijd dat er veel paarden op ijzers gezet worden ver zoveel voudigd het aantal slachtingen van paarden heb ik ook gelezen, ben al druk aan t zoeken maar kan 't zo 1 2 3 niet vinden!

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:15

madamX schreef:
Kennis op het gebied van de schadelijke gevolgen van ijzers is idd verbeterd.
Een simpel onderzoek bij de grote verzekeringsmaatschappijen leert ook: hoe meer paarden er beslagen werden, hoe meer paarden er bij de slacht werden aangeboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:10

polly2 schreef:
skippy1 schreef:
Ja, ik kan dat echt wel begrijpen, hoe rot ik t ook vind hoor! Zou ook t liefste zien dat alle paardjes lekker oud worden op de wei...maar t is helaas niet reëel, neemt niet weg dat we wel kunnen proberen t zo goed mogelijk op te lossen! Ja En zolang een ieder maar handelt naar zn beste eer en geweten, wie ben ik dan daarover te oordelen! Knipoog
Helaas gebeurt t hier wel... Rolleyes

Nu even overdrijven: dan zou het ook fijn zijn dat alle koeien die droog komen te staan hun oude dag op de wei mogen slijten...fokzeugen die niet meer drachtig worden, legkippen die geen eieren meer geven...
Helaas...zo steekt het niet in elkaar.... Dat is onze maatschappij en onze keuzes....dat is de realiteit....maar we gaan wel erg off-topic...

Precies, t is dus ook niet reéel hoewel iedereen t vast zou willen. Neemt echter niet weg dat we wel kunnen proberen t gewoon zo goed mogelijk te doen met de middelen die we hebben... je overdrijving hoeft dus niet! Knipoog We bedoelen volgens mij nl. t zelfde! Ja Zolang we ons best maar doen met de middelen die we hebben, zal niemand je mogen veroordelen! Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:26

Ziva schreef:
Citaat:
De (Friese) paarden die met arrensleden over het ijs draven hebben echt ijzers nodig die op scherp gezet (ijs kalkoenen) kunnen worden. Je hoeft geen kennis van zaken te hebben om te begrijpen dat deze paarden zonder hoefijzers, met kalkoenen, geen schijn van kans hebben op het ijs. U kent vast wel de gezegde: "Onbeslagen ten ijs komen"!

hier moet ik wel om lachen. Ijs? In NL? Ja hoor, vooral een argument om te gebruiken waarom er ijzers onder moeten Huilen van het lachen .

*ik ben geen strikt NH persoon. Ik rij zonder zweep en zonder ijzers, dat heeft mijn paard gewoon niet nodig. Maar ik ben niet meteen anti. Sommige paarden schijnen ijzers nodig te hebben(ook op wedstrijden misschien? Daar heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik niet over meepraten Lachen ), en sommige paarden kunnen wel eens een tik gebruiken misschien. Die van mij niet. Maar sommige stukken in de link van hoeftnietnatuurlijk, dat vind ik echt bizar om te lezen.

Ik zag ook wel dingen dat ik dacht.....dit is doorslaan naar de andere kant.

Maar even over het gaan van Friezen op het ijs. Vroeger was dat op natuurijs. Tegenwoordig is men in Heereveen op het kunstijs druk en serieus bezig in de winter met de Friezen voor de arreslee om het oude gebruik te behouden. Dus het bestaat nog wel...zelfs met onze slappe winters!
Maar het argument snijdt voor mij weinig hout, omdat het hier om een zeer kleine doelgroep gaat....maar het is wel lollig om te lezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:51

Hoeftniet schreef:
XXX
XXX

XXX

ROFL Moeten we die site nu echt serieus nemen? Huilen van het lachen
Weer een nieuwe stroming, de 'maakt-niet-uit-wat-voor-paard,hupsa-ijzers-eronder methode' Clown

Ik zie bij het stukje over de grip trouwens nergens staan dat paarden blootvoets meer grip hebben dan met ijzers zonder kalkoenen.. En ik heb al meerdere keren een paard een spagaat zien maken met ijzers op asfalt, of nog erger, op kinderkopjes. Ik vind die site erg kortzichtig hoor.. Iedereen weet toch dat ijzerloos meestal beter is dan ijzers.. En nog probeert die schrijver iedereen ijzers aan te smeren Nagelbijten / Gniffelen Hallo zeg, ijzers onder omdat een paard dan hoger eindigt op de keuring??
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 10-06-08 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: links uit quote gehaald

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:55

Ik ben altijd als ik dit soort dingen lees altijd heel niewschierig hoe mensen die 100% tegen ijzers zijn denken mijn paard pijnloos te laten lopen. Mijn paard staat vierkant op ijzers. Hij slijt de voorkant van zijn ijzers altijd erg af, het is nu 2 keer gebeurd dat na 9 weken de ijzers onder de voet gebroken waren. Een paar jaar geleden was mijn paard geblesseerd en had weiderust. Mijn hoefsmid kwam met het voorstel om er achter de ijzers onderuit te halen om te zien wat er gebeurd, en als dat goed zou gaan zouden we ze voor ook weg laten. 8 Weken later heeft de smid er snel weer ijzers onder gelegd, zijn voet sleet helemaal verkeerd af en hij begon heel erg geforceerd en houterig te lopen. Nadat de smid klaar was en ik hem naar de wei bracht liep hij al duidelijk beter en een paar dagen later was er niks meer aan de hand.
Ik zou graag willen dat mijn vent ijzerloos door het leven kan, maar hij kan nog niet eens in de wei staan zonder ijzers. Dit is waarschijnlijk wel te danken aan het feit dat hij van 3 tot 8 jarige leeftijd veel met de slof in de krul is getrokken en daardoor rug en nek problemen heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:07

Fijne website, van 'dathoeftnietnatuurlijk'. Rolleyes

Gelukkig heeft mijn paard helemaal geen last van dat soort gedoe om hem heen. Haha!
Die loopt zijn hele leven al zonder ijzers, wordt sinds 2 jaar natuurlijk bekapt en dat gaat super. Er is altijd gekeken naar hoe hij zijn voet neerzet, hoe hij zijn voet afzet, waardoor je ook nog e.e.a. kan corrigeren. Hij slijt ze nu mooi af, geen rare afwijkingen, niets.
Hij loopt prima buiten, niets aan de hand. En zo voorkom je van jongsaf aan al een hoop problemen, denk ik.
Moet ik er ook even bij vermelden dat hij ook al zijn hele leventje buiten loopt. Haha!

Op mijn stalling (waar mijn paard dus 24/7 buiten loopt) ben ik ook zo ongeveer de enige die zo denkt en als ik dan om me heen kijk, mag ik toch in mijn handen knijpen met zo'n fysiek en mentaal gezond paard, hoor. Lachen
Ik denk dat hij zo een prima basis heeft voor de rest van zijn leven. En wie dat onzin vindt, ach........ Mijn paard is het stralende bewijs, hoor. Knipoog
No way dat ik zijn hoeven ga verpesten met ijzertjes, omdat dat 'zo hoort' (klein beetje achterhaald inmiddels Haha! ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:37

Waar ik een beetje moe van wordt zijn reacties dat men alleen voor ijzers zou kiezen omdat dat moet...
Helaas zijn er paarden waarbij ijzers wel noodzaak zijn. Mijn jonge paard loopt ook zijn hele leven al buiten, wordt netjes bekapt enz. Maar helaas...dunne zolen zijn op geen enkele manier te verhelpen, dan maar ijzers om iig de kans op zere voeten door steentjes te verminderen... Helaas...ik zou mijn paarden ook t liefst blootsvoets houden...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:43

skippy1 schreef:
Waar ik een beetje moe van wordt zijn reacties dat men alleen voor ijzers zou kiezen omdat dat moet...
Helaas zijn er paarden waarbij ijzers wel noodzaak zijn. Mijn jonge paard loopt ook zijn hele leven al buiten, wordt netjes bekapt enz. Maar helaas...dunne zolen zijn op geen enkele manier te verhelpen, dan maar ijzers om iig de kans op zere voeten door steentjes te verminderen... Helaas...ik zou mijn paarden ook t liefst blootsvoets houden...

Kan niet voor anderen spreken, wel even voor mezelf Knipoog ; ik zit in een omgeving waar men voor ijzers kiest, omdat het ''moet'' als ze buiten lopen. Kan er niets aan doen, zo denkt men hier nu eenmaal. En daar word ik nou een beetje moe van. Knipoog

Overigens had mijn paard ook vrij dunne zolen toen we overstapten op NB. Inmiddels loopt hij zonder problemen over kleine steentjes e.d. Knipoog Mijn bekapper heeft het voor elkaar gekregen om zijn hoefjes weer sterker te laten worden. Kostte wat geduld, maar dan heb je ook wat. Lachen
Ik vind de natuurlijke helingskracht van de hoeven iets heel bijzonders. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:53

JA, maar je zit hier in een topic waarin je hopelijk wel hebt gelezen dat het om mensen gaat die niet voor ijzers kiezen omdat t hoort... Knipoog

En dan heb je ook mijn berichtjes gelezen over t feit dat t helaas niet werkt bij mijn paarden... Een erfelijke aanleg tot dunnen hoeven is niet op te lossen. T komt nl. niet door teveel slijtage oid...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:03

heiditjj schreef:
Sorry dat schiet me echt even in het verkeerde keelgat!! Een paard heb je alleen om op te rijden?? Ik heb mijn paarden om nog veel meer redenen.

En als een paard als goedkope grasmaaier moet functioneren zie ik dat nog niet als een of andere zonde, als het paard het maar goed heeft!

Wat mij betreft mag trouwens de hele sport (lees wedstrijden) afgeschaft worden! Een paard is in eerste instantie al niet gemaakt om op te rijden, zo zijn de mensen ze gaan gebruiken. Wij moeten onze paarden inpakken met vanalles omdat we er allerlei onnatuurlijke dingen mee willen doen (springen, wijken, aan de teugel). Ja , dit doen ze van nature ook, maar niet in de mate waarin wij het van ze vragen.

Als een paard ijzers nodig zou hebben, zou hij wel met een ander soort voeten geboren worden.

Ik denk dat 90% van de bokkers een paard heeft om mee te kunnen rijden. Als dat niet zo was hadden we wel genoeg aan een shetlander , daar kunnen we immers ook mee wandelen , poetsen en vooral naar kijken.

Ik heb mijn paarden ook om mee te rijden en te mennen. Nu is dat eerste in mijn geval niet meer van toepassing maar het mennen doe ik wel graag en vaak km's op een dag.
Ik vind het onzin om te roepen dat we paarden maar niet meer moeten gebruiken....er zijn vele wegen naar een eerlijk gebruik van je dier al dan niet met rubber beslag, ijzer beslag of hoefschoenen of weet ik veel wat voor uitvindingen er allemaal zijn.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:09

Niet gebruiken om op te rijden gaat inderdaad ver.
Maar dat je een paar in eerste instantie hebt om te rijden vindt ik wat ongevoelig.
Ik neem toch aan dat je je paard hebt omdat je er gek op bent.
Alls ik naar een paard kijk kijk ik hoe het paard is en of er een klik is.
En niet of het lekker zit of grand prix heeft gelopen.
En alls iedereen zijn paard enkel zou hebben om te rijden en niet omdat hij of zij er gek op is.
Zouden fokkers snel faliet gaan.
Dan worden alle paarden dus pas verkocht alls ze doorgereden zijn daar gaat een hoop voer enz inzitten.
Of de prijzen worden verdrievoudigt.
Nee ik heb mijn paard omdat ik er dol op ben en wat maakt het mij uit dat ze over 2 jaar pas kan worden gereden.
Rijden doe ik graag maar ik heb mijn paard omdat ik gek op haar ben
Alls iemand zegt dat hij zijn paard in eerste instantie heeft om te rijden denk ik aan mijn vorge stage adres
daar stonden de paarden altijd op stal want de wei verpest je paard dat hoor tniet.
De paarden werden uit hun stal gehaald ik moet er een zadel op gooien en het hoofdstel in en poetsen of haaien mocht ik echt niet.
Er werd gereden en ik zadelede af en zette het in de stal
Ik ben er na 3 keer weggegaan.
Omdat die man mij uit begon te schelden dan ik een achetlijke trut was onderanderen en dat ik net zo goed op kon rotte want ik kon toch niks.
Omdat ik met paarden omga omdat ik er gek op ben.
Ze hadde 1 shetlander die stond dag en nacht op stal en kreeg heel soms een plukje hooi en had geen bodembedeking omdat die man shetlanders achtelijken beesten vondt.
Ik had een keer zoals heel vaak niks te doen en aaide de shetlander die man ging echt heelemaal door het lint.
Ik ben op de fiets gestapt en jankend naar huis gefietst.
Dus nee dit soort mensen kan ik niet hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:15

Ik bewandel de middenweg. Van april tot oktober op ijzers omdat hij dan veel voor de marathonwagen staat en ik bovendien met dressuur proppen wil kunnen draaien. In oktober gaan de ijzers er weer af, de gaten kunnen in de tussenliggende periode mooi uitgroeien.
Op de manier waarop ik mijn paard benut, is het hele jaar zonder ijzers staan geen enkele optie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:16

skippy1 schreef:
JA, maar je zit hier in een topic waarin je hopelijk wel hebt gelezen dat het om mensen gaat die niet voor ijzers kiezen omdat t hoort... Knipoog

En dan heb je ook mijn berichtjes gelezen over t feit dat t helaas niet werkt bij mijn paarden... Een erfelijke aanleg tot dunnen hoeven is niet op te lossen. T komt nl. niet door teveel slijtage oid...

De openingspost van TS komt bij mij iets anders over. Knipoog
Alsof het 'normaal' is om alle paarden die buiten komen op ijzers te zetten (zo brengt zij het) en dat ze het apart vindt dat andere mensen haar aangeven dat het niet zo normaal is.

Ik zou niet durven zeggen of dunne zolen op te lossen zijn. Mijn paard had het van nature ook, maar de traditionele hoefsmid haalde er niets vanaf en hij heeft nog nooit op ijzers gelopen. Maar hij is al tijdenlang toch niet meer zo gevoelig op harde ondergrond en steentjes e.d. sinds we met NB begonnen zijn. Ben je niet bang dat juist door de ijzers de zolen dun blijven? Gewoon een vraagje, hoor. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:25

Trouwens, ik heb mijn paard, omdat ik paarden geweldige dieren vind en deze ene al helemaal Lovers . Heerlijk om mee om te gaan, om een hele hechte band mee op te bouwen, mee bezig te zijn, van ze te leren. Paardrijden is maar een klein onderdeel van zoveel mooie onderdelen die het hebben van een eigen paard inhouden. Lachen

Heb het al vaker gezegd op bokt: Als mijn paard niet meer te berijden zou zijn, maar nog wel fijn zou kunnen genieten op het land, dan blijft hij bij me, hoor. Hij gaat nooit meer weg, dus ook niet als ik er niet meer op kan rijden.
Ik rij er zelfs nog maar net op, maar die eerste anderhalf jaar dat ik niet op hem kon rijden, heeft me net zoveel plezier gegeven. Ja
Hij is helemaal mijn maatje, mijn alles en we zijn zo enorm gegroeid samen in de afgelopen twee jaar. Hij hoort bij ons gezin, voor altijd. Ja

Als mijn paard last zou krijgen van teveel hoefslijtage e.d., dan zou ik in eerste instantie hoefschoenen overwegen, denk ik....... Heb ook al eens iemand gehad van Natural Balance om eens advies te vragen over een ijzertje (naar aanleiding van een hoefzweer en mijn toenmalige reguliere DA riep zoiets), maar gelukkig zei hij meteen ''niet doen, is zonde. Sam heeft ijzersterke voeten''. Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:30

Marjo_x schreef:

Er is I-net. Iedereen kan nu info vergaren over wat voor onderwerp ook. De standaardinfo neemt de kritische paardeneigenaar niet meer voor lief om allerlei redenen. Er is meer tussen hemel en aarde Cool

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:35

Joh het gaat er in deze niet om wie beter met zijn paarden is want dat slaat in dit topic nergens op.
Zoals ik al eerder schreef heb ik 2 jonge paarden laten afmaken nadat deze een blessure kregen waaraan niets meer te doen was.
Daar tegenover staan er hier bij mij op het land 2 bejaarden, eentje 28 de andere 30 jaar, deze paarden hebben hun hele leven voor ons "gedient" en vind ook dat ik het verplicht ben om te zorgen dat ze een mooie oude dag krijgen.

Dat er meer te vinden is op het internet klopt helemaal, maar ook daar zou men het gezonde verstand moeten laten klinken en juist dat is het vaak het tegenovergestelde.
Ook in dit topic zie je het weer, mensen kunnen zelf niet meer opschrijven wat er bedoelt wordt en halen de info uit profielen van andere weg of van andere site.
Zolang men het niet in eigen woorden kan omschrijven vraag ik mij af waar de kennis is die men beweerd te hebben.
NB gaat ervan uit dat elk paard blootsvoet kan maar dat vind ik te kortzichtig daar men toch nog steeds het hele plaatje moet bekijken, paard/doel/ruiter/DA/ect.
Gediplomeerde smeden kunnen nou eenmaal het compleetpakket bieden, blootsvoets, ijzers, kunststof, alluminium, verschillende soorten ijzers ect ect en ik denk dat je als paardeneigenaar met meerdere paarden hier het beste uit bent omdat op deze manier het paard het beste als individu wordt bekeken en niet als een eenheidsworst.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:42

Eenheidsworst Clown ? Nou, als er iemand paarden niet als eenheidsworst benadert is het mijn NBer wel. Haha!
En mijn vorige idem dito, die deed er dan nog de kunststof ijzertjes bij (Natural Balance).

Ik vind dat je zeker per paard moet bekijken hoe en wat, maar ik vind ook dat er te snel naar ijzers gegrepen wordt, in sommige gevallen.