Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Urielle schreef:Nee, zoals het nu is, is het routine voor hem. Normaal gesproken gaat hij eens in de twee a drie weken mee op wedstrijd en is dan kalm. Hij weet dan wat er aan de hand is: we rijden daar en gaan weer naar huis. Hij gaat ook gewoon heel erg graag mee, hij is voor zijn doen vrolijk en goed gezind op wedstrijd. Na een wedstrijdstop weer met hem starten, vindt hij dan wel weer eng, dat is onvoorspelbaar. Wedstrijdritme houden is belangrijk met hem.
Maar goed, in dat opzicht weet ik gewoon wat er werkt met hem want ik ken mijn paard en heb in de afgelopen 2,5 jaar ook dingen uitgeprobeerd dus daar hoef ik me niet voor te verantwoorden.
In dat vorige topic gaf je ook aan dat hij na dat soort situaties nog meer gewicht verliest dus ergens doet het toch wat met hem. Van de lichamelijke inspanning van een paar proefjes en losrijden vliegen de kilo's er niet af.
.
Airborn schreef:heb je al geprobeert olie aan zijn dieet toe te voegen? dat moet je langzaam opbouwen, maar je kan (afhankelijk van of ze het dan nog lusten) tot 10% van de hoefveelheid droogstof ruwvoer die je geeft aan olie aan een paard geven per dag. Dat is best wel veel, en gebruiken ze voor oa vet opbouw, maar ook als energie voor bv trainen.
Verder, teveel bijvoeren met krachtvoer waar veel zetmeel in zit zou ik niet doen, een teveel aan zetmeel kan namelijk voor problemen zorgen. De darm cultuur word dan te zuur en dat kan voor allerlei problemem zorgen.
Ik heb niet zo snel kunnen vinden hoeveel ruwvoer hij krijgt, maar ik ga ervanuit dat hij onbeperkt krijgt? (hoewel weide blijkbaar niet heel veel uitmaakt, maar darmvulling is heel belangerijk voor hoe ze andere stoffen die ze binnen krijgen verwerken)
Heb je al geprobeert om de voedertijden tenopzichte van training aan te passen? tot minstends 4 uur voor de training geen krachtvoer, en vlak na training muslie of iets anders met geopende granen, met olie (binnen 1-2 uur) Op die manier kun je ervoor zorgen dat de energie die hij heeft en krijgt zo efficient en goed mogelijk word gebruikt, en hij bv vrije vetzuren gebruikt bij de training en geen glucogeen, en kan hij het voer na de training meteen omzetten en gebruiken om te herstelling van de training om zo te zorgen dat hij de energie om te herstellen uit de voeding haalt, en niet uit zijn eigen lichaam.
Airborn schreef:teveel bijvoeren met krachtvoer waar veel zetmeel in zit zou ik niet doen
Needje schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar misschien is Fyto Gold van Garvo iets voor je paard.
http://www.garvo.nl
Mijne heb ik er weer mooi in het vlees mee gekregen na z'n operatie.
Citaat:De belangrijkste energiebronnen van een paard zijn koolhydraten en vetten. Een paard kan normaliter maximaal vier minuten presteren met energie uit koolhydraten. Daarna schakelt het dier over op andere energiebronnen. Eerst worden de vetten aangesproken. Is de vetreserve op, dan gaan karakterpaarden hun lichaamseiwit verbranden. Dat gaat eigenlijk te ver; dat is afbraak van het lichaam. Het herstel hiervan duurt vele malen langer dan wanneer een paard voldoende brandstof (vet) voorradig heeft. Het werkt als volgt: vergelijk vetverbranding met olieverbranding, en koolhydraten- en eiwittenverbranding met houtverbranding. Het verbranden van olie is vrijwel restloos, maar van hout blijft as (melkzuur) over. Dus bij verbranding van koolhydraten en eiwitten verzuurt een paard.
Een paard dat voldoende vetten beschikbaar heeft om te presteren verzuurt langzamer dan een paard dat zijn lichaamseiwit moet aanspreken. In de uithoudingssport zijn vetten dus de belangrijkste energiebron. Maar het verstrekken van vetten vergt de nodige kennis van het verteringsapparaat van paarden. Paarden hebben geen galblaas en kunnen daardoor normaliter niet meer dan vier à vijf procent vet verteren. Maar zoals gezegd kunnen ze dankzij de lecithine in fyto gold wél hogere vetgehalten verteren.

kaoutar schreef:Heel veel krachtvoer.
En longeer met een pasowa.
(weet niet hoe je dat schrijft)

Dus ik ben momenteel op Bokt ervaringen aan het zoeken met deze mensen (en net als bij voeradvies zijn ook hier in de ervaringen weer heel wisselend). Het is niet simpel