Graaskorf hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Re: Vraagje over graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:16

inscharen = paarden in het land uitscharen = paarden van het land

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 13:29

madamX schreef:
inscharen = paarden in het land uitscharen = paarden van het land

Eerlijk gezegd: ik had hier nog nooit van gehoord..... maar nu weet ik het dus! Haha!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:44

KootMiraDrum schreef:
Van die van Harry's Horse is de bodem te dun, 3 uurtjes verdeeld over 2 dagen maken em al bijna kapot. Ik voorspel dat ik em over een week kan weggooien. Die van Best Friend zijn een stuk duurder, maar gaan ook veel langer mee.

Nou, nog geen week en ik kan ze weggooien, 2 nieuwe Best Friends zijn vandaag binnengekomen, en wat een verschil in kwaliteit zeg. Ik ga eens contact opnemen met Harry's Horse.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:27

KootMiraDrum schreef:
KootMiraDrum schreef:
Van die van Harry's Horse is de bodem te dun, 3 uurtjes verdeeld over 2 dagen maken em al bijna kapot. Ik voorspel dat ik em over een week kan weggooien. Die van Best Friend zijn een stuk duurder, maar gaan ook veel langer mee.

Nou, nog geen week en ik kan ze weggooien, 2 nieuwe Best Friends zijn vandaag binnengekomen, en wat een verschil in kwaliteit zeg. Ik ga eens contact opnemen met Harry's Horse.

Moet je doen!

De mijne van HH was na 3 dagen zover open gesleten dat ik haar net zo goed zonder korf op het land kon zetten Clown
na 4 dagen had ze kale plekken van het 'halster' (aan de zijkant van haar hoofd)
de 5e dag haalde ik haar van het land, had ze 2 wondjes van de korf:

Afbeelding
en het bloed zat nog aan de korf. ik heb overal foto's van gemaakt, en ik heb mijn verhaal gemaild.

Ze hebben het absoluut serieus genomen, maar zoals ieder bedrijf betaamt kreeg ik natuurlijk de nodige 'maars' op mijn verhaal.
(O.a. dat ze nog nooit iemand met dezelfde klachten hebben gehad. en dat paarden niet met hun korf over de grond horen te slepen dan zou het dus ook niet slijten... Koe en nog meer van dat soort ongein)

Ondanks dat willen ze me uit coulance toch nog tegemoed komen en me een nieuwe (jaja alsof ik dát ding nog eens omdoe) korf aanbieden.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 18:55

Eventjes off-topic: kan dit topic niet beter van titel veranderen, zoals: Graaskorf, hoe en wat.... (Ik heb geprobeerd te modden maar ze zijn steeds off-line!)

Het is allang geen vraag meer maar een zeer goed lopende discussie over graaskorven! Lachen

Ireen_

Re: Graaskorf hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:24

Ik heb de best friend en tot nu toe nog geen last van plekjes, hopelijk blijft dat zo.
Wat ik wel merk is dat als ze hem af heeft 's avonds op stal, ze jeuk heeft aan haar neus..

Verder bevalt het goed! Haar manenkam begint weer zacht te worden en ze heeft niet zo'n opgezette harde buik als ze van het land af komt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:04

Dat klinkt zeker goed

De mijne heeft hem sinds een weekje weer om
Niet meer zoon grote grasbuik.
Heeft alleen wel een paar kleine plekjes op haar onderkaak
Maar goed, daar valt mee te leven

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:09

@evelli.. hou het wel in de gaten die plekjes... Bij mandy zat er helemaal niets en toen opeens zomaar lag ze open!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:12

Loesje88 schreef:
@evelli.. hou het wel in de gaten die plekjes... Bij mandy zat er helemaal niets en toen opeens zomaar lag ze open!

(kale) plekjes zou ik ook niet mee accoord gaan, Mone had ze bij haar eerste korf ook en wij hebben toen een maat groter genomen.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:15

Ik heb zelf laatst ook een klacht ingediend bij HH in de eerste instantie natuurlijk van de wondjes, maar heb ook gelijk de kale plekken genoemd en de snelle slijtage Ja

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:18

Tuurlijk hou ik het in de gaten Knipoog zo gek ben ik ook niet hoor
Heb hem al wat losser gemaakt
Vanaf Zaterdag gaat ie toch weer voor een paar weken af.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:19

anniee schreef:
Plus dat niet iedereen altijd tijd/geld/ruimte heeft om een gezelschapspony erbij te nemen...

Wij zweren erbij, voor ons geen zomer zonder graaskorf meer!
De merrie is nogal een merrie tegen de anderen Knipoog
Dus bang dat ze aan haar graaskorf gaan hangen ofzo hoeven we niet te zijn. Er komt deze zomer nog een shet bij die ook vaak hoefbevangen is, voor hem zouden we ook nog kunnen kijken naar een graaskorf als hij deze past tenminste. Zijn er trouwens ook graaskorven speciaal voor shetlanders (zit niet zo in het mini-wereldje Knipoog )

Ik heb er ook 1 voor mn Fjord gehad. Werkte perfect (en een onwijs strak lijntje Knipoog)
Je hebt er ook 1 voor shetlanders.. (http://www.equimatch.nl heeft ze in het roze of zwart.. En dat kleinste maatje past om een shet van 1.10 en om een shet van 89cm Knipoog

Bonny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:56

Ik heb er nog 2 nieuwe op voorraad (maat Cob en maat Full)
Merk Shires (van Equimatch). Deze kosten nu € 20 per stuk excl. verzendkosten. (€ 6,20)

Voor interesse pb me maar

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:53

Ik wil me er ook een aanschaffen maar dat is niet omdat als preventie voor hoefbehangen, maar omdat ik een paard heb die nog weleens gemeen kan zijn tegen een ander paard.
Hij bijt dan. En vorig jaar had het paard in kwestie door hem een flink jaap net onder de plek waar het zadel ligt.
We willen dus niet dat hij bijt, trappen dat maakt me verder niks uit maar van dat bijten had die nog lelijke wonden aan over.
Dus we willen het gaan proberen met een muilkorf.
Die krijgt ie dan om en dan mag ie een half uurtje ofzo samen met het andere paard mee staan. Om hem zo langzaam te laten wennen aan het paard. Ik vind het niet zielig want hij heeft hem maar een half uurtje ofzo op en een paard met wonden vind ik zieliger. Dus hij sopt het zich maar op met zijn bijtacties Lachen
Hij kent het paard trouwens en bijt alleen maar waneer hij er zin in heeft, tis echt een eikel af en toe.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:10

AaronYve schreef:
Ik wil me er ook een aanschaffen maar dat is niet omdat als preventie voor hoefbehangen, maar omdat ik een paard heb die nog weleens gemeen kan zijn tegen een ander paard.
Hij bijt dan. En vorig jaar had het paard in kwestie door hem een flink jaap net onder de plek waar het zadel ligt.
We willen dus niet dat hij bijt, trappen dat maakt me verder niks uit maar van dat bijten had die nog lelijke wonden aan over.
Dus we willen het gaan proberen met een muilkorf.
Die krijgt ie dan om en dan mag ie een half uurtje ofzo samen met het andere paard mee staan. Om hem zo langzaam te laten wennen aan het paard. Ik vind het niet zielig want hij heeft hem maar een half uurtje ofzo op en een paard met wonden vind ik zieliger. Dus hij sopt het zich maar op met zijn bijtacties Lachen
Hij kent het paard trouwens en bijt alleen maar waneer hij er zin in heeft, tis echt een eikel af en toe.

is ook wel de tijd van het jaar hoor, als het goed is wordt het nu weer zo ongeveer rustiger in de groepen. bij ons was het ook heibel af en toe maar dat gaat nu erg goed. soms duurt het gewoon even voor paarden elkaar 100% accepteren, en bijten hoort daar nu eenmaal bij.

desondanks vind ik een graaskorf hier als oplossing niet slecht hoor, als een paard echt zo fiks bijt dat het een ander paard verwondt... ja dat kan je ook niet hebben. bovendien kunnen ze op die manier toch samen staan, dan liever ééntje met een korfje dan twee paarden die alleen staan toch? hopelijk komt het helemaal goed tussen die twee!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:17

Was al bang voor andere reacties
Maar dat ander paard komt dus in juni en die blijft in de zomer altijd 2 maanden.
Het ander paard is een hengst en hoewel het een schat van een hengst is , wilt hij toch eventje de baas spelen. Ook geen prblemen mee maar dat bijten is echt irritant.
Ze hebben vorig jaar ook 2 maanden samen gestaan en toen ging het heel goed, maar toch bleef de hengst zo nu en dan bijten. Hij valt hem echt aan dus ja, ik wil het wel gaan proberen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:19

oh ja in twee maanden tijd is dat inderdaad onvoldoende. bij ons heeft het ook echt LANG geduurd na de verhuizing voor onze paarden hun plekkie gevonden hadden, maandje of 5 -6 is echt geen uitzondering daarin, en dan vooral als het voorjaar eraan komt gaan ze nog een keer, hihi!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:00

Vorig jaar heeft mijn pony ook last gehad van een schuurplekje onder aan zijn kin, maar dit jaar is hij plekjes-vrij. Mijn korf is van Imperial Riding en dit is de 2e zomer Lachen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:50

Ga toch maar zo'n ding aanschaffen. Mevrouw gevoelig voor hoefbevangen heeft nu een paddock, een privé weitje en een Shetlander voor de gezelligheid, maar de Shetlander kan meer de grote wei op als haar dus ik hoop haar met de graaskorf (als ik in de buurt ben, want mevrouw is handiger dan me lief is) ook af en toe met de paarden in de grote wei te laten. Ik wil uiteraard de roze van equimatch, maar er staat pony, cob en full, zal de ponymaat passen bij een Welsh A die normaal gesproken maat Shetlander heeft?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:52

Mijn shet heeft een graaskorf maat pony, alleen staat er geen merkje op, dus geen idee of het dezelfde is Lachen

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:54

Duurt het eigenlijk lang voor ze eraan gewend zijn?
Mijn shet heeft er nu zo'n half uurtje mee op het gras gestaan, maar ze werd er echt boos van.
Met haar hoofd schudden, ze ging zelfs terug in de paddock staan, terwijl je anders veel moeite moet doen om ze uit de weide te krijgen.
Ook verschiet ze elke keer als er een grasspreitje door dat gaatje tegen haar neus komt Rolleyes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 00:01

het is even wennen, Mone deed er enkele weken over, wij lieten hem dan ook niet langer dan 4 tot 6 uur per dag om, langer zonder eten is voor een paard gevaarlijk. wij hebben bij de eerste korf het gaatje groter gemaakt om Mone te helpen, en toen ze het goed doorhad hebben we er één bijgekocht met een klein gaatje.

Mone is een haf die normaal cobmaat heeft, maar van de graaskorf heeft ze maat full. we hadden eerst cob, die zat op zich goed maar bij het bewegen om te kauwen schuurde hij toch nog. de fullmaat zit ruimer maar daar krijgt ze geen schuurplekken van. daarop gebaseerd zou ik eerder voor een ruimere dan voor een krappere kiezen. als je 'm op de goede manier vastmaakt schiet ie zo af als ze ermee blijven hangen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:39

Ik heb hem gelijk full time omgedaan
Ze kan nog zat eten met de korf om, maar ze heeft hem vorig jaar ook al omgehad

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:01

bij ons staan 5 van de 6 ponies met zo'n ding.
Ik had voor mijn tinker de maat L van imperial riding, maar omdat mijn stalgenootje geen goede maat kon vinden voor haar paard heb ik nu de XL van imperial riding, die zit toch beter.... hij geeft alleen af Scheve mond hij heeft nu een zwarte vlek op zijn witte hoofd van de sluiting.

mijn tinker was in het begin heel boos en probeerde hem af te schuren aan paarden lager in rang. gelukkig heeft hij hem nu door en met die grotere maat kan hij ook nog beter eten ook!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:59

die van mij wist na 3 uur al wat de bedoeling was Nagelbijten / Gniffelen