Wat is nu een Holistisch dierenarts en wat doet die?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Wat is nu een Holistisch dierenarts en wat doet die?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 20:46

Maar waarom basseerd Homeopathie zich enkel op de klinische factoren? Middel wordt gemaakt van een substanttie die zelfde klinische afwijkingen geeft. Echter op moleculair niveau lijkt het zich niet te basseren..

En over niet niet weergeven van de inhoudt van je product.. Ik zou toch graag willen weten wat voor dingen ik in mn paard stop. Gewone geneesmiddelen, daarvan is het verplicht op de bijsluiter te zetten wat het inhoudt, waarom niet bij homeopatische middelen? Als jij het hebt ontwikkeld, dan heb je daar rechten op en hoe je nergens meer bang voor te zijn.
Plus het feit dat als ik homeopathie zo bekijk, je niet zomaar een standaard middeltje kan geven en je je dosis moet basseren op het individu.

@Detour, basseerd de dieren homeopathie zich ook nog op de boeken van Hahneman? Of zijn er speciale boeken voor dieren?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:54

RianneH, klassieke homeopathie is universeel, in die zin dat het levende organismen idd een handje kan helpen. c.q. het eigen immuunsysteem, het systeem om zich te herstellen ahw aanwakkert.

Uiteraard kregen we medische basiskennis, gedrag etc mbt honden, paarden en ook katten, maar zelfs vogels, vissen, name it- je kunt ze helpen.

Homeopatische middelen hebben hun typen, hun constitutie.

Als een homeopaat een anamnese van je maakt (medische geschiedenis plus jouw eigenschappen, voorkeuren, karakter etc) dan kijkt hij naar je klachten en op basis van het type klachten, wanneer die erger worden of juist minder, plus jouw persoonlijkheid en je geschiedenis wordt zo'n middel uitgekozen.

Heb je hier iets aan?..Ik vind het ook slim dat een client vraagt aan een arts wat het middel inhoudt, informeert en er over leest, desnoods via internet..

Ik wil ook weten wat ik in mijn dieren stop namelijk, of in mezelf.. Bij reguliere mediactie kan ik echt geen bal met al die bestanddelen..

Oh ja, Rob, reageer pas ff NADAT je dat boek hebt gelezen! Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 26-03-08 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 20:55

@AaronYve

Citaat:
Haha moet jij nodig zeggen , ik word begeleid door hem ik weet er genoeg van en ook van mensen die zijn producten aan het namaken zijn dus ik kan er verder ook niks over zeggen en dat ga ik dus ook mooi niet doen!
Maar jij bent hier ''grote'' uitspraken aan het doen terwijl je de wereld nog niet eens kent, je kent ten eerste mij niet en dus vraag ik me af waarom je zo'n bericht typ. Wil jij soms intressant doen?
Mij zwart maken? Hda zwart maken?

Waarom zou iemand de inhoud van zijn product niet weergeven en op de bijsluiter zetten. Neem aan dat je als eigenaar toch wel wil weten wat hij is een dier stopt. Nu kan je absoluut niet controleren of het wel werkelijk homeopathie is en of het niet absuurt lage dosisen zijn.

Citaat:
Natuurlijke producten zijn nooit slecht, en daarom zijn er hda die kunnen je de samenstelling geven van het product, of zoals die van mij maakt het zelf. Hij heeft ervoor gestudeerd. Maar rob ga jij lekker je eigen gif in je paard spuiten succes!

Alles is slecht in de verkeerde hoeveelheid. Aan water kan je dood gaan Knipoog
Ik geef eerlijk toe dat ook reguliere geneesmiddelen soms zo heftig zijn en reageren dat het enkel gebruikt moet worden als laatste redmiddel. Neem bijv. prednison. Maar dit is echter wel volledig uit gezocht, je kan onderzoeken vinden waar het tot in de puntjes wordt uitgelegd wat de werking is. Alle medicijnen, zowel gewone als homeopatisch beinvloeden functies van het lichaam. En allen kunnen in de verkeerde dosis, of op zich dodelijk zijn.
Maar reguliere medicijnen, daarvan is van elk de volledige werking bekent. En ook nog eens simpel om die op te zoeken en er dus achter te komen hoe die werkt in het dier. Ook is het niet persé chemisch, slecht of dodelijk.
Homeopathie is in mijn ogen eerder vergif voor je dier. Je behandeld je beest letterlijk met een gif dat in een gezond dier dezelfde reactie op zou roepen. Dit is echter sterk verdunt, logisch toch? Anders ging die twee keer zo snel dood. En dit is ook niet per definitie plantaardig..

Dus, voor de tweedde keer, iets vergif noemen is bijzonder makkelijk, maar eerst ff nadenken Knipoog

Ik weet wat mij hda kan en doet en ik vertrouw hem 1000%[/quote]

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:05

Heb je een pm gestuurd Lachen
En idd alles is slecht in verkeerde hoeveelheden.
Daarom hebben zij ervoor geleerd Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:09

@ rianne en de rest er staat wel op flesje wat erin zit bij simicur!!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:25

detour schreef:
RianneH, klassieke homeopathie is universeel, in die zin dat het levende organismen idd een handje kan helpen. c.q. het eigen immuunsysteem, het systeem om zich te herstellen ahw aanwakkert.

Uiteraard kregen we medische basiskennis, gedrag etc mbt honden, paarden en ook katten, maar zelfs vogels, vissen, name it- je kunt ze helpen.

Homeopatische middelen hebben hun typen, hun constitutie.

Als een homeopaat een anamnese van je maakt (medische geschiedenis plus jouw eigenschappen, voorkeuren, karakter etc) dan kijkt hij naar je klachten en op basis van het type klachten, wanneer die erger worden of juist minder, plus jouw persoonlijkheid en je geschiedenis wordt zo'n middel uitgekozen.

Heb je hier iets aan?..Ik vind het ook slim dat een client vraagt aan een arts wat het middel inhoudt, informeert en er over leest, desnoods via internet..

Ik wil ook weten wat ik in mijn dieren stop namelijk, of in mezelf.. Bij reguliere mediactie kan ik echt geen bal met al die bestanddelen..

Oh ja, Rob, reageer pas ff NADAT je dat boek hebt gelezen! Knipoog

Heel erg bedankt voor de uitleg Knipoog Ben niet overtuigd, maar er zullen zeker mensen meelezen hier die er ook wat aan hebben.

Op zich, de werkwijze is niet zo heel verschillend met die van een normale goede DA. En de denkwijze achter homeopathie begrijp ik ook nog wel.
Ik vind alleen dat je nooit op die manier een dier kan genezen. Jammer dat ik nu zo weinig tijd heb, anders was ik even opzoek gegaan naar wetenschappelijke artikelen over homeopathie. Vind de discussie erg interessant worden.

En ja.. de bestanddelen in medicatie op zich, dat ik zo vreselijk in termen. Ik word af en toe helemaal gek ervan. Maar toen ik de beschrijving las die net gegeven was van een homeopatisch flesje, werd mij ook niet veel duidelijker. Laat staan een leek Knipoog Maar ik wil wel weten wat er in zit Knipoog Lees iedere bijsluiter, van elk flesje, potje en zalfje.

Maar blijft dat homeopathie zich basseerd op een humane homeopaat die bovendien een aantal eeuwen terug leefd. Is dit niet allang achterhaald?
Kan je als voorbeeld geven, een vriendin van mij studeerd geneeskunde. Onze boeken verschillen niet zo heel veel van elkaar, heb zelfs 2 dezelfde boeken, maar laat haar over 6 jaar geen dier behandelen. Handelingen zal nog moeten lukken, maar medicijnen voorschrijven? Of operenen. Een mens is toch iets heel anders dan een dier. (Of nouja, een mens is een dier, maar dit is een hele andere discussie Knipoog )

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:35

Citaat:
Oh ja, Rob, reageer pas ff NADAT je dat boek hebt gelezen!

Detour,
ik wist niet dat je tot oom agent was bevorderd,
mijn excuses, maar ik ben natuurlijk wel een tijdje weg geweest Clown .

Ik wil alleen graag weten hoe een stof,
die tot 1/1.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 werd verdund,
nog enig effect kan hebben, want dat is de manier waarop homeopathie claimt te werken.
Aangezien jij d'er al twee jaar voor gestudeerd hebt,
moet je dat toch gemakkelijk kunnen duidelijk maken.

Tussen haakjes,
weet jij wat dat voorstelt,
1 op 1.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 ?

Rob

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:26

Moderatoropmerking:
Vriendelijk verzoek, om elkaar in zijn/haar waarde te laten. Geen aanvallende posts plaatsen en elkaar niet afzeiken aub.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:53

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:24

RobvdPK schreef:
Citaat:
Oh ja, Rob, reageer pas ff NADAT je dat boek hebt gelezen!

Detour,
ik wist niet dat je tot oom agent was bevorderd,
mijn excuses, maar ik ben natuurlijk wel een tijdje weg geweest Clown .

Ik wil alleen graag weten hoe een stof,
die tot 1/1.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 werd verdund,
nog enig effect kan hebben, want dat is de manier waarop homeopathie claimt te werken.
Aangezien jij d'er al twee jaar voor gestudeerd hebt,
moet je dat toch gemakkelijk kunnen duidelijk maken.

Tussen haakjes,
weet jij wat dat voorstelt,
1 op 1.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 ?

Rob

Je valt in herhaling, Rob! Knipoog

RianneH, ik snap je sceptische houding.

Het enige wat ik kan zeggen is: Ga het beleven.
Wat trouwens van belang is: Ik laat een reguliere arts ALTIJD diagnostiseren hoor, dat mag je als homeopaat absoluut niet doordat je de bevoegdheid niet hebt.

Ik heb op paarden middelen toe gepast die qua behandeling niet verder kwamen in de reguliere sector en waarvan de reguliere artsen later met stomme verbazing naar het resultaat keken!!

Ik geloof dat ook (even naar Rob) dat die verdunningen door de wijze waarop ze worden gemaakt in de klassieke homeopathie enorm aan energetische kracht toenemen (dus niet de alcohol, glucose of water, nee, het middel wat is toegediend)..

Tsja, meet dat idd maar eens.. Voor mij is dat een kwestie van ervaren..
BIj twee paarden heb ik overigens hulp gehad van Ellinger, zij is een grote naam in de veesector, is zowel regulier als alternatief en daardoor behoorlijk uitgekotst door sommige wetenschappers in Utrecht. Ze was o.a. tijdens de MKZ crisis in NL behoorlijk vaak op t.v.; ze meldde dat Arsenicum (idd erg verdund) de koeien had kunnen redden..Het is een dapper mens en ik ben blij dat regulier en alternatief hand in hand kunnen gaan..

Ze heeft me geholpen bij beginnende artrose, oud littekenweefsel en een merrie waarvan de melkproductie op gang moest komen.
Foto's in bezit van arts, kan het hier dus niet bewijzen, kwestie van geloven.. Knipoog

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:23

RianneH, waarom zouden wij je moeten/willen overtuigen Verward Wij kunnen je alleen onze eigen ervaringen vertellen en doe ermee wat je wilt zou ik zeggen. Soms is het wel eens goed om verder te kijken dan je neus lang is en gaan mensen pas op zoek naar goede alternatieven als hun paard min of meer opgegeven in bij de klinieken en reguliere DA's. Homeopathie pakt de oorzaak aan en is geen symptonen bestrijding!

En Rob, je valt inderdaad een beetje in herhaling Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:32

AnneOmie schreef:
RianneH, waarom zouden wij je moeten/willen overtuigen Verward Wij kunnen je alleen onze eigen ervaringen vertellen en doe ermee wat je wilt zou ik zeggen. Soms is het wel eens goed om verder te kijken dan je neus lang is en gaan mensen pas op zoek naar goede alternatieven als hun paard min of meer opgegeven in bij de klinieken en reguliere DA's. Homeopathie pakt de oorzaak aan en is geen symptonen bestrijding!

En Rob, je valt inderdaad een beetje in herhaling Knipoog

Rob kan wss niet niet anders Knipoog
Ik wacht trouwens nog steeds op dat lijstje van Rob met reguliere DA-en die het ook op de 'holistisch manier bekijken'!

Ben het helemaal met bovenstaande eens!

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:27

Citaat:
Je valt in herhaling, Rob!

Weet ik.
Ik stel telkens dezelfde simpele vraag,
en ik krijg geen antwoord.

Citaat:
Ik geloof dat ook (even naar Rob) dat die verdunningen door de wijze waarop ze worden gemaakt in de klassieke homeopathie enorm aan energetische kracht toenemen (dus niet de alcohol, glucose of water, nee, het middel wat is toegediend)..

(1) Homeopathie gebruikt allerhande zogezegd 'werkzame' stoffen.
Alleen, de reële werkzaamheid van die stoffen werd nooit bewezen.
Bv. bij allergie gebruiken homeopaten een aftreksel van ajuin,
maar dat ajuin allergie kan genezen, is nooit bewezen.

(2) De zogezegd werkzame stoffen worden extreem verdund.
Zodanig extreem dat er van de oorspronkelijke stof niets meer overblijft.
Homeopatische middelen bestaan dus wérkelijk uit water en alcohol.

Als Detour zegt dat door het verdunnen de 'energetische kracht toeneemt',
dan zou ik graag willen weten wat dat concreet betekent.
Maw, ik wil weten hoe een stof die tot 1/1.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 werd verdund,
nog enig effect kan hebben.
Dat de 'energetische kracht toeneemt', sorry, dat is alleen maar een slogan.

Rob

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:48

Rob heb jij slechte ervaringen hiermee?
Als je de ins en outs wilt weten waarom vraag je dat hier? Ga of bel naar een hda en je weet het, de mijne is zelfs nog niet te beroerd om je te laten zien hoe het wordt gemaakt.

En waarom zou t water en alcohol zijn? Er zijn verschillende producten die werken! bij verschillende problemen.
En wanneer iets werkt en het lichaam zich van binnenuit hersteld, waarom zou je dan moeilijk gaan doen? ik snap het niet want jij wilt ons wijsmaken dat het uit niks meer dan water en alcohol bestaat terwijl dat niet zo is. Bij simicur producten.
Het werkt gewoon, de hond die ik al eens noemden als vb. is ook al een levend bewijs dat de druppels hebben gewerkt. En als je wilt weten wat er inzit, dan kan ik het voor je opzoeken en via pm sturen, bij intresse. Maar dan nog neemt het niet weg dat het spul gewoon zijn werkt doet, en daar doen we het toch voor.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:50

AaronYve schreef:
Rob heb jij slechte ervaringen hiermee?
Als je de ins en outs wilt weten waarom vraag je dat hier? Ga of bel naar een hda en je weet het, de mijne is zelfs nog niet te beroerd om je te laten zien hoe het wordt gemaakt.

Wou ik ook net zeggen, neem eens contact op met een HDA of homeopaat ipv hier de ene na andere post te plaatsen met dezelfde vraag waar wij je geen antwoord op kunnen geven omdat wij geen HDA zijn!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:41

Rob, lees jij mijn aanbevolen literatuur dan? Als je daar niet toe bereid bent, waarom zou ik dan de moeite doen jouw vraag te beantwoorden?... Clown

RianneH, kun je iets met de info?

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:07

detour schreef:
Rob, lees jij mijn aanbevolen literatuur dan? Als je daar niet toe bereid bent, waarom zou ik dan de moeite doen jouw vraag te beantwoorden?... Clown

Niet rond de pot draaien, Detour.
Het is een simpele vraag, en jij hebt eenvoudigweg geen antwoord.

Citaat:
Maw, ik wil weten hoe een stof die tot 1/1.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 werd verdund,

Rob

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:12

Als je dat wilt weten rob, dan lees dan de ervaringen van de mensen. En vraag het een echte hda!
Dat wat jij zegt, dat is jou waarheid omdat je er zo fel op tegen bent. De gebruikte stoffen zijn goed voor het lichaam, het is een aanvulling van wat het lichaam nodig heeft en dan zal het lichaam zichzelf van binnenuit herstellen.
En daarom heeft het effect.
Maar vraag het een echte hda, telefoonnummer nodig??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:14

AaronYve, laat toch lekker kletsen. Doe ik al langer en dat bevalt prima. Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:14

is waarschijnlijk wel slimmer ja Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:16

AaronYve schreef:
is waarschijnlijk wel slimmer ja Haha!

Ja
Er zullen altijd kortzichtige meningen zijn. Ik kan er mee leven.
Belangrijker vind ik dat mijn paard (of bv. ikzelf) beter wordt.
En de manier waarmee kan verschillend zijn en de ene manier hoeft gelukkig de andere niet uit te sluiten.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:16

Idd lekker laten kletsen Haha!

En ik ben het helemaal met je eens Nadya!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 19:40

Vind het wel jammer dat sommigen.. niet de mening van sceptisie waarderen bijna. Ik ken Rob verder niet, en ook zijn reputatie niet, maar vind dat hij alles heel netjes verwoord. Maar goed, we drijven af Knipoog

@Detour en alle anderen. Ik kan zeker veel met de info. Heb me nu een beter beeld kunnen vormen en in mijn ogen is een HDA niet meer zo zweverig als dat ik dacht. Niet dat ik iets tegen heb op zweverig.

Ben blij dat iedereen nog altijd eerst een reguliere arts laat komen en ja, niet weten ook niet alles. Als Homeopathie werkt bij jou/je dier, moet je het zeker blijven gebruiken. Ik geloof niet in de werkwijze ervan, maar dat betekend niet dat het niet mensen geholpen heeft.

Wat me vooral aanspreek aan de holistische DA is dat die kijkt naar het gehele dier. Nu vind ik dat iets dat altijd zou moeten. HDA of DA, dier is meer dan zijn kwaal.
En dat een HDA meer tijd neemt voor z'n klant vind ik ook vanzelfsprekend, mensen hebben vaak hun verhaal al klaar, maar dat is zelden volledig.

Bepaalde therapieën van een HDA spreken me erg aan. Anderen heb ik mn twijfels bij. Nogmaals, betekend niet dat het werkt of niet.

Topic was ook niet bedoeld als aanval op een HDA. Dan had de titel wel geweest: 'Holistisch dierenarts, kwakzalvers' Tong uitsteken

Ik wou nog iets zeggen, maar ben het vergeten...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:10

RobvdPK schreef:
detour schreef:

Niet rond de pot draaien, Detour.
Het is een simpele vraag, en jij hebt eenvoudigweg geen antwoord.

Citaat:

Rob

Jij neemt de moeite niet om serieus aan de slag met mijn info te gaan. Dan hoef ik jou vraag niet te beantwoorden. Aangezien je het allemaal zo goed weet, snap ik niet waarom je nog blijft hangen.
Wat wil je dan precies?.. (Nee, ik ga die vraag niet beantwoorden Knipoog )..

Captura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 00:21

Eigenlijk krijg ik de kriebels van het woord "holistisch". Het lijkt momenteel echt een modewoord wat overal opduikt. Holistisch voer, holistische praktijk enz.

Rob heeft gelijk met het feit dat een da óók naar het geheel van een dier hoort te kijken, helaas gebeurt dit niet altijd in de praktijk. Kostenbesparing, tijdgebrek, te weinig interesse, te weinig kennis of andere oorzaken. Niet goed maar het gebeurd.

Er is nog een beperking die de meeste da hebben: ze zijn zó wetenschappelijk en [url]beperkt[/url] opgeleid dat ze niet openstaan voor ander geneeswijze dan waar ze voor geleerd hebben. Het is dan heel veilig om te gaan schermen met "wetenschappelijke bewijzen" die er wel of juist niet zijn! Zich openstellen en verdiepen daar ontbreekt het dan aan (vaak ook tijdgebrek Knipoog )

Als je dan een da treft die zich wel voor andere geneeswijzen openstelt en zich daarin verdiept (studeerd) dan is dat een enorm stuk extra wat hij de klant kan aanbieden. Het krachtigste is toch regulier en alternatief wat samenwerkt, niets zweverig maar met wetenschappelijke nuchterheid.
Dan kom ik automatisch op "holistische" praktijken die géén wetenschappelijke opleiding (lees artsenopleiding) hebben. Je kan er lang of kort over praten maar ze hebben gewoon niet de achtergrond van een arts, en dat is toch wel handig Knipoog. De goede weten dat en doen er alles aan om samen te werken met artsen. Dáár gaat het dan weer heel moeilijk, domweg omdat deze wetenschappers (artsen) zich niet verdiepen en openstellen dan regulier, en bijvoorbaat al het andere niets vinden.

Ik weet wat over osteopathie, dit is niets zweverig en goed onderbouwd. Een osteopaat weet meer over zenuwbanen dan wat een da geleerd heeft tijdens zijn studie diergeneeskunde! (je kraakt geen ruggengraat, gaat idd een beetje moeilijk manueel bij een paard) Op andere gebieden komt een osteopaat weer tekort. Samenwerking is dus de kracht! En een da die de opleiding gedaan heeft is helemaal een kadootje (ICREO)

Ik weet niet zoveel van acupuntuur maar ken een paar da die dat doen én met veel succes. Het feit dat sportpaarden hiermee behandeld worden (en daar gaat het om de prestaties en de centen) moet al genoeg zeggen over de werking ervan.

Homeopathie; Ik moest lachen om de stukjes van Rob (nee ik lach je niet uit) het was heel herkenbaar voor me. Ik dacht er net zo over Haha! . Ooit heb ik de opleiding voor apothekersassistente gedaan en onze leraar geneesmiddelenkennis heeft een hele middag aandacht besteed om ons uit te leggen, en te bewijzen (bord stond vol met nullen) dat het placebo is.
Toch ben ik begonnen aan een opleiding homeopathie, 4 jaar (school voor homeopathie in Amersfoort). Waarom? omdat ik in de praktijk toch vaak werd geconfronteerd met de positieve werking van homeopathie. Omdat? ik dan nieuwsgierig wordt en ik me er meer in ging verdiepen. Toen kwam het gevoel: kom maar op, deze kennis wil ik wel beheersen (zover dat kan natuurlijk).
En daar zat ik dan, voor mij gevoel, als enige sceptici in de klas.

Ik ga er niet op in om hier uit te leggen hoe homeopathie werkt, dat kost me heeeeeeeele avonden schrijven. Daarbij, wie wil, kan er genoeg boeken over vinden. Ik zal er ook één opnoemen: de zonen van Hipocrates (en dan wel helemaal uitlezen en niet halvewege stoppen).

Een da die zich blijft ontwikkelen, een da met een wijde open blik, een da die zich openstelt voor andere geneeswijzen, een da die verder kijkt dan zijn neus lang is, dát is voor mij een goede da! En het maakt mij niets uit hoe hij/zij zich dan noemt: specialist, erkend paardenarts, holistisch da, vee arts, dr of drs het zal me aan me kont roesten Pling