Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Stybba schreef:Op pagina 3 zag ik wat staan over botulisme. Ik denk dat de kans klein is dat het echt botulisme is. Niet om de symptomen, maar om de veroorzaker. De veroorzaker van botulisme is namelijk Clostridium botulinum, deze bacterie groeit strict anaeroob, dus leeft alleen zonder zuurstof. Zuurstof is zelfs giftig voor de bacterie. De enige mogelijkheid is, is dat er veel sporen (zal je op een wei niet zo snel tegenkomen, en dan moet het paard ook nog genoeg binnen krijgen) in het eten zaten. Misschien kuil (ik weet niet of dit zuurstofvrij is, zo ja dan kan de bacterie zich voortplanten en bij zuurstof weer sporen vormen) of in de brokken.
Moet ik nog even toevoegen dat Clostridium en Bacillus soorten de enige bacteriën zijn die sporen kunnen vormen. De sporen zijn als het ware bacteriën die in rusttoestand verkeren, dus geen vermenigvuldigingsmechanisme zoals bij schimmels.
Dan moet je nog kritisch gaan kijken: waar komt alles vandaan en hoe is de bacterie mogelijk in de grondstof van het voedsel terecht gekomen. De bacterie is in het lab namelijk al niet te makkelijk te kweken...
Is het misschien mogelijk dat je de DA verkeerd hebt verstaan en dat hij in plaats van micro toxine myco toxine zei? Mycotoxinen worden namelijk door schimmels geproduceerd. Ik denk namelijk dat dit wat waarschijnlijker is.
Maargoed... Het belangrijkste is dat hij weer beter word. Heel veel sterkte, voor jou en het paard!