Een 4 op het straalbeen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Een 4 op het straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:01

Stacy S schreef:
Mijn paard heeft ook afwijking aan haar voorbenen, we hebben haar zelf "gefokt" dus hebben we ook nooit een aankoopkeuring ofzo gehad..
Ze heeft speciaalbeslag met zooitjes, ze wordt ingespoten in haar gewrichten en ze heeft een speciaal supplement via de kliniek...
Dit zijn allemaal dingen waarvan je denkt, dat koop ik, dat geef ik haar...
Maar vergeet niet dat je altijd zorgen hebt, mijn paard is een echt doorzetter, een harde.
Ik vind het daarom erg moeilijk om te bepalen of ze pijn heeft.. elke dag vraag ik me af, heeft ze pijn? loopt ze regelmatig? zitten de ijzers er nog onder? (die raakt ze erg snel kwijt vanwege het speciale model) en zou het weer tijd zijn voor haar injecties?..

Mijn paardje is nu 6 jaar en haar aandoeing is volgende week een jaar geleden ontdekt.
Desondanks alles wat we doen en de verschillende soorten beslag dat ze heeft gehad is ze het afgelopen jaar er toch op achteruit gegaan..
Dat vind ik erg moeilijk... Je hoort alleen de mooie verhalen van "kijk dat kan dat paard nog" maar er zijn zoveel paarden die slechter worden, terwijl een ander paard nooit kreupel zou raken...

Ik weet zeker dat ik nooit weer een paard wil dat aan z'n benen niet gezond is... Natuurlijk zijn de kosten hoog maar voor mij zijn de zorgen en de onzekerheden erger.. hoe zou het over een half jaar zijn? Er komt een tijd dat ze niet verder kan..

Ik herken je verhaal helemaal. Ik had een paard met een dikke 4 op een andere plaats. Na diagnose heeft dat paard er nog jaren mee gelopen, maar bij elk beetje stijf zijn of een kleine misstap of een keer een dik been, dacht ik: het zal toch niet? Ik durfde hem niet echt aan het werk te zetten omdat ik hem niet wilde overbelasten. Uiteindelijk wel kreupel en ondanks alle moeite heb ik hem in moeten laten slapen. Ik had hem niet willen missen, maar dit alles heeft wel veel zorgen in de jaren opgeleverd. Je weet nooit of je paard wat krijgt, maar met een 4tje heb je toch meer kans op ellende.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:35

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Mijn paard heeft na een half jaar in mijn bezit te zijn een 2tje gediagnostiseerd gekregen op haar straalbeen. Ik heb gevraagd of het hko was, maar dat werd van de hand gewezen. Paard was echter stok kreupel. Utrecht; inspuiten speciaal beslag , rust etc.etc etc. Maar geen enkele verbetering. Inmiddels 1500 euro armer( snel getypt, maar maanden verder)

Daar het hier maar een 2tje betrof, wilde ik haar niet naar de slacht brengen. Heb me in het rechtrichten verdiept en zowaar ze loopt voor het eerst 9 weken rad achter elkaar.(Dit is begonnen in de derde trainingsweek) Zit goed in haar vel, heeft gewoon beslag overigens. Het volgen van cursus rechtrichten en haar in training zetten koste nog eens 1000 euro. En dat allemaal voor een 15 jarige recreatie paard Knipoog

Nu ik het verhaal achter het rechtrichten ken, kloppen de theorieen van de artsen eigenlijkl helemaal niet is mijn mening. (advies van Utrecht was overigens; we doen alle onderzoeken nog een keer en spuiten haar nog eens in voor 900 euro, maar je krijgt geen garantie dat het beter wordt)

(Volgens bekend "rechtrichtster"; van de 100 paarden met hko o.i.d, gaan er 30 kreupel lopen en de andere 70 niet, maar waarom????)

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:47

Ik word zo moe van alle mensen die denken dat bijzondere kapmethoden of rechtrichten het HKO-probleem oplossen. Het is gewoon niet waar.

Rechtrichten is altijd van belang en natúúrlijk loopt een paard met HKO beter als het rechtgericht is. Maar dat doet élk paard en heeft niks een oplossing voor/tegen HKO te maken. Door een paard juist te rijden, verdeeld het zijn gewicht en ontlast het de voorhand meer. Het lost alleen niks op.
Idem voor het GOED beslaan/bekappen. Natuurlijk loopt een paard beter als het juiste beslag/bekapmethode voor hem/haar gevonden is. Maar, dit is voor elk paard belangrijk, niet alleen voor 'patienten'. Bovendien is elk paard bij een ander beslag/bekapmiddel gebaat er zijn er te weinig wetenschappelijke resultaten die uitwijzen dat er slechts één bepaald(e) ijzer/methode uitblinkt.

Waar het omdraait bij HKO-patienten (om het zo maar even te blijven noemen), is optimalisering, uitmeten, uitwegen, uitvogelen en uitpuzzelen.

Het ideale voer, het ideale beslag (of juist geen beslag), het ideale rijden, de ideale training en trainingsfrequentie, de ideale huisvesting, het ideale lichaamsgebruik (en dus goed lichaam; osteopaat erbij, tandarts, massages, zadelchecks, etc etc), en zo kan ik nog uren doorgaan..

Mijn merrie rijd ik echt niet dagelijks hoor. Er zijn perioden dat ik er eens per 2 weken opzit. Of ik dan iets merk? Nee joh, helemaal niks. Ik zou haar bij wijze van spreken 2 maanden stil kunnen zetten en uit kunnen brengen op een wedstrijd van 80km en je ziet niks aan haar. Maar daartegenover staat het ideale management. Zo veel mogelijk bewegingsvrijheid en de tijd om te herstellen in de wei hoort daarbij.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:50

Mijn merrie met hko 3/4 aan beide voorbenen loopt het beste zonder ijzers!!!!

Ook geprobeerd met zooltjes e.d., maar daar liep ze alleen maar beroerder op.

Idd, het gaat vooral om heel goed management, precies weten hoeveel beweging ze kunnen hebben, goed bekappen, goed je werk opbouwen, juiste voeding, veel bewegen op verschillende bodems en vooral ... je aanpassen aan hoe je paard op dat moment is!

Ik ben supergek met deze merrie, wil haar nooit kwijt en rij heerlijk buiten met haar, maar ... ik zou je in het algemeen niet adviseren om een paard te kopen dat al 4 heeft. Het kan zijn dat je er een hele poos plezier van hebt, maar het kan ook zijn dat ze al snel heel veel last krijgt en wat dan? Als je niet de gelegenheid om zo'n paard dan toch te houden en je helemaal aan te passen qua rijden en leefomgeving, is het niet verstandig om een paard te kopen dat als 4-tjes heeft. Nu ben je niet aan dit dier gehecht en kun je voor een ander paard kiezen, als je 'm eenmaal hebt wordt het een heel ander verhaal en moet je er mee dealen.