Blijven trillen na op hol gelagen zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Blijven trillen na op hol gelagen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:41

als je da spierbevangen vermoede had hij bloed moeten afnemen. alleen daaraan weet je hoe erg de schade is.

verder al je ze eenmaal een dekene opdoet moet je hem er wel oplaten. anders zijn ze snel ziek.als het dan nog ver boven nul is kan het wel dan kan je afbouwen met bv gewone regendeken en dan alles eraf. maar als het kouder wordt dan kan je het beter ophouden. het was zeker best erg schrikken. ree vroeger ook op een fjrod en die ging altijd knoerhard in galop maar was dan ook niet te stoppen. heb aan zn oren gehangen aan de teugels aan zn bakstukken om om te trekken maar niks werkte. vond het toen ook doodeng. en gewoon door laten galloperen tot hij moe werd(was in het bos) en op dat moment moest hij maar doorgaan van mij totdat ik wou stoppen. heeft hij toen nog maar 2 x gedaan. maar veel sterkte ermee. gelukkig dat het al beter gaat

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 19:47

Hij heeft er gister een prik gegeven en aan dr spieren en benen gevoeld.
Als ik af had gewacht was het waarschijnlijk wel erger geweest.
Als ze vandaag stijf zou lopen en donker/bloed zou plassen dan zouden ze een bloed onderzoek doen.
Ze loopt niet stijf en krijgt de helft aan voer.zodat ze minder suikers krijgt.
Moet dit even 2 dagen zo doen en in de gaten houden.Dus wss is ze niet (erg) spierbevangen.Maar dr spieren hebben wel een klap gehad.Dus vandaar ook dat stappen aan de hand.

een aantal jaar gelden is ze uit het niets ook ineens spierbevangen geweest.die DA (was een andere) heeft ook geen bloedonderzoek gedaan.
Alleen 2 dagen geen brok en weinig hooi zei hij , en een prik kreeg ze.
Toen kon ze amper lopen en plaste heel donker..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:55

eigenlijk moeten ze het wel doen hierdoor kunnnen ze zien hoe ver de schade is dus ho eerg de spierbevangenheid is. ook als ze erg bevangen zijn mogen ze geen stap meer zetten. dus het zal wel licht bevangen zijn. (deze info komt van meerde da trouwens)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:40

Jeetje wat een avontuur. Gelukkig is er niemand gewond geraakt. Ach gut Het blijven vluchtdieren he, het kan altijd gebeuren dat ook een braaf paard op hol slaat. Als dat gebeurd in je zadel blijven zitten, en wachtten op een moment dat je kan keren! Rukken en plukken werkt alleen maar averechts. Door de druk gaan ze vaak nog harder! Blijf zelf vooral kalm. Dit had iedereen met een paard of pony kunnen overkomen. Knipoog

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:50

Didoo schreef:
Sorry hoor, maar dit topic ging over wat ze met haar paard aan moest omdat hij stond te trillen, NIET over of ze wel of niet met dat beestje over de weg moet.
Jullie kunnen om het hartste gaan roepen wat de TS wel of niet moet doen, maar die doet toch wat zij denkt dat goed is. En dat lijkt me ook heel verstandig, want zij is de enige die haar paard al 9 jaar (van wat ik gelezen heb) kent.

Dus als jullie nu weer over het MEDISCHE gedeelte verder kunnen praten... want daar staat dit topic. bij Medisch

Ts; Mooi dat het allemaal mee valt!

ben ik het helemaal mee eens. we kunnen beter blij zijn dat er niks ernstigers is gebeurt. ik hoop dat alles weer goed komt met je paardje. heel veel sterkte

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 13:27

Vanmorgen heb ik met dr gestapt en ze liep netjes mee.geen last van vuurwerk gehad gelukkig.
De smid is geweest.Er kon bijna nix vanaf zo kort stond ze.Hij heeft geprobeerd ze zoveel mogelijk recht te zetten en vierkant op ijzers omdat ze op t harde moet stappen en zonder dat dat bijna niet meer gaat zonder pijn.

Ik ga zo om bier en druppels voor dr.

haar benen zijn nu wel heel dik en vol met vocht en ze loopt wat voorzichtig maar niet stijf.
met kappen was ze wel stijver als normaal zei de smid.dr pezen waren ook opgezet zei hij.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:04

Gelukkig dat het toch mee lijkt te vallen.
Denk dat je die twee weken wel in de weer blijft voordat alles gezakt is, ze heeft toch een behoorlijke klap gehad.
Puur uit nieuwschierigheid, waarom bier? Ter ontspanning?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 17:50

Bier omdat het een tip was van iemand in het andere topic, Dit zei ze :

bij spierbevangenheid kun je na het wandelen eventueel per keer half bruin biertje geven. Dit zuivert het spiermetabolisme, de afvalstoffen worden een handje geholpen om afgevoerd te worden

Heb haar het vanmiddag gegeven,Ze zat er wel even raar aan te ruiken maar at het toch goed op.
Dr zonnebloem olie en kruiden laat ik nu maar even weg,Anders wordt het zoveel door dr voer.

Heb de DA toch nog langs laten komen voor dr dikke benen, Ze heeft nog een prik gehad en vocht afdrijvers voor over het voer.tot maandag moet ze die.
Het zijn niet dr pezen maar er omheen was het allemaal vocht.

Stappen deed ze ook weer braaf.Alleen even later begonnen ze weer met vuurwerk en ze poept dan gelijk super dun.En loopt heen en weer.
De DA zei zet dr met oud en nieuw maar op stal voor ze door de draden gaat..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:35

jeetje wat erg ik hoop dat ze snel opknapt!!
Ik vraag me hoe dit soort situaties aflopen bij mensen die zonder hoofdstel rijden en met z'on nek riem,doodeng....
Of rijd jij daar ook mee??

biergist ,van bier, ontgift het lichaam en zit vol met vitamine b,als ze het eet,kun je rauwe ui geven ,werkt vochtafdrijvend..(volgens mij is er maar 1 paard die dat eet en dat is de mijne...raar beest..)

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 18:53

Neeh ik had gewoon dr hoofdstel en bitje in.
In de wei willen ze er soms nog welis zo op gaan zitten.Maar op de weg niet hoor.Welis bitloos.Hierbij was ook 1 meisje bitloos.Maar of je nu wel of geen bit in hebt je stopt ze toch niet..

Ze eet veel maar rauwe uien ??Mijn vorige pony at die ook altijd Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:11

Bit of geen bit maakt niet uit. Training en goede opvoeding zijn dan belangrijker, maar als ze echt weg zijn kun je er vaak weinig aan doen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:10

Dr benen waren vanochtend nog heel erg dik.Ben met dr weesten stappen.En doet ze heel braaf.
Dr poeder over dr voer eet ze gelukkig ook goed op.Dr bier vind ze toch maar vreemd,Als je bij dr staat ruik je echt zo'n bier lucht bij dr Haha!
Heb dr benen met coolinggel gedaan.Hopen dat dat ook wat helpt.

Ze is wel erg flauw geworden.Poetsen had ze altijd een hekel aan en keek dan boos en wegdraaien.Nu staat ze stil en gaat helemaal met dr lip heen en weer bewegen en terug krabben.

Wel is ze heel erg ingevallen bij dr flanken.Daar steken dr botten nu ineens uit.
Lijkt me sterk dat dat komt van 2 dagen minder eten??Of misschien zijn dr spieren daar nog heel erg gespannen ofzo.
Morgen mag ze weer normalen hoeveelheid voer en dr deken af.

Al twijfel ik nu wel of ik die ineens zomaar af kan doen na 3,5 dag ermee opgestaan te hebben.ze zweet ook niet eronder.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:26

Arabian_Girl schreef:
Dr benen waren vanochtend nog heel erg dik.Ben met dr weesten stappen.En doet ze heel braaf.
Dr poeder over dr voer eet ze gelukkig ook goed op.Dr bier vind ze toch maar vreemd,Als je bij dr staat ruik je echt zo'n bier lucht bij dr Haha!

Ze is wel erg flauw geworden.Poetsen had ze altijd een hekel aan en keek dan boos en wegdraaien.Nu staat ze stil en gaat helemaal met dr lip heen en weer bewegen en terug krabben.

Wel is ze heel erg ingevallen bij dr flanken.Daar steken dr botten nu ineens uit.
Lijkt me sterk dat dat komt van 2 dagen minder eten??Of misschien zijn dr spieren daar nog heel erg gespannen ofzo.

Al twijfel ik nu wel of ik die ineens zomaar af kan doen na 3,5 dag ermee opgestaan te hebben.ze zweet ook niet eronder.

Ben blij dat het beter gaat.
Als je de mogelijkheid hebt, is het nog beter om de benen af te spuiten. Stromend water koelt het beste.

Kan heel goed dat ze haar spieren nog wat gespannen houdt bij haar flanken. Als het goed is trekt dat vanzelf wel bij Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:29

Arabian_Girl schreef:

Bij spierbevangenheid wordt het spierweefsel letterljik afgebroken en blijft er binnen no time weinig van over, ze worden schraal, vallen idd in, het doet dan ook ontzettende pijn. Als ze echter hersteld zijn, groeien ze wel weer aan, maar qua bespiering kun je weer overnieuw beginnen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:32

laat de deken maar om,het is normaal dat een paard zo invalt in een korte tijd,ziek zijn kost veel energie.
Kun je geen stalbandages omdoen s'nachts? dat deden wij vroeger altijd na een wedstrijd,ik weet niet of dat nu nog gedaan word hoor.
De druk zorgt dat het vocht beter opgenomen word door het lichaam,niet te strak doen hoor....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:38

Stalbandages? Is dat niet pijnlijk? Bij spierbevangenheid vallen paarden meer in dan bij een gemiddelde virus hoor, het gaat letterlijk idioot hard, ze breken spierweefsel af. Het is zo'n naar gezicht om je spierbonk in een mager en hoekig dier te zien veranderen binnen no time...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:41

nee hoor is niet pijnlijk ,zit niet strak net als werkbandages,benen zijn dan duidelijk minder dik de volgende ochtend,alleen s'nachts...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:42

Als ik haar wil afspuiten moet ik ze meenemen naar mn huis en dat is een stuk verder dan die 10 minuutjes stappen die ze per keer mag.Dus denk dat het doordat ze dan lang moet lopen slechter is.

Dus de deken gewoon de rest van de maanden omlaten dan ?Of nog eventjes? Neem aan dat ze er toch aan gaat wennen.Dus om dr na een tijd ineens zonder te zetten lijkt me niet zo slim.

Bandages zou evt kunnen.Maar worden dr pezen enzo dan juist niet warmer?Ze kan wel op dr uitloopje snachts.Dus weet niet of het dan slim is?

Hoop ook dat die vochtafdrijvers gaan helpen,Dat moet ik nu over dr voer doen.
Maandag moest het ver weg zijn. Morgen dus. Maar ze zijn nu nog zo dik.Dat ik toch ga twijfelen of het maandag wel ver weg is.

Ze loopt in stap niet kreupel gelukkig.In draf weet ik niet.

Is er nix wat je kan doen aan dat invallen? Ze lijkt nu echt al heel mager Verdrietig

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:43

Is er nix wat je kan doen aan dat invallen? Ze lijkt nu echt al heel mager

Veel ruwvoer, maar pas op met brok!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:43

dat wist ik niet dat het zo snel ging,(spiermassa verliezen...)ik heb dit nog nooit meegemaakt (gelukkig)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:45

Nee, afwachten en zeker niet opeens ladingen voer erin gooien Knipoog Dat slaat waarschijnlijk ook weer op haar benen. Het is waarschijnlijk een combinatie van de spanning en spierbevangenheid geweest. Met dat vuurwerk de komende dagen erbij zal het niet heel snel weg trekken.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:49

ze krijgt op dit moment 2 x per dag halve kilo schep reform granenmix.
en 2 x per dag 1 plak voordroog.
normaal kreeg ze 2 x per dag 1 kiloschep reform granenmix
en onbeperkt voordroog
alsze gereden had kreeg ze halve schep meer.

Vanaf morgen mag ze weer normale hoeveelheid zei de DA. Hij heeft niet gezegt of dat gelijk weer 1 schep moet zijn of eerst opbouwen.

Je kan echt goed merken dat ze nog uit haar doen is. Normaal kan ze echt boos doen en loopt ze weg als je dr wil pakken.
Nu komt ze allemaal bij je staan en wil ze graag aandacht.
Poetsen vind ze nu ook ineens fijn,terwijl ze dat normaal echt erg vond.

Door het vuurwerk staat ze af en toe ook te bibberen als ze gaan knallen en mest gelijk heel dun..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:52

door de druk word het vocht beter afgevoerd,dat de pezen warm worden wil niet zeggen dat ze dik worden.Ze worden wel dunner door afspuiten,maar niet dikker door warmte,het gaat meer om de druk,wat zegt de da???

zeker uitkijken met eiwit,kunnen ze ook dikke benen van krijgen,en ze zijn al dik.
Maar hoe dik zijn ze,heb je een foto??
Verder even geduld hebben,beetje zemelen met suikerbietenpulp mag ze toch wel hebben of niet?
Ik zou er zeker geen krachtvoer geven totdat ze weer een beetje beter is en haar benen weer normaal zijn.
Komen die dikke benen door de spierbevangenheid of van overbelasting??
arm beest,dat stomme vuurwerk ook!!!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:58

Ik zal vanmiddag even een foto maken met mn mobiel.
Je voelt goed vocht zitten en de pezen niet echt meer.

De DA heeft gezegt 2 x per dag 10 min stappen en vochtafdrijvers krijgt ze nu.
Dr benen werden pas zaterdag ochtend dik.

Dat ze zo dik zijn komt wss van overbelasting.Is natuurlijk een heel eind wat ze gegaan zijn over de weg.ze had toen geen ijzers. Nu wel omdat ze weinig hoef meer had en ze zo scheef stond.

Ik moest uitkijken met suikers zei hij omdat dat op de spieren kon slaan.Hij had het toen over de eerste 3 dagen.

Het is nu ook zo poedersuiker dat alles dicht is..Kan nu geen ander voer halen voor dr.Met een beetje pech kan dat pas woensdag.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:01

De hoeveelheid vocht in haar benen komt waarschijnlijk uit haar hele lichaam. Omdat je maar weinig mag stappen kan ze die afvalstoffen minder snel afvoeren en alles zakt naar beneden. Vandaar de dikke benen..
Ik zou haar nog een tijdje op half krachtvoer houden. Je kan toch niet rijden en dan blijft ze rustiger aan de hand. Kuil/hooi is om warm te blijven dus dat wel weer gewoon voeren.
Succes!