Baarmoeder massage bij paard onzin??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: Wat een osteopaat wel niet kan vinden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 15:48

Ja ik heb ook grondoefeningen gekregen, en ze loopt nú al fijner, we zijn nog geen week verder.
Dus ik denk dat mijn paard het echt wel overleefd zonder inwendige massage...
(het lijkt me ook erg pijnlijk voor een paard... )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:09

Als een paard scheef is door welke oorzaak dan ook, soms van nature, soms scheef gereden, en scheef loopt, gaat ontzien in haar lijf en daardoor stijver aan 1 kant wordt, dus duidelijk de bolle en holle kant heeft, dan gaat die anus toch ook een beetje scheef zitten?

Zie het als een buis die bewegelijk is doordat het ruimte heeft en door het beetje scheef houden van de rug/bekken (ben geen DA) dan lijkt het of de anus ook wat scheef staat, maar het is maar het uiteinde van de darmen dus sowieso bewegelijk. Idd ga je een paard lekker loswerken in de rug, dus lekker van oren tot staart spierspanningen weg werken/masseren, dan zal ze ook minder scheef gaan staan en lopen en dan zal die anus optisch ook rechter staan.

Ik geloof wel dat een goede loswerkmassage heel erg prettig voor paarden is, ook voor mensen en als je dan ook correct gaat rijden met een goed passend zadel, lekker goed blijft rechtrichten en aan ontspanning blijft werken met de training, dan kan je paard na zo een behandeling ontzettend goed opknappen.

Dan de verkleving van de baarmoeder, raar hoor, heb wel eens van een verkleving gehoord bij vrouwen, maar daar moet je toch niet aan denken, dat is niet zomaar iets hoor, daar ga je ook niet aan masseren met handjes. Denk niet dat de gynaecoloog dat even zo gaat doen dat wordt OK.

Mensen kunnen geweldige dingen roepen, ik wacht nog steeds op het moment dat mijn paard door zijn benen zakt omdat ik mijn paard toen niet heb laten behandelen door een osteopaat, haar strijk en handoplegging koste mij toen die eerste behandeling 120 euro, wat ze bereikt heeft dat mijn paard niks beter liep, dus geld weggegooid, maar ik wel een goede hoefsmid heb die nu zorgt dat mijn paard beter loopt. Gelukkig heb ik ruin, dus baarmoederverhaal was wellicht niet bruikbaar Haha! , dan maar in elkaar storen..., mocht hem absoluut niet meer rijden tot dat hij bij haar onder behandeling zou komen. Rij praktisch elke dag....

Ik begin steeds meer terug te komen van al die zogenaamde paardenvakmensen die van alles kunnen wat een reguliere DA niet kan. Lips are sealed

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 16:11

Russel: Ik mag Luna ook niet meer rijden van de osteo, wél aan de hand laten bewegen, zodat ze niet alle spieren zou verliezen.
Ik heb er tóch weer 2 x opgezeten, ze is lekker los, en werkt heel graag..
en ik neem aan dat een paard dat pijn heeft niet werkt...??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:13

Gewoon rijden en goed op je paard letten, stilstaan is nooit goed voor een paard. Alles met beleid.

Als ik mijn paard sinds februari niet meer had gereden, dan was het een schriel zwak scharminkeltje geworden en was hij zeker niet hersteld of zo, in tegendeel.

Een paard wat niet kan of zo een pijn heeft, zet geen stap meer of idd stort door zijn benen Haha!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:28

Er zijn heel veel osteopaten inderdaad die telkens met hetzelfde komen. Paard heeft ongetwijfeld last van baarmoeder/eierstokken, lever, nier en mag zeker een bepaalde periode niet meer werken, behalve losmaakoefeningen en gecontroleerde beweging. Ik denk persoonlijk dat het gros van de paarden geholpen is met een massage, het verminderde werk voor een bepaalde periode en de gecontroleerde beweging. Zoals bv de pessoa. Ik vind dit een heel fijn werktuig, waarvan al mijn paarden beter gaan lopen. Ze worden niet gehinderd, kunnen los door het lijf lopen en leren de juiste spieren gebruiken. Dus de raad die een osteopaat je geeft, kan je eigenlijk zelf bedenken. Ik denk dus persoonlijk dat alle positieve verhalen die optreden na de "behandeling" van de osteopaat, hierop terug kunnen te brengen zijn. Want zeg nu eens eerlijk, wie gelooft er echt dat zo iemand de organen kan goedleggen? Of door handoplegging een zieke lever of nieren kan genezen? Dat zijn zeer ernstige aandoeningen. Moest dit allemaal mogelijk zijn, zou de reguliere diergeneeskunde dan nog bestaan? De resultaten zijn een samenspel van verschillende factoren, waarvan de basisfactoren (zoals rust en gecontroleerde beweging) het meeste, zoniet alle werk doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:29

Wat een tegenstrijdigheden allemaal in dit topic ik kan me wel voorstellen dat Muxxuna door de bomen het bos niet meer ziet...Eerst in zee gaan met een osteopaath die de boel lijkt te 'besodemieteren' en later lees je weer verhalen van mensen die wél baad hadden bij die osteo...
Ik hoop dat je dr een beetje uit kan komen, goed dat bokt er is anders had je met nog véél meer vragen rondgelopen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:49

Ik heb geen ervaring met ostheopathie bij paarden, maar wel voor mezelf en vele andere om mij heen en stuk voor stuk blijken klachten inderdaad vaak terug te leiden naar bepaalde organen. Een opgeleide ostheopaat heeft een 4 jarige opleiding tot fysio (of een andere medische opleiding) gevolgd en daarna een 5 jarige opleiding tot ostheopaat, dus na 9 jaar mogen zij zich ostheopaat (voor mensen)noemen, mensen met een HBO opleiding alternatieve geneeswijze als vooropleiding kunnen niet geregistreerd worden als ostheopaat en bij deze ostheopaten krijg je ook minder of niets vergoed van de verzekering.

Een osteopaat kijkt naar het gehele lichaam, dus spieren, organen en boten. Hoe komt het nu dat zoveel mensen klachten hebben vanuit hun organen die nergens anders als zodanig herkend worden??
Juist omdat de reguliere artsen niet geschoold zijn om dit verband te zien. Hie rin de regio worden artsen bijgeschoold tot eerstehulparts, want er is gebleken dat een longarts voornamelijk het probleem zoekt in de longfunctie, dus dat zorgt voor nogal wat foute diagnoses en vertragingen in de geboden hulp.

Ik heb jaren last gehad van extreme menstruatie klachten en had inderdaad diverse verklevingen, die door de ostheopaat verholpen zijn, niks inwendig maar dmv speciale technieken. Raar maar waar ik ben niet gelongeerd met pessoa of dergelijke en toch zijn de klachten weg. Dus als je naar ostheopatie kijkt bedenk je dan een aantal zaken, als je controleert of iemand geregistreerd is, dan heeft iemand minimaal 9 jaar opleiding erop zitten (voor paarden nog langer want die kun je pas volgen na de humane ostheo). Dat veel dierenartsen en artsen hier negatief tegenover staan , komt ook voort uit het feit dat zij dit niet kennen. Mijn eigen dierenarts gelooft niet eens dat een artrose paard baat kan hebben bij fysio, zelfs niet als hij ziet dat meerdere paarden die door een fysio behandeld zijn ineens wel weer goed lopen. Mijn huisarts geloofd niet in ostheo, maar vraagt zich wel af hoe het komt dat mijn klachten weg zijn.
Belangrijk is dat degene die aan je paard komt geschoold is, dus vraag daarna en zoek informatie op over ostheo in zijn totaliteit dat geeft denk ik best een goed beeld.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:01

Lenneke_ schreef:
Ik vind het raar dat er opeens overal verhalen opduiken van paarden die last hebben van de baarmoeder.
Hier in de buurt heeft ook een tijdje zo'n vrouwtje rondgelopen. Elk paard waar ze naar keek had last van de baarmoeder en dat kon zij goed verhelpen door behandelingen en een of andere poedertjes.

Nieuw gat in de markt ofzo.

Hier in de buurt ook meegemaakt, totdat het paard wat ze 'behandelde' en merrie bleek te zijn, hoe dom kun je zijn....zij kon het al vanaf afstand zien zij ze....totdat ik fijntjes opmerkte: Hij mag dan geen b*llen meer hebben maar een merrie is het nog steeds niet hoor.....echt geniaal, wat heb ik toen gelachen Haha!
aan de andere ant natuurlij triest dat deze mensen geraadpleegd worden en zo niet kundige paardeneigenaren een hoop geld en eventele ergere dingen afhandig maken!
succes ermee Knipoog

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:05

Wildgirl schreef:
Lenneke_ schreef:
Ik vind het raar dat er opeens overal verhalen opduiken van paarden die last hebben van de baarmoeder.
Hier in de buurt heeft ook een tijdje zo'n vrouwtje rondgelopen. Elk paard waar ze naar keek had last van de baarmoeder en dat kon zij goed verhelpen door behandelingen en een of andere poedertjes.

Nieuw gat in de markt ofzo.

Hier in de buurt ook meegemaakt, totdat het paard wat ze 'behandelde' en merrie bleek te zijn, hoe dom kun je zijn....zij kon het al vanaf afstand zien zij ze....totdat ik fijntjes opmerkte: Hij mag dan geen b*llen meer hebben maar een merrie is het nog steeds niet hoor.....echt geniaal, wat heb ik toen gelachen Haha!
aan de andere ant natuurlij triest dat deze mensen geraadpleegd worden en zo niet kundige paardeneigenaren een hoop geld en eventele ergere dingen afhandig maken!
succes ermee Knipoog

Had deze mevrouw daar ook nog een diploma voor gehaald??

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:11

Dat denk ik niet, want als je een medische opleiding doet mag daar op z'n minst het verschil in anatomie uitgelegd worden, wat een blunder.

Het jammere is wel dat deze mensen het vakgebied schade terwijl je met een goede ostheo wel heel veel kunt bereiken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:13

Dat is inderdaad heel jammer, maar het lijkt me ook niet slim, om iemand zonder diploma aan mijn paard te laten sleutelen..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:16

sonjim schreef:
Dat denk ik niet, want als je een medische opleiding doet mag daar op z'n minst het verschil in anatomie uitgelegd worden, wat een blunder.

Het jammere is wel dat deze mensen het vakgebied schade terwijl je met een goede ostheo wel heel veel kunt bereiken.

Geen idee zo goed kende ik haar niet, was gelukkig ook niet mijn paard waar het om ging....waren mensen met veeeeel geld, weinig(boerenverstand) en dus makkelijk om de tuin te leiden...ze had er alleen niet bij stil gestaan dat ik wel iets slimmer was....triest zulke lui Verdrietig

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:21

Maakt het dan iets uit of deze vrouw een diploma had of niet? Uiteindelijk stelt zij dezelfde onzindiagnose als de wel gediplomeerde osteopaat uit dit topic. Alleen is zij zo dom om te bewijzen dat het echte onzin is, door de diagnose bij een ruin te stellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:36

Famke en Mando, Ik weet inderdaad om welke osteopaat het gaat en ook welk paard ermee 'geholpen' was. Ik vond de osteopaat ooit een prima kerel. Hij deed zijn skelet werk goed en heeft mij erg geholpen. Helaas lijkt hij in mijn ogen een beetje doorgeslagen. Hij verwijst nu echt iedereen naar Nunspeet. Ook mijn paard wilde hij doorverwijzen maar ik vond dat waanzin. Ik heb wel eens een verslag gelezen van een fysio over singelnijd en moeite met dragend worden. Deze persoon vermeldde netjes alle zenuwbanen en het leek mij een logisch verhaal. Ik vroeg daarom telefonisch aan de 'nunspeet-osteopaat' hoe daar daar naar keek en zei dat de enige oplossing het verplaatsen van organen was (telefonisch!!). Terwijl het in het verslag gesroken werd over de eerste rib en de nek e.d. Hij luisterde totaal niet naar mijn vraag en banjerde er gewoon overheen met zijn geweldige nieuwe methode waarvan ik nergens een opleiding kon vinden. Sindsdien hoeft hij bij mij niet meer langs te komen.
Het paard dat er zo bij gebaad was is inmiddels wel al een jaar verder of zo en is echt niet zoveel verbeterd vind ik. Het enige wat verbeterd is is de begeleiding met rijden. Dit paard heeft een moeilijk/slechte rug en daar hebben ze in nunspeet niets aan veranderd.
Als de methode namelijk zo goed zou zijn, waar leren deze mensen dat dan? Het moet dan ergens beschreven staanin een medisch tijdschrift oid en dat lijkt hiet echt niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-12-07 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:37

Coliena schreef:
Maakt het dan iets uit of deze vrouw een diploma had of niet? Uiteindelijk stelt zij dezelfde onzindiagnose als de wel gediplomeerde osteopaat uit dit topic. Alleen is zij zo dom om te bewijzen dat het echte onzin is, door de diagnose bij een ruin te stellen.

Inderdaad Coliena, je wilt niet weten hoe ik gelachen heb....het verhaal doet het trouwens nog steeds goed als je het een beetje smeuïg verteld bij paardenmensen Haha!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:46

Wildgirl schreef:
Coliena schreef:

Inderdaad Coliena, je wilt niet weten hoe ik gelachen heb....het verhaal doet het trouwens nog steeds goed als je het een beetje smeuïg verteld bij paardenmensen Haha!

Dat maakt niet zoveel uit, maar ik vind het ook niet zo aardig om mensen met een diploma te gaan vergelijken met één of andere mevrouw die beweerd dat ze alles kan repareren. Als de betreffende osteopaat dit leest, stelt hij het denk ik al niet eens op prijs dat zijn naam hier door bepaalde personene worden genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:45

Diegene die zowel bij mensen als bij paarden de "verkleving" heeft doen laten ophouden door een osteo, zouden die mij kunnen omschrijving hoe ik zo een verkleving moet zien? Ik denk dan nl aan een soort kleverige massa die aan het vergroeien is met een ander stuk weefsel. Hoe ziet het er uit?

Ik vraag mij af of osteopaten beter medisch onderlegd zijn dan artsen, hebben ze eerst de basisopleiding Medicijnen of diergeneeskunde gedaan? Is dat verplicht? Ik weet wel dat een paardenfysio eerst humaan fysio moet zijn, vandaar mijn vraag.

geintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:06

Genoemde ostheopaat is ook bij mijn pony geweest. Mijn pony is linksom erg stijf en verstapte zich erg veel achter. Na veel twijfelen en op aanraden van instructrice ostheopaat laten komen. Ik had gehoopt op een veel uitgebreidere behandeling ... Vond het nl. verbazingwekkend hoe snel deze man zijn conclusie kon trekken. Tuurlijk zie je wel wat aan de bouw van een paard, slechte rug kun je inderdaad zien.. Maar iedere fysio of veearts zal een paard-pony willen bekijken in alle gangen b.v. aan de longe... Deze ostheo was zo super die kon blijkbaar alles voelen op stal. De behandeling ffe rechtzetten bekken hals losmaken duurde nog geen 5 minuten... Hier ben ik dus te nuchter voor!! Vervolgens bracht ik mijn pony naar de paddock en de kat die rondliep was belangrijker dan het bekijken van mijn pony in stap!!
Voelde me hier niet lekker bij, en heb ook de vervolgafspraak afgezegd. Bij deze ostheo zijn er nl. altijd twee behandelingen nodig.. Het enige goede wat deze man aanraadde en waar mijn pony erg soepel van wordt is werken aan de hand en aan de lange teugel.. Dus grondwerk. Dit doe ik geregeld met instructrice. Voor mij geen ostheopatie meer. Pony liep trouwens na de behandeling precies hetzelfde. Had me overigens verbaasd als ik verschil gemerkt zou hebben.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:55

Iedereen mag zich osteopaat noemen. Dit is geen beschermde titel. (Hierboven suggereerde iemand een opleiding van 10 jaar, maar dat is dus kul.)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:58

om de opleiding tot osteopaat te doen, moet je wel fysiotherapeut of dierenarts zijn. Ik weet verder niet of het een beschermde titel is.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:59

het is geen beschermde titel. Er bestaat in ieder geval geen opleiding tot osteopathie bij dieren!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:02

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:07

In Nederland niet bedoel ik.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 21:10

geintje schreef:
Genoemde ostheopaat is ook bij mijn pony geweest. Mijn pony is linksom erg stijf en verstapte zich erg veel achter. Na veel twijfelen en op aanraden van instructrice ostheopaat laten komen. Ik had gehoopt op een veel uitgebreidere behandeling ... Vond het nl. verbazingwekkend hoe snel deze man zijn conclusie kon trekken. Tuurlijk zie je wel wat aan de bouw van een paard, slechte rug kun je inderdaad zien.. Maar iedere fysio of veearts zal een paard-pony willen bekijken in alle gangen b.v. aan de longe... Deze ostheo was zo super die kon blijkbaar alles voelen op stal. De behandeling ffe rechtzetten bekken hals losmaken duurde nog geen 5 minuten... Hier ben ik dus te nuchter voor!! Vervolgens bracht ik mijn pony naar de paddock en de kat die rondliep was belangrijker dan het bekijken van mijn pony in stap!!
Voelde me hier niet lekker bij, en heb ook de vervolgafspraak afgezegd. Bij deze ostheo zijn er nl. altijd twee behandelingen nodig.. Het enige goede wat deze man aanraadde en waar mijn pony erg soepel van wordt is werken aan de hand en aan de lange teugel.. Dus grondwerk. Dit doe ik geregeld met instructrice. Voor mij geen ostheopatie meer. Pony liep trouwens na de behandeling precies hetzelfde. Had me overigens verbaasd als ik verschil gemerkt zou hebben.

Dit herken ik heel erg ja..!

Zoals ik al eerder zei; hij heeft ook goede dingen gedaan voor mijn paarden, zoals kraken enzo..
Daar heb ik echt wel baat bij gehad... maar dit gaat gewoon boven mijn pet.

En Chiqa: De meerderheid hier zegt dat ik het niet moet doen, en mijn eigen gevoel is ook niet goed meer.. voor mijn pony geen inwendige onderzoeken, behalve bij onze eigen dierenarts/kliniek. Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:24

Ik suggereerde de opleiding van 9 jaar, maar dat geldt voor de gecertificeerde ostheopaten en inderdaad iedereen mag zich osteopaat noemen, maar niet iedereen is gecertificeerd.