PAARDENPEST kan morgen uitbreken!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monnie_

Re: PAARDENPEST kan morgen uitbreken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:29

ik volg het ook!! OMG! * probeert rustig te blijven:)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:57

RobvdPK schreef:
Dubieus verhaal.

Paardenpest (African Horse Sickness) komt alleen voor in gebieden onder de evenaar.
In landen als Zuid-Afrika, Namibië, en Botswana.
De ziekte wordt verspreid door mugjes van de culicoides-familie,
maar door de grote afstand is het hoogst onwaarschijnlijk dat de paardenpest ooit West-Europa kan bereiken.
Die afstand zou namelijk in één seizoen moeten overbrugd worden, want de mugjes sterven bij koud weer.

De vergelijking met blauwtong is fout.
Blauwtong komt namelijk regelmatig voor in Griekenland en Italie,
wat een uitstapje naar België of Nederland natuurlijk veel gemakkelijker maakt.

Dat paardenpest hier morgen kan uitbreken,
is op zijn minst overdreven, om niet te zeggen onzin.

Morgen lijkt mij inderdaad ook veel te snel, zo snel hebben die muggen zich inderdaad niet naar het noorden verspreid. Wat wel zou kunnen is dat ze in de loop der jaren geleidelijk steeds meer naar het noorden oprukken (klimaatverandering), maar dat zal inderdaad niet van de ene op de andere dag zijn. Omdat ik denk dat het wel mogelijk is dat ze in de loop der tijd deze kant uit zouden kunnen komen, lijkt het mij een goed idee dat er tijdig onderzoek gedaan wordt en het vaccin bijvoorbeeld verder wordt ontwikkeld. Dit om eventuele rampscenario's ruimschoots voor te kunnen zijn in de toekomst.

Het lijkt mij echter niet nodig om nu massaal in paniek te raken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:02

IN paniek raken lijkt me nergens voor nodig.. Tuurlijk als het zover is, zou ik mijn paard echt niet zomaar opgeven, maar als t niet anders is dan is t niet anders.. Voor het zelfde geld komt het hier nooit!! Het lijkt mij ook inderdaad echt niet nodig om in paniek te raken!!

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:26

Pff hopen maar dat het niet gebeurd.
Hou het even in de gaten, stipje dus

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:27

dat is niet best hou het topic maar even in de gaten

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:32

oei.. da's best een heftige ziekte...
ik vond het al erg om die beelden op tv te zien dat varkens enzo geruimt werden...
moet je nagaan, je eige lieve knuffel....
ik hou het ook in de gaten!!!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:38

In de regels staat dat stipjes verboden zijn. Dus probeer er verder iets nuttigs van te maken of bookmark dit topic Lachen

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 19:28

_Maud schreef:
Pff hopen maar dat het niet gebeurd.
Hou het even in de gaten, stipje dus

Maud e.v.a. eerst ook de vorige paginas lezen. Lijst

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:31

Wat ik niet snap. Mijn paard staat op eem pensionstal. Als ze daar komen mogen ze dan zomaar zonder mijn toestemming mijn paard afmaken???
En ik ben er idd ook voor om iets met zn allen op te zetten.
We moeten dit gewoon voor zijn. Het mag gewoon niet gebeuren dat er straks paarden geruimt moeten worden.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:27

Moderatoropmerking:
Laatste waarschuwing; stipjes zetten mag niet! vanaf nu volgt een OW bij het plaaten van een "stipje".

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:14

Jeetje... Hier schrik ik idd wel wat van. Al is er wel vaker paniek geweest met alles en nog wat, en wordt ik steeds weer zenuwachtig bij droesuitbraken, rhino uitbraken etc... Wat dat betreft ben ik blij dat mijn paard op een stal staat met nog 1 ander paard, en verder niets. En weinig (GEEN) contact met andere paarden(mensen). Dat vind ik dan wel weer een rustgeving, al is dat natuurlijk niets als het met zo'n poedersuiker wordt overgedragen. Laten we nu hopen dat het een KOUDE winter wordt weer. Hier tropisch? Deze zomer heeft dat niet doen vermoeden Knipoog Maar idd, eerlijk is eerlijk, klimaten zijn flink aan het veranderen...

Ik ga dit even volgen. ben wel benieuwd naar dat mailtje dat zou worden gestuurd en een eventuele reactie.

En mijn paard? Die krijgt gelijk een enting zodra deze er is.

Dat enten met de kippen. Kippen zijn toch net wat minder waard dan een paard. Die kosten weet ik hoeveel duizende euros ten eerste, en daarnaast zijn het vaak meer dan enkel productie of werkdieren... Die vraag naar vaccins is er volgens mij wel hoor in de paardenwereld.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 01:47

Ben ik nou gek? De paardenpest wordt toch door dezelfde mug verspreid als de blauwtong?

Blauwtong kwam tot een paar jaar geleden ook alleen maar voor in Zuid-Europa. Nu is heel Nederland 20 km gebied. Dat betekend concreet dat er over binnen een straal van 20 km van je huis wel ergens blauwtong is geconstateerd.

Er hoeft maar 1 paard besmet te zijn binnen Europa en we hebben binnen zeer korte tijd een heel groot probleem denk ik.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 10:11

Anne_GTI schreef:
Ben ik nou gek? De paardenpest wordt toch door dezelfde mug verspreid als de blauwtong?

Blauwtong kwam tot een paar jaar geleden ook alleen maar voor in Zuid-Europa. Nu is heel Nederland 20 km gebied. Dat betekend concreet dat er over binnen een straal van 20 km van je huis wel ergens blauwtong is geconstateerd.

Er hoeft maar 1 paard besmet te zijn binnen Europa en we hebben binnen zeer korte tijd een heel groot probleem denk ik.

Zo is het.
Alleen de meesten lezen niet goed
Geen reden tot paniek, misschien iets voor "de sectorraad paarden", kunnen ze eens iets
zinvols doen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:50

Dat dacht ik ook Anne
Dus daarom kan ik het verhaal van Rob niet helemaal volgen.

Paniek lijkt me zeker niet nodig, maar wel al wat gaan ondernemen lijkt me dan ook weer niet onverstandig.
Nederland holt zo graag achter de feiten aan, als we nu eens voor zijn

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:59

Hier komt de mug die mallaria verspreid ook voor, maar mallaria niet die kans zit er ook in bij de klimaatopwarming. Ik denk dat rob het virus bedoeld Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:17

Als het hier uitbreekt verhuis ik naar zee... Is zo wie zo geen slecht idee met mijn exceemmerrie...

Verder zie ik het probleem nog niet zo. Er is een vaccin, dus ze zullen er alles aan doen om dat zo snel mogelijk geregistreerd te krijgen nu dit bekend is.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:21

Of de KNUT in één seizoen vanuit zuid europa het westen kan bereiken? Ja zeker wel.
Wat te denken van de vele transporten? Geen twijfel over mogelijk dat als er vanuit het zuiden in de zomerperiode transporten naar het westen plaatsvinden, dat "illegale lifters" zoals de KNUT hier wel degelijk besmetting kunnen opleveren. Of ze de winter gaan door komen is de vraag. Maar eerste besmettingen hebben dan al plaats gevonden.

Gezien het grote aantal paarden dat Nederland telt, lijkt het me voor de pharmaceutische industrie toch wel een haalbare kaart een vaccin te kunnen ontwikkelen. Kassa voor hen en gezonde paarden voor ons.

In het overheidsgrapje van: We kunnen gevaccineerde dieren niet onderscheiden van besmette dieren, ga ik even echt niet in trappen. Vaccinatie bewijs kan dit overduidelijk aantonen.
De weergaloze ellende zoals met mond en klauwzeer waarbij onnodig dieren zijn geruimd zal de paardensector NOOIT accepteren. Ze kunnen beter nu preventieve maatregelen treffen dan de woede van paardminnend Nederland op de hals halen. De boeren zijn in het verleden veel te "braaf" geweest en er zijn hele veestapels verloren gegaan. Ik ben er van overtuigd dat paardenliefhebbers niet op deze zelfde wijze gaan meewerken.

Bovendien heeft het preventief ruimen van paarden in dit geval geen enkel nut. Je roeit er de KNUT niet mee uit. Dan zou Nederland paardvrij moeten zijn teneinde nooit meer besmetting te krijgen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:36

dat ben ik met je eens pensionnetje.
Ik ben op zich geen gelover in complottherorien. Maar onderhand krijg ik het idee dat de overheid van veeboeren en veestapels afwillen. Varkenspest, vogelgriep, BSE, blauwtong, mond en klauwzeer en nu paardenpest??
Zit er ergens in Europa een kwaad genie dierenziektes te kweken ofzo. Ik vind het zo apart dat in 10 jaar tijd de helft van onze koeien, varkens en kippen geruimd zijn.
Wat er ook gaat gebeuren mijn paardjes worden geent en gaan niet zonder slag of stoot geruimd worden als het zover is Boos!
Laatst bijgewerkt door Onali op 05-09-07 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:38

Waarom zouden ze eigenlijk moeten ruimen als het niet via paard-paard contact overdraagbaar is Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:43

ook dat is vaag ja. Een een of andere idioot wilde graag een speciaal Jacobsvlindertje terug hebben, maar dat arme vlindertje zit alleen maar op 1 soort kruid. Het jacobskruid, dankzij die ene stomme geleerde zijn al tig paarden gesneuveld. Als je inderdaad de oorzaak (knut) van het probleem aanpakt ipv de slachtoffers (paarden en paardeneigenaren) voorkom je veel meer problemen.
Voorkomen is beter dan genezen heb ik altijd geleerd

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:47

in paniek raken is idd miss wat overdreven, maar om er is goed over na te denken, kan in mijn ogen totaal geen kwaad..
want mocht er ooit een uitbraak komen, dan maar goed voorbereid.
zeker ivm met de klimaats verandering

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:52

Ik snap iets niet; de paardenpest wordt overgebracht door de knut, maar is niet besmettelijk van paard op paard. Waarom dan zoveel paarden ruimen, als er een geval ontdekt wordt? Of las ik het verkeerd?

Verder hoop ik dat het nog niet zo ernstig is. NL heeft nog lang niet het klimaat zoals in Afrika, volgens mij.
Maar als het wel zo is, hoop ik dat er snel actie ondernomen wordt. Ik wil mijn paard nog minstens 30 jaar en langer meemaken en zou hem niet zo willen verliezen. Huilen

Jenniferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:07

Ik blijf dit even volgen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:43

Het zal zo'n vaart niet lopen, maar het is wel goed dat het onder de aandacht wordt gebracht. Behalve paardenpest heb je ook nog te maken met West Nile, en dat komt boven de evenaar voor...

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:56

IndianLady schreef:
ook dat is vaag ja. Een een of andere idioot wilde graag een speciaal Jacobsvlindertje terug hebben, maar dat arme vlindertje zit alleen maar op 1 soort kruid. Het jacobskruid, dankzij die ene stomme geleerde zijn al tig paarden gesneuveld. Als je inderdaad de oorzaak (knut) van het probleem aanpakt ipv de slachtoffers (paarden en paardeneigenaren) voorkom je veel meer problemen.

Kwatsch.
Als iedereen zou nadenken voor hij zijn mond opendoet, stond er niet zoveel onzin op Bokt.
Paardenpest wordt veroorzaakt door een virus.
De mug is alleen een transportmiddel.

Rob