Paard 2 raar "rondjes" op lip

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sugar_SL

Re: Paard 2 raar "rondjes" op lip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 14:50

Aah, ok
ik doe dat altijd om de 2maanden

Maar hoe kunnen paarden dat opgelopen hebben??

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:18

Ik zal het vrij vertalen:

Volwassen wormen leggen eitjes in de maag van het paard die naar buitenkomen via de mest.

Als de eitjes van deze wormen uitkomen in de uitwerpselen van de mest van een paard, nestelen deze larven zich in de maden van bijvoorbeeld de huisvlieg of de stalvlieg. Daar blijven ze 1 week leven in de hoop dat de made zich tot vlieg ontwikkeld. Als dat gebeurd migreert de larve door het inwandige van de vlieg en gaat naar de monddelen van de vlieg. Als de vlieg zich op de vochtige plekken zoals wondjes, neusgaten, de ogen of de lippen van een paard voedt met het vocht, kunnen de larven daarin terechtkomen. Als ze in deze open plekken terecht komen kunnen ze open zweren veroorzaken zoals 'summer sores'. Het gevaar zit hem vooral als ze in de ogen of in de neus terecht komen omdat ze dan zweren in het bindvlies kunnen veroorzaken of zich kunnen inkapselen in de longen waar ze ontstekingen kunnen veroorzaken. 'Normaal' worden de larven opgelikt en gaan ze naar de maag.

Ze worden vervolgens volwassen en leggen weer eitjes zodat de hele cyclus weer overnieuw begint.

In extreme gevallen zijn er zoveel wormen in de maag (slijmvlies) dat ze het spijsverterings systeem kunnen blokkeren.

Alle wormen kunnen in extreme gevallen hele nare, zeer ernstige bijwerkingen geven, deze zijn geen uitzondering!

Gewoon (tegelijk?) goed ontwormen met verschillende middelen om de cyclus te doorbreken en mest verwijderen uit het land is de beste remedie. En flink tegen vliegen inspuiten dan toch maar aan dat vliegenmasker gaan. Wondjes goed in de gaten houden.

De botfly is blijkbaar in Amerika de meest voorkomende gastheer.

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 15:25

Dankje!! Haha!

Goh, maar toch raar dat geen enkele DA het erkent

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:39

Mijn DA heeft in ieder geval geadviseerd om met pramox (equest) te ontwormen, zodat alle wormen dood gaan (zie bijvoorbeeld www.paardendrogist.nl)

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:48

Gooi ik die er over 3 maanden nog een keer tegenaan!

Zoals Talida ook al aangaf komt het niet zo vaak voor, ik ga al ruimt twintig jaar met paarden om, maar dit is de eerste keer dat ik het zie! Misschien dat door het vochtige en warme weer er extra veel vliegen waren, ik weet het niet!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:56

Mijn paard heeft het een tijdje geleden ook gehad. Is gewoon weggetrokken en niks meer van te zien. Alleen nu zag ik vandaag dat ze weer allemaal roze vlekjes op haar lippen heeft. Zou dit weer het begin kunnen zijn?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:50

Ik weet niet precies hoe het begint want als ik het zie zit het er "ineens" , maar gewoon iedere dag bekijken dan weet je meteen hoe het begint..........????????

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:56

Ja dat was bij mij de 1e keer ook zo dat het er ineens zat.. Verward

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 16:49

Miriam91 schreef:
Mijn paard heeft het een tijdje geleden ook gehad. Is gewoon weggetrokken en niks meer van te zien. Alleen nu zag ik vandaag dat ze weer allemaal roze vlekjes op haar lippen heeft. Zou dit weer het begin kunnen zijn?

Mijn paard had ook roze vlekkjes toen het weg was