Help! dik been bereid zicht uit naar koker!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Help! dik been bereid zicht uit naar koker!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:34

marietje, zou je eens bij je DA kunnen vragen of je diertje last heeft van een auto-immuunziekte?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:38

Weet je wel hoeveel auto-immuunziektes er zijn, en hoe lastig die te diagnostiseren zijn?
Ik praat uit persoonlijke ervaring, ik heb er één.

En daarom kan ik me niet voorstellen dat het bij dieren zo te bepalen zou zijn.
Ik zou willen dat alle DA die binnen korte tijd de juiste diagnose en de juiste auto-immuunziekte werkzaam zouden zijn als humane arts.

(ik bedoel de opmerking niet bot, al lijkt dat misschien door de openingszin wel zo)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:05

Twee jaar geleden hadden we ook een paard staan op de manege waar ik werkte, been liep ook helemaal tot aan de koker en buik op. Net zoals op deze foto's. Er stond zo veel spanning op dat been, maar gelukkig liet hij zich meenemen naar wasplaats.
Dit paard bleek dus z'n antibiotica al dagen niet te eten. Toen heb ik de poeders opgelost. en in een spuit in de mond gespoten.
Hierna werd het al snel beter en slonk het been zichtbaar. Maar is nog heel lang erg dik en stijf gebleven. Het weefsel was te ver stuk om weer zo te slinken dat het been weer normaal werd. Na maanden kon het been weer goed worden gebruikt, maar nog altijd was het been wat meer opgezet dan de andere benen.

Belangrijkste is dat je medicijnen (snel) aanslaan. Dan zal de spanning op het been vrij vlot minder worden. En dan eens goed met de veearts overleggen hoe het weefsel het beste kan herstellen.

Lymfevaten ontsteking/einschuss en bloedvergiftiging worden veel onder een noemer gehouden. Maar het is volgens mij niet hezelfe?
Volgens mij is dit een lymfevatenontsteking, als het paard er een blijvend dik been aan overhoudt spreek je van einschuss, en bloedvergiftiging is volgens mij iets heel anders? Weet iemand hoe het precies zit?
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 14-02-07 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 15:12

bloedvergiftiging is weer een fase verder.
lymfe baan ontsteking en einschuss worden inderdaad in zefde zucht genoemd

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:14

Einschuss wordt ook wel bloedvergiftiging of lymfangitis genoemd. Dus dat is allemaal hetzelfde.
Ze kunnen er idd een dik been aan over houden doordat de lymfevaten kunnen springen door de druk van het weefsel. Deze herstellen dan niet meer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:34

Mijn paard was laatst geschopt en z'n been bleef ook dik.
Stappen, afspuiten en zelfs medicijnen om het vocht af te voeren hielp
niet (voldoende). Bandages er omheen en dat hielp. Misschien een idee in overleg met de D.A?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 15:48

superwoman schreef:
Mijn paard was laatst geschopt en z'n been bleef ook dik.
Stappen, afspuiten en zelfs medicijnen om het vocht af te voeren hielp
niet (voldoende). Bandages er omheen en dat hielp. Misschien een idee in overleg met de D.A?

Helaas kan bandageren niet, omdat het om het hele been gaat (tot boven aan) en zn koker.
als je bandageerd moet je alles bandageren of niks. Als we alleen onder (dus het enige stuk dat je normaal kan bandageren) bandageren dan is de kans extreem groot dat het daarboven nog veel dikker wordt.

zoals op de foto op p. 2 te zien is (deze http://www.mijnalbum.nl/Foto=3FZB6SEO)
is het tot helemaal boven aan het been dik, het hele grijze gedeelte is dus ook opgezet...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:13

Ik weet niet hoe get met de eetlust van het paard is gesteld, maar zou het mogelijk zijn om hem bepaalde voeding te geven die vochtafdrijvend werkt.

Vraag eens aan de DA of je hem een flesje bruin bier mag geven, dat werkt ook vocht afdrijvend.
De meeste dieren vinden bier wel lekker.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:35

Ik denk dat het dier voldoende medicatie krijgt Lachen Je ziet helaas pas na een paar dagen resultaat ( 4 dagen ongeveer).
Bij mijn paard hebben ze ook niet gebandageerd. Is overigens ook te pijnlijk.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:58

Wil je me pben wat hij precies voor medicatie krijgt?

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:13

Voor zover ik heb begrepen is einschuss de medische term voor bloedvergiftiging.

Sterkte ermee! Ik begreep net te kezen dat het nu aanslaat?!

Mooizo, hopen dat het doorzet!!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:24

goh wat ontzettend erg zeg en wat naar om te moeten zien hoeveel pijn je paard heeft en je bijna niets meer kan bedenken om de pijn te verlichten, ik hoop dat de medicijnen snel aanslaan voor jullie, heel veel sterkte

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:28

krijgt ie niet ook pijnstillers erbij?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:41

Hij zal waarschijnlijk metacam krijgen. Tenminste dat krijgt die van mij Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 23:08

metacam reageerd hij absoluut niet goed op!!
Heeft hij 2 dagen gehad toen hij droes had, maar krijgt hij nu dus niet niet (en nooit meer ook!)

Hij heeft de 1e en 2e dag volledig op pijnstillers gestaan maar helaas werkte dit niet.
Daarbij heeft hij slechte nieren (ziekte aan gehad zo'n 3,5 jaar geleden) waardoor we met medicatie zoiezo al erg moeten oppassen. Bijna alles is slecht voor de nieren (als bijwerking)...
Opzich gaat het nu (zonder echte pijn medicatie) redelijk. Hij trekt bij (het been dan) de koker is nog erg dik, maar het been begint te slinken.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:14

nou, het zit je niet erg mee dan wat betrefd zijn gezondheid..!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:17

Vraag aan je dierenarts om Diurizone poudre. Dit is een sterke antibiotica en vochtafdrijver in poeder vorm. Voer 2x daags een half zakje en en minimaal 4 dagen.. je dikke been zal hierna weg zijn.. overigens is het ook niet heel schadelijk voor de nieren, ze gaan alleen wat harder werken..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 23:25

wij zijn blij dat we eindelijk wat resultaat zien (na bijna een week, en 2 verschillende medicaties) We gaan dus NIET om andere poedertjes en pilletjes vragen en gewoon door met de behandeling die we nu geven.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:36

Sorry hoor!!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 23:41

ik weet dat het goed bedoeld is, maar niet alle medicijnen werken bij elke kwaal. En vlak boven jou post staat dat het nu eindelijk wat beter gaat en dat we dit dus gaan doorzetten
Als je het topic had gelezen, dan had je gelezen dat als deze kuur niet aanslaat hij meteen naar de kliniek moet en daar verder behandeld wordt.
Wat ze daar dan gaan doen zie ik vanzelf wel

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:35

hij heeft wel al veel kwaaltjes gehad in zijn leven...hopelijk komt hij er weer helemaal bovenop

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:56

gelukkig gaat het de goede kant met hem op, hoop dat het snel afneemt zowel voor het paard als voor jou.
kun je misschien foto's laten zien of zie je er nog niet zo heel veel verschil?
sterkte nog.
groetjes linda

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:02

Mijn paard heeft vorige maand ook een aantal dagen met een dik been gestaan. Antibiotica in poedervorm sloeg niet meteen aan, toen is er intraveus antibiotica gegeven, en ze kreeg er idd nog Metacam bij. De DA is ook nog een keer geweest om vochtafdrijvers te geven, en ik kreeg het advies om te stappen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:58

Cassidy schreef:
Mijn paard heeft vorige maand ook een aantal dagen met een dik been gestaan. Antibiotica in poedervorm sloeg niet meteen aan, toen is er intraveus antibiotica gegeven, en ze kreeg er idd nog Metacam bij. De DA is ook nog een keer geweest om vochtafdrijvers te geven, en ik kreeg het advies om te stappen.

Bij die van mij is er gelijk intraveneus antibiotica en pijnstilling ingespoten. Geloof wel 4 spuiten ofzo.

Fijn dat het beter gaat!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 18:44

wij zijn juist van intraveneus over gegaan op poeder en pasta.

Hij heetf nl van donderdag tm maandag elke dag iets van 4 spuiten intraveneus gekregen, bloedvat moet nu dus "bijkomen" het is gewoon gaan irriteren.

Het lijkt nu beter te gaan, zal binnekort even foto's van vandaag plaatsen (van achter genomen zodat het verschil in benen goed te zien is)