weet me geen raad meer... wie helpt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Re: weet me geen raad meer... wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:10

Oké dat is niet best. Succes!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:11

Veel succes Ans, ik hoop dat het goed kan komen!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:12

veel sterkte! ik hoop dat ze wat kunnen vinden, waar ook nog een middel voor bestaat!!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:23

Heel veel sterkte met je paard!! Ik hoop dat ze de oorzaak snel vinden en hij weer opknapt... Ik zal iig voor je duimen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:17

Heel veel sterkte!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:48

ontzettend veel sterkte! naar welke kliniek is hij gegaan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:14

Ooooh dit klinkt me zo bekend in de oren Scheve mond Een vriendin van mij had ook een paard met opgelopen benen en dikke ogen en enorm mager. Hier kwam grassickness uit en een aandoening van het hart Scheve mond

Ik hoop dat het snel beter gaat en hou ons op de hoogte!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:37

vincenza schreef:

wil van die stal weg, heeft het daar heel benauwd, neem hem ee naar buiten, laat hem lopen hijwil lopen lopen en lopen, zijn aandacht op iets aders
naar buiten pls naar buiten, frisse lucht, ow hij wil frisselucht

Gelukkig kan een reader ook de plank mis slaan..... volgens TS staat het paard overdag de hele dag buiten Haha!

Maar nu ook dikke ogen?? Lijkt toch op een allergische reactie toch?? Misschien idd de verkeerde antibiotica? Hè bah ziet er idd niet goed uit. Heel verstandig om direct naar de kliniek te gaan. Ik duim mee.... Ach gut

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:42

sterkte, en succes, en dat er snel duidelijkheid zal komen, voor jezelf en voor het paard..
wat een stress lijkt me dat zeg, wat zal je je machteloos voelen zo onderhand..

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:54

slimmerik schreef:
vincenza schreef:

wil van die stal weg, heeft het daar heel benauwd, neem hem ee naar buiten, laat hem lopen hijwil lopen lopen en lopen, zijn aandacht op iets aders
naar buiten pls naar buiten, frisse lucht, ow hij wil frisselucht

Gelukkig kan een reader ook de plank mis slaan..... volgens TS staat het paard overdag de hele dag buiten Haha!

Maar nu ook dikke ogen?? Lijkt toch op een allergische reactie toch?? Misschien idd de verkeerde antibiotica? Hè bah ziet er idd niet goed uit. Heel verstandig om direct naar de kliniek te gaan. Ik duim mee.... Ach gut

ja? dat was 's avonds dat hij naar buiten wilde

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:49

Mogelijk:

-Ergens in de buik of borstholte een abces, b.v. van een droesinfectie. Zo'n abces geeft met name verhoging van de gamma-globulines, dut dat zou je op je bloeduitslag moeten nakijken.

-Een infectie met één of andere parasiet, b.v. leverbot, of een enorme worminfectie. Dat geeft verhoging van de beta-globulines in het bloed. helaas blijven de beta's nog maanden na het bestrijden van de parasieten verhoogd, dus je kan moeilijk nagaan of je behandeling heeft geholpen (maar wel kijken of het paard opknapt...)

-Een chronische ontsteking van het maagdarmkanaal, dus maagzweren, soort Ziekte van Crohn enz. meestal gaat het eerste gepaard met af en toe vage koliek, en het tweede met slappere mest (tot diarree aan toe). Zo'n chronische ontsteking kan ook al ontstaan als het paard van binnen in de darmen vol zit met zand. Dat kan je weer testen door verse mest uit de stal te rapen, in een plastic zak met warm water te weken en dan na een half uur of wat voelen of er zand naar de bodem is uitgezakt. Zand kan behandeld worden, maagzweren kunnen behandeld worden, maar die ontstekingen van de darmen zijn vaak lastiger. Dan wordt het een speciaal dieet en als het echt moet ook prednisolon erbij. Maar dan eerst de diagnose laten stellen d.m.v. biopten van het darmslijmvlies, en dat kan alleen in een kliniek.

-Grass-sickness, maar daarbij gaan de paarden hoe dan ook steeds minder eten, dus dat past neit echt hier. Of EMND: enorme eetlust, maar toch vermageren, normale bloedwaardes, paard heeft de neiging om in rust onderstandig te gaan staan, verliest steeds meer spiermassa, soms trillende huidspieren. Dan is de enige therapie zéér veel vitamine E gaan voeren en hopen dat je de aandoening tot een stilstand kan brengen.

-Ooit een flinke wormbesmetting gehad waarbij de wormlarven belangrijke bloedvaten in de buik hebben beschadigd. Die bloedvaten lopen naar de darmen toe, en die gaan minder goed werken. Ook dan meestal af en aan kolieken.

-Ergens een tumor in het paard. Probleem bij tumoren is dat alles kan qua verschijnselen, maar niets echt altijd wordt gezien. Het is dan erg moeilijk om ze te vinden. Wat kan is goed laten opvoelen, en dan kan de veearts soms ergens een vreemde bult of raar aanvoelende plekken ontdekken, en evt wat buikvocht aftappen en dat onderzoeken op kankercellen. Helaas, als daar niets uitkomt kan het nog steeds een tumor zijn.

-Simpele dingen als een slecht dieet (te weinig, of van slechte kwaliteit), of ernstige dampigheid.

-Hartproblemen, dan hoor je soms een ruisje, of is het ritme van de hartslag afwijkend. Soms is de diagnose ook alleen met een hartecho te stellen. Hartecho's maken ze in Emmeloord, Utrecht en in Gent.

Wat wel belangrijk is, is om te weten of dat oedeem onderaan de buik komt door stuwing (b.v. hartprobleem, zand in de darmen (of een veulen in de buik van een hoogdrachtige merrie..)), door een ontsteking (dan ergens in het oedeemgebied een pijnlijke, warme plek) of door een tekort aan eiwitten (dan is in het bloed het totaal eiwit=TE=TP en/of albumine te laag) of doordat de bloedvaatjes lekkage vertonen (dat is een reactie bij/na sommige bacterie-infecties (m.n. streptokokken), na sommige virussen (m.n. EHV1 en EVA), of bij sommige immunproblemen).

Nou, da's even alles waar ik zo op kan komen.

In ieder geval goed idee om naar een kliniek te gaan, en succes met het verdere verloop!

Groeten Knavia

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:54

(dubbelpost verwijderd)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:16

Ook ik duim mee en hoop zo dat er snel goed nieuws komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:25

Klinkt toch wel erg als hartproblemen, ben benieuwd wat er uit komt, heel veel sterkte!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:41

Heel veel succes meid!! Ach gut

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 22:26

Ik was rond 18.00 in de kliniek in Garijp.

Ze hadden vanmiddag al aangegeven niet erg veel tijd te hebben voor em vandaag, maar toch even een check gedaan.
Ik had op een papier alles uitgetypt van afgelopen tijd, klachten/behandelingen etc.

enorm veel stuwingen in het bloed en mager zijn, niet reageren op antibiotica en oedeem wees op een agressieve bacterie werd de DA al snel duidelijk.
Deze bacterie bevindt zich ergens in zijn lichaam en ze gaan vanaf morgen onderzoeken doen om te zien waar het zicht bevindt en hoe de organen nog werken.

Er is niet te hopen dat het zich rond het hart bevindt, want dan kan er weinig meer gedaan worden.

Hij krijgt morgen echo's van buikwand en organen en urine onderzoek, evt nog bloedonderzoek.
Ik heb em daar dus zoals ik zelf al instemde achtergelaten.
Hij zal er een tijdje verblijven tot de onderzoeken klaar zijn en ze gaan starten met behandeling als dit eventueel nog mogelijk is.
Ook hoopt de DA er op dat hij niet teveel anti-stoffen tegen de bacterie heeft aangemaakt omdat ze anders moeilijker tot de bacterie door kunnen dringen met medicatie.

Ook vond de DA de hartkeppen niet goed klinken.

Nu is het dus even afwachten allemaal en ik zou op de hoogte gehouden worden en dus zal iedereen hier ook op de hoogt houden.

groetjes Ans
bedankt voor alle recties!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:28

Hij krijgt in ieder geval nu een uitgebreid onderzoek, nu is het hopen dat er iets uitkomt en afwachten. Het is wel positief dat ze een vermoeden hebben. En heel goed dat je alles op papier had gezet, je vergeet anders toch snel iets.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:28

dat wordt nog een zware periode van afwachten dus. ik hoop dat ze morgen al veel testen kunnen doen en snel zien wat het is. Hij is iedergeval in goede handen!

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:50

Wat een verhaal. Heel veel succes.

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:30

Heel veel sterkte en hopelijk kunnen ze morgen al een beetje achterhalen wat het exact is! Sterkte!

eeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:49

hey ans, gelukkig staat ie nu in de kliniek.. ik hoop dat het allemaal wat meevalt!!! blijf dit topic volgen!! groetjes je stal genootje Knipoog

jense

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:05

Hey frou, mooi dat het vandaag nog gelukt is om kas bij Boerema te krijgen nu afwachten dus.Leef met je mee... Groetjes Ingrid

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:16

inderdaad leef ook me zoals zovelen..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:42

Zo te lezen is hij iig in goede handen.

Ik duim voor jullie!!!!

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:43

Ik duim m'n duimen dol dat er iets gevonden wordt dat behandeld kan worden en dat je maatje snel weer bij je op stal staat!

Sterkte en een dikke knuffel voor je kanjer.