Minder vaak ontwormen, wormen dreigen resistent te raken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niels71

Re: Minder vaak ontwormen, wormen dreigen resistent te raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:19

Maar wat ik nog steeds lees is dat je denkt dat Virbac het zou kunnen uitstellen. Dit is niet waar. De overheid beslist in deze. Tussen 1 maart en 1 oktober is de overgangsperiode. 1 oktober gaat de nieuwe regelgeving in. Als je als fabrikant dan niet klaar bent, dan is dat probleem van de fabrikant, niet van de overheid. Uitstel kan alleen vanuit de overheid komen, niet vanuit de industrie.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:55

nee dat klopt alleen die moet het wel duidelijk stellen en dat doen hun dus niet... dat blijkt nog 1 groot vaag gebied te zijn (paar weken terug tenminste, denk niet dat dat nu wel 100% helder is) vandaar aantal keer uitstel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:23

naar aanleiding van bloeduitslag wat aangaf dat appie een chronische wormbesmetting had, heb ik mestonderzoek laten doen,uitslag:

Citaat:
Applause had een negatieve wormeitelling. Mede aan de hand van de vragenlijst hoeft u Applause daarom niet te ontwormen.

Wij adviseren om voor het volgend weide seizoen (maart) weer een mestmonster van Applause in te sturen. Tot die tijd verder niet ontwormen.

leuk allemaal, ik vraag me af waar mijn veearts dan die chronische wormbesmetting vandaan haalt?
(globuline gehaltes waren niet goed)

ik ga nog wel vragen of mijn stalhoder de andere paarden ook wil laten nakijken,kosten van zo'n onderzoek vallen erg mee, en omdat ik ap nu pas in maart weer hoef te laten onderzoeken,scheelt het me ook nog es een wormenkuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:32

Dat is tegenstrijdig zeg.
Waar kunnen globine gehaltes nog meer iets over kunnen zeggen dan, behalve een eventuele wormbesmetting? Weet je dat ook?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:45

ja ik heb net gebeld met de dierenarts,maar hun zeggen,dat je in de mest niet een wormbesmetting hoeft te zien.
kan dus zijn dat in het lichaam wel levende wormen zitten. niet alles word elke keer uitgescheiden tijdens de mest zeggen hun.
tja,zit ook wel weer wat in vind ik,volgens hun is een bloedonderzoek veel betrouwbaarder omdat je dan natuurlijk kunt zien wat er nog in het lichaam zit..

heb nog gevraagd hoe dat zit met die globuline gehaltes,maar dan moest ik op een andere tijd terugbellen wanneer de veearts er zelf was want die hadden daar meer verstand van.
mijn idee ook hoor dat verkeerde globulinegehaltes toch niet prese alleen vastzitten aan een wormbesmetting?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:21

ellepel schreef:
ja ik heb net gebeld met de dierenarts,maar hun zeggen,dat je in de mest niet een wormbesmetting hoeft te zien.
kan dus zijn dat in het lichaam wel levende wormen zitten. niet alles word elke keer uitgescheiden tijdens de mest zeggen hun.
tja,zit ook wel weer wat in vind ik,volgens hun is een bloedonderzoek veel betrouwbaarder omdat je dan natuurlijk kunt zien wat er nog in het lichaam zit..

heb nog gevraagd hoe dat zit met die globuline gehaltes,maar dan moest ik op een andere tijd terugbellen wanneer de veearts er zelf was want die hadden daar meer verstand van.
mijn idee ook hoor dat verkeerde globulinegehaltes toch niet prese alleen vastzitten aan een wormbesmetting?

Ik ben daar ook erg benieuwd naar of dat inderdaad 'vastzit aan een wormbesmetting'. Het verhaal wat jij hierboven verteld dat heb ik je in het begin al meteen verteld. Zo is het namelijk ook bij Niek gegaan. Nu twijfel ik erover of dit inderdaad een wormbesmetting was of dat het te maken had met die bacteriele infectie op de slijmvliezen/darmen/longen die die al 13 jaar heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:23

Effe gegoogled:

Globuline: natuurlijke antistoffen die het lichaam zelf aanmaakt om lichaamsvreemde stoffen (= allergene), organismen (o.a. bacteriën en virussen) en weefsels of organen (bijv. na transplantatie) op te ruimen of af te stoten.

De globulinen vormen een groep van drie soorten eiwitten, de alfaglobulinen, de betaglobulinen en de gammaglobulinen. Aan deze eiwitten kunnen koolhydraten en vetten worden gebonden. Alfa- en betaglobulinen hebben voornamelijk een transportfunctie en vervoeren onder andere ijzer, koper, zink en B12. De alfa-globulinen worden gemaakt in de lymfocyten. De beta-globulinen worden onder andere gemaakt in de lever. Cobalophiline is een alfa-globuline, transcobalamine is een beta-globuline. De gammaglobulinen maken vooral antistoffen die het lichaam tegen lichaamsvreemde stoffen beschermen. Fibrinogeen is een van de stollingseiwitten. Als bloed stolt, wordt het oplosbare fibrinogeen omgezet in onoplosbare fibrine. Fibrine vormt dan een netwerk van vezels. De vloeistof die zich na stolling van het bloed afscheidt heet bloedserum. Bloedserum is dus bloedplasma minus fibrinogeen.

Te hoog bij chronische ontstekingen.
Te laag betekenis meestal onduidelijke.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:33

JoviBan schreef:
Effe gegoogled:

Globuline: natuurlijke antistoffen die het lichaam zelf aanmaakt om lichaamsvreemde stoffen (= allergene), organismen (o.a. bacteriën en virussen) en weefsels of organen (bijv. na transplantatie) op te ruimen of af te stoten.

De globulinen vormen een groep van drie soorten eiwitten, de alfaglobulinen, de betaglobulinen en de gammaglobulinen. Aan deze eiwitten kunnen koolhydraten en vetten worden gebonden. Alfa- en betaglobulinen hebben voornamelijk een transportfunctie en vervoeren onder andere ijzer, koper, zink en B12. De alfa-globulinen worden gemaakt in de lymfocyten. De beta-globulinen worden onder andere gemaakt in de lever. Cobalophiline is een alfa-globuline, transcobalamine is een beta-globuline. De gammaglobulinen maken vooral antistoffen die het lichaam tegen lichaamsvreemde stoffen beschermen. Fibrinogeen is een van de stollingseiwitten. Als bloed stolt, wordt het oplosbare fibrinogeen omgezet in onoplosbare fibrine. Fibrine vormt dan een netwerk van vezels. De vloeistof die zich na stolling van het bloed afscheidt heet bloedserum. Bloedserum is dus bloedplasma minus fibrinogeen.

Te hoog bij chronische ontstekingen.
Te laag betekenis meestal onduidelijke.

Nou, dat zegt mij dus genoeg Ellepel!!!!!!!!! Het gaat bij die van mij dus om de bacteriele infectie die die al 13 jaar bij zich draagt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:22

straks hebben ze allebei hetzelfde Tong uitsteken

de waarden die afwijken zijn deze:
alpha-2 globuline 4 , normaal is 4-6
beta-1 globuline 4 normaal is 4-6
beta 2 globuline 8 ,normaal is 3-6
gamma globuline 15 ,normaal is 9-14.

dan zijn de monocyten nog verhoogd die zijn 5 ,normaal is 0-5

ik wacht zowiezo het ontwormen af en laat dan in maart nog een keer controleren om te kijken wat er dan inzit.
ik vond trouwens nog dit:
Citaat:
An increase in the percentage of beta globulin may be caused by liver disease (such as cirrhosis), anemia, or an increased lipid level.

Citaat:
An increase in the percentage of gamma globulin may be caused by a chronic infection, an autoimmune disease, some types of leukemia, multiple myeloma, Waldenstrom's macroglobulinemia, liver disease, or Hodgkin's disease. An increase can also occur normally with aging (a condition called monoclonal gammopathy of unknown significance

Citaat:
A decrease in the percentage of alpha-2 globulin may be caused by liver damage, leukemia, hemolytic anemia, hypothyroidism, or Wilson's disease

en nou staat er dus bij de laatste quote: hypothyroidism......
en ap heeft een vergrote schildklier....

hahah ik ga off-topic geloof ik Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:45

ellepel schreef:
hahah ik ga off-topic geloof ik Tong uitsteken

Haha! Nog éven dan.
Zo afwijkend vind ik de waardes niet. Jij wel?
In ieder geval wel goed om te weten dat afwijkende globuline waardes niet (altijd?) op wormbesmetting duiden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:53

nee ik vind t ook wel meevallen,alleen die beta2 was duidelijk verhoogd,die andere zitten nog mooi op het randje vind ik zelf.
Knipoog
ik ga t nog wel uitzoeken hoor,vind t raar dat ze alles afschuiven op wormbesmetting,ik zie mijn internist al staan als ik zulke waardes had( verrek ,goed idee om hem es te vragen!)

nou ja, in maart volgende mestonderzoek en kijken wat dat opleverd,tot die tijd krijgt ap geen wormenkuur

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:05

ellepel schreef:
straks hebben ze allebei hetzelfde Tong uitsteken

de waarden die afwijken zijn deze:
alpha-2 globuline 4 , normaal is 4-6
beta-1 globuline 4 normaal is 4-6
beta 2 globuline 8 ,normaal is 3-6
gamma globuline 15 ,normaal is 9-14.

dan zijn de monocyten nog verhoogd die zijn 5 ,normaal is 0-5

Hier dan de waarden uit het bloedonderzoek kwamen van Niek. Ik schrijf maar even over wat er precies op het verslag staat;

Eiwit electroforese / Ref.waarden
Albumine : 43 / (49.5 - 61.1% )
Alfa 1 : 3 / (8.7 - 14.0% )
Alfa 2 : 11 / -
Beta : 23 / (< 22% )
Gamma : 20 / ( 13.7 - 27.5% )

Monocyten: 0

Lijkt toch weer anders dan bij Ap!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 05:55

huh?
ja wat raar? door welk lab is dat getest?
bij mij door vet-med-lab ergens in het buitenland geloof ik want alles is in t engels

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 08:42

Het is gedaan door Veterinair Laboratorium Nederland B.V. uit Roosendaal

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:39

Ik ga niet minder vaak ontwormen, maar ontworm wel altijd met een ander middel.

rolobeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:31

mijn pony had vorig jaar wormen Huilen en ik ga dan ook 5 x per jaar een kuur geven.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:10

Mijn merrie had ook last van een wormbesmetting. Werd netjes ontwormd en toch had ze steeds weer rode wormpjes in de mest... wel gewoon goede hoeveelheid (hele spuit) gegeven. Daarna in overleg met een dierenarts elke 2 weken ontwormen totaal 3x, ik dacht dat het daarna wel over moest zijn maar nee... tijd later had ze ze wéér (of nog steeds) toen naar andere dierenarts gegaan en die adviseerde mij om 5 dagen achtereenvolgens een volle spuit te ontwormen. En toen pas was ze er vanaf. Ik moest dit doen om het cyclus van de worm te doorbreken. Je kan wormen maar in een bepaald stadium dood krijgen. In mijn geval werden de volwassen exemplaren steeds gedood maar niet de eitjes... dus begon alles overnieuw. Nu konden de wormeitjes uitkomen maar de uitgekomen exemplaren kregen geen kans om opnieuw eitjes te leggen. Dus bleven er uiteindelijk alleen 'volwassen' exemplaren over die weer gedood konden worden...

Ik ben hierdoor ook erg voorzichtig geworden met ontwormen. Mede ook door het stuk wat toen in de strengen stond.

Poeh lang verhaal zeg... hoop dat jullie er iets van bakken Bloos

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:06

Ik vind alles een beetje tegenstrijdig,ik heb het op stal nog is nagevraagd.Wij ontwormen vanaf nu toch maar 2 keer per jaar en eventueel een mest onderzoek.

Loolapelooza

Re: Minder vaak ontwormen, wormen dreigen resistent te raken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:07

Niels71 schreef:
Cowgirl schreef:
Schakel ik met equest alle wormen uit?

Als ik je vraag letterlijk lees: geen enkel middel schakelt 100% van de wormen uit. Maar je zal wel bedoelen "Schakel ik met equest alle soorten wormen uit?" Hierop is het antwoord: nee, werkt niet tegen de lintworm.

Tegenwoordig is er een nieuwe Equest, de Equest Promax. De Equest zoals u hem gewoon bent maar dan met de extra super power tegen lintwormen! Vork