[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:44

wij gaan er soep van koken!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 08:30

Nou rond 9 uur komt de veearts en word mijn mannetje een 'hetje'.
Toch heb ik vanavond geen soep op het menu staan Knipoog

merixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:56

Ik weet een leuke 4 jarige hengst staan, die ik hoogstwaarschijnlijk ga kopen. Voor mij zal hij wel moeten gecastreerd worden, omdat we thuis met nogal wat merrie's staan, en ik ook wedstrijden wil gaan rijden. Nu vroeg ik mij af hoe een paard veranderd na een castratie, qua uiterlijk en in de omgang. Hij is nu heel braaf, en heeft echt een mooie uitstraling, met hengstennek enzovoort. Dit wil ik eigenlijk wel behouden. In hoeverre zou dat kunnen?Heeft iemand hier enig idee van?

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:30

Omegamedo schreef:
Ik heb weleens gehoord om een week of 6 te wachten.

En heb zelf een klophengstje van 20 maanden, die wel degelijk hengst is ... ik wil hem ook laten castreren, eigenlijk vorig jaar al, maar ik kon rekenen op een bedrag van 600-700 euro EXCLUSIEF 19% btw .....(kliniek in Slootdorp).
Het moet nu gewoon toch gebeuren, ik heb verder alleen maar merrie's.
Pffff, flink sparen.

een klophengstje van mij is ook gecastreerd afegelopen jaar in utrecht voor 500 euro , het is echt heel netjes gedaan. dus mischien moet je daar is heen bellen.
dit was dus ook een klophengstje

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:19

Nou het is gebeurd hoor, ziet er netjes uit ook en we maken kilometers. Hij roept nu meer adan anders alleen naar alles en iedereen hahaha. Hoop dat zijn streken ook snel weg zijn... Knipoog Het zal voor hem ook fijner zijn uiteindelijk!

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:26

een kennis van mij heeft haar hengst in november laten castreren en hem daarna voor de sekerheid wat antibiotica gegeven zodat de kans op infectie erorm terug liep en de wons genas super

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:58

Wat is beter?

Staand castreren en gelijk het land op?
liggend op stal?
liggend in de kliniek?

En wat zijn de risico's van de verschillende manieren? En wat is fijner, pretiiger voor het paard? En wat zijn de kosten?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:52

bij mijn ruin is het liggend in het weiland gedaan, beweging is belangrijk, dus het beste is over het algemeen dat het paard naar buiten kan. op stal is het risico op troep (mest, stof) in de wond groter. het kostte me toen rond de 300 GULDEN.
bij mijn huidige DA kost het 70 Euro, en 30 Euro voorrijkosten. hoe ze het dan precies doen weet ik niet. ik zou zelf de voorkeur geven aan aan huis castreren, dat is fijner voor het paard, gewoon in zijn vertouwde omgeving blijven. soms is de kliniek echter noodzaak, bijv. bij paarden die al wat ouder zijn wanneer ze gecastreerd worden.

mijn nu ruin moest wel op het gras liggen, ivm zand in de wond. de wond laten ze open, zodat het vocht eruit kan. hij heeft een paar dagen een dikke koker gehad, en voelde zich niet helemaal lekker, maar met een week was het weer in orde. persoonlijk zou ik het het liefst weer zo hebben, beweging (het land op dus) verkleint het risico op infectie (juist door de beweging, en omdat er op grasland minder snel vuil in de wond komt dan op stal), en het paard blijft lekker op zijn stekkie.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:25

Heeft staand castreren meer risico dan liggend?

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:01

mijn jonge hengst is in oktober gecastreerd evenals die van mijn vriendin met die van mij ging alles goed en die van mijn vriendin kreeg een flinke ontsteking is er ook goed ziek van geweest Boos!

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:03

mijn andere hengst is in het voorjaar gecastreerd op het land, dit vond ik persoonlijk niet zo een succes, want hij liep de wond stuk, de hechtingen sprongen eruit, hij voelde zich goed en ging lopen rennen Huilen

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:16

bij 2 van mij is het liggend gebeurdn dit ging echt heel netjes en vind ik de beste manier.
bij 1 van mij is het staand gebeurd en dat ging niet zo pretig, je zag dat hij gewoon veel pijn had en begon te schoppen. ( hij was wel verdoofd hoor) en het bloede nog een hele dag en nacht na.
en bij die 2 waar het ligend gebeurde niet dus dat vind ik het fijnst!
in het voorjaar worden er bij mij nog 2 shetjaarlingen gecastreerd dit laat ik dus echt weer liggend doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 01:04

vlekkie1 schreef:
mijn andere hengst is in het voorjaar gecastreerd op het land, dit vond ik persoonlijk niet zo een succes, want hij liep de wond stuk, de hechtingen sprongen eruit, hij voelde zich goed en ging lopen rennen Huilen

maar normaal gesproken wordt er toch helemaal niet gehecht?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:52

Ik moet mijn 2 jarige hengst ook nog laten castreren, zodat hij van de zomer weer naar huis kan komen. Dit voorjaar wil ik het laten doen, wanneer is de beste tijd? Eind maart?

Ik ben zelf ook voorstander van gewoon op stal.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:11

Die van mij is ook staand gecastreerd. Eerst kreeg hij een spuit voor een gehele 'verdoving' en daarna werd hij plaatselijk verdooft. Meneer moest ik af en toe wel op zijn benen houden, maar mijn DA wilde graag dat hij bleef staan. Ik was er 180,- incl. chip en paspoort voor kwijt. Het ging prima, dus ik zou zelf niet voor een praktijk kiezen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 01:36

Mijn hengstje wordt morgen gecastreerd ik hoop dat alles goed gaat. Als hij gecastreerd is wordt hij dan anders? Qua omgang rustiger? Hij is heel lief en nieuwsgierig en vertoonde nog geen hengst streken. Wat hebben jullie gemerkt aan verandering aan jullie nu ruinen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 02:58

Ik zit zelf ook te denken/wachten om 1 van mijn jonge hengsten te laten castreren. Hij word me een beetje te veel kerel, ik heb meerdere merries staan. En hij staat altijd bij 1 van hen, die is drachtig en hij krijgt giga klop van dr, maar toch blijft hij een behoorlijk waffeltje houden. Ik wil dus eigenlijk niet al te lang meer wachten maar..... Ik heb info bij de DA gehaald, maar die zegt wachten tot het droog weer is. Ik sta dus een beetje te kijken dat er "nu" paarden gedaan worden. Heeft jullie DA niets daarover gezegt?? Wil bij voorkeur ook staand gewoon thuis. DA wil bij voorkeur op de wei, ivm gaan liggen van de verdoving. Daarbij de prijzen die ik hier zie zijn een beetje anders dan hij mij voorgerekend heeft, 200 tot 250 euro voor staand op de wei. Dit is overigens een Nederlandse DA Knipoog

En heeft toevallig een van jullie een adres van een castrateur in Groningen of Drenthe??

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 03:11

jA EN HEEFT ER OOK IEMAND HET ADRES OF NUMMER VAN EEN CASTRATEUR IN DE OMGEVING VAN LEIDEN?
GRAAG PER PM.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:30

Weten jullie hoe lang het herstel van een castratie bij een hengst van oude leeftijd duurt (bijna 9)?
toch niet veel langer dan bij een jong hengstje?

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:46

ik moest 180 euro betalen hij heeft daar oook nog 3 dagen gestaan voor controle van de wond

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:37

Jennasilver schreef:
Mijn hengstje wordt morgen gecastreerd ik hoop dat alles goed gaat. Als hij gecastreerd is wordt hij dan anders? Qua omgang rustiger? Hij is heel lief en nieuwsgierig en vertoonde nog geen hengst streken. Wat hebben jullie gemerkt aan verandering aan jullie nu ruinen?

weinig. de mijne is op tweejarige leeftijd gecastreerd, zijn interesse in merries is iets minder, maar qua omgang merk ik weinig verschil, hij is van zichzelf erg dominant. doordat ik de fout in ging bij zijn opvoeding als jong dier werd hij op een gegeven moment gevaarlijk, maar dat hebben we eerst rechtgezet en daarna pas gecastreerd. ik weet niet hoe hij geweest zou zijn als hij nog hengst was, maar ik denk niet veel anders, afgezien van de merries, die hij overigens nog wel dekt.

sarah_ schreef:
Weten jullie hoe lang het herstel van een castratie bij een hengst van oude leeftijd duurt (bijna 9)?

vaak duurt het wel iets langer, maar normaal gesproken niet noemenswaardig. wel kan het zijn dat het een stuk langer duurt voor hij van eventueel 'hengstengedrag' af is.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:13

merrieveulen schreef:
vlekkie1 schreef:

maar normaal gesproken wordt er toch helemaal niet gehecht?

sommige dierenartsen hechten andere niet, het kan beide, bem zelf geen voorstander van dichthechten, want als het gaat ontsteken kan het er niet uit, bij open wond vaak nog wel (deels).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:30

ja daarom, ik meende dat het ook beter was om de wond open te laten. wellicht hangt het ook af van de conditie van de wond direct na de operatie, dat zal ook van paard tot paard verschillen.

vraag: zijn er ook mogelijkheden om de zaadleiders af te binden? zodat het paard dus wel gewoon hengst is, maar niet meer vruchtbaar, en dus gewoon zijn gang kan gaan zonder een weiland vor veulentjes? (aangezien afbinden vaak een omkeerbaar proces is)

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:08

merrieveulen schreef:
sarah_ schreef:

vaak duurt het wel iets langer, maar normaal gesproken niet noemenswaardig. wel kan het zijn dat het een stuk langer duurt voor hij van eventueel 'hengstengedrag' af is.

ok bedankt
hij heeft geen hengstengedrag, dus dat zit wel goed

merixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:40

Heeft iemand een idee hoe de uistraling zal veranderen van een paard na de castratie? Het paard is 4 jaar.