Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rumay schreef:Sorry geen idee
Met die vraag worstel ik ook nog de mijne is net 15.
fargo schreef:Esther: Ik zou denk ik zo snel mogelijk met BIOmag (magnesium dat via de paardendrogist te bestellen is) bestellen, het geeft al heel snel veel meer rust en minder stress en minder spanning op de spieren. Magnesium helpt juist als natuurlijke remmer van het stress hormoon cortisol en cortisol heeft een cushing paard dus veeeel te veel van meestal.
Ireentjuh schreef:Ik heb net mijn veearts gesproken, en zij vind het beeld van Cushing inderdaad wel bij Evita passen. (ze heeft haar 2 weken geleden nog gezien omdat ze zo was afgevallen).
Ze stelde voor om de Dexa-test te doen bij Evita, want bloed en urine vond ze te onbetrouwbaar. Ze vond het echter niet noodzakelijk om nu direct te gaan testen, omdat Evita alleen "uiterlijke" symptomen heeft en het daarom nu ook niet nodig is om met Pergolide te beginnen, maar ze laat de keus aan mij. Het kan wel een heleboel duidelijkheid geven en ik weet dan ook waar ik aan toe ben, maar als ik er zo over na denk.. heeft Evita zelf eigenlijk niet zo veel aan die test.
Wel raadde ze aan om Evita haar gedrag en weerstand in elk geval goed in de gaten te houden. Ze vertelde dat verandering van het gedrag juist een heel belangrijk kenmerk is voor de ziekte van Cushing en dat veel eigenaren en veeartsen dat vaak over het hoofd zien. Als haar gedrag veranderd of ze gaat zich afzonderen van de groep, dan is dat natuurlijk wel een rede om medicijnen te gaan geven, want dan voelt ze zich duidelijk niet goed. Gelukkig zit ze nu nog duidelijk goed in haar vel
Ik ga denk ik eerst eens beginnen met Provarium Breeding en kijken of er iets veranderd, zo niet dan kan ik altijd nog beslissen om te testen.
jrxs4all schreef:Ireentjuh schreef:Ik heb net mijn veearts gesproken, en zij vind het beeld van Cushing inderdaad wel bij Evita passen. (ze heeft haar 2 weken geleden nog gezien omdat ze zo was afgevallen).
Ze stelde voor om de Dexa-test te doen bij Evita, want bloed en urine vond ze te onbetrouwbaar. Ze vond het echter niet noodzakelijk om nu direct te gaan testen, omdat Evita alleen "uiterlijke" symptomen heeft en het daarom nu ook niet nodig is om met Pergolide te beginnen, maar ze laat de keus aan mij. Het kan wel een heleboel duidelijkheid geven en ik weet dan ook waar ik aan toe ben, maar als ik er zo over na denk.. heeft Evita zelf eigenlijk niet zo veel aan die test.
Wel raadde ze aan om Evita haar gedrag en weerstand in elk geval goed in de gaten te houden. Ze vertelde dat verandering van het gedrag juist een heel belangrijk kenmerk is voor de ziekte van Cushing en dat veel eigenaren en veeartsen dat vaak over het hoofd zien. Als haar gedrag veranderd of ze gaat zich afzonderen van de groep, dan is dat natuurlijk wel een rede om medicijnen te gaan geven, want dan voelt ze zich duidelijk niet goed. Gelukkig zit ze nu nog duidelijk goed in haar vel
Ik ga denk ik eerst eens beginnen met Provarium Breeding en kijken of er iets veranderd, zo niet dan kan ik altijd nog beslissen om te testen.
Geen enkele test is 100% betrouwbaar maar de overnacht dexamethason suppressietest is inderdaad de meest betrouwbare. Ik zou me niet zo'n zorgen maken over het theoretische risico op hoefbevangenheid door die test, er is tot nu toe geen bewijs dat dit daadwerkelijk zo is.
Aan de andere kant, als het paard alle symptomen heeft zou je ook kunnen beginnen met het geven van medicijnen.
Ik zou altijd Pergolide geven, dat is het meest gebruikte medicijn en hiervan is ook in meerdere onderzoeken bewezen dat het werkt.
Bijwerkingen zijn bij de normale dosis niet zo waarschijnlijk. Voor een paard van 500 kg wordt meestal 1 mg/dag gegeven. Pergolide is inderdaad ook een Parkinson medicijn voor mensen, de gebruikelijke dosis voor mensen is ook 1 mg/dag. Omdat een paard pakweg 7 keer zo veel weegt als een mens is deze dosis relatief (per kilo lichaamsgewicht) 7 keer zo hoog als die bij paarden wordt toegepast. De kans op bijwerkingen bij paarden is dan ook heel veel kleiner.
Om de kosten zou ik het niet laten, het gaat om enkele tientjes per maand. Elk alternatief kost immers ook geld. Waarom dan niet het beste middel gebruiken dat bewezen heeft te werken.
Overigens heb ik begrepen dat over enige tijd Pergolide ook geleverd wordt via de groothandel voor diergeneesmiddelen. De kosten zouden ten opzichte van nu dan omlaag gaan. Als ik weet hoe het precies zit dan meld ik dit wel even.
fargo schreef:Esther: de onze viel ook flauw. Doordat cushing paarden geen "geluks" hormoon dopamine aanmaken maar wel heel veel stresshormoon cortisol hebben ze heel erg veel stress en vaak veel spanning op de spieren en daar wordt alles heel gevoelig van en dat zal ook door kunnen weken in de gevoeligheid van de huid. Een van de verschijnselen is dus ook epileptisch achtige aanvallen. Ons paard raakte in paniek en viel dan achterover of ging zitten.
fargo schreef:Sorry hoor Johan maar ik wordt toch wel een beetje naar van sommige van je opmerkingen.
1. De test is wel degelijk een gevaar voor paarden die niet stabiel zijn en neigen tot hoefbevangenheid.
2. Pergolide heeft op paarden juist een veel groter effect ....
Sterker nog in vroegere jaren toen men nog niet wist hoe gevoelig paarden waren werden er 7 of meer tabletjes gegeven en crashten paarden en werden hoefbevangen of stierven omdat het een OVERDOSIS was.
Cookies schreef:Johan: vrijwel alle paarden hebben in het begin last van de bijwerkingen met Pergolide. Daarom moet je ook beginnen met een hele lage dosis. Eerst een kwart, daarna een half en dan 3/4 en dan de hele dosis. En zelfs hiervan worden de meeste paarden in het begin nog ziek.
rumay schreef:Rava zou gister worden geschoren helaas kon die man niet nu wordt het morgen, zit ook te kijken of het niet rendabel zelf zo'n apparaat aan te schaffen?
EstherHegt schreef:fargo schreef:Esther: de onze viel ook flauw. Doordat cushing paarden geen "geluks" hormoon dopamine aanmaken maar wel heel veel stresshormoon cortisol hebben ze heel erg veel stress en vaak veel spanning op de spieren en daar wordt alles heel gevoelig van en dat zal ook door kunnen weken in de gevoeligheid van de huid. Een van de verschijnselen is dus ook epileptisch achtige aanvallen. Ons paard raakte in paniek en viel dan achterover of ging zitten.
Ik vond dit filmpje op internet, ik spreek geen Noors, ik weet niet of dit paard Cushing heeft, mijn paard doet dit in het quadraat, bij aanraken van de vacht en huid van mijn paard is dit filmpje nog niets. Herkent iemand dat? Het is ontroerend om te zien hoor dat wel http://www.ellenofstad.com/filmklipp/mo ... dhest.html
Maar dit geeft wel een beetje weer wat ik bedoel met die gevoeligheid van de vacht.
Cookies schreef:Ja daar heb je gelijk in Johan, ik ben ook iets sneller gegaan, met het opbouwen omdat Ponto er slecht aan toe was. Maar je moet toch voorzichtig zijn. Hij was zo erg aan de diarrhee dat het er aan de achterkant uitspoot. En hij wilde helemaal niet meer eten. Dan gaat je paard natuurlijk wel heel snel achteruit. Vaak is de cushing al maanden of zelf jaren aanwezig, dus dan maakt een weekje extra opbouwen vaak ook niet zoveel uit.