Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:06

Mijn ponnie ( IJslander) van bijna 9 jaar heeft Cushing. Weet iemand dat als een ponnie het zo jong krijgt er een prognose over is te geven? Ik ben pas sinds gisteren op de hoogte dat ze dit heeft dus ben me ook aan het inlezen, maar ik ben nog nergens informatie tegengekomen over jonge paarden met Cushing, behalve ergens een regeltje dat de jongste met Cushing 7 jaar is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:22

Sorry geen idee
Met die vraag worstel ik ook nog de mijne is net 15.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:32

rumay schreef:
Sorry geen idee
Met die vraag worstel ik ook nog de mijne is net 15.

Dat is ook erg jong zeg. Misschien kun je me wel uit de brand helpen met de volgende vraag, is bij jou paard de vacht ook zo vreselijk gevoelig? En valt jou paard ook flauw? Voor ons was het flauwvallen en de extreem gevoelige vacht aanleiding om haar eens goed te laten checken, geen moment aan Cushing gedacht, twee dierenartsen noemden het wel onafhankeljk van elkaar gezien het verhaal maar het leek ons eigenlijk erg onwaarschijnlijk dat het Cushing kon zijn gezien de leeftijd.
Haar vacht is extreem gevoelig, rijden is eigenlijk niet goed te doen. ( vind ik geen probleem trouwens hoor) maar ik kan dus eigenlijk niets vinden over gevoeligheid van de vacht of huid. Zijn er mensen die dat herkennen of zou het er los van staan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:33

Esther: de onze viel ook flauw. Doordat cushing paarden geen "geluks" hormoon dopamine aanmaken maar wel heel veel stresshormoon cortisol hebben ze heel erg veel stress en vaak veel spanning op de spieren en daar wordt alles heel gevoelig van en dat zal ook door kunnen weken in de gevoeligheid van de huid. Een van de verschijnselen is dus ook epileptisch achtige aanvallen. Ons paard raakte in paniek en viel dan achterover of ging zitten.

Voor het afnemen van het stress hormoon en de spanning geven wij ons paard magnesium, dat hielp vrijwel direct om hem rust te geven. Verder is er het medicijn pergolide dat ervoor zorgt dat de hormonen weer meer op orde kunnen komen. Een kruid met dezelfde werking voor het normaliseren van de hormonen zit in Provarium Breeding van de groene os.
Wij geven ons paard zowel magnesium, 2 keer schepje per dag, 2 keer half tabletje pergolide en 2 keer half schepje van provarium breeding. Ons paard valt niet meer flauw, zijn spieren en zijn huid en haar zijn heel veel beter geworden, af en toe heeft hij nog wel erg last van mok; dat is zijn zwakke plek.

Nicky het kan heel goed zijn dat de jouwe echt schurft heeft; problemen met de huid zijn een gevolg van cushing; weinig weerstand dus makkelijk en langdurige huidproblemen komen veel makkelijker voor. Het is dus niet zozeer een onderdeel van maar een gevolg van de cushing. Net als willy dus regelmatig erge mok heeft.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:49

Bedankt Fargo vooor die info, ik kan nu die gevoeligheid van de vacht tenminste ook verklaren. Dat flauwvallen had ik al in verband gebracht, dat lijkt idd epileptisch. De eerste keer schrok ik me rot.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:56

Esther: Ik zou denk ik zo snel mogelijk met BIOmag (magnesium dat via de paardendrogist te bestellen is) bestellen, het geeft al heel snel veel meer rust en minder stress en minder spanning op de spieren. Magnesium helpt juist als natuurlijke remmer van het stress hormoon cortisol en cortisol heeft een cushing paard dus veeeel te veel van meestal.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:10

fargo schreef:
Esther: Ik zou denk ik zo snel mogelijk met BIOmag (magnesium dat via de paardendrogist te bestellen is) bestellen, het geeft al heel snel veel meer rust en minder stress en minder spanning op de spieren. Magnesium helpt juist als natuurlijke remmer van het stress hormoon cortisol en cortisol heeft een cushing paard dus veeeel te veel van meestal.

Ik heb volgende week eerst nog een gesprek met de internist en wil gaan even overleggen over medicatie etc. ik zag al meer middelen langskomen. Ik ben erg blij met al de informatie. Ik denk wel dat de kans heel klein is dat er nog zo'n jong paard is, die van 15 is ook nog zo jong, maar toch nog wel een stuk ouder als die van ons. Rumay weet jij het ook nog niet zo lang, het is niet het eerste waar je aan denkt op die leeftijd. Ik kan me goed voorstellen dat je met dezelfde vragen over het verloop zit als ik en de prognose. Tenminste ik haal me van alles in mijn hoofd bijv. zou een tumor bij een jong paard sneller groeien, drukt het op haar hersens en krijgt ze daarom epileptie etc, dus daarom wil ik graag een gesprek met de internist. Voor mij is de kernvraag eigenlijk heeft ze pijn en heeft ze kwaliteit van leven. Nu nog wel hoor denk ik, maar die epileptie zit me wel erg dwars. Ik ben met name ongerust over pijn in haar hoofd door die tumor.
Ze krijgt trouwens wel al magnesium, ik heb even gekeken op de emmer supplementen die ze op aanraden van de dieernarts heeft.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:07

Ik weet het zeker sinds kerst en daarvoor vermoede ik het zo'n 3 maanden.
En de vragen die jij hebt heb ik ook en ik denk iedereen wel met een Cushing paard.
Maar die van jou is wel erg jong, en de mijne heeft gelukkig geen flauwvallen ofzo gehad maar loopt wel moeilijk en gaat vierkant de bocht door.

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:47

Ireentjuh schreef:
Ik heb net mijn veearts gesproken, en zij vind het beeld van Cushing inderdaad wel bij Evita passen. (ze heeft haar 2 weken geleden nog gezien omdat ze zo was afgevallen).

Ze stelde voor om de Dexa-test te doen bij Evita, want bloed en urine vond ze te onbetrouwbaar. Ze vond het echter niet noodzakelijk om nu direct te gaan testen, omdat Evita alleen "uiterlijke" symptomen heeft en het daarom nu ook niet nodig is om met Pergolide te beginnen, maar ze laat de keus aan mij. Het kan wel een heleboel duidelijkheid geven en ik weet dan ook waar ik aan toe ben, maar als ik er zo over na denk.. heeft Evita zelf eigenlijk niet zo veel aan die test.
Wel raadde ze aan om Evita haar gedrag en weerstand in elk geval goed in de gaten te houden. Ze vertelde dat verandering van het gedrag juist een heel belangrijk kenmerk is voor de ziekte van Cushing en dat veel eigenaren en veeartsen dat vaak over het hoofd zien. Als haar gedrag veranderd of ze gaat zich afzonderen van de groep, dan is dat natuurlijk wel een rede om medicijnen te gaan geven, want dan voelt ze zich duidelijk niet goed. Gelukkig zit ze nu nog duidelijk goed in haar vel Lachen

Ik ga denk ik eerst eens beginnen met Provarium Breeding en kijken of er iets veranderd, zo niet dan kan ik altijd nog beslissen om te testen.

Geen enkele test is 100% betrouwbaar maar de overnacht dexamethason suppressietest is inderdaad de meest betrouwbare. Ik zou me niet zo'n zorgen maken over het theoretische risico op hoefbevangenheid door die test, er is tot nu toe geen bewijs dat dit daadwerkelijk zo is.

Aan de andere kant, als het paard alle symptomen heeft zou je ook kunnen beginnen met het geven van medicijnen.

Ik zou altijd Pergolide geven, dat is het meest gebruikte medicijn en hiervan is ook in meerdere onderzoeken bewezen dat het werkt.

Bijwerkingen zijn bij de normale dosis niet zo waarschijnlijk. Voor een paard van 500 kg wordt meestal 1 mg/dag gegeven. Pergolide is inderdaad ook een Parkinson medicijn voor mensen, de gebruikelijke dosis voor mensen is ook 1 mg/dag. Omdat een paard pakweg 7 keer zo veel weegt als een mens is deze dosis relatief (per kilo lichaamsgewicht) 7 keer zo hoog als die bij paarden wordt toegepast. De kans op bijwerkingen bij paarden is dan ook heel veel kleiner.

Om de kosten zou ik het niet laten, het gaat om enkele tientjes per maand. Elk alternatief kost immers ook geld. Waarom dan niet het beste middel gebruiken dat bewezen heeft te werken.

Overigens heb ik begrepen dat over enige tijd Pergolide ook geleverd wordt via de groothandel voor diergeneesmiddelen. De kosten zouden ten opzichte van nu dan omlaag gaan. Als ik weet hoe het precies zit dan meld ik dit wel even.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 00:37

jrxs4all schreef:
Ireentjuh schreef:
Ik heb net mijn veearts gesproken, en zij vind het beeld van Cushing inderdaad wel bij Evita passen. (ze heeft haar 2 weken geleden nog gezien omdat ze zo was afgevallen).

Ze stelde voor om de Dexa-test te doen bij Evita, want bloed en urine vond ze te onbetrouwbaar. Ze vond het echter niet noodzakelijk om nu direct te gaan testen, omdat Evita alleen "uiterlijke" symptomen heeft en het daarom nu ook niet nodig is om met Pergolide te beginnen, maar ze laat de keus aan mij. Het kan wel een heleboel duidelijkheid geven en ik weet dan ook waar ik aan toe ben, maar als ik er zo over na denk.. heeft Evita zelf eigenlijk niet zo veel aan die test.
Wel raadde ze aan om Evita haar gedrag en weerstand in elk geval goed in de gaten te houden. Ze vertelde dat verandering van het gedrag juist een heel belangrijk kenmerk is voor de ziekte van Cushing en dat veel eigenaren en veeartsen dat vaak over het hoofd zien. Als haar gedrag veranderd of ze gaat zich afzonderen van de groep, dan is dat natuurlijk wel een rede om medicijnen te gaan geven, want dan voelt ze zich duidelijk niet goed. Gelukkig zit ze nu nog duidelijk goed in haar vel Lachen

Ik ga denk ik eerst eens beginnen met Provarium Breeding en kijken of er iets veranderd, zo niet dan kan ik altijd nog beslissen om te testen.

Geen enkele test is 100% betrouwbaar maar de overnacht dexamethason suppressietest is inderdaad de meest betrouwbare. Ik zou me niet zo'n zorgen maken over het theoretische risico op hoefbevangenheid door die test, er is tot nu toe geen bewijs dat dit daadwerkelijk zo is.

Aan de andere kant, als het paard alle symptomen heeft zou je ook kunnen beginnen met het geven van medicijnen.

Ik zou altijd Pergolide geven, dat is het meest gebruikte medicijn en hiervan is ook in meerdere onderzoeken bewezen dat het werkt.

Bijwerkingen zijn bij de normale dosis niet zo waarschijnlijk. Voor een paard van 500 kg wordt meestal 1 mg/dag gegeven. Pergolide is inderdaad ook een Parkinson medicijn voor mensen, de gebruikelijke dosis voor mensen is ook 1 mg/dag. Omdat een paard pakweg 7 keer zo veel weegt als een mens is deze dosis relatief (per kilo lichaamsgewicht) 7 keer zo hoog als die bij paarden wordt toegepast. De kans op bijwerkingen bij paarden is dan ook heel veel kleiner.

Om de kosten zou ik het niet laten, het gaat om enkele tientjes per maand. Elk alternatief kost immers ook geld. Waarom dan niet het beste middel gebruiken dat bewezen heeft te werken.

Overigens heb ik begrepen dat over enige tijd Pergolide ook geleverd wordt via de groothandel voor diergeneesmiddelen. De kosten zouden ten opzichte van nu dan omlaag gaan. Als ik weet hoe het precies zit dan meld ik dit wel even.

Sorry hoor Johan maar ik wordt toch wel een beetje naar van sommige van je opmerkingen. De test is wel degelijk een gevaar voor paarden die niet stabiel zijn en neigen tot hoefbevangenheid. Je kan nu wel in een artikel gelezen hebben dat dit niet het geval is maar ik ken gewoon verhalen van meerdere eigenaren en artsen dat dit wel degelijk gevaarlijke situaties kan opleveren en heeft opgeleverd. DUS ik vind dit heel gevaarlijk om het tegendeel hier met zoveel zekerheid te brengen.

Pergolide heeft op paarden juist een veel groter effect het feit dat er aan mensen 1,5 mg of meer gegeven wordt en aan paarden tot rond de 700 kg ook betekent juist dat paarden veel gevoeliger zijn want ze zijn 10 keer zo zwaar als een mens maar reageren toch op zo'n kleine dosis. Dit wordt ook op verschillende sites in USA aangegeven en heb ik al vaker aangetroffen dat paarden gevoeliger zijn. Ponies zijn er nog gevoeliger voor. Sterker nog in vroegere jaren toen men nog niet wist hoe gevoelig paarden waren werden er 7 of meer tabletjes gegeven en crashten paarden en werden hoefbevangen of stierven omdat het een OVERDOSIS was. Er werd namelijk gedacht ze zijn groter dan mensen dus moeten ze ook een grotere dosis hebben met hele erge gevolgen voor deze eerste paarden waarbij dit werd toegepast. Later bleek dat er met een veeeeel lagere dosis WEL positieve resultaten kwamen en dat is dus wat er hedentendage wordt gegeven. Ook hierbij blijkt dus dat je niet weet waar je over praat! Paarden zijn gevoeliger dan mensen en zij hebben dezelfde verschijnselen als ze beginnen met pergolide. Nogmaals hierbij ken ik meerdere mensen via usa site die precies dezelfde ervaringen hebben met hun paarden als de mensen hebben en ook ons paard heeft een fase gehad waarin hij misselijk was en duizelig en geen eetlust had. Dit is door meerdere eigenaren vaker geconstateerd, sterker nog er zijn paarden die helemaal niet met pergolide overweg kunnen omdat de eetlust bij die paarden wegblijft en dat ze continu koliekerig zijn en zodoende moeten de eigenaren uiteindelijk stoppen met het geven van pergolide omdat hun specifieke paard het gewoon niet trekt. Nogmaals ik ken eigenaren die dit hebben meegemaakt.

Ik heb er respect voor dat je ervaringen wilt uitwisselen, maar de gegevens moeten wel kloppen. Je geeft hier niet terechte adviezen die je niet kun garanderen of waarmaken. Het is juist belangrijk om de positieve en negatieve (potentieel gevaarlijke) kanten van de ziekte en de behandelingen te kennen zodat mensen echt kunnen afwegen en niet alleen positieve verhalen op te hangen die bovendien NIET gefundeerd zijn omdat je kennelijk niet alle feiten kent. Ik ken gewoon bij deze 3 opmerkingen van jou de waarschuwingen en ervaringen van mensen en artsen die dit tegenspreken en dus is het gevaarlijk om dingen zomaar te beweren omdat het in 1 artikel dat je gelezen hebt beweerd wordt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 02:39

fargo schreef:
Esther: de onze viel ook flauw. Doordat cushing paarden geen "geluks" hormoon dopamine aanmaken maar wel heel veel stresshormoon cortisol hebben ze heel erg veel stress en vaak veel spanning op de spieren en daar wordt alles heel gevoelig van en dat zal ook door kunnen weken in de gevoeligheid van de huid. Een van de verschijnselen is dus ook epileptisch achtige aanvallen. Ons paard raakte in paniek en viel dan achterover of ging zitten.

Ik vond dit filmpje op internet, ik spreek geen Noors, ik weet niet of dit paard Cushing heeft, mijn paard doet dit in het quadraat, bij aanraken van de vacht en huid van mijn paard is dit filmpje nog niets. Herkent iemand dat? Het is ontroerend om te zien hoor dat wel http://www.ellenofstad.com/filmklipp/mo ... dhest.html
Maar dit geeft wel een beetje weer wat ik bedoel met die gevoeligheid van de vacht.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:12

Johan: vrijwel alle paarden hebben in het begin last van de bijwerkingen met Pergolide. Daarom moet je ook beginnen met een hele lage dosis. Eerst een kwart, daarna een half en dan 3/4 en dan de hele dosis. En zelfs hiervan worden de meeste paarden in het begin nog ziek.

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:30

fargo schreef:
Sorry hoor Johan maar ik wordt toch wel een beetje naar van sommige van je opmerkingen.

1. De test is wel degelijk een gevaar voor paarden die niet stabiel zijn en neigen tot hoefbevangenheid.

2. Pergolide heeft op paarden juist een veel groter effect ....

Sterker nog in vroegere jaren toen men nog niet wist hoe gevoelig paarden waren werden er 7 of meer tabletjes gegeven en crashten paarden en werden hoefbevangen of stierven omdat het een OVERDOSIS was.

Niet naar worden hoor, daar heeft niemand wat aan.

Maar je doet hier 2 beweringen, kun je me een verwijzing geven naar onderzoek waarin dit wordt bevestigd ?

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:32

Cookies schreef:
Johan: vrijwel alle paarden hebben in het begin last van de bijwerkingen met Pergolide. Daarom moet je ook beginnen met een hele lage dosis. Eerst een kwart, daarna een half en dan 3/4 en dan de hele dosis. En zelfs hiervan worden de meeste paarden in het begin nog ziek.

Eigenlijk dezelfde vraag als aan Fargo, hoe kom je daarbij. Heb je bewijzen voor die bewering ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:08

Ik zou even moeten zoeken, ik heb zoveel op het internet gelezen en gevonden maar niet altijd alles uitgeprint of opgeslagen, zal eens kijken of ik dat over die (te) hoge dosering terug kan vinden. Verder zit ik op een amerikaanse site waar ik dus veel eigenaren tegen kom en rechtstreeks ervaringen uit kan wisselen. Daarbij hoor je dus gewoon dat heel veel van hun paarden misselijk waren e.d. en als je de gebruiksaanwijzing van pergolide voor mensen opzoekt dan staat daar ook in beschreven dat je langzaam op moet bouwen. Veel van de ervaringen hoor je dus uit eerste hand van eigenaren die allemaal hetzelfde geconstateerd hebben, paarden zijn misselijk, suf of slaperig, soms angstig of koliekerig en willen niet eten. Er is ook een yahoo cushing groep en daar adviseren ze ook om in het begin dosis van pergolide op te splitsen zodat de paarden minder misselijk e.d zijn.
http://www.recoveryeq.com/cushings_syndrome_pro.htm
Erg duidelijke en goede informatieve site voor dierenartsen, verwijzing die ik ooit van onze arts doorgestuurd kreeg. Daar staat onderzoek naar pergolide vermeld en ook dat de eerste paarden die pergolide kregen juist onwijs last kregen van hoefbevangenheid. Daarna is besloten voor eeen veeeeel lagere dosis en dat bleek precies goed te zijn. Heb dit ook elders gelezen maar moet dat nog even zoeken..
In dit artikel staat ook expliciet dat bij paarden in een VROEG STADIUM het gebruik van chasteberry = Provarium Breeding effectief kan zijn. Hier staat dus ook dat er SNEL resultaat werd geconstateerd. Dit spreekt dus jouw eerdere artikel en onderzoek tegen.

http://www.e-apotheek.nl/pages/winap.as ... =infotekst
Dit is verwijzing van pergolide voor mensen, veel van de bijverschijnselen worden door eigenaren ook bij paarden geconstateerd.
nog eentje:
http://www.consumed.nl/medicijnen/4612/ ... _Tabletten

En pergolide voor dieren
http://www.wedgewoodpharmacy.com/monogr ... golide.asp
http://iceryder.net/iravoid.html
In 2e link staat expliciet langzaamaan te beginnen en te streven naar zo laag mogelijke dosis. Bij mogelijke problemen staat dat bij mensen overdosis darmproblemen en hallucinaties.

Nog artikel met wat herkenbare foto's:
http://www.completerider.com/cushings.htm

http://iceryder.net/iravoid.html
Hier wordt gewaarschuwd in eerste punt voor de dex test omdat cushing paarden slecht tegen steroiden kunnen, is niet artikel dat ik eerder tegen ben gekomen maar goed, je ziet dat dit wel bekend is bij de verschillende doelgroepen.

En waarom werd ik er naar van? Omdat ik bang ben dat mensen soms te makkelijk iets doen zonder te weten wat voor gevolgen het kan hebben, goede voorlichting is al zo slecht te vinden dus laten we het hier dan wel zo goed mogelijk doen juist met de ervaringen die we hebben.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:40

Hai Johan, mijn "bewijzen" komen hiervandaan: http://www.hufreheforum.de/cgi-bin/yabb/YaBB.pl Het is een Duits forum over hoefbevangenheid en ook ever cushing. Mensen hebben hier een dagboek bijgehouden. Lees deze maar eens door, dan zie het vanzelf. Mijn eigen dagboek staat er ook tussen. Er staan ook allerlei onderzoeken enzo op. Succes.

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:41

Fargo,

Recoveryeq is een site van een fabrikant van supplementen. En ik heb daar niet ook ergens anders niet een verwijzing kunnen vinden naar onderzoek waaruit blijft dat het direct geven van een dosis van 1 mg bij een paard vaak bijwerkingen zou geven.

Bovendien wordt in de literatuur die ik heb gevonden de omgekeerde weg aanbevolen. Dus starten met een dosis van 1 mg, verhogen als je geen resultaat ziet en verlagen als er bijwerkingen optreden. En niet eerst beginnen met 0.25, 0.5 en dan 1 mg.

Dr. McGowan: "The dose rate that is most cost effective is the low dose: 0.002 mg/kg/day, which works out at 1 mg per 500kg horse. I recommend starting at that dose rate and assessing after several weeks the clinical improvement. Should the improvement be less than anticipated, the dose can be increased weekly by 250 microgram increments until a satisfactory clinical response is seen.

Dose rates of up to 0.01 mg/kg have been used, however at the higher dose rates, adverse effects of anorexia and depression may be frequently seen. If these side effects are seen the dose should be reduced gradually until an optimal dose is found.

Remember that the dose rate of 0.002 mg/kg/day is the low-dose and attempts to reduce the dose further to save money can result in treatment failure. Long-term, some horses have been managed on less than this dose, but reduction should be monitored carefully."

Vergeet niet dat je nooit iets kunt doen wat geen nadelen heeft. Als je begint met 0.5 mg, terwijl het paard er slecht aan toe is en eigenlijk 1 mg nodig heeft, dan krijgt het paard in die eerste periode maar de helft van de dosis die het nodig heeft. Het blijft altijd een kwestie van het afwegen van de voordelen en nadelen.

Wat iceryder.net betreft: die informatie staat wel op het internet maar er staat zoveel op het internet. Wat daar niet staat is waar dat advies vandaan komt en op welk onderzoek het is gebaseerd.

En dan gaat het precies om wat jij ook zegt: goede voorlichting is al zo slecht te vinden.

Over het risico van de dexa test: in een onderzoek (Dybdal et al, 1994) werden 121 paarden herhaaldelijk getest met deze test en werd geen negatief effect vastgesteld.

"the risk of the dexamethasonesuppression test is minimal, and the benefits far outweigh the risks. The dose given is low, less than half a single therapeutic dose, and given only once.

Further, despite the concerns, no adverse effects of the dynamic endocrine testing have been reported and studies involving administration of dexamethasone to over 121 horses (66 of them with ECS) on numerous occasions have concluded that the administration of dexamethasone is safe (Dybdal et al 1994)."

Ik heb overigens hiervoor al doorgegeven dat de symptomen belangrijker zijn dan de test. Maar aan de andere kant kan ik me best voorstellen dat je, als je aarzelt of het paard echt Cushing heeft, meer zekerheid wil hebben voor je aan een behandeling begint.

Ook hier geldt: niets heeft geen nadelen, het blijft altijd een kwestie van afwegen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:41

Ja daar heb je gelijk in Johan, ik ben ook iets sneller gegaan, met het opbouwen omdat Ponto er slecht aan toe was. Maar je moet toch voorzichtig zijn. Hij was zo erg aan de diarrhee dat het er aan de achterkant uitspoot. En hij wilde helemaal niet meer eten. Dan gaat je paard natuurlijk wel heel snel achteruit. Vaak is de cushing al maanden of zelf jaren aanwezig, dus dan maakt een weekje extra opbouwen vaak ook niet zoveel uit.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:01

Een paard met cushings is een paard met een lichaam dat helemaal fout functioneert, geen geluks/rustigheid hormoon en enorm veel stress hormoon. Het is van het allergrootste belang dat een dergelijk paard geen extra stress ervaart en dat je wijzigingen langzaam doorvoert en bij alles er ook nog voor zorgt dat je paard blijft eten. Cushings is een ziekte die vaak al heel lang sluimert, een paard moet er rustig aan wennen dat er aan zijn hormonen "gesleuteld" wordt. Pergolide heeft invloed op zijn gevoel voor evenwicht en allerlei zaken die ik ook in andere reacties heb neergezet. Het "resetten" van zijn hormoonhuishouding is erg ingrijpend en geen peuleschilletje en het feit dat dierenartsen dit ook op hun site zetten is dus wel degelijk van belang. En het spijt me maar als ik van meerdere eigenaren dezelfde ervaring hoor en lees en deze uit eerste hand hetzelf heb gezien met ons eigen paard dan is dat voor mij genoeg. Een kennis en ervaringsdatabase zegt soms meer dan een specifiek onderzoek (dat ook gesponsord kan zijn). Maar goed, het feit dat eigenaren en artsen constateren dat steroiden negatieve effecten hebben op hun paard en dus ook een dexa test kan dan wel tegengesproken worden door jouw onderzoek maar als ik van eigenaren en mijn eigen artsen dit hoor en het ook op verschillende sites tegenkom en in artikelen dat paarden die al regelmatig hoefbevangen zijn geweest of makkelijk hoefbevangen worden daar een echt risico mee lopen dan zijn die ervaringen voor mij genoeg om dit niet op te zoeken als je paard al toevallen krijgt als hij de dierenarts ziet omdat zijn hormoonhuishouding totaal over de zeik is. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat iemand hier door mij of door jou "even" een dexa test doet en het paard wordt wel hoefbevangen vooral omdat er bij deze nieuwkomers paarden bij zitten die al hoefbevangen zijn geweest. Ik zie werkelijk de toegevoegde waarde van zo'n test niet als een paard veel van de symptomen van cushings heeft. En een week of meer wennen aan een medicijn zodat een paard geleidelijk gereset wordt dat is ook een kwestie van respect voor de ziekte en voor hoe instabiel een paard al kan zijn. Er zijn genoeg paarden die door de hoefbevangenheid sneuvelen aan cushings, de extra risico's hoeven we niet op te zoeken, die lopen we zowiezo jammergenoeg al.

En als ik tijd heb zoek ik de research resultaten op waarbij duidelijk werd dat in het begin er paarden stierven bij de te hoge dosis toen met net begon met pergolide geven.

fargo

Re: Cushing en pergolide en ook beetje info over merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 01:05

Nou heb nog even mijn best gedaan en veel info terug gevonden:

Okay: beschrijvingen van de risico's van testen of het refereren naar de gevaren ervan: (Laminitis is hoefbevangenheid)

There are actually two types of “dex” suppression tests: high-dose dex suppression and low-dose dex suppression. It may seem obvious that the high dose is more accurate and should be the test of choice, but it’s NOT without its complications: The biggest risk is increased chance of developing laminitis. For this reason researchers and clinicians alike are trying to find alternative ways to test for equine Cushing’s disease. And they have found a few.
One alternative is the low-dose dex suppression test. This test has become the standard and is theoretically safer, due to the lower dose of dexamethasone, especially for the horse that has already had an episode of laminitis. Some researchers suggest avoiding the test during autumn months, as hormone levels in horses can vary seasonally. During fall, researchers are pointing to a higher possibility of false-positive results.
Other testing methods have also been developed, mostly in an effort to avoid administering dexamethasone to horses that have laminitis or are at greater risk of developing it. One such method is to evaluate the levels of ACTH (adrenocorticotropic hormone) in the body, which has been shown to be higher in Cushing’s horses. Unfortunately, this test can have false negatives, meaning even though the ACTH levels are low, the horse can still have Cushing’s—the disease is just not advanced enough for the test to pick up on it.

http://www.horsechannel.com/horse-healt ... 24321.aspx
Door een arts geschreven artikel

http://www.laminitis.org/cushings.html
Andere arts met ervaring met cushing. In dit artikel beschrijft hij een ander medicijn en daarbij zie je ook dat dit medicijn per dag/week wordt opgevoerd.
The test regime I am using now is to measure endogenous ACTH, cortisol, insulin and glucose from venous blood samples at 0900 hours before the morning feed and in a quiet environment. This is a simple test to use, although the blood cells have to be separated from the plasma and the sample kept frozen prior to testing. This test does not run the risk of inducing or worsening laminitis following the administration of a corticosteroid. It will differentiate between pituitary dependent Cushing's cases and those animals with obesity related laminitis.

Ik kan het verslag waarbij melding gemaakt werd van de te hoge dosissen (je moet dan denken aan 10 keer de huidige dosis oid) die helemaal in het begin van het behandelen van cushings bij paarden (jaren 60/70?) zorgden voor hoefbevangenheid niet meer vinden, wel het citaat op een eerder vermelden technische dierenartsen site

Pergolide mesylate (Permax®)
This drug was originally used to treat human Parkinson's disease. At the doses considered successful in treating Cushing’s, however, pergolide mesylate had a severe vasoconstricting effect that served to worsen the chronic laminitis that frequently accompanies Cushing’s. In the early ‘90s, Montana equine veterinarian, Dr. Duncan Peters, decided to give a very small dose of the drug to a horse suffering from Cushing’s. This dose was roughly equivalent to one-sixth of the amount considered appropriate for a human. The horse responded positively. In a further study, Dr. Peters was able to duplicate the positive results in eight of nine horses/ponies with no negative side effects.

En toch site gevonden met alle onderzoeken waarbij o.a de door jou genoemde opzet van starten met pergolide genoemd wordt; die ken ik natuurlijk ook, maar ik kende de verhalen van cookies en andere paarden en ik kende de bijsluiter waarin langzaam starten aangeraden werd. Ook op deze site met de onderzoeken wordt bij het gebruik van pergolide vermeld dat er meerdere paarden "een decrease in appetite" hadden en dat er dan even gestopt werd en langzaam weer begonnen. Dus als je dat soort dingen wilt vermijden naast duizeligheid, sufheid, angst en veel meer dan begin je zelf al langzaamaan dan hoef je niet te stoppen en weer langzaam te starten

Several pergolide treated horses were reported to have a decrease in appetite during the first week of treatment. Reduction of the dose for a few days seemed helpful in resolving the partial anorexia in these horses.
http://www.ranvet.com.au/cushings.htm

Onder kopje dose rate op pergolide staat nogmaals verwijzing naar eetlustverlies met name als de dosis te hoog is, dit effect kun je dus ook krijgen als je van 0 naar 1 mg gaat want voor het paard is dit van niks naar relatief veel en om depressie en verlies van eetlust te voorkomen kun je dus beter langzaamaan opbouwen.

Dose rates of up to 0.01mg/kg have been used, however at the higher dose rates adverse effects of anorexia and depression may be frequently seen. If these side effects are seen the dose should be reduced gradually until an optimum dose is found. It should be noted that the dose rate of 0.002 mg/kg/day is the low-dose and attempts to reduce the dose further can result in treatment failure.
Ik heb ooit dat onderzoek ook echt gelezen en geprint naar hoge en lage dosissen geven; daarbij gaven ze paarden bijv 5 mg en toen bleek dat uiteindelijk de lagere dosis van 1 mg toch effectiever en beter was, onwijs interessant en eigenlijk grappig idee dat minder dan uiteindelijk beter is.

Eerder waren er vragen of er vaker merries cushing kregen. In dit interessante artikel van een amerikaanse dierenarts staat dat hij bij merries en ponies vaker cushing aantreft en dat lijkt te maken te hebben het vetpercentage dat die paarden hadden.
http://www.farriervet.com/cushingsdisease.html
Heel interessant is ook dat hij ook kandidaten op pergolide en "Provarium Breeding" heeft gezet en dat er na die 2e toevoeging extra verbetering te zien was.

In dit nederlandse medische verslag staat ook te lezen dat het vaker bij merries en ponies voorkomt:
Op blz 10 staat dit vermeld. http://www.de-em.nl/PDF/Endocrin.%20van ... 0paard.pdf
Is verder wel heel interessant om dit allemaal te lezen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:18

Allemaal weer heel interesant en weer veel leeswerk maar wil je er meer van weten ontkomen we er niet aan.
eigenlijk raar he dat merrie's en ponies met een hoog vetpercentage meer risico hebben maar bij mensen is het ook zo dat mensen met overgewicht meer kans hebben op diabetes. Verdrietig
En nu ik zit na te denken ken ik alleen mannen met Parkinson (in mijn omgeving dan)
Ik weet wel dat ik er voor zorg dat mijn 3 jarige hengst nooit te dik gaat worden.
Ik weet vrouwen en merrie's worden sneller dik dan ruinen en hengsten.

Rava zou gister worden geschoren helaas kon die man niet nu wordt het morgen, zit ook te kijken of het niet rendabel zelf zo'n apparaat aan te schaffen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:54

rumay schreef:
Rava zou gister worden geschoren helaas kon die man niet nu wordt het morgen, zit ook te kijken of het niet rendabel zelf zo'n apparaat aan te schaffen?

Ik heb er zelf een aangeschaft omdat mijn paard echt overmatig zweette en pantte, ding kostte 160 euro en doet het echt heel goed. Het merk is een liscop en is beduidend voordeliger dan andere apparaten. Voor ons was dat vreselijk dik worden van de merrie en het zweten dus de aanleiding haar eens goed te laten checken, met name omdat ze heel weinig eet kon ik het dik worden niet verklaren. Ze eet minder dan twee plakken hooi ook al is er meer beschikbaar. Vaak droomt ze als de andere paarden hooi eten.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:22

EstherHegt schreef:
fargo schreef:

Ik vond dit filmpje op internet, ik spreek geen Noors, ik weet niet of dit paard Cushing heeft, mijn paard doet dit in het quadraat, bij aanraken van de vacht en huid van mijn paard is dit filmpje nog niets. Herkent iemand dat? Het is ontroerend om te zien hoor dat wel http://www.ellenofstad.com/filmklipp/mo ... dhest.html
Maar dit geeft wel een beetje weer wat ik bedoel met die gevoeligheid van de vacht.

Ik herken dit ook.......

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:00

Cookies schreef:
Ja daar heb je gelijk in Johan, ik ben ook iets sneller gegaan, met het opbouwen omdat Ponto er slecht aan toe was. Maar je moet toch voorzichtig zijn. Hij was zo erg aan de diarrhee dat het er aan de achterkant uitspoot. En hij wilde helemaal niet meer eten. Dan gaat je paard natuurlijk wel heel snel achteruit. Vaak is de cushing al maanden of zelf jaren aanwezig, dus dan maakt een weekje extra opbouwen vaak ook niet zoveel uit.

Die van ons was er echt heel slecht aan toe en ging nog steeds achteruit. Vandaar dat we direct met 1 mg per dag zijn begonnen, toen werd het na 4 dagen al beter. Ik zou het direct weer zo doen.

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 00:01

esther, een kennis van mij, ook een bokker namelijk onne ( eerder op deze topic) heeft een fries met cushing en insulineresistentie die had problemen met zijn dek. Die kon zijn dek niet meer verdragen, zo gevoelig was zijn huid.
Alorda had ook epileptische insulten. Kennelijk kreeg ze deze vaker en waarschijnlijk heeft haar oude hartje dat nu net niet meer aangekund. Volgens mijn dierenarts kan de epileptie zowel stilstaan of verergeren.

Voor iedereen die door alle informatie nu niet meer weet hoe of wat. Lijkt het me verstandig om een dierenarts te zoeken die bereid is met jou en voor jou het beste voor je pony te zoeken. Zorg dat je weet wat je paard mankeert, met name de mate van insulineresistentie, gezondheid hart, mate van bevangenheid e.d. en overleg dan met een deskundige wat het beste is voor jouw paardje. Met al die ervaringen kom je niet verder. Ik ben op de Uithof goed geholpen, omdat er daar studenten waren die volop onderzoek deden naar cushing en samen met mij en proffesor van de Kolk aan de slag gingen.
Zorg alsjeblieft voor een integere arts die naar je luistert en waar je mee kan samenwerken en maak met hem een plan.
Heel veel succes.