Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Talisman schreef:slecht nieuws... Laetitia is vanochtend gebeld dat Karim in de wei ligt en niet wil lopen... ze is er nu heen.
Vind het echt vreselijk voor haar en degenen die in deze situatie zitten. Ik duim voor jullie!!!
ottolucky schreef:Hier even de eigenaar van het vosje. Tot op dit moment leeft ze nog, alleen de 2 andere veulens uit dezelfde weide zijn net met dezelfde verschijnselen naar Utrecht gebracht.
De aandoening heet atypische myopathie en is een totale afbraak van spieren en betreft meesal veulens, allemaal uitdezelfde wei. Ze denken aan slecht gras, grondbacterien, schimmels en paddestoelen. Het komt meestal voor in de herfst, na een storm en sterke temperatuurschommelingen. 89 % van de veulens is binnen 48 uur dood. Die van mij heeft dus zo nog 6 zeer kritische uren. Helaas ligt ze al sinds gisteen 17 uur. Ze worden 1 stijve plank. Tot zover, ga nu naar haar toe.
Tyrza schreef:Gisteren stond er een heel stuk in de Paardenkrant over eikelvergiftiging.
Het paard toont vergiftigingsverschijnselen, het hart en daarmee de andere organen zwakken af, ze worden lusteloos met alle gevolgen van dien.
Dus voor degenen die dit aan gaat: ZET HET LAND AF WAAR EIKELS LIGGEN!!!! Eikels zijn giftig voor paarden en er is geen medicijn voor!!!
dollemina schreef:Tyrza schreef:Gisteren stond er een heel stuk in de Paardenkrant over eikelvergiftiging.
Het paard toont vergiftigingsverschijnselen, het hart en daarmee de andere organen zwakken af, ze worden lusteloos met alle gevolgen van dien.
Dus voor degenen die dit aan gaat: ZET HET LAND AF WAAR EIKELS LIGGEN!!!! Eikels zijn giftig voor paarden en er is geen medicijn voor!!!
Tyrza, dit is iets anders. Misschien is het handig even terug te lezen.
Er zijn al wel veel veulens ziek en overleden.
elinax21 schreef:dus ik begrijp dat als ze al goed ziek zijn ook niet meer beter worden? veulen dan vanmorgen is overleden was al vanaf zondag ziek..dus ga aub niet teveel van die 48 uur uit!!