een nare wond op het achterbeen van mijn pony (foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

Re: een nare wond op het achterbeen van mijn pony (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:03

ShannaY schreef:
Ulfeino schreef:
LadyVal: niets van aantrekken, het is gewoon heel lastig als je paard steeds aan de wond zit bij mij hielp de calandula daar heel goed tegen toen ik dat erop smeerde bleef ze eraf blijkbaar jeukte het toen niet meer, en ja ik smeerde het er gewoon op je kunt het ook op schaafwonden smeren dus ...... en het is netjes genezen.

Nee niks van aantrekken nee.. gewoon egoistisch blijven je paard met zo'n jaap in zijn been door laten lopen!!! Argh wat kan ik hier kwaad om worden!

Bovendien zal mijn dierenarts mij nooit advies geven, en het eerst zelf willen zien. Hoe kun je nou via de telefoon adviseren voor een open wond die je nog niet gezien hebt! Deskundig hoor!

Mee eens. Hoe kan een DA hier nu op afstand advies over geven. Zelfs foto's kunnen een vertekend beeld geven.
Ik heb mijn twijfels eerlijk gezegd over het daadwerkelijk raadplegen van een veearts. Die had bij zo'n jaap toch al lang gekomen???

lyndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:54

student schreef:
jullie lezen het niet goed! Lees nou gewoon dat LadyVal de DA er steeds bij heeft gehaald en dat die niet meer vertelde dan dat wat we allang wisten... en trek dan je conclusies waar wij wat aan zouden kunnen hebben... daar is dit topic voor!

Klinkt erg vervelend maar reageer niet in dit topic als het niet van belang is...

nou nou, ik heb toch wat adviezen gegeven over de wond? je hoeft je niet zo aangevallen te voelen.
heb alleen gezegd als 'advies'dat je het beste de veearts (nog een keer) erbij kunt halen. maargoed deze reacties zijn te verwachten niet dan?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:30

nou nu ga ik ook zeuren dan
als je een paard/pony koopt
weet je dat het geld gaat kosten
wil je dat er niet voor uit geven koop dan geen paard/pony
( geld trouwens voor alle dieren )

mensen ga niet zelf lopen kloten doe gewoon wat je moet doen en wat je tegen over je paard/pony verschuldig ben dus bel gewoon even een DA
dan weet je het zekker dat je het goed doet inplaats zo lopen te prutsen via bokt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:41

Nog even terug komend op de berichten van diverse mensen dat Calandula niet op een open wond zou mogen.

Heb onderstaande van internet:

Calendula
Calendula is een uit de middeleeuwen afkomstig kruidengeneesmiddel. Het is een populair eerstehulpmiddel bij snij-, schaaf- en brandwonden. Het helpt littekenvorming te verminderen.

In wondbehandeling is calendula een collega van het kruid arnica. Calendula is goedkoper dan arnica en dat is tevens de reden dat calendula in de kruidenhandel vaak door gaat voor arnica. In tegenstelling tot arnica mag je calendula wel op openwonden smeren.

Calendula wordt uitwendig gebruikt bij huidontstekingen, slecht helende wonden, verbrandingen en eczeem. Tevens wordt het als gorgelmiddel gebruikt bij ontstekingen in mond- en keelgebied. Inwendig wordt calendula gebruikt bij galproblemen en krampen van het spijsverteringskanaal, als urineverdijvend middel, ter bevordering van de menstruatie en tegen leverklachten.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:19

Calendula, net als traumeel S (wat heel fijn is ook omdat het een gel is en snel intrekt en geen vieze plakkerige haren enz. achterlaat) mag op open wondjes. Betadine zalf daarin tegen kan soms het genezings proces vertragen/stil leggen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:33

Waarom wordt er toch zoveel aangeklooid je kan niet zomaar alles op een wond smeren,uiteindelijk ben je nog meer kosten kwijt als je alsnog een veearts laat komen. Het kan soms goed uit pakken als je het zelf wil behandelen, maar vaak ook niet.En dan het liteken wat overblijft.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:42

marleen_usar dat ben ik met je eens!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:18

nou nee, want water zit n.l bacterien in, vooral op veel stallen is er grondwater, en dat bedoelde ik ermee.. De dierenarts zei dat je er nooit wat op moest spuiten met w.b.t wondsprays e.d, ze zei van als je het schoon wilt maken, dan dat te doen met betadine scrub ( geen betadine zalf, want dat is vettig!), natuurlijk alleen zachtjes wassen, en niet zoals de naam zegt scrubben want dat doet zeer natuurlijk. heeft zei zelf ook gedaan voordat ze het been van ons paard ging verpakken voor transport naar de kliniek, ze heeft lauw kraanwater gepakt, dat is beter. Daar bleek wat er aen de hand was, het gewricht was dus open, en hebben wij haar in moeten laten slapen... Ik weet dus heel goed waar ik over praat!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:14

Ik ga toch ook even zeuren, ik snap echt, echt, echt niet dat er geen dierenarts bijkomt.
Een van de paarden bij ons op stal had laatst een flinke wond bij zijn koot. Dierenarts gebeld en ernaar laten kijken, de wond bleek zo diep dat er kans was dat er bacteriën bij het gewricht zouden komen, nou en dan ben je mooi klaar hoor.
Dit paard is er een maand mee zoet geweest en heeft 1 week op de kliniek gestaan omdat hte verbadn steeds vervangen moest worden en de wond gespoeld. Was nog maar de vraag of het goed zou komen, maar is nu weer in orde, maar wel dankzij snelle inschakeling van een dierenarts.
Ik zou nooit zo'n risico durven nemen met mijn paard.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:14

Ptries schreef:
Ik ga toch ook even zeuren, ik snap echt, echt, echt niet dat er geen dierenarts bijkomt.
Een van de paarden bij ons op stal had laatst een flinke wond bij zijn koot. Dierenarts gebeld en ernaar laten kijken, de wond bleek zo diep dat er kans was dat er bacteriën bij het gewricht zouden komen, nou en dan ben je mooi klaar hoor.
Dit paard is er een maand mee zoet geweest en heeft 1 week op de kliniek gestaan omdat hte verbadn steeds vervangen moest worden en de wond gespoeld. Was nog maar de vraag of het goed zou komen, maar is nu weer in orde, maar wel dankzij snelle inschakeling van een dierenarts.
Ik zou nooit zo'n risico durven nemen met mijn paard.

dat had mijn paard dus ook, zie mijn reacties eerder dit topic, maar ons paard had geen kans meer ( slechts 40 Ziek, bacterien hadden al in het gewricht, en het gewricht lag helemaal open, al het gewrichtvloeistof was al weg...Ons meisje is rustig ingeslapen... Deze plek was volgens dierenartsen een van de meeste risicovolle operaties, met weinig kans op 100% slaging...
MENSEN PAS ALSJEBLIEFT OP MET OPEN WONDEN OP DE BENEN, VOORAL RONDOM DE GEWRICHTEN EN PEZEN!!! IK SCHRIJF MIJN ANTWOORDEN IN DIT TOPIC NIET VOOR DE LOL, MAAR ONS MENSEN TE WAARSCHUWEN.....

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:58

moet je eerlijk zeggen het valt me nog mee, het zit niet op een pokke plek die constant in beweging is dus de heleing zou in princiepe goed moeten gaan, wil je alleen nooit meet betadine zalf op een wond doen en al helemaal niet op zo een wond, zalf is vies en vet sluit de wond af en vuil blijft eraan zitten en trekt dus de wond in, betadine poederspray werkt super, ademend met een laagje over de wond dus geen vuil erin maar wel lucht erbij! op de foto´s is de wond een week oud? zou toch een da bellen ondanks dat het niet echt dik is komt er wond vocht uit dus is er een otsteking en zal die wat antiboitica moeten, misschien zelfs wel de wond opfrissen en hechten, om de wond toch mooi en sneller te laten helen moet je het been goed schoon en droog houden veel stappen met het paard en 2 x per dag erop schijnen met een uv lamp, dit helpt heel goed voor de wond 2 a 3 min niet langer en niet te dicht op de wond, succes!!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:01

Shad heeft ook een lelijke wond gehad in de kootholte.
Hij had in het draad *schikdraad* gezeten.
Dit was tijdens een weekend weg.
Shad zijn benen waren wat viezig en hij stond in de regen buiten.
Ik heb de wond alleen pas gezien na het rijden t was zo n mooie wond dat t niet opviel.
Na het rijden tijdens het wassen van de benen zag ik het pas.
Advies gevraagd en iedereen vond t er netjes en schoon uit zien t oogde dus totaal niet diep.
De volgende toen hij weer thuis op stal stond was er een veearts op stal en die even laten kijken.
Nou zei bekeek t en zei gelijk dit had gehecht moeten worden want het was dus veel dieper dan dat wij de vorige dag gezien hadden.
Er waren twee opties het gewoon zo laten of inpakken en op boxrust zetten.
Shad heeft dik twee weken op stal gestaan met verband wat om de dag verschoond werd door de DA.
Uiteindelijk zijn we dik 6 weken bezig geweest.
Nu is het super genezen en heeft hij er niks aan over gehouden.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:02

Mijn verzorgpaard heeft ook een grote wond, geen snijwond maar een diepe schaafwond, precies op het midden van de knie, die erg dik is.. geen DA erbij, ik spoel het 2x per dag af met koud water en spuit er wondspray op en begin nu met trekzalf..
Las net dat wondspray niet goed is???