Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Besmette teken kunnen al besmetten als ze twee uur hebben vast gebeten. Het is belangrijk ze zo snel mogelijk te verwijderen.
Citaat:Teken verwijderen: Je neemt een tekentang. (Dezelfde als je voor een hond kunt gebruiken). Je zet deze over de teek zo dicht mogelijk bij de huid. Dan trek en draai je gelijk naar links of naar rechts. Controleer altijd of de teek compleet is en er niks achter is gebleven wat een ontsteking kan veroorzaken. De teek is over het algemeen compleet als het 8 poten bevat en het vetachtige deel wat volgezogen word met bloed. Deze moet ook nog in tact zijn anders heeft het zijn speeksel met eventuele bacteriën zeker geleegd in de bijtplek. Verdoof nooit de teek met alcohol of andere middeltjes. Ook dan zal de teek zijn sappen in de wond legen. Blijft er een deel achter, haal dan de dierenarts erbij, die dan de kop van de teek kan verwijderen. Heb je de teek verwijdert dan kun je de bijtplek ontsmetten met Betadine en dan insmeren met een antibiotische oogzalf om een eventuele ontsteking te voorkomen.
Citaat:Een goed middel tegen teken is Butox pour on van de firma Intervet. Het is een middel voor schapen tegen muggen en dergelijke. Bij paarden werkt het ook tegen muggen. Maar de teken gaan na zich te hebben vast gezet als snel dood waardoor de kans op besmetting zeer gering is.
beantsje schreef:Citaat:Besmette teken kunnen al besmetten als ze twee uur hebben vast gebeten. Het is belangrijk ze zo snel mogelijk te verwijderen.
Natuurlijk is het zaak een teek snel te verwijderen, maar de kans op besmetting is bijna nul als je ze binnen 24 uur op de juiste manier verwijdert.
beantsje schreef:Citaat:Een goed middel tegen teken is Butox pour on van de firma Intervet. Het is een middel voor schapen tegen muggen en dergelijke. Bij paarden werkt het ook tegen muggen. Maar de teken gaan na zich te hebben vast gezet als snel dood waardoor de kans op besmetting zeer gering is.
Gebruik NOOIT wat voor chemisch middel dan ook om de teek te verdoven of te doden. Voor hij sterft, braakt hij een deel van zijn maaginhoud in de wond, wat de kans op besmetting aanzienlijk vergroot.
Je kunt hooguit preventief een middel gebruiken, dus als er nog geen teek in beeld is.
Citaat:Wanneer u enkele voorzorgsmaatregelen neemt, is de kans op een tekenbeet klein. De meeste mensen die door teken gebeten worden (tot 94%) worden niet ziek. Als u de teek binnen 24 uur verwijdert, is de kans op ziekte zelfs te verwaarlozen.
Citaat:Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is het onderzoeksinstituut van de overheid op het gebied van volksgezondheid en milieu. Het RIVM verricht niet alleen zelf onderzoek, maar verzamelt ook wereldwijd kennis en past die kennis toe. Het RIVM brengt jaarlijks een groot aantal rapporten en adviezen uit. Bij het RIVM, dat gevestigd is in Bilthoven, werken ongeveer 1550 mensen.
beantsje schreef:Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) schrijft;Citaat:Wanneer u enkele voorzorgsmaatregelen neemt, is de kans op een tekenbeet klein. De meeste mensen die door teken gebeten worden (tot 94%) worden niet ziek. Als u de teek binnen 24 uur verwijdert, is de kans op ziekte zelfs te verwaarlozen.
en dit lijkt me toch een gezaghebbende instantie:Citaat:Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is het onderzoeksinstituut van de overheid op het gebied van volksgezondheid en milieu. Het RIVM verricht niet alleen zelf onderzoek, maar verzamelt ook wereldwijd kennis en past die kennis toe. Het RIVM brengt jaarlijks een groot aantal rapporten en adviezen uit. Bij het RIVM, dat gevestigd is in Bilthoven, werken ongeveer 1550 mensen.
ik durf dit dus best als feit hier neer te schrijven.
skippy1 schreef:Misschien heb ik eroverheen gelezen. Ik wil graag weten of er een inenting te krijgen is tegen Lyme bij paarden en wat deze ongeveer kost. Ik heb ooit eens opgevangen dat preventief ingeënt kan worden... Wete iemand dat?
Anya schreef:Nou, toch liever de RIVM-voorlichting dan wilde spookverhalen. Natuurlijk is het heel heftig als je chronisch Lyme-patient bent, maar in hun verhalen is absoluut niet bewezen dat zij binnen enkele uren bij correct verwijderen van de teek, toch besmet zijn geraakt. Ik wil deze ziekte echt niet bagatelliseren hoor, maar we moeten wel bij de feiten blijven.En Het RIVM schrijft zoveel