Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_Ruiterhuis

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:20

Ik ben hem vorige week vrijdag eindelijk mogen gaan halen!!!!!!!!! Hij had wel nog hele dikke benen maar verder waren alle uitslagen goed en hij was 50 kilo bijgekomen sinds hij daar stond, dus hij mocht eindelijk naar huis!
Na een erge lange rit van 2,5 uur door de file, waren we alle 2 heel blij om terug thuis te zijn.
Heb hem lekker gewassen, in het zonnetje laten drogen en daarna op de wei gezet, voor het eerst sinds 2 maanden.
Had hem goed ingepakt, maar hij was redelijk rustig, denk moe van alles, heeft wel 10x gerold, en fijn met zn buurman hengst in de wei naast hem gespeeld.
Mijn eigen veearts is vandaag langs geweest en hij heeft nog met de veearts in Gent gebeld en zelf alle uitslagen bekeken.
En hebben hem een zware weerstandsbooster gegeven, omdat uit de weerstandstest bleek dat zijn weerstand op bepaalde punten op de minimale waarde zat of eronder (kan aangeboren zijn of door de Lyme) nu moest hij zelf gaan onderhouden bleef hij zwak daarin dan moest hij blijvend om de 3 maanden boosters blijven krijgen, maar nu heeft hij het laatste zetje gehad en dan is het aan hem anders gaat hij daarin nooit zelf sterk worden. Heeft ook nog een kuur voor zn maag en een kuur voor zn darmen en B complex supplement. Ik moet hem nog 1 maand stil laten staan (de laatste antibioticum spuit is 1 maand geleden gegeven) dus in totaal heeft hij dan 2 maanden om te herstellen, wel wat korte wandelingen of zo eens een paar minuten rijden, gewoon dingen wat hij leuk vind om te doen. Over een maand komt hij dan terug als dan alles goed is mag ik terug lichtjes aan gaan beginnen, maar dan moet hij helemaal terug op gewicht zijn, moest nog een 50 kilo bijkomen, hij was eerst 150 kilo te licht!! Voordat ik hem opbracht was hij al goed bijgekomen, in de kliniek zelf ook en nu nog het laatste beetje. Hij zit ook heel mooi in zijn vacht, glanst mooi, is al meer dan een jaar geleden dat ik dat voor het laatst heb gezien. Als alles dan goed blijft gaan mag ik hem over een maand weer lichtjes beginnen met opbouwen. Het is geen paard om stil te staan, vonden het echt een wedstrijdpaard qua karakter en zo moest ik ook met hem omgaan. Over 3 maanden zou hij zelfs weer terug op wedstrijd mogen gaan, dat doet hij graag. Maar dat wil ik eerst nog afwachten, of hij goed blijft vooruit gaan zowel lichamelijk als geestelijk en hoe hij de training terug gaat oppakken. Want om straks in de middenmoot te moeten gaan meerijden in Z2 daar heb ik geen zin in, dan wacht ik liever tot volgend jaar. Op het moment dat ik terug ga trainen gaat hij wel musclebuilders krijgen en vitamine E en MSM om het wat gemakkelijker voor hem te gaan maken. Heel frapant was ook dat hij in Gent enorme dikke benen had, en direct 1 dag nadat hij terug was waren ze mooi dun, of tenminste 90% dun, en zijn ook niet meer dik geweest! Hij loopt nu wel veel op de wei, en draait veel in zijn stal, is nog onrustig, en denk ook het temperatuurverschil. In Gent was het dag en nacht 25 graden. Alleen heeft hij eergister voor het eerst een beetje verhoging gehad 38,9 (miss door de stress) gister weer gewoon 38 graden en deze morgen 35,8 heb het 3x opnieuw gemeten want vond het wel erg laag. Maar het zou komen doordat zijn lichaam zich terug moet aanpassen aan de temperatuurwisselingen, dat is hij niet meer gewend. Zou over 1 week over moeten zijn. Denk dat ik alles verteld heb... Maar ik ben dolgelukkig dat hij eindelijk terug is, lekker buiten kan lopen, hij dichter bij huis staat (is nog 40 min. rijden ma in ieder geval geen 1,5 uur meer) en dat we weer fijn kunnen genieten.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:04

Gelukkig dat hij weer thuis is...ik hoop voor je dat hij weer helemaal opknapt, en nergens geen last meer van krijgt. Wat een ellende aak je zo mee he...verschrikkelijk onzeker allemaal. Het is te hopen dat men steeds meer weet over teken en de ziektes die ze kunnen overbrengen, en dat er in de toekomst betere medicijnen op de markt komen. Het is verschrikkelijk als jeje paard zo ziet wegkwijnen...hoe tergend langzaam het ook gaat, zoals in Bando zijn geval...heb nu echt angst gekregen voor teken..ook bij mijn honden.. In ieder geval heel veel sterkte met jou paardje, en dat je weer fijn van hem kan genieten. Ik heb gelukkig nog een paardje, onze super lieve tinker, die wordt nu schandalig verwend:-) Maar ik mis mijn BAndo nog elke dag, hij was erg speciaal, mijn maatje. Ook door wat hij in het verleden allemaal heeft meegemaakt in Spanje had hij zich enorm gehecht, hij was meer een soort hond dan dat hij zich als paard gedroeg...Maar goed , het gaat allemaal gewoon door, en het verdriet moet een plekje krijgen...

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:13

Hallo iedereen,

mijn pony had woensdag een teek, die heb ik er meteen uit laten halen (zat er maximaal 3 uur in), maar toen ik haar vanmiddag weer controleerde zag ik een klein bultje op de plek waar de teek van woensdag gezeten heeft. Is dit normaal? Misschien een ontsteking of andere reactie?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:46

Na een tekenbeet krijg je snel een reactie, eigenlijk de meeste.
Ik zou uit voorzorg zo snel mogelijk met een antibioticum beginnen, en ook kijken welke want de meeste antibioticums hebben in dit geval namelijk geen zin en contact opnemen met een dierenarts die ervaring heeft met lyme, dit is namelijk met veel dierenartsen niet het geval. Mijn paard is een jaar ziek geweest, is door verschillende artsen onderzocht en pas na een jaar kwamen ze erachter. Dit had allemaal niet hoeven gebeuren....

Limakri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:43

Kun je zo'n tekentang ook bij katten gebruiken?
En bij katten-jongen ?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:31

Ja, het zijn dezelfde tangen voor honden, katten of mensen.
Ik heb de mijne van een dierenarts waar we met de hond gaan, maar dierenwinkels verkopen ze ook

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:56

Vorig jaar zomer heeft mijn paard een teek in haar borst gehad. Een teek is aan het begin heel klein dus had hem niet meteen opgemerkt. Toen ik het zag was er zo groot al een tennisbal een harde bult onstaan!
Heb de dierenarts erbij gehaald. Hij heeft de teek zorgvuldig verwijdert. Het bleek gelukkig een teek zonder de ziekte van lyme! Ze heeft antibiotica gehad en binnen een week was de tennisbal bijna helemaal weggetrokken!
Hoorde wel op het nieuws een aantal weken geleden dat er deze zomer meer teken zijn. Ook het aantal besmette teken schijnt een stuk gestegen te zijn! Zou na het rijden van een buitenrit je paard goed controleren op teken! (voor zover ze al te vinden zijn tussen de vacht...)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:03

En controleer ook jezelf goed!!!
Het is niet zo dat je altijd een rode kring moet zien.
50% van de lymepatienten ziet die kring niet.
En geloof me: chronische lyme is geen ziekte die je wilt hebben.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:53

Ik heb voor mijn paard product, Endure spray (komt uit Amerika) gekocht bij jordens hippo wat werkt tegen teken. Blijft 2 weken werken ook als ze natregenen of zweten. Helpt ook tegen vliegen, dazen, luizen enz. Mijn paard heeft al lyme, maar kan gewoon opnieuw gestoken worden en het opnieuw krijgen... en op veel plaatsen merk je het niet als ze er eentje hebben zoals in de oksels enz en op die plaatsen zitten ze graag. Sommige zijn zo klein en kunnen zwart of beige of bruin zijn, ga dan maar eens zoeken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:38

Dat is een goede tip. Ik ben al op zoek geweest naar een werkend middel voor paarden.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:03

Wat zouden jullie in dit geval doen?

Bij mijn pony Judy heb ik gister 2 teken ontdekt, ze zitten op haar borst. Enige probleem is, dat we ze er met geen mogelijkheid weg kunnen halen. Ze wil het gewoon niet hebben. Ze hangt enorm aan het halstertouw, staat te steigeren, trappen, zodra ik er bij in de buurt kom met m'n hand+tekentang. Ik heb niet de snelheid om die tang er in een keer goed op te zetten, doordat ze meteen wegspringt.... Aangezien ze op haar borst zitten, en ze maar 1.28m hoog is, kan ik er ook niet goed bij, want ze zal ook niet twijfelen om gericht uit te slaan met haar voorbenen, en als ze mijn hoofd/nek ed raakt zijn we ver van huis, ook met cap op vind ik dit een te groot risico.
Morgen gaan we nog een poging wagen voorzichtig, en anders denk ik dat ik maar de veearts laat komen, om haar plat te spuiten en beide teken goed te verwijderen. Of vinden jullie dit overdreven?
Hoorde van iemand dat ze er ook vanzelf weer af kunnen vallen, maar eerlijk gezegd wil ik niet het risico nemen dat ze er over een paar weken nog zitten.

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:50

Ik zou de dierenarts laten komen. Dan weet je tenminste zeker dat je de teek rustig en in zn geheel eruit kan halen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:33

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen maar in het eerste item zitten een paar storende fouten. ik quote even;
Citaat:
Besmette teken kunnen al besmetten als ze twee uur hebben vast gebeten. Het is belangrijk ze zo snel mogelijk te verwijderen.

Natuurlijk is het zaak een teek snel te verwijderen, maar de kans op besmetting is bijna nul als je ze binnen 24 uur op de juiste manier verwijdert. De juiste manier? Zie onder de volgende quote.
Citaat:
Teken verwijderen: Je neemt een tekentang. (Dezelfde als je voor een hond kunt gebruiken). Je zet deze over de teek zo dicht mogelijk bij de huid. Dan trek en draai je gelijk naar links of naar rechts. Controleer altijd of de teek compleet is en er niks achter is gebleven wat een ontsteking kan veroorzaken. De teek is over het algemeen compleet als het 8 poten bevat en het vetachtige deel wat volgezogen word met bloed. Deze moet ook nog in tact zijn anders heeft het zijn speeksel met eventuele bacteriën zeker geleegd in de bijtplek. Verdoof nooit de teek met alcohol of andere middeltjes. Ook dan zal de teek zijn sappen in de wond legen. Blijft er een deel achter, haal dan de dierenarts erbij, die dan de kop van de teek kan verwijderen. Heb je de teek verwijdert dan kun je de bijtplek ontsmetten met Betadine en dan insmeren met een antibiotische oogzalf om een eventuele ontsteking te voorkomen.

Tegenwoordig wordt afgeraden om de teek er met een draaiende beweging uit te halen (was vroeger wel zo).
De nieuwste richtlijn is dat je de tekentang niet meer draait, maar loodrecht op de huid er langzaam uittrekt.
Op die manier is er minder kans dat er delen van de kaak/kop in de huid achterblijven.
Ontsmet de wond en de tang na het verwijderen. Dat kan inderdaad met betadine maar ook gewoon met chloorhexidine (=Sterilon) o.i.d.
Oogzalf om een ontsteking te voorkomen? Nooit van gehoord.... desinfecteren is echt voldoende.
Citaat:
Een goed middel tegen teken is Butox pour on van de firma Intervet. Het is een middel voor schapen tegen muggen en dergelijke. Bij paarden werkt het ook tegen muggen. Maar de teken gaan na zich te hebben vast gezet als snel dood waardoor de kans op besmetting zeer gering is.

Gebruik NOOIT wat voor chemisch middel dan ook om de teek te verdoven of te doden. Voor hij sterft, braakt hij een deel van zijn maaginhoud in de wond, wat de kans op besmetting aanzienlijk vergroot.
Je kunt hooguit preventief een middel gebruiken, dus als er nog geen teek in beeld is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:32

Ik moet hier dan ook maar even op reageren aangezien de reacties ook niet helemaal waar zijn.

beantsje schreef:
Citaat:
Besmette teken kunnen al besmetten als ze twee uur hebben vast gebeten. Het is belangrijk ze zo snel mogelijk te verwijderen.

Natuurlijk is het zaak een teek snel te verwijderen, maar de kans op besmetting is bijna nul als je ze binnen 24 uur op de juiste manier verwijdert.

Dat de teken pas na 24 uur een kans op besmetting opleveren is nergens bewezen.

beantsje schreef:
Citaat:
Een goed middel tegen teken is Butox pour on van de firma Intervet. Het is een middel voor schapen tegen muggen en dergelijke. Bij paarden werkt het ook tegen muggen. Maar de teken gaan na zich te hebben vast gezet als snel dood waardoor de kans op besmetting zeer gering is.

Gebruik NOOIT wat voor chemisch middel dan ook om de teek te verdoven of te doden. Voor hij sterft, braakt hij een deel van zijn maaginhoud in de wond, wat de kans op besmetting aanzienlijk vergroot.
Je kunt hooguit preventief een middel gebruiken, dus als er nog geen teek in beeld is.

Ik vermoed dat eerste poster Butox pour on adviseerd om te voorkomen dat teken zich vastbijten in je paard. Als ik me niet vergis bevat dit middel permethrin dat het zenuwstelsel van de teek lamlegt. Maar inderdaad, gebruik nooit middelen om de vastgebeten teek te verdoven.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 00:07

Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) schrijft;
Citaat:
Wanneer u enkele voorzorgsmaatregelen neemt, is de kans op een tekenbeet klein. De meeste mensen die door teken gebeten worden (tot 94%) worden niet ziek. Als u de teek binnen 24 uur verwijdert, is de kans op ziekte zelfs te verwaarlozen.

en dit lijkt me toch een gezaghebbende instantie:
Citaat:
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is het onderzoeksinstituut van de overheid op het gebied van volksgezondheid en milieu. Het RIVM verricht niet alleen zelf onderzoek, maar verzamelt ook wereldwijd kennis en past die kennis toe. Het RIVM brengt jaarlijks een groot aantal rapporten en adviezen uit. Bij het RIVM, dat gevestigd is in Bilthoven, werken ongeveer 1550 mensen.

ik durf dit dus best als feit hier neer te schrijven.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 00:08

beantsje schreef:
Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) schrijft;
Citaat:
Wanneer u enkele voorzorgsmaatregelen neemt, is de kans op een tekenbeet klein. De meeste mensen die door teken gebeten worden (tot 94%) worden niet ziek. Als u de teek binnen 24 uur verwijdert, is de kans op ziekte zelfs te verwaarlozen.

en dit lijkt me toch een gezaghebbende instantie:
Citaat:
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is het onderzoeksinstituut van de overheid op het gebied van volksgezondheid en milieu. Het RIVM verricht niet alleen zelf onderzoek, maar verzamelt ook wereldwijd kennis en past die kennis toe. Het RIVM brengt jaarlijks een groot aantal rapporten en adviezen uit. Bij het RIVM, dat gevestigd is in Bilthoven, werken ongeveer 1550 mensen.

ik durf dit dus best als feit hier neer te schrijven.

Wat betreft Butox; het kan heel goed zijn dat TS inderdaad preventief gebruik bedoelt. Dat is echter niet duidelijk in het verhaal en het zou jammer zijn als mensen het na een tekenbeet gaan toepassen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:02

Beantsje, het RIVM schrijft wel meer, soms ook dingen die anders uit hun eigen onderzoeken komen. Helaas worden er op lymegebied veel halve waarheden en zelfs hele leugens verteld (niet alleen door het RIVM).

Maar over de duur dat de teek vastgebeten heeft gezeten; Weet jij met zekerheid wanneer de teek daar is gekomen? En ga jij dat 24 uur wachten met hem eruit te halen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:23

En Het RIVM schrijft zoveel. En Nederland staat niet bekend als land waar de richtlijnen van behandeling die in andere landen als Duitsland en de VS die veel ervaring hebben met Lyme en andere tekenziekten worden overgenomen. Nederland houdt nog steeds vast aan maandje antibiotica en dan ben je genezen. Dat dat niet zo is hoef je maar te vragen aan de grote hoeveelheid chronische lymepatienten. Die zich niet voor niets laten behandelen in Duitsland als ze de kans hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:54

Misschien heb ik eroverheen gelezen. Ik wil graag weten of er een inenting te krijgen is tegen Lyme bij paarden en wat deze ongeveer kost. Ik heb ooit eens opgevangen dat preventief ingeënt kan worden... Wete iemand dat?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:38

skippy1 schreef:
Misschien heb ik eroverheen gelezen. Ik wil graag weten of er een inenting te krijgen is tegen Lyme bij paarden en wat deze ongeveer kost. Ik heb ooit eens opgevangen dat preventief ingeënt kan worden... Wete iemand dat?

Helaas, tegen lyme niet.
In Oost-Europa (dat in dit geval al in Zuid-Duitsland begint), komt echter ook een andere ziekte voor, FSME, die wordt overgebracht door teken. Dit geeft een vorm van hersenontsteking (encefalitis). Voor deze ziekte is wel een vaccin beschikbaar, dus dat is wellicht een aanrader als je van plan bent om naar Zuid Duitsland, Oostenrijk, Oost Europa, de Baltische staten of de voormalige Sovjet-Unie, Scandinavië en Siberië te gaan.

Anya schreef:
En Het RIVM schrijft zoveel
Nou, toch liever de RIVM-voorlichting dan wilde spookverhalen. Natuurlijk is het heel heftig als je chronisch Lyme-patient bent, maar in hun verhalen is absoluut niet bewezen dat zij binnen enkele uren bij correct verwijderen van de teek, toch besmet zijn geraakt. Ik wil deze ziekte echt niet bagatelliseren hoor, maar we moeten wel bij de feiten blijven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:47

Oh daar is wel onderzoek naar gedaan. Over het geheel genomen wordt je niet besmet bij op tijd weghalen van een teek. Maar het is zeker niet zo dat je altijd een rode kring moet zien als teken van 1e fase lyme. Want ca 40% van de huidige (vaak chronische) lyme-patienten heeft die kring niet gezien. En het is ook zeker niet zo dat chronische lyme geneest met een maand doxycycline en dat eventuele vervolgklachten 'restklachten' zijn. Dan zou ik nl. 4 jaar na 'genezing' niet weer positief uit de testkomen en opknappen van mijn huidige kuur van drie maanden.

Het is ook zeker niet zo dat bloedtesten altijd de juiste uitslag geven. De Elizatest is legendarisch onbetrouwbaar en ook de westernblot geeft met enige regelmaat vals positieve en helaas ook vals negatieve uitslagen.

Er is geen enting voor paarden bekend. Ook vrijwel niet voor de door teken overgebrachte bloedparasieten zoals bijvoorbeeld Ehrlichea. Terwijl dat soort ziekten een behoorlijke impact kunnen hebben op de gezondheid van je paard.

Er zijn in Nederland ook weinig adequaat werkende anti-teek middelen voor paarden in de handel helaas.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:32

Gister had mijn paard opeens een hele dikke kaak, alleen aan de linker kant. Ik dacht dat ze waarschijnlijk een mep heeft gehad.
maar tijdens het poetsen ondekte ik een teek. Ik heb hem dr uitgetrokken met kop en al. Een andere pony op stal had ook een teek, maar zij had alleen een bultje.

Moet ik me nu zorgen gaan maken om die dikke kaak?
ik dacht zelf aan een allergische reactie. De avond van de voren was er nog niets aan de hand. Ze is nog wel gewoon energiek en heeft nergens last van.

van middag ben ik weer op stal, ik hoop dat dr kaak dan weer normaal is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:32

Ik heb gisteren ook een teek uit de kin van mijn paard getrokken. Er zit een klein bultje/schijfje onder de huid? Moet ik nu meteen de da bellen? Ik heb geen enkele ervaring met teken, mijn stalgenoten adviseerden me even af te wachten, omdat het misschien vandaag was weggetrokken.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:37

Schijfje of niet, hij zou besmet kunnen zijn.
Mijn paard heeft helemaal geen bult gehad. Ik zou de da bellen, komen er bij jullie lyme patienten voor dan kan hij miss uit voorzorg een kuur geven. Vraag zijn advies wat te doen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:12

mijn paarden hebben nooit teken gehad tot vandaag!! en niet 1 maar meerdere. Ik heb ze eruit gehaald alleen ben ik bang dat er morgen weer teken op de paarden zitten. Is er iemand die me een aantal middelen kan aanbevelen ter voorkoming van meer teken? Ik zie hier af en toe wel middelen staan alleen zijn er verschillende reacties over.