Is ontwormen wel zo gezond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Is ontwormen wel zo gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:18

Jura schreef:
Hier mijn mening over ontwormen. Het belangrijkste is aan het begin en einde van het weideseizoen goed te ontwormen en de rest van het jaar een wat 'milder' middel te geven. Ik ontworm in principe elke 3 maanden in de winter en 2 maanden in de zomer. Als je paarden bij elkaar hebt staan op een stukje land waar nooit andere paarden op lopen is de kans op besmetting ook sowieso kleiner. Troep als Equest zou ik nooit (meer) gebruiken. Het is echt een overdosis aan chemische bende.

Haha, je mag Equest dus ook inderdaad niet overdoseren!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:31

poppekontje schreef:
Ik heb mijn paard 4 jaar geleden gekocht en ze had op dat moment een behoorlijke bloedwormbesmetting.
Dit voorjaar is het pas voor het eerst dat ze wormvrij was.
Ik ontworm 4 keer per jaar en als ze in het voorjaar bloedwormen had dan herhaalde ik na 3 weken de ontworming.
Vorig voorjaar heb ik de dierenarts een ontwormingsschema op laten stellen wanneer en welk middel gegeven moest worden.
En gelukkig. Dit jaar helemaal wormvrij. (na 4 jaar)
Ik zou als ik jou was gewoon aan de DA vragen hoevaak en met wat je moet ontwormen.
Het is overigens iedere keer zo dat als ik een paar van iemand anders op stal heb dat ze altijd wormen meenemen.
Het is erg belangrijk om een goed wormschema te hebben.

Ik ben dus nu echt wel benieuwd of mijn paard werkelijk bloedwormvrij is. (zie quote)
Ik heb haar nml. ontwormt met Equiworm-F (febendazol) en zag voor het eerst na 4 jaar geen wormen.
Hoe zit dat met resistentie. Zijn de wormen in een paard resistent omdat je vaak hetzelfde gebruikt bij datzelfde paard of zijn alle wormen resistent omdat alle wormen zich hebben veranderd??
Snap je het nog.
Mijn paard is de afgelopen 4 jaar niet behandeld met febendazol tot de laatste keer dan.
Kan het dan toch zijn dat de evt. wormen in haar resitent zijn voor febendazol??

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:08

Narco schreef:

Ik bedoel dat er in equest veel meer zit dan in de andere merken. Knipoog
De gedachte is dus dat je dan veel minder vaak hoeft te geven, omdat de dosis zo enorm hoog is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:27

Jura schreef:
Narco schreef:

Ik bedoel dat er in equest veel meer zit dan in de andere merken. Knipoog
De gedachte is dus dat je dan veel minder vaak hoeft te geven, omdat de dosis zo enorm hoog is.

Ik gegreep 'm wel hoor, had er eigenlijk een Knipoog achter moeten zetten!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:17

Narco schreef:
Nee hoor, Moxidectine is helemaal het middel bij paarden maar jij had het alleen over Ivermectine!

Klopt. Equest (moxidectine) gebruik ik altijd in November of December vanwege de horzellarven.
Maar een Ivermectine houdende wormspuit komt er hier niet meer in. Daar heb ik geen vertrouwen meer in Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:30

henny_w schreef:
Narco schreef:
Nee hoor, Moxidectine is helemaal het middel bij paarden maar jij had het alleen over Ivermectine!

Klopt. Equest (moxidectine) gebruik ik altijd in November of December vanwege de horzellarven.
Maar een Ivermectine houdende wormspuit komt er hier niet meer in. Daar heb ik geen vertrouwen meer in Knipoog

Daar heb ik dan toch weer een andere mening over! Moxidectine is tegen de bloedwormen en Ivermectine tegen horzellarven!

>>>>ff aanpassen>>>>>>>>Moxidectine werkt inderdaad ook tegen horzellarven net als Ivermectine. (Je wordt toch niet goed van al die verschillende stoffen Knipoog )

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:43

Sizzle schreef:

In Verm-X komen we oa de volgende kruiden tegen:

Allium Sativum- Knoflook
Knoflook stimuleert het afweersysteem en heeft een antibiotische werking, bovendien is knoflook bekend als antiparasitair kruid.

Antibiotisch is bewezen voor enkele bacteriën, antiparasitair is nog discutabel omdat ze het alleen nog als kruidenmix hebben getest met o.a aechinea. Resultaten met knoflook alleen zijn nog niet gepubliceerd, maar kan veelbelovend zijn.

Hoi Sizzle,

Over de werking van knoflook mbt. ontwormen zijn wel degelijk resultaten geplubiceerd.
Juliette de Bairacli Levy heeft er jaren terug al een boek over geschreven. Nl. 'kruidengeneeskunde bij dieren'
Zij werkte als kruidengeneeskundige wereldwijd in de tijd dat div. planten nog als geneeskrachtig ervaren en gebruikt werden en paarden in de natuur hun kostje bijeen mochten zoeken.
Zij werkte ontzettend veel met knoflook op div. gebied.
Ook als ontwormingsmiddel boekte zij zeer goede resultaten.
Ik ben sinds 2 jaar ook met de knoflookkuren als ontwormingsmiddel begonnen.
Inmiddels een paar keer mestonderzoek laten doen maar mijn paarden zijn volgens de kliniek steeds keurig schoon. Zo hadden ze nog niet eerder meegemaakt in hun praktijk.
Ze vroegen wat ik als ontwormmiddel gebruikte.
Ze waren zeer verbaasd en adviseerden vooral om zo door te gaan.
Nb. een reguliere kliniek !!!
Ik gebruik dus nog maar 1x per jaar een chemische kuur.
Equest tegen de winter voor de horzellarven.

Ik moet er nog wel even bij vermelden dat ik dagelijks de rijbak en weide uitmest Knipoog
Verder staan hier alleen beide paarden. Dus geen extra paarden die komen logeren oid.
Dus dat zal ook een reden zijn dat de infectiedruk van wormen hier errug laag kan blijven.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:11

Bij mijn paarden loopt een rund (os) en een schaap. Het schijnt dat dit de infectiedruk terugbrengt omdat de uitgekomen eieren uit de paardenmest die opgegeten worden door deze dieren de maagsappen niet overleven. Vooral de os eet veel op de mestplekken van de paarden (daar eten de paarden zelf niet) en ik denk dat het best wel zou kunnen schelen. Ik heb de mest van mijn paarden nog niet laten testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:13

Vaak is het zo dat paarden niet van hun eigen mestplekken eten. Dus als je paard al alleen op een stukje loopt, zal hij niet zo snel het snelgroeiende gras van zijn eigen mest plek eten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:49

Mariska_28 schreef:
Bij mijn paarden loopt een rund (os) en een schaap. Het schijnt dat dit de infectiedruk terugbrengt omdat de uitgekomen eieren uit de paardenmest die opgegeten worden door deze dieren de maagsappen niet overleven. Vooral de os eet veel op de mestplekken van de paarden (daar eten de paarden zelf niet) en ik denk dat het best wel zou kunnen schelen. Ik heb de mest van mijn paarden nog niet laten testen.

Sterker nog,

Een os eet van de mestplekken van een paard en een paard eet probleemloos bij de mestplekken van een os Haha!
Wat dat betreft kunnen die 2 prima gecombineerd worden wat begrazen betreft.

Daan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 09:52

henny_w schreef:
Sizzle schreef:

In Verm-X komen we oa de volgende kruiden tegen:

Allium Sativum- Knoflook
Knoflook stimuleert het afweersysteem en heeft een antibiotische werking, bovendien is knoflook bekend als antiparasitair kruid.

Antibiotisch is bewezen voor enkele bacteriën, antiparasitair is nog discutabel omdat ze het alleen nog als kruidenmix hebben getest met o.a aechinea. Resultaten met knoflook alleen zijn nog niet gepubliceerd, maar kan veelbelovend zijn.

Hoi Sizzle,

Over de werking van knoflook mbt. ontwormen zijn wel degelijk resultaten geplubiceerd.
Juliette de Bairacli Levy heeft er jaren terug al een boek over geschreven. Nl. 'kruidengeneeskunde bij dieren'
Zij werkte als kruidengeneeskundige wereldwijd in de tijd dat div. planten nog als geneeskrachtig ervaren en gebruikt werden en paarden in de natuur hun kostje bijeen mochten zoeken.
Zij werkte ontzettend veel met knoflook op div. gebied.
Ook als ontwormingsmiddel boekte zij zeer goede resultaten.
Ik ben sinds 2 jaar ook met de knoflookkuren als ontwormingsmiddel begonnen.
Inmiddels een paar keer mestonderzoek laten doen maar mijn paarden zijn volgens de kliniek steeds keurig schoon. Zo hadden ze nog niet eerder meegemaakt in hun praktijk.

Ik moet er nog wel even bij vermelden dat ik dagelijks de rijbak en weide uitmest Knipoog
Verder staan hier alleen beide paarden. Dus geen extra paarden die komen logeren oid.
Dus dat zal ook een reden zijn dat de infectiedruk van wormen hier errug laag kan blijven.

Henny,

Hoe lang voer je de manier van weide/bak beheer al uit op dit stukje grond?

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:18

Mmm, dat is wel interressant van die knoflook. Zeker omdat mijn holistisch arts dit afraadt te geven ivm met het toxische effect dat knoflook heeft op paarden. Zo zie je maar dat de meningen sterk uiteen blijven lopen. Dit is een lange termijn verhaal dus als je je paard langdurig dagelijks knoflook geeft zou dit te belastend zijn.
Ik gaf het altijd tegen de dazen en vliegen want die hebben een hekel aan deze geur. maarja inmiddels doe ik dat dus niet meer..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:31

Daan1 schreef:
Henny,

Hoe lang voer je de manier van weide/bak beheer al uit op dit stukje grond?

Zolang we hier wonen. 11 jaar.
Daarvoor hebben er altijd pony's gelopen die nooit ontwormd werden en ook nooit de weide werd uitgemest.

Ik heb deze paarden in het begin wel elders gehad. Beide hebben een half jaar in kuddeverband geleefd als jaarlingen.
Beide kwamen met een fikse wormbesmetting terug. Dus gelijk bij terugkomst even drastisch ontwormd.
Daarna nooit wormen weer gezien. Alleen een paar horzellarven.
Sinds 2 jaar laat ik mestcontrole doen. Juist omdat ik nu ook natuurlijk ontworm. Dus voor de zekerheid zeg maar Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:36

Heidi2 schreef:
Mmm, dat is wel interressant van die knoflook. Zeker omdat mijn holistisch arts dit afraadt te geven ivm met het toxische effect dat knoflook heeft op paarden. Zo zie je maar dat de meningen sterk uiteen blijven lopen. Dit is een lange termijn verhaal dus als je je paard langdurig dagelijks knoflook geeft zou dit te belastend zijn.
Ik gaf het altijd tegen de dazen en vliegen want die hebben een hekel aan deze geur. maarja inmiddels doe ik dat dus niet meer..

Klopt Heidi,

Er zijn div. onderzoeken naar knoflook geweest en gedurende langere tijd voeren van een bep. hoeveelheid (2 bollen, dus niet teentjes per dag) geeft bloedarmoede bij een paard.
Ik geef steeds een kuur van 2 weken. En dan ook nog geen 2 bollen per dag.
Als de dosis van de knoflook niet al te hoog is weet ik niet of je het dan wel langere tijd kan geven.
Volgens mij is daar nog niet zoveel van bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:46

Ooit een keer gelezen, dacht paardendrogist, dat Amerikaanse knoflook beter is, anders van samenstelling dat de Nederlandse knoflook. Zou dat iets met die bloedarmoede te maken hebben?

Henny hoe laat jij je paard zoveel knoflook in een keer eten?? Doe je vers uitgeperst of laat je het eerst uitdrogen zodat het niet zo scherp meer is en niet zo scherp smaakt?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:51

russel schreef:

Henny hoe laat jij je paard zoveel knoflook in een keer eten?? Doe je vers uitgeperst of laat je het eerst uitdrogen zodat het niet zo scherp meer is en niet zo scherp smaakt?

Ik snipper de knoflook fijn en daarna geef ik het gemengd door een slobber van zemelen en gekookt lijnzaad. Voeg daar nog een eetlepel groene leem door en het wordt met smaak opgegeten Haha!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:01

henny_w schreef:
>>>>>>>knip>>>>>>>Ik ben sinds 2 jaar ook met de knoflookkuren als ontwormingsmiddel begonnen.

Ik neem aan dat mijn voorgaande berichtjes ook hebt gelezen??
Na een mestonderzoek gedaan te hebben bij mijn paard bleek hij ook vrij te zijn van wormen(eitjes). Maar alle symptomen wezen erop dat hij toch wormen had, hij vermagerde namelijk ineens erg! Na een bloedonderzoek kwam er toch uit dat hij een besmetting had. Dus gaat het echt niet altijd op dat als je een mestonderzoek hebt laten doen dat dat wil zeggen dat je paard geen besmetting heeft!!

Het is wel goed dat je Equest geeft, i.i.g. is dat tegen bloedwormen en hoe zit het met de lintworm?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:26

Citaat:
Ze nemen gewoon wat buisjes bloed af, bij Niek toen 3 ofzo ivm ook een mineralenonderzoek en nog iets anders.
En over de kosten, daar zal je de praktijk voor moeten bellen want dat is overal verschillend! En hoe vaak je dat moet herhalen weet ik niet want dat was daarna niet meer van toepassing op Niek omdat na 2 wormenkuren de symptomen die die had waren verdwenen en de P.A. het niet meer nodig vond om het te herhalen.

Omdat het bloedonderzoek weer boven komt. Heb je misschien een duidelijkere uitleg dan dit bovenstaande? Waarom was jouw paard na 2 wormkuren toch opeens symptoomvrij en wat heb je nu wel/niet aangetoond met het bloedonderzoek? Had hij bloedarmoede? Waarom niet nogmaals getest om de verschillen aan te tonen? Dan had je het zeker geweten toch? Nu kan hij wel gewoon vanzelf beter geworden zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:10

Rosita schreef:
Citaat:
Ze nemen gewoon wat buisjes bloed af, bij Niek toen 3 ofzo ivm ook een mineralenonderzoek en nog iets anders.
En over de kosten, daar zal je de praktijk voor moeten bellen want dat is overal verschillend! En hoe vaak je dat moet herhalen weet ik niet want dat was daarna niet meer van toepassing op Niek omdat na 2 wormenkuren de symptomen die die had waren verdwenen en de P.A. het niet meer nodig vond om het te herhalen.

Omdat het bloedonderzoek weer boven komt. Heb je misschien een duidelijkere uitleg dan dit bovenstaande? Waarom was jouw paard na 2 wormkuren toch opeens symptoomvrij en wat heb je nu wel/niet aangetoond met het bloedonderzoek? Had hij bloedarmoede? Waarom niet nogmaals getest om de verschillen aan te tonen? Dan had je het zeker geweten toch? Nu kan hij wel gewoon vanzelf beter geworden zijn.

Niek werd ineens vrij snel mager. Ik dacht eerst zelf dat het misschien iets met de Droes te maken had, dat er misschien toch nog ergens een ontsteking in het lichaam zat. Heb de DA laten komen en die vond het beeld wat daar eventueel mee samen zou hangen niet daarop wijzen. Hij begon meteen over wormen. Heb een mestonderzoek gedaan, kwam niets uit. Toch maar een bloedonderzoek om dat van die droesinfectie uit te sluiten en eventueel wat anders (wormen bijv.) aan te tonen. Heb meteen alles zo'n beetje laten checken. Nieren, rode/witte bloedcellen,mineralen, wormen, event. andere infecties en nog wat andere dingen waar ik nu even niet op kan komen. Ik heb de uitslag met twee paardenartsen van verschillende praktijken bekeken en om advies gevraagd. Ze zeiden allebei hetzelfde! Alles was binnen de normen/waarden maar er kwam wel uit naar voren dat Niek besmet was met wormen. Aangezien alle wormen(eitjes) aan te tonen zijn in de mest behalve de bloedworm en ook lintworm moest ik hem een Equest en een Equimax geven. (Niet te gelijk natuurlijk Knipoog Daarna moest ik afwachten of hij weer op gewicht kwam. Dan hoefde ik niets extra's meer te doen. Dus heb ik het daar bij gelaten. Nu ontworm ik zeker per jaar 2x met Equest en 2x met Equimax en verder met Ivermectine, volgens hun advies.
Lijkt me duidelijk zo?

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:37

Ik geef zo'n 3X per jaar ontworming. eentje daarvan vlak voor ie de weide opgaat.Hij staat alleen op zijn weitje en komt haast niet in contact met andere paarden.Tijdens vorige winter werd ie wat magerder en heb ik een extra ontworming gegeven.Je ziet direct het verschil vind ik...Hij werd oppeens dikker Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:16

Bedankt voor de tip van dat boek Henny_w. Ik kan dat echter niet proberen: als mijn paard maar denkt dat er iets knoflookachtig in z'n eten zit gaat ie al in hongerstaking. Drie snippertjes in haar voer en ze eet alleen nog maar hooi en stro. Ze gaat dan zelfs bij haar volgende voer al niets eens meer kijken in de veronderstelling dat het ook wel vies zal zijn. Als dat paard het zo vies vind zal het ook wel niet de bedoeling zijn dat ze het eet, dus ik ga het ook niet forceren of zo.
Over knoflook is veel geschreven en gedaan, maar mijn referentiekader in dit geval was wat er in internationale wetenschappelijke tijdschriften is gepubliceerd en dat is dus afgezien van die ene die ik heb genoemd (kruiden mix) nagenoeg niets.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:49

Narco schreef:
die komen logeren oid.

Ik neem aan dat mijn voorgaande berichtjes ook hebt gelezen??
Na een mestonderzoek gedaan te hebben bij mijn paard bleek hij ook vrij te zijn van wormen(eitjes). Maar alle symptomen wezen erop dat hij toch wormen had, hij vermagerde namelijk ineens erg! Na een bloedonderzoek kwam er toch uit dat hij een besmetting had. Dus gaat het echt niet altijd op dat als je een mestonderzoek hebt laten doen dat dat wil zeggen dat je paard geen besmetting heeft!!

Het is wel goed dat je Equest geeft, i.i.g. is dat tegen bloedwormen en hoe zit het met de lintworm?

Ja ik heb je vorige berichtjes ook gelezen Knipoog
Misschien dat de ene wormsoort makkelijker op te sporen is met mestonderzoek en de andere met een bloedonderzoek.
Maarre bij jouw paard wezen de symptonen erop dat er toch wormen meespeelde.
Bij mijn 2 meiden is dat niet het geval. Ze zien blakend van gezondheid. Bovendien was ook de kliniek stomverbaasd na de mestuitslag. Toen ik daarover doorvroeg bleek dat ze normaliter anders gewend zijn.
Ik heb zelfs nog gevraagd of het bij ons een toevalstreffer kon zijn maar dat leek hun van niet. Ze zijn zeer gespecialiseerd op paardengebied. Kunnen alles wat in Utrecht ook kan hebben ze me verzekerd. Trouwens ook het volgende mestonderzoek gaf een perfect resultaat.
Da's al 4 onderzoeken van hier die er super uitzagen, terwijl ze van andere locaties wel degelijk wormen, larven en eitjes tegenkwamen
op de kliniek.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:08

henny_w schreef:
Ja ik heb je vorige berichtjes ook gelezen Knipoog
Misschien dat de ene wormsoort makkelijker op te sporen is met mestonderzoek en de andere met een bloedonderzoek.
Maarre bij jouw paard wezen de symptonen erop dat er toch wormen meespeelde.
Bij mijn 2 meiden is dat niet het geval. Ze zien blakend van gezondheid. Bovendien was ook de kliniek stomverbaasd na de mestuitslag. Toen ik daarover doorvroeg bleek dat ze normaliter anders gewend zijn.
Ik heb zelfs nog gevraagd of het bij ons een toevalstreffer kon zijn maar dat leek hun van niet. Ze zijn zeer gespecialiseerd op paardengebied. Kunnen alles wat in Utrecht ook kan hebben ze me verzekerd. Trouwens ook het volgende mestonderzoek gaf een perfect resultaat.
Da's al 4 onderzoeken van hier die er super uitzagen, terwijl ze van andere locaties wel degelijk wormen, larven en eitjes tegenkwamen
op de kliniek.

Klopt inderdaad, bij mijn paard waren er uiterlijke symptomen dus een grote besmetting. Vind je het dan niet raar dat er niets uit het mestonderzoek naar voren kwam?

Ik kan me voorstellen dat je je geen zorgen maakt hoor als je paarden blaken van gezondheid, dat zou ik ook niet doen. Maar ik blijf toch wel trouw ontwormen.

x__Nandii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:35

ik zou idd gewoon ontwormen

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:11

Henny ik ga dat boek maar eens bestellen. Zelf eet en doe ik bijna lles biologisch en met kruiden dus waarom zou ik het voor mijn paard niet doen. De natuur is rijk aan middelen nietwaar. Zo krijgen ze als eventuele pijnstilling al wilgentakjes. LIjkt me erg fijn om natuurlijk te ontwormen, maar wil me er wel eerst in verdiepen. Want in het verleden weleens ernstige wormbesmetting gehad bij de moeder van mijn paard notabene na het ontwormen dus dat wil ik niet nog een keer.