"Gevaarlijke" Spaanse vlieg omg. de Veluwe!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tiso

Re: "Gevaarlijke" Spaanse vlieg omg. de Veluwe!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:13

vind dit wel intresant...
woon in terwolde(grens overijsel gelderland)
heb ergelukkig geen last van wel van die horzels verder niet

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:26

Mijn haf reageert gelukkig niet zo snel geïrriteerd, ook niet op dazen Haha! . Als we op een stukje komen waar veel insecten vliegen, gaan we wel in een drafje, dan heeft hij er het minste last van.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:09

Ik heb ze beiden nog niet gezien. Volgens mij had Pava's paard hier bij een logeerpartij de hertenluisvlieg opgelopen.
Wel valt me op dat er nu al veel meer dazen zitten dan vorig jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:28

Ik hoop dat ze trouwens niet komen overvliegen naar Zuid-Holland oid Haha! . Zag laatst een plaatje in een ander topic, want een griezels!

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 00:41

Welk Topic was dat Miirthe??

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 02:36

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:42

Paraat schreef:
Hier overigens een plaatje van die hertehuisvlieg:

http://www2.knnv.nl/lj/gallery/albums/2 ... .sized.jpg

deze ken ik niet, maar die andere die hier geplaatst is mét vleugeltjes is denk ik dezelfde als wij hier hebben.
dat wordt hier de platte vlieg genoemd [mouche plat] en die kruipt inderdaad onder de staart en tussen de benen.
voor zover ik weet legt die daar geen eitjes maar prikt hij wel en zuigt bloed.
ze zijn heel moeilijk dood te maken, ze zijn namelijk heel erg sterk, maar als ik er eentje vang, wat niet zo moeilijk is omdat ze vrij langzaam zijn knijp ik tot ik 'pats' hoor en dan heb je ze pas echt dood.
met plastic handschoentjes aan of met een papiertje trouwens, ze zijn echt heel vies en zitten vol met bloed.
maar ik heb er dus ook wel eens heel hard in geknepen en toen deed ik het papiertje open en hij vloog vrolijk weg...
wat ertegen helpt is olie [maakt niet uit wat voor] smeren tussen de benen en onder de staart.
dan kunnen ze zich namelijk niet meer vasthouden.
maar ik weet niet heel zeker of we het hier over dezelfde vlieg hebben....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:17

"maar ik heb er dus ook wel eens heel hard in geknepen en toen deed ik het papiertje open en hij vloog vrolijk weg..."
Direct verzuipen dus! Haha!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:22

heb ze op de Utrechtse Heuvelrug gelukkig nog niet gezien (check braaf iedere dag m'n hele paard). vind de verhalen erover welk steeds viezer worden, jakkie bah Knipoog
we hebben wel veel teken ook dit jaar: haal er bij de liezen van mijn -gelukkig brave- ruin steeds wat kleintjes weg. ik ga dus vd week maar dat anti-teken wasspul halen bij d.a. bert v. bokhorst.
wie heeft nu al WEL die nare steekvlieg/luis gezien, en waar was dat precies?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:50

luxx schreef:
Paraat schreef:
Hier overigens een plaatje van die hertehuisvlieg:

http://www2.knnv.nl/lj/gallery/albums/2 ... .sized.jpg

deze ken ik niet, maar die andere die hier geplaatst is mét vleugeltjes is denk ik dezelfde als wij hier hebben.
dat wordt hier de platte vlieg genoemd [mouche plat] en die kruipt inderdaad onder de staart en tussen de benen.
voor zover ik weet legt die daar geen eitjes maar prikt hij wel en zuigt bloed.
ze zijn heel moeilijk dood te maken, ze zijn namelijk heel erg sterk, maar als ik er eentje vang, wat niet zo moeilijk is omdat ze vrij langzaam zijn knijp ik tot ik 'pats' hoor en dan heb je ze pas echt dood.
met plastic handschoentjes aan of met een papiertje trouwens, ze zijn echt heel vies en zitten vol met bloed.
maar ik heb er dus ook wel eens heel hard in geknepen en toen deed ik het papiertje open en hij vloog vrolijk weg...
wat ertegen helpt is olie [maakt niet uit wat voor] smeren tussen de benen en onder de staart.
dan kunnen ze zich namelijk niet meer vasthouden.
maar ik weet niet heel zeker of we het hier over dezelfde vlieg hebben....

het is in ieder geval dezelfde als die ik bedoel, maar dat is logisch aangezien we allebei in Frankrijk zitten Haha!
idd een mouche plat dus, ik zal dat met dat olie eens proberen. het zijn gigantische rot en kriebel beesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 18:09

iew eng beest!! ook gemeen, want bij mijn fries moet ik dus heeeeeel goed gaan zoeken als ik klaar ben met rijden...

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:26

dierfysio schreef:
we hebben wel veel teken ook dit jaar: haal er bij de liezen van mijn -gelukkig brave- ruin steeds wat kleintjes weg. ik ga dus vd week maar dat anti-teken wasspul halen bij d.a. bert v. bokhorst.
Veel teken inderdaad, bij Rian heb ik er ook al weer 1 gehad... Is er ook een tekenwasspul voor paarden, dat wist ik niet. En hoe werkt dat, en is het alleen bij de DA verkrijgbaar?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:16

Fjordenmaniak schreef:
dierfysio schreef:
Veel teken inderdaad, bij Rian heb ik er ook al weer 1 gehad... Is er ook een tekenwasspul voor paarden, dat wist ik niet. En hoe werkt dat, en is het alleen bij de DA verkrijgbaar?

als je even terugleest in dit topic (dacht dat het bij een vd eerste posts staat) hebben ze het over wasspul van d.a. Bert van Bokhorst uit Kootwijkerbroek (veluwe). tel.nr. staat er geloof ik ook bij.
ik ken 't spul (nog) niet, maar 't leek me wel wat Knipoog
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:19

Het is toch niet hetzelfde verhaal (maar dan over een vlieg) als over die 'poema' he ?? Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:28

Die zie je iig zitten als die op je paard land Clown

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 19:10

Nee het is niet t zelfde verhaal als van de Poema hahaha. Vandaag sprak ik een vrouw in de winkel (werk bij een ruitersportzaak) en die vertelde dat haar paard zo last had van jaja de paardenluisvlieg en haar paard was gestoken en had verlammings verschijnselen die is er dus erg allergies voor. Ze had t over de paardenluisvlieg die erg groot was +/- 3 cm lang en t zelfde wat ik al zei dat de paarden er heel hectisch op reageren.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:15

TeQuiero1 schreef:
Afbeelding

Mannetje zo 1 maar dan met een gevlekte/geblokte rug bruin/zwart/gelig hadden wij op stal....

Iell deze is echt vies, die grijp 'handjes?' van dat beest.. getver
ik ben blij dat ik die details met mijn ogen niet kan zien... anders was
ik overal vies van geweest Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:23

De paardenluisvlieg is geen 3 cm lang, zelfs niet met vleugels erbij. Ze zal dus die andere wel bedoeling.

Van verlammingsverschijnselen heb ik nog niets gehoord ivm deze nieuwe "Spaanse' vlieg. Dan zou ik eerder eens op Lyme laten testen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:29

idd die kan nooit geen 3cm lang zijn, he was of een andere of ze overdrijft.
ze komen hier waar ik zit vandaan en heb nog nooit zo'n grote gezien, dus dat is niet mogelijk.
en idd bij verlammingsverschijnselen zou ik gelijk een bloedtest laten doen. het is eerder de ziekte van Lyme door teken (die volgezogen wel erg groot kunnen zijn)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:50

Als ik me niet vergis heb ik zo'n vlieg gisteren in de tuin gezien, en ik woon in de Hoeksche Waard (Zuid-Holland). Het was een hele grote vlieg (ik dacht eerst dat het een wesp was), met een bruin/zwart gestreept achterlijf. Ongeveer 2,5 cm. lang. Hebben we het over dezelfde??

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:39

dorothea schreef:
Als ik me niet vergis heb ik zo'n vlieg gisteren in de tuin gezien, en ik woon in de Hoeksche Waard (Zuid-Holland). Het was een hele grote vlieg (ik dacht eerst dat het een wesp was), met een bruin/zwart gestreept achterlijf. Ongeveer 2,5 cm. lang. Hebben we het over dezelfde??

Die heb ik van de week ook nog gezien en ik woon in de Betuwe! Is dat niet een horzel die jij beschrijft?

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:43

wat eng ....

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:44

Narco schreef:
dorothea schreef:

Die heb ik van de week ook nog gezien en ik woon in de Betuwe! Is dat niet een horzel die jij beschrijft?

Ik ken alleen de daas, hoe een horzel eruit ziet weet ik niet! En na even gegoogled te hebben, weet ik dat het geen horzel is. Het beest dat ik heb gezien was echt een dikke vieze gestreepte "dinges", een horzel is veel dunner en ziet er veel valser uit.....(of het moet een horzel met overgewicht geweest zijn Knipoog )

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:55

Oh sh*t, gatver! Ik woon inmiddels in Harderwijk en mijn paard staat tijdelijk in Ermelo... Boos!
Ben ze nog niet tegengekomen, maar ga wel extra goed opletten!

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:59

oo fijn dat ik het weet kan ik er reken ning mee houwden !! ga en zondag en heele week in de veluwe rijden Haha! Knipoog