Snelle beslissingen maken over dood en leven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemeik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:16

Afgelopen jaar hebben wij ons eerste eigen paardje in moeten laten slapen wegens een kapotte rug. Hij was al een half jaar wisselend rad en kreupel, en op het laatst helemaal kreupel. De dierenarts constateerde dat hij voor 50% van zijn rug kissingspines had en dat het bot aan het afbreken was. Blijkbaar was dit een erfelijke kwestie die hij altijd al had gehad.

Wij hoorden dit rond 12 uur en om half 1 hebben we besloten het paard in te laten slapen. Volgens de DA was er maar 1 optie voor behandelen en dat was de doornuitsteeksels verwijderen, het paard altijd met een lichtgewicht springzadel rijden en altijd met slof. Hij zou nooit meer de weide in mogen. Wanneer het paard zou schrikken en zijn hoofd omhoog zou gooien zou hij ongelooflijke pijn in de rug krijgen.

Dit was echt geen optie, we hebben hem om 3 uur in laten slapen en ik heb er (hoewel ik hem vreselijk mis) nooit spijt van gehad.

anniek_uc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:20

ik zou ver gaan, ik zou lang volhouden wat de dierenarts zegt tot dat die zegt we moeten het opgeven.
als die zegt 3 maanden stappen dan doe ik dat.
maar denk dat na een jaar geen verbetering dat ik het toch op zal geven ookal zegt de dierenarts of wat dan ook van niet.

claudianoa

Re: Snelle beslissingen maken over dood en leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:09

ik vind dat dit een beetje banketstaaf is voor de eigenaar van het veulen. Zo maken jullie het nog moeilijker voor iemnd. ik vind dat ieder dat voor zich zelf moet beslissen. Ik heb ooit mijn ponny laten operen voor een scheur in haar koot been. heeft me 1500 euro gekost en een half jaar niet rijden. Ze is inmiddels 22 jaar oud en loopt nog steeds. Maar ze gaven toen 95 % kans op slagen. Als je 40% krijgt, waarom dan een paard zo veel pijn laten lijden. Ik denk dat ze een juiste beslissing hebben genomen. Had de zelfde genomen. elke situatie is weer anders.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:28

slimmerik schreef:
shantihdior schreef:
Hier ben ik het dus niet mee eens,mijn shantih had artrites aan 4 gewrichten en had wel degenlijk pijn,maar hij vechten voor zijn leven en wilde dol graag door mensen die hem kennen zullen dit beamen.
Ze geven zelf wel aan wanneer het hun tijd is.

Ja daaaaag zo'n onzin heb ik maar zelden gehoord. Natuurlijk vecht een paard voor z'n leven. Ik heb er nog nooit een zelfmoord zien plegen. Maar het paard snapt niet waarom ie leeft en waarom hij zo'n pijn heeft. En hoe geeft ie aan dat het z'n tijd is?? Fluistert hij dat in je oor of zo.... Tjonge jonge. Niet te veel naar tekenfilms kijken a.u.b.

Vindt je dat onzin??? Jou reactie vind ik pas onzin! Josiane heeft zoals ik al eerder zei 120 dagen in Utrecht gestaan. Iedereen had de hoop opgegeven behalve de chirurg zelf (ik weet helaas zijn naam zo niet, maar hij werkt er nog als het goed is) Josiane bleef eten. Die man heeft gezegd dat ie weinig paarden kende die zo'n wil hadden om door te eten en door te zetten. Want al zou ze maar even de kop laten hangen dan was het wel over voor haar.
Er zijn mensen die 10 jaar later nog als de dag van gisteren weten over welke merrie het gaat.
Voor zover ik en de veeartsen kunnen beoordelen heeft ze geen centje pijn en kan ze zonder problemen veulens brengen en grootbrengen. Ik snap zelf ook wel dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om dan te gaan fokken. Maar denk zelf ook even na over wat je zegt.

Een paard wat de pijn teveel wordt geeft echt wel op en Josiane en waarschijnlijk dat paard van de reactie waar jij op reageert gaven niet op.

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:34

Ik heb er indd ook mee te maken gehad, en heb er nu nog steeds mee te maken helaas.
Heb er ook een toppic over gehad hier op bokt.

Mijn paardje zal nooit meer helemaal 100% kunnen mee kunnen gaan, ik had dat geaccepteerd en vond dat totaal niet erg.
Maar heel haar leven heeft ze al problemen en is ze steeds ziek.
Nu is ze al bijna 4 maanden kreupel...
En nu werd mij dus laatst ook voorgesteld om haar te laten inslapen, ik heb toen ook het toppic op bokt neergezet, omdat ik totaal niet wist wat ik moest doen, ik was er echt zo kapot van...

Maar ik heb eens goed naar haar gekeken, en ik zie nog niks van echt opgeven, en ik heb de beslissing gemaakt om haar nog een kans te geven.
Ik heb ook afgelopen weekend gewoon nog een heel nieuw zadel gekocht, daarmee werd ik ook door sommige waarschijnlijk voor gek verklaard.

Ik heb wel tegen me zelf gezegd, zie ik nu dat ze echt niet meer beter word, en er geen vooruitgang meer is dan zal ik haar niet langer laten lijden, hoe moeilijk die keuze dan ook mag zijn...

Ik hoop dat deze kans er ook echt voor mij en mijn paardje mag zijn, en we toch nog een lange tijd van elkaar mogen genieten.

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:35

Adriana schreef:
Een paard wat de pijn teveel wordt geeft echt wel op en Josiane en waarschijnlijk dat paard van de reactie waar jij op reageert gaven niet op.

Een paard wat de pijn teveel wordt.

Over mishandeling gesproken.

Volgens jou hoeft er dus nooit een dier afgemaakt te worden......

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:45

Dat is ook onzin wat je nu zegt. Ik heb ooit een Fries veulen gezien wat benen van een volwassen paard had en misschien waren ze nog wel dikker en een rug als een piramide.

Ik ben erbij geweest toen dat veulen werd ingeslapen, dat diertje kon niks... Dan is het een heel ander verhaal.

Ik heb het nu over paarden zoals in mijn geval Josiane die op de kliniek staan en die niet ophouden met eten en die te kennen geven door te zetten. En als een chirurg dan ook teveel tekenfilms kijkt

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:03

Maar wanneer is het teveel pijn volgens jou dan??? Als het paard niet meer eet??? Of als ie loopt te schreeuwen in zijn stal. Of als ie loopt te schreeuwen als het zoveelste veulen weer is afgespeend....

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:24

Je draait er om heen... want je reageert niet op het feit of de chirurg ook teveel tekenfilms kijkt...

En wanneer het teveel pijn is? Zo te lezen in dit topic is die grens bij iedereen anders. Die 2 laatste argumenten kun je ook verschillend interpreteren... waarom schreeuwt een paard? Omdat ie alleen op stal staat? En veulens spenen vindt ik al helemaal niet passen in het kader waarover dit topic gaat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:32

Vrijdag werd mij ook de vraag gesteld door mijn dierenarts "Laat je hem behandelen, of houdt het hier op voor hem"?

Ik heb gekozen om door te zetten!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:46

Ik denk dat paarden wel degelijk kunnen aangeven of ze wel of niet meer verder willen.
Ik ken 2 verschillende paarden, in 1 identieke situatie. De ene bleef vechten om overeind te komen. De ander vond t welletjes en sloot haar ogen en bleef liggen. Het ging hier beide om oude paarden die gevallen waren en niet meer overeind kwamen.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:27

Iedere situatie in welke je zo'n zware beslissing moet nemen is een unieke combinatie van gegevens (bijv. leeftijd, geslacht, ras, geschiedenis, financieën, ervaring, mentaliteit etc.). De een z'n statistieke "40% kans" is de ander z'n 40% zeer zeker niet.

Wij hebben tot nu toe maar een pony in moeten laten slapen, een Shet met chronische hoefbevangheid. Ze kampte er jaren mee, en telkens kwam het weer terug, maar de DA zei telkens dat ze opnieuw kans had op genezing. Eerst bleef ze meer dan een jaar gezond, op het laatst werden die periodes steeds korter, en vooral haar vechtlust verdween naarmate haar ziekte steeds vaker terugkwam. Iedere keer werd ze weer behandelt door de DA, ze was al jaren niet meer op een weide geweest (superslank dus ook voor een Shet), liep elke dag in een paddock zonder gras - wat voor een plezier heeft zo'n beestje dan in haar leven? Als we het over zouden moeten doen hadden we haar waarschijnlijk nog eerder in laten slapen. Maar toen waren we zo gefixeerd op het idee haar opnieuw proberen te genezen dat we het niet eerder inzagen.

Ik denk dat dat soms bij meer mensen een rol speelt als ze thuis een chronisch ziek paard hebben die op het eerste gezicht beter lijkt te worden. Je bent elke dag met je dier bezig en denkt in kleine dingetjes vooruitgang te herkennen en je staart jezelf daarop blind, tot je een keer bijv. een oude foto van hem/haar vindt waarop je paardje gezond en blij is, die je wakker schudt.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:58

Inmiddels heeft mijn eigen da contact gehad met Utrecht,
uit sectie is gebleken dat al de gewrichten van mijn veulen waren aangetast.
De kans dat dit veulen er bovenop was gekomen was nihil en de kans dat hij dan gezond de drie jaar zou halen nog kleiner.

Ik ben heel erg blij dat ik naar mijn verstand heb geluisterd, het heeft mij zo veel kracht gekost om nuchter naar mijn veulen te kijken en te besluiten om omwille van hem niet verder te gaan. Op zo'n moment gieren de emoties door je lijf en het was een veel makkelijkere beslissing geweest om Utrecht groen licht te geven maar naar wat nu blijkt was dat vrijwel zeker uitstel van executie. Ik ben bij de geboorte geweest, ik heb hem in blakende gezondheid zien dansen door de wei, ik kende hem door en door en heb het dus ook goed gezien dat Don geen kans meer maakte.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:02

Je hoeft jezelf niet te verdedigen Sjuim, jij hebt de keuze gemaakt die jou het beste leek, en mij ook, aan de hand van alle info.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:03

fijn dat je idd de bevestiging van de artsen hebt gehad dat het de beste keus is geweest

ik ga zelf erg ver voor mijn paarden, omdat ik ze al zo lang heb
een veulen die nu al zoveel pijn etc heeft, nee dan had ik denk ik hetzelfde gedaan als jou!

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:05

Adriana schreef:
Vindt je dat onzin??? Jou reactie vind ik pas onzin! Josiane heeft zoals ik al eerder zei 120 dagen in Utrecht gestaan. Iedereen had de hoop opgegeven
behalve de chirurg

zelf.

Dat is dus al meer dan 40 % toch??

Adriana schreef:
Voor zover ik en de veeartsen kunnen beoordelen heeft ze geen centje pijn en kan ze zonder problemen veulens brengen en grootbrengen.

Als ze geen pijn heeft is de situatie natuurlijk heel anders. Al heb ik mijn bedenkingen bij zulke "broedmachines" maar dat is persoonlijk.

Adriana schreef:
Een paard wat de pijn teveel wordt geeft echt wel op

Ik wacht daar liever niet op. Ik vind dat niet eerlijk tegenover het paard en in dit geval veulen.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 06-06-06 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:07

Sjuimpje, natuurlijk hoef je jezelf niet te verdedigen. Maar ik vind het wel tof voor je dat je al die mensen die het zgn. weer beter wisten met deze diagnose de mond kunt snoeren.

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:32

slimmerik schreef:
Adriana schreef:
Vindt je dat onzin??? Jou reactie vind ik pas onzin! Josiane heeft zoals ik al eerder zei 120 dagen in Utrecht gestaan. Iedereen had de hoop opgegeven
behalve de chirurg

zelf.

Dat is dus al meer dan 40 % toch??

Adriana schreef:
Voor zover ik en de veeartsen kunnen beoordelen heeft ze geen centje pijn en kan ze zonder problemen veulens brengen en grootbrengen.

Als ze geen pijn heeft is de situatie natuurlijk heel anders. Al heb ik mijn bedenkingen bij zulke "broedmachines" maar dat is persoonlijk.

Adriana schreef:
Een paard wat de pijn teveel wordt geeft echt wel op

Ik wacht daar liever niet op. Ik vind dat niet eerlijk tegenover het paard en in dit geval veulen.

Als je zo slim bent als je naam zegt...
leer dan eerst eens in een paard zijn ogen te kijken!!!!!!
En over wat voor broedmachines heb jij het???
Wij hebben namenlijk ook zoon broedmachine van 21 ,
super dat ze nog lekker veulens kan krijgen.
Was erg dampig toen we haar kochten en gaat nu super met haar,of had ik haar ook maar moeten laten gaan???

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:55

O ja, en die broedmachine had op der 19 e nog een eerste premie en verleden jaar een hengstveulen die ned. kampioen werd!!!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:27

Het woord "broedmachine" schiet bij mij eigenlijk ook een beetje in het verkeerde keelgat. Wij hebben onze merries ook alleen voor de fok, reduceren wij ze daarmee dan automatisch tot broedmachines?!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:04

De uitdrukking "broedmachine" ontleen ik aan het feit dat zoals bij onze buren het veulen er amper uit is of de hengst zit er al weer bovenop. Men gaat er trots op dat de merrie binnen één jaar twee veulens werpt.

Ik ga mezelf maar na......ik moet er niet aan denken.
Als men een half jaar tot een jaar wacht heb ik er een stuk minder moeite mee. Maar nogmaals: een gevoelskwestie.

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:06

shantihdior schreef:

Met dat in de ogen kijken.....daar heb ik dus een beetje moeite mee. Mijn ex keek me ook in de ogen en zag dat ik van hem hield. Nou ik kon er wel van kotsen.... Dus het is maar net wat men wil zien. Wollen grijze sokken toestanden volgens mij. Niet mijn ding !!

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 05:57

slimmerik schreef:
shantihdior schreef:

Met dat in de ogen kijken.....daar heb ik dus een beetje moeite mee. Mijn ex keek me ook in de ogen en zag dat ik van hem hield. Nou ik kon er wel van kotsen.... Dus het is maar net wat men wil zien. Wollen grijze sokken toestanden volgens mij. Niet mijn ding !!

zoals jij kletst ,heb je volgens mij geen verstand van paarden.
En binnen 1 jaar een merrie 2 veulens laten krijgen knap hoor

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 06:19

IK heb een veearts horenzeggen dat ik het perfecte moment van inslapen heb gekozen voor mijn geitje een paar weken terug. dier was 16, en had al enkele jaren lichte atrose in de voorpootjes. in principe had ze hier alleen op heel koude dagen last van, voor die dagen gaf ik dan pijnstillers.

Echter, deze winter kreeg ze meer last. ze deed verder de meeste dingen nog wel, ze at nog, was vrolijk, maar wel duidelijk oud.
Toen heeft ze 2 dagen in haar eigen urine gelegen. Daarna weer 2 dagen beter...

toen kon ik zeggen weer aan de pijnstillers maar dan voorgoed (ze had er een hekel aan)

Ik heb toen gelijk gezegd, in laten slapen. Geit was op dat moment niet aan het leiden maar wel oud en moe en de lijdensweg kwam er ongetwijfeld op korte termijn aan.

Moet je daar dan op wachten? Alleen omdat ik het beest niet kon missen? Ik heb er toen bewust laten inslapen voordat ze echt moest gaan leiden..

De DA kwam, en ik was zo bang dat ze haar te goed zouden vinden en mijn belsissing niet zouden begrijpen... De DA vond echter het tegenover gestelde. Ze vertelde mij dat ze in haar loopbaan het maar zo weinig meemaakte dat mensen zo ontzettend goed naar hun beest keken, en zo goed dachten aan het dier ipv aan henzelf.

Ze vertelde mij dat ik met recht heel trots op mezelf mocht zijn en dat ik precies het goede moment gekozen had.

Dit staat mij nog heel erg bij. Ik heb daarom besloten dat als ik een ouder dier heb wat echt klachten krijgt die niet meer beter worden, de stekker er snel uittrek.

Hebben we het echter over een jong dier, dan stop ik al het geld erin wat mogelijk is. Dat beest heeft nog kans op een goed leven, en zou die kans ook grijpen.

mijn shetlander van 17 was als veulen van 6 maanden opgegeven. Door diverse Da's.

Hij loopt nu nog gezond in de wei

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 06:28

Yuri schreef:
IK heb een veearts horenzeggen dat ik het perfecte moment van inslapen heb gekozen voor mijn geitje een paar weken terug. dier was 16, en had al enkele jaren lichte atrose in de voorpootjes. in principe had ze hier alleen op heel koude dagen last van, voor die dagen gaf ik dan pijnstillers.

Echter, deze winter kreeg ze meer last. ze deed verder de meeste dingen nog wel, ze at nog, was vrolijk, maar wel duidelijk oud.
Toen heeft ze 2 dagen in haar eigen urine gelegen. Daarna weer 2 dagen beter...

toen kon ik zeggen weer aan de pijnstillers maar dan voorgoed (ze had er een hekel aan)

Ik heb toen gelijk gezegd, in laten slapen. Geit was op dat moment niet aan het leiden maar wel oud en moe en de lijdensweg kwam er ongetwijfeld op korte termijn aan.

Moet je daar dan op wachten? Alleen omdat ik het beest niet kon missen? Ik heb er toen bewust laten inslapen voordat ze echt moest gaan leiden..

De DA kwam, en ik was zo bang dat ze haar te goed zouden vinden en mijn belsissing niet zouden begrijpen... De DA vond echter het tegenover gestelde. Ze vertelde mij dat ze in haar loopbaan het maar zo weinig meemaakte dat mensen zo ontzettend goed naar hun beest keken, en zo goed dachten aan het dier ipv aan henzelf.

Ze vertelde mij dat ik met recht heel trots op mezelf mocht zijn en dat ik precies het goede moment gekozen had.

Dit staat mij nog heel erg bij. Ik heb daarom besloten dat als ik een ouder dier heb wat echt klachten krijgt die niet meer beter worden, de stekker er snel uittrek.

Hebben we het echter over een jong dier, dan stop ik al het geld erin wat mogelijk is. Dat beest heeft nog kans op een goed leven, en zou die kans ook grijpen.

mijn shetlander van 17 was als veulen van 6 maanden opgegeven. Door diverse Da's.

Hij loopt nu nog gezond in de wei

Met jou ben ik het dan ook helemaal eens,jij kent het beestje het beste.
Maar een jong dier heeft de meeste kans op herstel, en als het dan toch niet lukt en je hebt alles geprobeerd,hoef je nooit te twijfelen of je de juiste keuze hebt gemaakt.