[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:00

droebel

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:11

Ik zou hem persoonlijk helemaal niet om doen. het zijn ondingen en je lost er het probleem niet mee op.
Maar dat is verder jouw keuze. als je hem toch om doet dan zo los mogelijk, kijken of hij ermee zuigt. lukt het niet dan zit hij goed. zuigt hij ermee dat moet hij een gaatje strakker.
maar mijn ervaring met die dingen is dat ze steeds strakker moeten.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:14

ik vind het idee heel eng om hem af te houden terwijl hij al 15 jaar ernstig luchtzuigt.
het uitrekken van de longen,of de dikke buik van het lucht lijkt mij absoluut niet gezond.
misschien heeft hij er weleens koliek van gehad(ik heb hem pas 3 1/2 maand) in het verleden?

ook voor de tanden lijkt het mij niet goed om de band zomaar direct af te houden.(hij heeft bijna geen boventanden).

ik wil het best aankijken terwijl ik op stal rondloop maar niet van de ene dag op de andere voorgoed eraf.
we weten dat het bij hem uit verveling is gekomen daar in engeland.
hij stond alleen maar op stal of liep shows,meer niet.
en dat vanaf zijn 2de jaar.

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:34

maar die banden zijn er toch niet voor niets? hoe moetik het dan tegen gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:06

De vraag is denk ik of je het tegen wilt gaan?

Mijn paardje staat zonder band om verschillende redenen:
*ze zuigt door de band heen en daarmee doet ze meer kwaad dan goed.
* ze nog jong/ in de groei is en ik niet weet wat zo'n band dagelijks strak om haar keel te weeg brengt
* ze overduidelijk super ongelukkig is als ze die band om heeft, zelfs zo erg dat ze minder gaat eten en daardoor weer mee wil gaan zuigen.

Wb lucht in de darmen mijn paardje had heel veel darmgeluid en was veel aan het winden maar dit had meer met slechte vertering door een maagzweer te maken dan met het zuigen. Ze is nagekeken door Steffi en heeft druppels en maagcompositum gekregen en het is een stuk minder terwijl ze nog steeds zuigt. Ze is ook minder koliekerig. Gelukkig

Zorg iig voor voldoende ruwvoer , geen kuil, geen brokken eventueel lichtverteerbare muesli, veel naar buiten, speeldingen in de stal eventueel een speel kameraadje in de stal (geit of shet), rubber op de rand v/d deur om de tanden niet te laten slijten.

Die banden zijn volgens mij nog uit de tijd dat men dacht dat luchtzuigen alleen door verveling werd veroorzaakt en niet door een lichamelijke oorzaak zoals bijv een maagzweer.
En met zo'n band genees je zoiets niet

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:34

maar wat is volgesn jullie dan het beste? ik lees dat mensen vaak maagcompositum gebruiken... maar waar is dat voor? mijn pony heeft heet dus een kleine tijd... en ze staat overdag gewoon buiten... zou het dan een maagzweer kunnen zijn en wat houd dat precies in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:29

Heb je dit hele topic al eens doorgelezen? Misschien vind je daar al een antwoord op je vragen oa dat een maagzweer door stress kan ontstaan en soms al op heel jonge leeftijd.

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:59

ik bedoel het allemaal niet verkeerd en sta niet te wachten op een aanvallend antwoord! en ik heb dus het heel topic nog niet door kunne lezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:02

Ik ook niet hoor. Schiet er niks mee op om jou op de kast te jagen. Ik zeg het alleen maar omdat er, denk ik, antwoorden op jou vragen in staan. Toon was niet zo bedoeld als het overkomt, het was gewoon bedoeld als tip.

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:52

goed idee Gast8253, heb het topic wat doorgelezen en ben er wel eer over te weten gekomen.... maar kun je dat Maagcompositum gewoon aan alk paard geven die luchtzuigt? of is dit alleen voor paarden die het heel erg hebben, ik heb het namelijk vant weekend ontdekt maar mijn boer zei dat ie het al wat langer deed. maar het is dus sinds kort dat ze het doet ze heeft het nog nooit gedaan.(ze is nu 8)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:35

Is er iets veranderd in de leefomstandigheden van het paard? Andere stal, ander paard ernaast, paard verkocht, kan heel veel zijn.

Probeer eerst te achterhalen of het zoiets is en anders kan je altijd nog een mailtje naar Eric Laarakker van hollistische dierpraktijk Den Hoek sturen, hij heeft oa meegewerkt aan de samenstelling van het maagcompositum. http://www.holistischdierenarts.nl/html/frameset.htm

Succes!

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:00

met toeval gisteren ''gekiekt''

Afbeelding

GILL die ook buiten graag een paal pakt.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:23

beenyman schreef:
goed idee Gast8253, heb het topic wat doorgelezen en ben er wel eer over te weten gekomen.... maar kun je dat Maagcompositum gewoon aan alk paard geven die luchtzuigt? of is dit alleen voor paarden die het heel erg hebben, ik heb het namelijk vant weekend ontdekt maar mijn boer zei dat ie het al wat langer deed. maar het is dus sinds kort dat ze het doet ze heeft het nog nooit gedaan.(ze is nu 8)

je kunt het aan elk paard geven, het is homeopatisch en je kunt het zonder dierenarts bestellen bij de paardendrogist.
MAAR ik kan het niet geven aan mijn merrie, zij is drachtig. En het produkt is ongeschikt voor drachtige en zogende merries.

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:34

ok, dus kan ik het egwoon geven, ze is niet drachtig...

companion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:50

Mijn paard is naar mijn weten geen luchtzuiger maar gisteravond stond hij op de gang en deed ie net als of hij de hik had en maakte ook zo'n soort geluid. Hij heeft dit al eens eerder gedaan en nou zag ik deze topic en dacht laat ik eens vragen of iemand weet wat dit is. Het komt en gaat ook weer en heb het maar drie keer gezien maar het ziet er erg raar uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:14

Sommige paarden kunnen luchtzuigen zonder dat zich ergens aan vastpakken dus misschien heb je zoiets gezien/gehoord?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:59

Santhos heeft drukplekken achter zijn oren van de band, die krijgt hij dus ook nooit meer om. Hij staat op de wei en heeft genoeg te doen, dan doet hij het niet. Verdiep je eens in een luchtzuiger en vraag je een aantal dingen af, verveelt hij zich niet, heeft hij stress, last van zijn maag enz.

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:17

die band moet je zo strak mogelijk doen. anders gaat de band verschuiven en zit hij niet meer voor de oren als ze slim zijn schuren ze m naar achter (zelf gehad) dat moet je dus echt niet hebben kunne ze namelijk stikken (wij waren er elke keer optijd bij gelukkig)nu gaat het goed.
van de zomer ook dat spul proberen als hij thuis is.

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:57

anne_kaszmir schreef:
die band moet je zo strak mogelijk doen. anders gaat de band verschuiven en zit hij niet meer voor de oren als ze slim zijn schuren ze m naar achter (zelf gehad) dat moet je dus echt niet hebben kunne ze namelijk stikken (wij waren er elke keer optijd bij gelukkig)nu gaat het goed.

Lijkt me al reden genoeg om die band nooit te gebruiken

Bovendien als je de band te strak doet kan het weer van alles beschadigen.

lonnie85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:24

Desiree schreef:
Het is wel typisch dat ALLEEN Sierra haar hooi als eerste eet. De anderen vallen allemaal eerst aan op de brokken. Ik denk dat ik me inderdaad gewoon beperk tot de maatcomposiet en dat pas geef als het veulen er af is.

Die miracle collar doe ik soms om. Ik heb er ook een grote hekel aan en ik twijfel soms of het nu wel de minste van de 2 kwaden is.

hey desiree,

Voor mijn paard heb ik de miracle band ook gekocht en ik kon hem verder aan blijven trekken en ze bleef gewoon 'vrolijk' doorgaan met luchtzuigen. Mijn ervaring hiermee is dus niet goed en heb m dus ook afgelaten.
Heb bij haar ook al zowat alles geprobeerd speeltjes en verhinderingen maakt haar niets uit. Nu heb ik er laatst een dierenarts bijgehad en hij vertelde me dat je eventueel ook een ingreep kan laten uitvoeren waardoor een spier in de nek doorgesneden wordt en dit hoogstwaarschijnlijk het luchtzuigen doet helpen stoppen. Zelf vind ik dit te ingrijpend en ga binnenkort eveneens starten met een maagcomposiet nadat ik waarschijnlijk een maagonderzoek heb laten doen.
Mocht er iemand nog andere voor hun werkzame en minder kostbare tips hebben: DEZE ZIJN ALTIJD WELKOM!!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 22:51

daar gaan we weer: luchtzuigoperaties zijn verboden in Nederland Lonny85. Er moet wel sprake zijn van een levensbedreigende situatie wil dat mogen. In Duitsland mag het wel. Daar heb ik twee luchtzuigers gezien die die operatie hadden gehad en nog steeds luchtzogen.

De meest goedkope en werkzame tip is: hou op je eraan te ergeren. Het kan niet zoveel kwaad. Zoveel mogelijk op de wei en zorg voor goede bescherming van de tanden, die kunnen slijten. En kun je jezelf er toch niet overheen zetten. Doe je paard dan een plezier en zoek een andere eigenaar. Eentje die er niet mee zit.

lonnie85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:50

Anya schreef:
daar gaan we weer: luchtzuigoperaties zijn verboden in Nederland Lonny85. Er moet wel sprake zijn van een levensbedreigende situatie wil dat mogen. In Duitsland mag het wel. Daar heb ik twee luchtzuigers gezien die die operatie hadden gehad en nog steeds luchtzogen.

De meest goedkope en werkzame tip is: hou op je eraan te ergeren. Het kan niet zoveel kwaad. Zoveel mogelijk op de wei en zorg voor goede bescherming van de tanden, die kunnen slijten. En kun je jezelf er toch niet overheen zetten. Doe je paard dan een plezier en zoek een andere eigenaar. Eentje die er niet mee zit.

Pardon? Ik vind je reactie hierop een beetje overdreven. Ik heb een dierenarts om een secondopinion gevraagd omdat de eerste me vertelde dat het om verveling ging en mijn paard niet eens heeft aangeraakt. daarnaast wilde ik voor mezelf en de gezondheid van me paard meer wilde weten over de toestand van haar maag. Ik denk dat je nu het woord ergeren misplaatst en bezorgdheid hier meer tot zijn recht komt en ik denk dat ik dan voor meerdere mensen mag spreken. Ik weet ook wel dat het geen leuk gehoor is maar er bestaan zo veel verschillende verhalen hierover en ook over de oorzaak dat ik eerst haar klinische beeld zeker wilde stellen. En ik moet wel zeggen dat ik het vreemd vind dat een veearts welke navraag heeft gedaan bij een kliniek voor mij mij terug beld met de mogelijke opties en er een aanhaalt welke in nederland verboden is. Maar een mens maakt fouten.
Als laatste wil ik nog even kwijt dat je die laatste opmerking voor je had mogen houden. je kent de situatie niet en al helemaal niet de relatie tot mij en mijn paard dus daar valt door jou niet over te oordelen.
Verder bedankt voor je reactie

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 00:20

Blijft het feit dat deze operaties in Nederland verboden zijn. Hoort je DA ook te weten. En anders wil ik je graag verwijzen naar de site van het ministerie. Daar staat de wetstekst.

Los daarvan wil ik je graag wijzen op het feit dat veel veeartsen al een jaartje of wat geleden zijn afgestudeerd. En dat ze door hun drukke werkzaamheden ook lang niet allemaal bijblijven waar het gaat om alle nieuwe ontwikkelingen.

Veearts is een universitaire titel die je na een aantal jaren studeren ontvangt. Dat wil niet zeggen dat je alles weet. En al helemaal niet dat je al je vakliteratuur bijhoudt (doe ik ook niet voor mijn vak, dat doet niemand). Kortom: ze kunnen het fout hebben.

Ik begrijp je bezorgdheid, ik heb zelf een luchtzuiger en ben net zo bezorgd geweest. Maar deze luchtzuiger (en een heleboel andere luchtzuigers van mensen in dit topic) zijn gewoon goed gezond, lopen in de sport (zelfs hoog in de sport in sommige gevallen), hebben geen koliek gehad, zijn niet te mager etcetera. Dat komt omdat recent onderzoek heeft uitgewezen dat de lucht niet in de maag terecht komt. Dat bovendien de darmen vele malen meer gas aanmaken dan luchtzuigers zelf bij elkaar kunnen luchtzuigen. Bovendien hebben luchtzuiger vrijwel zonder uitzondering maagproblemen (of maagproblemen gehad). Een luchtzuigoperatie heeft dus alleen als effect (net als een band) dat het doet aan symptoombestreiding i.p.v. aan de eigenlijke oorzaak aanpakken.

Inderdaad: ik ken je relatie met je paard niet. Ik ga er vanuit dat dat een goede is. Des te meer reden voor mij om je te waarschuwen dat het een zware, in nederland illegale operatie is, die ook nog eens niet persé het gewenste effect oplevert. Namelijk dat ze zouden stoppen met luchtzuigen.

Lijst van verboden ingrepen bij paarden:
*het nicteren van de staart
*operatie ter voorkoming van kribbebijten of luchtzuigen
*cornage operatie (operatie aan de stembanden)
*brandmerken

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 00:42

Tekst van de betreffende wet vindt je hier: het ingrepenbesluit gepubliceerd in staatsblad in 1996. Overgangsregel van 5 jaar.

139
Besluit van 25 januari 1996, houdende
aanwijzing van en regelen omtrent toegestane
ingrepen bij dieren (Ingrepenbesluit)

Zie pagina 8 of zoek op cornage of luchtzuig- en kribbebijtoperaties
http://www.dierenbescherming.nl/downloa ... esluit.pdf

lonnie85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:35

Bedankt voor je verdere uitleg hierover en ik ben dan inderdaad verkeerd ingelicht.
En ik ben het er helemaal mee eens dat luchtzuigen niets met de prestaties van je paard te maken hoeft te hebben. Mijn paard van nu bijna 5 jaar is nu ruim een half jaar aan het werk en dit gaat zo goed dat we zeer binnenkort willen gaan starten op concours.
nu zou ik graag nog willen weten wat jij met of voor je paard hebt gedaan en kun je dat maagcomponent aanraden?