jaarling nu al 1.78, kan dat problemen opleveren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:45

Sando schreef:
ai, dat vind ik wel groot voor een jaarling. ook een heel groot paard kan bij volgroeide leeftijd super in verhouding zijn, al blijf ik bij dat een extreme grootte voor een paard vaak de nodige problemen met zich meebrengt. Zo is dat overigens ook vaak bij grote mensen. Branca en ik kennen een paard dat ook als jaarling zo groot was, was een Poolse merrie. Compleet uit verhouding en veeeeeel te hard gegroeid. Helaas moeten laten gaan.

En die Nabucco dan in Son? Die was toch ook 1m86? Ik zou daar toch niet graag vanaf vallen... Ben dan toch heel blij met mijn ponymaatjes

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:15

Ik ga ook mee met Sando. Vanwege mijn eigen merrie (1.80cm) vallen (nog) grotere paarden mij altijd op- en ik kom er niet veel tegen ! De 2 die ik wel tegen ben gekomen hebben de 12 niet gehaald.

als je bijvoorbeeld kijkt naar honden, die al veel langer op grootte etc. en uiterlijke kenmerken gefokt worden dan zie je ook daarbij dat de grote honden een veel korter leven beschoren zijn, met helaas ook veel meer medische problemen.

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:56

griebels schreef:
Sando schreef:
ai, dat vind ik wel groot voor een jaarling. ook een heel groot paard kan bij volgroeide leeftijd super in verhouding zijn, al blijf ik bij dat een extreme grootte voor een paard vaak de nodige problemen met zich meebrengt. Zo is dat overigens ook vaak bij grote mensen. Branca en ik kennen een paard dat ook als jaarling zo groot was, was een Poolse merrie. Compleet uit verhouding en veeeeeel te hard gegroeid. Helaas moeten laten gaan.

En die Nabucco dan in Son? Die was toch ook 1m86? Ik zou daar toch niet graag vanaf vallen... Ben dan toch heel blij met mijn ponymaatjes

Ja, klopt ! Nabucco was ook zo`n reus. Verder wel vrij goed in verhouding. Gee idee hoe oud dat paard is, denk nu een jaar of 10.
1.86m..... das bijna een vrije val !!!!
Al maak ik ook wel een flinke smak als ik van Peru afdonder met zijn 1.74m....maar toch...1.86m.........

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:26

Het is een beetje zoals met veel dingen bij paarden: als je ze hebt, doe je het er mee, maar je koopt ze niet. Als ik zo'n grote fokte zou ik me niet direct vreselijke zorgen maken - maar ik zou er niet snel één kopen.

Suzan1

Re: jaarling nu al 1.78, kan dat problemen opleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:35

1.78 mtr? dat is natuurlijk al heel erg groot.
Over het algemeen wordt gezegd: op de leeftijd van 1 jaar hebben de meeste jaarlingen 90% van hun groei bereikt.
Dat zou dan inhouden dat hij zo tegen 1.95 mtr. zal worden. Poehh, daar moest ik toch niet aan denken....
weet je zeker dat hij maar 1 jaar is, en wel goed gemeten?