Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 18:11

ik heb nog een foto van haar kaakgebied proberen te maken met mijn telefoon. On geveer een centimeter of 2 naar beneden vanuit de hoek ,waarin de halsaanzet aan de onderkant begint, zie je een verdikking. Dat zijn de ontstekingen van de droes. Er zit een dikke lading trekzalf op, vandaar dat het zo glimt.

Afbeelding

Misschien kan Cheveyo er een pijltje bij prutsen voor mij. Ik vind het al heel wat dat ik inmiddels een foto kan plaatsen

Pijltje is helemaal niet nodig; ik bekijk de foto nog eens goed, de abcessen zitten ongeveer op dezelfde hoogte als de scheiding tussen het wit en zwart van de stal wand.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:34

Heh dacht ik weer lekker wat te prutsen te hebben gevonden....nee goed te zien hoor. Ook handig voor degene die niet weten waar het zit, zo kan je het een klein beetje herkennen mocht je paardje het ook krijgen.

griebels

Re: Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:12

Sterkte met je paardje.
Ik wilde nog even reageren op de lucerne die je haar geeft. Ik heb gehoord van een trainer dat dit koliekgevoelig is.
Ook krijgt ons paard om de 2 a 3 dagen een scheutje zonnebloemolie (goedkoper als lijnzaadolie en werkt hetzelfde) om koliek te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 08:57

ja dat heb ik ook vaker gehoord over luzerne.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 09:47

Vic lust niet eens lucerne, ik had alleen even lucerne voor haar neus gezet omdat ze een paar dagen niet had gegeten en ze zeggen van lucerne dat een ziek dier dat meestal nog wel wil eten. Het ging hierbij overigens over om lucerne van Hartog. Dus geen lucerne hooi. Normaal gesproken krijgen onze paarden alleen maar grofstengelig hooi.

Maar goed het probleem van de koliek is achter de rug, nu de droes nog. Ik heb haar vanochtend niet getemperatuurd, ze was behoorlijk eetlustig en bij het naar buiten zetten liep ze lekker kwiek mee, dat heb ik al een paar dagen niet meer meegemaakt. Ze loopt lekker te grazen, gisteravond had ze 38,1 dus daar kun je niet zoveel van zeggen. Klieren zijn nog wel opgezet. Maar niet meer zo dik als dinsdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:23

zoals je het beschrijft lijkt het de goede kant uit te gaan met haar, hopen! jullie hebben genoeg meegemaakt de laatste dagen

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 22:26

De koliek zorgen zijn over, nu alleen nog maar droes zorgen. Ik ben al verhalen van ervaringsdeskundigen tegen gekomen dat het wel WEEEEKKKKEEN kan duren, bereid me daar maar op voor. Ze heeft nog iets verhoging 38,4 C, gras eten doet ze normaal, hooi eten vindt ze denk ik pijnlijk. Ik heb het vanavond maar nat gemaakt, in de hoop dat ze het dan wat makkelijker kan eten. Stom dat ik er niet eerder aan heb gedacht.

Ik begin me nu alleen zorgen te maken over de verdikking die ze onder haar buik net voor het uier krijgt. Ik mag er ook niet op drukken dan wil ze me wel een mep verkopen, zeker als ik nog een keer ga voelen. Het voelt een beetje als een platte waterzak. Ik probeer de VA al te bereiken, maar die zal wel een spoed hebben, geen gehoor. Als ik hem niet te pakken krijg, heb ik me voorgenomen om niet te veel te gaan stressen n.a.v. de droes ervaring op bokt. Ze drinkt nog steeds normaal gelukkig en de liksteen doet het ook weer goed bij haar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 00:02

VA is geweest, hij denkt niet dat de droes in haar buikholte zit, hij denkt eerder aan blauwe plekken/ kneuzingen, veroorzaakt door de bilsingels van de deken toen ze zo aan het heisteren was door de koliek. Bulten onder de kaak lijken te slinken. Temperatuur is 38,1 C. Dus voorlopig nog steeds blijven aanzien. Gelukkig vindt hij het geen enkel probleem om hem te bellen of dat hij langskomt. Fijne VA!!!!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:10

Is zijn werk natuurlijk ook Tienus maar toch fijn dat hij er wel voor je is. De 38,1 klinkt redelijk qua temperatuur. Fijn dat de bulten lijken te slinken.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:58

Ik dacht dat droes altijd naar buiten weg ging zeg maar. Dat die bult altijd open moet. Als dat zo is, kan het dan niet zijn dat het opgezette lymfeklieren waren?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:08

Wij en de VA beginnen ook een beetje te twijfelen of het wel echt droes is. Door de koliek heeft ze natuurlijk heel heftig liggen rollen en schoppen tegen de stalwanden. Ook heeft ze zondag ochtend even zonder deken op het land gelopen omdat het dan voor haar makkelijker bewegen zou zijn, en de VA had gezegd dat we vanwege de temperatuur geen deken op hoefden te doen. Ze heeft zondagochtend wel een poos op de vochtige bodem gelegen, dus ze kan ook heel goed en verkoudheid te pakken hebben. Ze snottert niet en ze heeft ook geen neusvloeiing. Haar temp was vanavond met staldeken 38,4 C volgens de VA is de eigenlijke temp dan 1 à 2-tiende lager. Maar een temp tot 38.5 C is voor een paard niet verontrustend. Op aanraden van hem moesten we ze nog maar eens ontwormen, de laatste keer was medio september. Als ze echt ziek zou zijn, zou hij dat ook niet aanraden op dit moment.

Vandaag liep ze op haar eigen vertrouwde manier te grazen en weer te spelen in het land. Ze vreet nu ook weer droog hooi en ze pluist de voerbak na voor de laatste restjes. Dus dit lijkt allemaal goed.
Ik ga vanavond met een gerust hart naar indoor Meppel kijken.

Oja, ze heeft nu alleen nog een bult tussen de kaken, waren er eerst drie.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:09

{edit} antwoord is al gegeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:50

hoe gaat het nu met Vicky? al wat beter?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 15:53

Het gaat hartstikke goed met Vicky, ik heb haar vandaag nog niet getemperatuurd, maar ze is vrolijk eet goed, dus ik hoop dat ik na het weekend een slotje op het topic kan laten plaatsen.

Waarschijnlijk is het dus toch geen droes geweest, maar een kou opgelopen.

Goed weekend iedereen en bedankt voor de reactie en het delen van de zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:15

verder nog veel gezondheid toegewenst van mij en de paarden

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 19:39

dank je Phannie, ze is weer helemaal de oude, dus dit is de laatste post van mij op dit topic. Als een digicam te pakken krijg zet ik misschien nog wel een paar foto's op bokt en anders voeg ik ze toe in mijn profiel.

Er zitten nog twee opgezette kliertjes tussen het kaakbot onder elkaar. Heel blij dat het toch geen droes blijkt te zijn. Ze voldeed gelukkig ook niet aan de meeste symptomen van droes, maar het is idd het eerste waar je aandenkt met die opgezette klieren.

Eindelijk weer normale dagen!!! (achteraf denk ik het is maar ruim een week geweest) Nu kan ik tenminste de griep krijgen. Hij staat te dringen om toe te slaan, misselijk, koud, stijve nek, zere keel. Zullen we ook wel weer overleven zullen we maar zeggen.

IEDEREEN BEDANKT!!!!!en ik hoop jullie niet meer op dit topic tegen te komen!!!

D O E I I I I

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:40

Fijn Tienus! Niet te ziek worden anders kan je nog niet van je meissie genieten. Beterschap alvast want ik weet dat het er bij jou toch wel uit gaat komen.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 00:05

Vicky is weer helemaal beter, ik heb haar vanmiddag zelfs even heel kort gereden. Ik heb een paar "naakt" foto's van haar in mijn profiel gezet. Ze had duidelijk plezier in het werken, haar hartslag en ademhaling bleven normaal, ze heeft niet gezweet. En ze was gewoon braaf zoals altijd.

Sinds donderdag heeft ze geen verhoging meer gehad, vandaag was het 37,1 C. Ik zal haar nog even een paar dagen blijven temperaturen, maar dat zal waarschijnlijk niet elke dag gebeuren.

Dus iedereen op dit topic, dit is echt mijn laatste bericht hierop:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:50

nou wat moet ik hier nog op zeggen? LEKKER VERDER DOORGAAN MET GENIETEN VAN VICKY *o/*

Jani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:02

mijn paard had zomers om de twee weken koliek en swinters om de maand ongeveer ik ben toen begonnen met middelen van het groene os eerst een kur probiotica, en maagcompositem (dat blijf ik voeren) mijn paard heeft sinds die tijd geen koliek meer gehad.
Meer info dan moet je contact opnemen met eric laarakker.

succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:33

jani; zoals je op de datum ziet is het alweer een tijdje terug, het gaat heel goed met haar paard nu

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 16:39

Nou ik had zo gehoopt geen post meer op dit topic te hoeven doen, maar het is weer zover, ruim twee weken na de eerste koliek heeft ze sinds vanmiddag weer koliek. Gelukkig tot nu toe lichte koliek.

Om 12.00 uur de stallen uitgemest, bij haar lagen geen mest ballen, een klein beetje vertrapte mest, terwijl er bij de grote de normale hoeveelheid mest in de stal ligt. Maar op dat moment ging me geen lichtje branden.

Ik haal haar om 12.30 uur uit de wei omdat ik om 14.00 uur les zou hebben. Ze was wel wat tam toen ik haar mee nam, en er liggen altijd een paar brokjes in de voerbak als ze naar binnen gehaald worden. Normaal draait ze dan meteen naar links om met haar snuffers in de voerbak te duiken. Ze bleef nu maar weer een beetje bij mij staan.

Maar weer colosan gegeven en een beetje Fastrack, VA is geweest die heeft haar maar weer een spierverslapper/pijnstiller gegeven.

Het is geluk nog lang niet zo erg als twee weken geleden.

Ondertussen maar maagcompositem en nieuwe colosan besteld, evenals kruidenmuesli. Het laatste wordt vanmiddag gebracht. De rest komt morgen per post.

Als mogelijke oorzaak beginnen we nu aan stress te denken, gisterochtend zijn we met ons andere paard op wedstrijd geweest. En zij bleef dus alleen thuis achter. Vriend van ons heeft haar naar buiten gedaan, waarna ze alleen maar liep te rennen en te roepen.
Als ze bij elkaar zijn hebben ze een gedoogbeleid naar elkaar toe, heel soms staan ze bij elkaar te kriebelen, om vervolgens weer zo snel mogelijk en zo ver mogelijk bij elkaar uit de buurt te zijn.

Het ging de laatste 10 dagen super met haar, speels in het land, lekker vlot met rijden.

Nou ja we gaan ermaar vanuit dat het helemaal weer goed gaat komen. En dan maar eens bekijken of we dit kunnen verkomen in de toekomst, zal waarschijnlijk een sh*tlander erbij worden. Daar zitten we ook niet echt op te wachten, maar als het helpt...............

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:43

Hmmm weer een beetje terug dus...Kan je Pablo niet lenen als Tienus weg is?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 18:53

Tegen 4-en heeft ze weer gemest, en rond 17.15 uur zag ik ook weer wat liggen.
Ze heeft meer interesse in de grote zwarte van de buurvrouw.

Je zou er bijna tegenop zien om met Tienus op wedstrijd te gaan. Als we 's avonds met hem weggaan lijkt het geen probleem te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:37

tjee, weer he, wat banketstaaf joh, misschien idd een shetje erbij, goh, nou ik volg je topic weer hoor. hoeveel colosan moet je nou geven? er staat op de site 15 ml. is dit per dag? of wat?