Brokkelhoeven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:03

Waldo50 schreef:
Stal Nijmegen,

Leuk dat je ook aan deze discussie deelneemt. Aambeienzalf op kroonranden? Die zalf is bedoeld om aambeien langzamer te laten groeien. Laat staan dat ze hoeven harder laten groeien. Je vindt het toch niet erg als ik je niet serieus neem he ? Weet jij trouwens waarom aambeien zo langzaam groeien?.... ze krijgen te weinig zon en te veel wind !!

Waldo: het spul schijnt ook goed te zijn voor rimpels, heb ik me laten vertellen, dus, wie weet......

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:32

hahaha..ik heb alleen lachrimpels..en die mogen blijven van mij !!

opala

Re: Brokkelhoeven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:08

Alayda schreef:
Mijn 3jarige paardje heeft ontzettend last van brokkelhoeven.
Heel de hoornwand brokkelt af.
Ze staat dag en nacht op de wei, over een tijdje komt ze 's nachts weer binnen.
Ze is nu net onder het zadel en metname nadat ik gereden heb (vooral na een buitenritje, wat eigenlijk alleen maar stappen en een klein drafje is) zie ik de scheuren al komen.
Wie o wie kan me een tip geven hoe ik dit kan voorkomen.
De een zegt de hoeven zijn te droog dat is de rede van brokkelen, de andere zegt weer het hoorn is te nat waardoor het eerder gaat scheuren.
Alvast bedankt voor de tips.

Droog of nat, allebei de oorzaken kloppen. Na regen komt zonneschijn, en andersom, en dat zie je ook aan de hoeven af, invloed van buitenaf. Brokkelen gaat het wandhoorn, wanneer het te lang wordt, dus is het zaak om te zorgen dat het hoorn, m.n. de gepigmenteerde hoefwand, geen contact meer maakt met de grond. Regelmatig vijlen dus, maar .... niet in het wilde weg. Voor uitgebreide informatie hierover verwijs ik je graag naar xxx
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-01-06 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 09:21

@waldo

Citaat:
Ik geloof eerder dat het starre volhouden van het feit dat paarden ijzers horen te hebben een dogma is, ook al zwak je het af door te stellen, dat ze soms ook zonder kunnen.

que wat is nou een dogma: stellen dat paarden zonder ijzers moeten, in iedere conditie, onder elke omstandigheid voor elk paard, of aangeven dat ieder paard een individue is en als zodanig beoordeeld moet worden voor de keuze blootsvoets of bescherming?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:50

Dames en heren. Het dringende verzoek de discussie plezierig te houden. Verder heb ik een stuk of 15 links naar diverse sites verwijderd. Het constant doorlinken naar (inmiddels bekende) sites is niet toegestaan. Dit wordt als spam gezien.

Zie hiervoor ook de boktregels:
11) Het constant noemen van dezelfde links op alle fora wordt als spam gezien en is niet toegestaan.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:59

Alayda: Wil je meer weten, dan hoor ik het graag

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:59

alayda
je moet onderscheid maken tussen brokkelhoeven en brokkelende hoeven.
bij brokkelende hoeven is meestal de hoefwand te lang en is een bezoekje van de smid nodig. Ieder paard op blote voeten slijt zijn hoeven en dat gaat nou eenmaal niet gelijkmatig, zeker niet als er ook nog eens wisselenden weersomstandigheden zijn (droog / nat).
brokkelhoeven zijn een heel ander probleen. vergelijk het maar met polyester, waar de polyester verdwijnt en het matje zichtbaar wordt.
de verbindende hoorn is dan verwenen. De voeten zijn meestal al tekort, en moeten beschermd worden. Vaak is er ook een probleem met de stofwisseling, en zou ik als ik jou was dit bespreken met een DA. In samenspraak met hem kan een goede smid je verder op weg helpen (al dan niet met beslag, dat kan ik op afstand niet beoordelen)

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:17

waldo

nog even wat dingentjes:

ik citeer
Mooi verhaal Farrier, waarmee je eigenlijk mijn gelijk al toegeeft. Je verhaal gaat over de 2e wereldoorlog en dat is nou net die oorlog, waar het mis ging voor de paarden. Paarden werden juist in deze oorlog gebruikt om zwaar materieel te trekken, zoals geschut en munitie, dag in dag uit. Daar kon de natuurlijke hoefgroei niet tegen op en werden ze beslagen.’’aldus waldo’’

In deze oorlog waren er paarden die niet zonder hoef bescherming konden.
Deze paarden zijn er nog steeds een fries die dagelijks een kar trekt.
En nog meer omstandigheden.dus toch maar fijn dat er smeden zijn.
Daarbij dunnen we mist een goede smid de zool niet uit maar verwijderen we de losse en dode cellen,dit heeft ook als voordeel dat als een paard een ijzer aftrapt we nog een stukje kunnen bekappen zodat er ontstane scheuren en hoef beschadegingen kunnen verwijderen zodat er weer een gezonde hoef overblijft .het is ook het geval dat die 7 gaatjes niet veel uitmaken die groeien er wel weer uit.ik heb wel eens een paard gezien die er last van had die heb ik hoefschoenen geadviseerd maar het merendeel heeft er geen last van.

Ik citeer
Stal Nijmegen,

Leuk dat je ook aan deze discussie deelneemt. Aambeienzalf op kroonranden? Die zalf is bedoeld om aambeien langzamer te laten groeien. Laat staan dat ze hoeven harder laten groeien. Je vindt het toch niet erg als ik je niet serieus neem he ? Weet jij trouwens waarom aambeien zo langzaam groeien?.... ze krijgen te weinig zon en te veel wind !! ''aldus waldo''

Nu ga ik er van uit aangezien jou grote kennis van aambeien.en de smeerseltjes.
Nooit zoveel kilometers maakt dat je paarden ijzers nodig hebben.
(Sorry flauw grapje en is zeker niet boos bedoeld maar we moeten ook wel blijven lagen in deze topic.)

al vind ik wel dat iemand ze ervaring over deze zalf openbaard, je het de kop in drukt ik weet niet of het werkt maar als het voor haar wel werkt.en zou het een uitkomst kunnen zijn.???wie weet

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:53

om eerlijk te zijn..ik wist ook niet wat Sperti was..moest het even opzoeken op Google... Ja laten we blijven lachen met z'n allen...das het beste... Ik ga stoppen met mijn bijdage aan deze discussie omdat we het toch niet eens worden. De meesten hier praten uit eigen ervaring en willen die delen met anderen, niet om er zelf beter van te worden, maar om juist anderen mogelijk te helpen. Dan is het wel noodzakelijk om elkaars boodschappen goed te lezen, te analiseren en er over na te denken. Ik begrijp best dat het voor een hoefsmid moeilijk is te accepteren, dat paarden best zonder ijzers kunnen, want het gaat om hun brood. Als je mij een paar jaar geleden had verteld dat dit zo was, had ik ook op mijn voorhoofd gewezen. Ik heb me in de materie verdiept, heb de hoeven van natuurlijk bekapte paarden gezien na een een rit van 100 km, bekap mijn eigen paarden natuurlijk en weet nu zeker dat paarden geen ijzers nodig hebben...doe met deze informatie wat je wil..voor vragen kan je altijd bij me terecht... enne... Anya, ik heb geen aandelen van die site hoor..verwees alleen maar omdat de hele materie over de natuurlijke hoef daar te lezen is..zodat ik het hier niet nog een keer hoefde te doen...sorry !!

NB. Ik ben van plan om in Mei volgende jaar de pelgrimstocht Santiago de Compostella te gaan riijden op een natuurlijk bekapt paard. Een rit van 2000 kilometer vanuit Arles(Zuid Frankrijk) naar Santiago in Spanje net boven Portugal. Tegen die tijd zal ik een website openen, waarop onze tocht te volgen is en zal deze vermelden op deze site. Farrier en Melvin ..jullie hoeven niet achter me aan te rijden hoor met een bus vol ijzers..bedankt voor het aanbod !! HG.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:05

Waldo, ik heb het hier veel te druk met bekappen en beslaan om achter ja aan te rijden. maar even goed wens ik je veel succes.

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:04

daar sluit ik me dan maar bij aan.wij rijden niet achter je aan maar ik geef je wel een tip mee zet het paard die 2000 km maar op een trailer ik denk dat het dan wel gaat lukken

groet hoefsmid melvin

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:19

Waldo5: Ik wens je nu al veel succes

Wrangler: Is dit jouw enige tip
Trouwens je berichten zijn sowieso moeizaam te volgen, dus er komt weinig aan.

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:41

Bedankt Opala en Farrier. Voor Wrangler..ik ben niet de eerste die gaat hoor..velen gingen mij al voor..durf het haast niet meer te zeggen...sssttt.(fluister)..die gingen ook zonder ijzers !!!

HG. Waldo

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:12

Ik geloof zeker dat je paard het gaat lukken s6 en meer natuurlijke paarden mensen met mij denk

GR MiLenA

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:23

maar ook ik wens waldo alle suc6 en een zeer gezonde rit.

groet melvin

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:37

Hoi paardenliefhebbers,

Jullie kunnen gewoon doorgaan hoor..met al jullie hoefproblemen. Ik heb billenkoek gehad van de moderator omdat ik teveel verwees naar een bepaalde site..dat is Spam volgens de richtlijnen. Had ze nooit gelezen, maar ze heeft gelijk. Sorry allemaal...ik zal er niet meer naar verwijzen. Desalnietemin...de discussie kan echter wel doorgaan, ook al heb ik besloten er niet meer inhoudelijk aan deel te nemen. Jullie weten nu onderhand wel, dat ik VOOR natuurlijk bekappen ben, heb er genoeg bewijzen voor aangedragen en ga ook ECHT bewijzen dat het kan, door die 2000 km te gaan rijden volgend jaar. HG Waldo.

Madelief28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:49

een ding wat ik wel weet is dat biotine (bij sjors) maar voor korte duur werkt..aangezien het lichaam vervolgens zelf minder biotine gaat aanmaken aangezien het "aangevuld" door ons uit een potje..
De DA vond het ook zonde van het geld...

De juiste manier is gewoon een goede hoefsmid en op tijd bekappn etc...sjors staat op ijzers met twee lippen waar ze nog perfect op rond hobbeld..en geloof me ze heeft extreme brokkelhoeven..

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:16

Hoi,

Biotine is gewoon een soort vitamine B, die het paard zelf aanmaakt
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat toedienen van deze stof, nauwelijks bijdraagt aan een versnelde hoefgroei....al die advertenties zijn gewoon onzin..elk paard maakt het al zelf aan!

Madelief28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:18

Waldo50 schreef:
Hoi,

Biotine is gewoon een soort vitamine B, die het paard zelf aanmaakt
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat toedienen van deze stof, nauwelijks bijdraagt aan een versnelde hoefgroei....al die advertenties zijn gewoon onzin..elk paard maakt het al zelf aan!

dat vertel ik dus